Paard wordt ineens hysterisch met afzadelen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 19:17

Ik heb een merrie gehad met een gebroken wervel die dit uit het niks deed. Laten nakijken dus!

Daarnaast heb ik vorige maand in 2 weken een jaarling van niet kunnen benaderen naar super halster mak gekregen:
- Paard met een stokje overal aan kunnen raken, daarbij stokje(druk) pas weghalen als ze ontspant, daarbij voerbeloning geven. Oren, nek, hoofd. Alles moet ontspanning zijn.
-Tijdens het reguliere voeren veel aan het hoofd zitten.
-Stap met het stokje vervangen voor een los kopstuk.
-Kopstuk 10 keer per dag op en af doen, waarbij het pas afgaat bij ontspanning, zelf dus goed kijken op welk moment je het weghaalt.
-Dit door al mijn stagiaires laten doen, zodat het niet meer op 1 manier over de oren gaat.
-Pas daarna bit toevoegen.

Dan is het er echt binnen 2 weken uit hoor. Koppelen ze snel.

Melissaaxdh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-25 19:32

ruitje schreef:
Ik heb een merrie gehad met een gebroken wervel die dit uit het niks deed. Laten nakijken dus!

Daarnaast heb ik vorige maand in 2 weken een jaarling van niet kunnen benaderen naar super halster mak gekregen:
- Paard met een stokje overal aan kunnen raken, daarbij stokje(druk) pas weghalen als ze ontspant, daarbij voerbeloning geven. Oren, nek, hoofd. Alles moet ontspanning zijn.
-Tijdens het reguliere voeren veel aan het hoofd zitten.
-Stap met het stokje vervangen voor een los kopstuk.
-Kopstuk 10 keer per dag op en af doen, waarbij het pas afgaat bij ontspanning, zelf dus goed kijken op welk moment je het weghaalt.
-Dit door al mijn stagiaires laten doen, zodat het niet meer op 1 manier over de oren gaat.
-Pas daarna bit toevoegen.

Dan is het er echt binnen 2 weken uit hoor. Koppelen ze snel.

Super bedankt!!

Shadow0

Re: Paard wordt ineens hysterisch met afzadelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 19:49

Het medische deel lijkt me belangrijk.

Maar daarnaast lijken de dingen zichzelf ook wat te versterken, en die dingen kun je doorbreken. Het zadel zou ik in elk geval loskoppelen van het hoofdstel bijvoorbeeld door het afzadelen apart te doen, bijvoorbeeld buiten de stal als je het hoofdstel in stal doet, of door eerst het hoofdstel te doen.

Bij het hoofdstel reageer ik meestal niet op het hoofd omhoog doen, zeker niet tegenhouden of sneller gaan, maar wachten zonder ongeduld. Bij het bit vasthouden ook niet schrikken, niet trekken maar gewoon mee met het hoofd, wachten tot ze weer beneden is, en dan rustig mond open vragen.

Meestal helpt dat al heel veel bij hoofdstelgedoe. Maar het zou goed kunnen dat de stress te hoog is. In dat geval kun je ook nog kijken of je het bit kunt bevestigen met clips: dan kun je eerst het bit losmaken, rustig uit doen door mond open te vragen, en daarna kun je het hoofdstel er veel makkelijker afhalen omdat het niet precies over de oren hoeft.

Melissaaxdh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-25 19:52

Shadow0 schreef:
Het medische deel lijkt me belangrijk.

Maar daarnaast lijken de dingen zichzelf ook wat te versterken, en die dingen kun je doorbreken. Het zadel zou ik in elk geval loskoppelen van het hoofdstel bijvoorbeeld door het afzadelen apart te doen, bijvoorbeeld buiten de stal als je het hoofdstel in stal doet, of door eerst het hoofdstel te doen.

