Ziek veulen uit belgie gekocht. Welke stappen kunnen we ondernemen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Re: Ziek veulen uit belgie gekocht. Welke stappen kunnen we ondernemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:48

Het zal bij aankoop geen gezond dier geweest zijn nee. En dan kan transport en verhuis voor die laatste klap zorgen dat alles naar buiten komt.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 13:49

Gini schreef:
Het zal bij aankoop geen gezond dier geweest zijn nee. En dan kan transport en verhuis voor die laatste klap zorgen dat alles naar buiten komt.

Dit is wat de artsen ook zeggen. Juist omdat ze daar vertrouwd stond kan het zichtbare langer uitgesteld worden. Als ze dan eenmaal iets intensievers doen kan het als een kaartenhuis in elkaar vallen.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 13:50

Popstra schreef:
Wat voor ras is dit?
Kan het ook niet iets genetisch zijn!?
Wondjes door contact met van alles?

Bij Quarters en paints heb je bijv Herda
Dat uit zich pas op een wat latere leeftijd als er bijv een zadel op gelegd word. Dan laat de huid los op de rug door dat contact.
Dat geneest nauwelijks en zonlicht doet dan ook al flink schade.
Die zijn ten dode opgeschreven dan. Er zijn nog veel ,dragers, van dat defect.

Wil natuurlijk niet zeggen dat dit bij dit arme dier het geval is maar vind die vrij diepe wondjes die zo random ontstaan zo vreemd.

Een iers sportpaard met een nrps,

Ik wil ook gewoon antwoorden zodat zij sneller oke wordt en dat er verhalen naast elkaar gegooid kunnen worden of misschien mensen die dit herkennen uit iets.

Hier op bokt hebben we veel ervaringen en ik hoop daarom.dat ik misschien iemand tegenkom die net iets meer weet omtrent de problematiek die ik hier eerder verwoord. Ik probeer dit ook up to date te houden.
Laatst bijgewerkt door GabberGill op Gisteren, 13:55, in het totaal 1 keer bewerkt

BiedenJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:55

Nu ik dit lees denk ik aan resistente wormen dat is vooral met spoelwormen een steeds groter probleem.Dan heeft de fokker misschien wel ontwormt maar wordt het diertje toch steeds zwakker.
Verder denk ik dat de verkoper niks te verwijten valt je heb een goed uitziend veulen gekocht .
Als de kliniek een diagnose heeft gesteld kun je misschien vragen of ze het terug nemen ?

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:55

Ik denk dat hoewel een arts dat stellig kan zeggen en voor zichzelf kan concluderen, je voor een rechtzaak wel tastbaar bewijs moet hebben en ben bang dat een conclusie van een arts daar niet dekkend voor is. De testresultaten waar hij/zij dat op bewijst kan dat natuurlijk wel zijn. Toch kan zo'n bewijs ook niet dekkend zijn. Een extreme wormeninfectie kan dat misschien wel zijn, het witte bloemlichaampjes gehalte gok ik niet. De wonden en algehele huidige conditie van het veulen lijken mij daar ook niet voor in aanmerking komen.

Belangrijkst is hulde voor jullie en jullie inzet.

Ik ben bang dat vanuit je rechten t.o.v. de verkoper je niet voldoende bewijs gaat hebben. Het is te hopen dat de verkoper een goed geweten heeft en reageert met een passende oplossing, maar ben bang van niet. Die zal misschien wel blij zijn de zakken te hebben gevuld en een ziek veulen kwijt te zijn.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 13:58

Bieden schreef:
Nu ik dit lees denk ik aan resistente wormen dat is vooral met spoelwormen een steeds groter probleem.Dan heeft de fokker misschien wel ontwormt maar wordt het diertje toch steeds zwakker.
Verder denk ik dat de verkoper niks te verwijten valt je heb een goed uitziend veulen gekocht .
Als de kliniek een diagnose heeft gesteld kun je misschien vragen of ze het terug nemen ?

Terug gaat ze sowieso niet, het gaat hier om haar welzijn en niet om alles eromheen. Dat is echt het belangrijkste. Geld deels terug is fijn, maar we moeten ook realistisch blijven. We zijn mensen met een hart voor dieren en zien wel wat het ons brengt.

Desnoods start ik een crowdfunding, maar ze moet geholpen worden. (Grapje over de crowdfunding, al zou die op dit moment welkom zijn hahahaha) het is nu oprecht mijn zusje haar goude veulen

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:59

Bieden schreef:

En dan weten veel mensen vaak ook niet dat de weide behandelen ook geen overbodige luxe is bij een zware besmetting. Anders blijf je ook bezig.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:02

Een stalgenoot van me heeft een paard met einschuss, daar breekt de huid van het onderbeen ook open. Zou het zoiets kunnen zijn?

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:10

GabberGill schreef:
Maar mag ik ervan uitgaan dat een kliniek dit niet zomaar zegt? Ik heb ook al even paarden en in alle soorten, maten en met verschillende problematiek. Er is nog nooit een arts zo stellig geweest in een verhaal dat problemen al langere tijd spelen.

