Paard blijft zich los trekken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 14:38

Kettingen, bitjes en zwepen kunnen zeker helpen. Zoals eerder geschreven, anno 2025 zou dat niet mijn voorkeur hebben. Een paard hebben, is ook verdiepen in het gedrag van een paard toch? Juist een verrijking en verdieping van de relatie met je paard.

Kijk deze video eens en ga na de eerste 10 seconden door naar minuut 14.

Interesse gewekt? Kijk dan de hele video.

Ja, die van TS maakt het vast nog wat bonter. Maar ook dat is op te lossen met wat grondwerk en kennis van paardengedrag en de kleine signalen die ze geven voordat ze zich los trekken.

Er zijn door heel Nederland DressuurNatuurlijk instructeurs te vinden, maar iemand met een Parelli of Tristan Tucker achtergrond kan hier ook prima mee helpen. Ik ben zelf niet bekend in deze regio.

Popstra

Re: Paard blijft zich los trekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 15:07

Mooi filmpje. Hoe dat paard die mevrouw ook gaat vertrouwen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 17:18

Zoals het op de video gaat, gaat het prachtig en zo,n oplossing zou ook mijn voorkeur hebben.. maar gaat de stalhouder dit willen leren? Dat lijkt me wat onwaarschijnlijk..

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 19:46

Mirjam koolmees uit ede kan je hiermee helpen. Als het probleem eenmaal verholpen is, dan doet een paard dat ws ook niet meer ook niet bij de stalhouder.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:10

Ik betwijfel of de stalhouder zin heeft om les te nemen nee :D maar als eigenaar kun je dit in eerste instantie prima zonder de stalhouder aanpakken.

Daarna kun je het dan evt testen met een behulpzame stalgenoot. En de laatste test is dan de stalhouder. Tegen die tijd heb je ook veel meer inzicht in hoe het gedrag ontstaat en kun je dus gerichte instructies meegeven. Bijv zet hem een stap achterwaarts ("oplossing") als hij zn hoofd omhoog (signaal) doet.

En dit kan bijv ook al meespelen, laat je het paard de wei op wegstormen of is het een relax moment waar je even in contact blijft met je paard