Bij het hoofdstel reageer ik meestal niet op het hoofd omhoog doen, zeker niet tegenhouden of sneller gaan, maar wachten zonder ongeduld. Bij het bit vasthouden ook niet schrikken, niet trekken maar gewoon mee met het hoofd, wachten tot ze weer beneden is, en dan rustig mond open vragen.

Meestal helpt dat al heel veel bij hoofdstelgedoe. Maar het zou goed kunnen dat de stress te hoog is. In dat geval kun je ook nog kijken of je het bit kunt bevestigen met clips: dan kun je eerst het bit losmaken, rustig uit doen door mond open te vragen, en daarna kun je het hoofdstel er veel makkelijker afhalen omdat het niet precies over de oren hoeft.

Bedankt voor je reactie en de tips!!

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 20:01

Ik zou ook eens in de oren kijken als ze dat toelaat. Ik ken een paard met wratachtige woekeringen in de oren. Die waren gevoelig. Het heet pinnale acanthose of aurale plaques

Melissaaxdh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-25 20:02

MissyNr1 schreef:
Ik zou ook eens in de oren kijken als ze dat toelaat. Ik ken een paard met wratachtige woekering. in de oren. Die waren gevoelig. Het heet pinnale acanthose of aurale plaques

Ga ik eens doen, dankjewel!

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 20:29

Melissaaxdh schreef:
Ik bedoelde meer dat ze haar hoofd eerder wel omhoog deed maar nooit zo’n vlucht reactie gaf :)

Zou het kunnen dat een niet zo geduldige stalgenoot geen zin had in haar gedoe van hoofd omhoog en haar op dat moment een flinke klap rond haar oren verkocht heeft (al dan niet met een voorwerp of met de platte hand)?

Het eerst altijd gewoon hoofd omhoog doen en nu plots vooruit schieten na het hoofd omhoog doen, wijst volgens mij eerder op een paard die een negatieve reactie verwacht op haar gewoonlijke gedrag en dus bij het vertonen van haar gewoonlijke gedrag opeens realiseert dat ze een klap zal vangen en dus in paniek vooruit schiet om die klap te ontwijken.

Zou ook verklaren waarom ze niks doet met aan doen want daar kreeg ze de klap niet en heeft ze dus geen negatieve associatie mee.
Ze kreeg de klap toen ze hoofd omhoog deed toen ze halster wilden afdoen en die link heeft zij nu gelegd.

Ik zou dus niet zomaar uitgaan van "niks gebeurd".

Melissaaxdh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-25 20:43

Little_Gift schreef:
Melissaaxdh schreef:
Ik bedoelde meer dat ze haar hoofd eerder wel omhoog deed maar nooit zo’n vlucht reactie gaf :)

Zou het kunnen dat een niet zo geduldige stalgenoot geen zin had in haar gedoe van hoofd omhoog en haar op dat moment een flinke klap rond haar oren verkocht heeft (al dan niet met een voorwerp of met de platte hand)?

Het eerst altijd gewoon hoofd omhoog doen en nu plots vooruit schieten na het hoofd omhoog doen, wijst volgens mij eerder op een paard die een negatieve reactie verwacht op haar gewoonlijke gedrag en dus bij het vertonen van haar gewoonlijke gedrag opeens realiseert dat ze een klap zal vangen en dus in paniek vooruit schiet om die klap te ontwijken.

Zou ook verklaren waarom ze niks doet met aan doen want daar kreeg ze de klap niet en heeft ze dus geen negatieve associatie mee.
Ze kreeg de klap toen ze hoofd omhoog deed toen ze halster wilden afdoen en die link heeft zij nu gelegd.

Ik zou dus niet zomaar uitgaan van "niks gebeurd".

Helemaal mee eens! Wij dachten in de eerste instantie ook dat er inderdaad iets is gebeurd bij een stalgenoot die idd niet voorzichtig is geweest. Maar nu ik al deze reacties heb gelezen kan het zo veel zijn!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 09:24

Gewoon gaan uitsluiten, begin met medisch uit te sluiten dat het iets kan zijn..als dat niet zo is dan is er weer een stapje meer duidelijkheid en kan er weer verder gekeken worden.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 09:32

Voor ons werkte om het hoofdstel afhalen met gesloten Engelse neusriem (sperriem wel los). Dan deed ze niet haar hoofd omhoog en hield ze het bit niet vast. Klinkt heel tegenstrijdig maar het hielp. Ze had wel een hoofd dat dit kon (breed boven, smal onder) en de neusriem zat niet zo strak.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 10:02

Elisa2 schreef:
Gewoon gaan uitsluiten, begin met medisch uit te sluiten dat het iets kan zijn..als dat niet zo is dan is er weer een stapje meer duidelijkheid en kan er weer verder gekeken worden.

Voor een bijrijder is dat niet heel ‘gewoon’ en makkelijk :j Enige wat ze kan is het voorleggen en aan de eigenaar wat er mee doen

Wel kan ze er voor kiezen evt te stoppen, maar ze kan niet eisen dat de eigenaar naar de dierenarts stapt
Ik heb ook eens een paard gereden die altijd rodeo gaf na het opstappen. Altijd de eerste paar minuten daarna heel fijn te rijden en hij had duidelijk last van het gebit. Meerdere keren aangegeven dat een tandarts en zadelmaker noodzakelijk waren om even te komen checken. Die is nooit gekomen. Voor mijn eigen veiligheid en welzijn van het paard dan ook gestopt daar te rijden

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 15:56

Dat is waar, daar heb ik even overheen gelezen.

Ik hoop dat de eigenaar ook openstaat voor verder onderzoek.

KiKiDo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 16:26

Ik zou voorlopig een halster regelen met een vaste keelriem. Eentje die alleen af kan door het kopstuk los te maken.
Om te voorkomen dat een stalgenootje het halster weer over de oren aftrekt, en alles wat jullie gaan opbouwen weer afgebroken wordt.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-25 07:13

Hoe gaat het nu ts?

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-25 08:06

Hier een vergelijkbaar probleem maar dan bij het in doen van het hoofdstel en omdoen van het hoofdstel.

Ik zou beginnen met een beugel riem die je dicht doet (als ring) om het hoofd.
Dit is geen hoofdstel of halster dus geen vervelende herinnering aan. Die beugelriem leg je dan achter de oren en haal je er weer af zo als je bij een halster of hoofdstel zou doen. Dit zou ik 10 keer doen. Dat kan bij wijze van in 5 min 100 keer. Dan doe je het zelfde met het halster maar dan niet de neus er in dan is het eigelijk ook gewoon een ring om het hoofd doe je ook zo vaak tot er geen reactie meer is en na iedere goede keer stop je er een brokje in. Dan ga je het halster gewoon om doen ook herhalen tot geen reactie.
Bij het hoofdstel haal ik de frontriem er af dan dan die ook om als riem en doe je hem dus niet in de mond maar om het hoofd en achter de oren dit herhaal je ook weer zo vaak als nodig en pas als dat vlekkeloos gaat doe je het bit weer in.
Dit hoeft echt geen week te kosten zeker niet als je het een aantal keer per dag kan oefenen.

En heb je een terug val dan begin je weer bij punt 1.

Hoofdstel heb ik zelf zo ver uit elkaar dat ik alleen nog bit bakstukken en kopstuk heb dus geen onnodige riempjes die maakt in en uitdoen ook veel makkelijker en doet haar misshcien minder aan het hoofdstel denken.

Eerlijk gezegd denk ik dat er geen dierenarts of tandarts hier iets aan zal gaan veranderen. Dit is waarschijnlijk gewoon een angst uit het verleden die weer is aangewakkerd en door het tig keer goed te doen ebt heb weer weg, maar het zal ook wel weer is terug komen.

Love_myhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 22:31

Hoe gaat het ts?