Vandaar dat ik vraagtekens heb.

Langere tijd bij een veulen van 5 maanden is zowieso een lastig verhaal.
Problemen al langer is nog steeds gewoon niets feitelijk. Feitelijk is weten waar je precies mee dealt en dan kun je pas stellen of het logischerwijs langere tijd in het lichaam aanwezig is. Een infectie die van binnen naar buiten zijn weg zoekt zegt nog steeds veeel te weinig.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:39

Er zijn dus geen wormen naar buiten gekomen na het ontwormen? Maar die kunnen dus wellicht wel massaal gifstoffen afgescheden hebben wellicht door de ontworming die dan nu nog in het lijf zijn gebleven? Hmm..mij triggert het waarom die wormen niet naar buiten zijn gekomen. Kan de DA daar wat zinnigs over zeggen?

Soms is een er een schema nodig van een paar keer ontwormen met specifieke ontwormingsmiddelen.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 17:49

Ze is te zwak voor een gerichte aanpak, ze moeten eerst meer gaan stabiliseren. Maar het gaat de goede kant op

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:51

Ja dat begrijp ik, maar probeer te begrijpen wat er van binnen gebeurd/ gebeurd is. :-)

Gelukkig dat het de goede kant op gaat!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:53

Elisa2 schreef:
Er zijn dus geen wormen naar buiten gekomen na het ontwormen? Maar die kunnen dus wellicht wel massaal gifstoffen afgescheden hebben wellicht door de ontworming die dan nu nog in het lijf zijn gebleven? Hmm..mij triggert het waarom die wormen niet naar buiten zijn gekomen. Kan de DA daar wat zinnigs over zeggen?

Soms is een er een schema nodig van een paar keer ontwormen met specifieke ontwormingsmiddelen.

Ik meende dat ts zei dat er zelfs grote hoeveelheden levende wormen naar buiten waren gekomen?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:58

Wat fijn dat het de goede kant op gaat :j

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 18:00

Sunnda schreef:
GabberGill schreef:
Maar mag ik ervan uitgaan dat een kliniek dit niet zomaar zegt? Ik heb ook al even paarden en in alle soorten, maten en met verschillende problematiek. Er is nog nooit een arts zo stellig geweest in een verhaal dat problemen al langere tijd spelen.

Vandaar dat ik vraagtekens heb.

Langere tijd bij een veulen van 5 maanden is zowieso een lastig verhaal.
Problemen al langer is nog steeds gewoon niets feitelijk. Feitelijk is weten waar je precies mee dealt en dan kun je pas stellen of het logischerwijs langere tijd in het lichaam aanwezig is. Een infectie die van binnen naar buiten zijn weg zoekt zegt nog steeds veeel te weinig.

Ik neem aan dat je veearts bent?

Hun zijn zeer gericht bezig, geloof me alles wordt meegepakt en ik geloof dat als hun zeggen dat dit een ding is wat langer speelt in het lijf dat dit zo is.

Langere tijd in de zin van, dit is niet van 2 weken.

Ze zijn al heel ver en de uitspraken worden niet zomaar gedaan. Het kan voor vele een vraagteken zijn, maar ze koppelen alle onderzoeken enz met elkaar.

Ik zeg je heel eerlijk, ik ben geen veearts maar ik weet welke onderzoeken ze doen en wat ze tot nu toe hebben gevonden. Ik weet dat ze met bepaalde bacteriën bezig zijn. Dat er een heleboel aansluitingen zijn maar ze nog wel alles moeten sluiten.

Ik ren nu ook niet naar de verkoper om hem de strop om te binden he, maar een beetje sparren omtrent welzijn is in deze wel op zijn plaats.

Laat ik het zo stellen. Als iemand een veulen bij mij koopt en dit krijgt ben ik begaan. Wil ik meedenken over mogelijkheden en uitkomsten. Ik zal dit niet ontlopen, maar juist openheid in zaken geven zodat de koper iets kan.

Als ik wat weet over Ontwormingen en tijden wanneer dit gedaan is dan kan ik dit terugkoppelen.

Er wordt nu gewoon een deur dichtgedaan en er is niemand thuis

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 18:04

Elisa2 schreef:
Ja dat begrijp ik, maar probeer te begrijpen wat er van binnen gebeurd/ gebeurd is. :-)

Daar loopt helaas nog teveel voor aan swabs en onderzoeken om er echt directe uitspraken over te doen.

Ze zeggen namelijk ook eerlijk dat ze dit in deze maten en met zulke verschijnselen nog nooit meegemaakt hebben.

Er is dus meer aan de hand dan iets voor de hand liggends. Denk dat dat het beangstigende stukje hieraan is. Als een veearts met vraagtekens zot omdat het complexer is dan ze hoopte en dan sta je al in de kliniek.

Er is geen stap verder zeg maar.

Het is per dag aankijken wat er gebeurd en oplost

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 18:22

Morgen overigens wel de swabuitslagen van de wond terug

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:34

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:38

Ik had een verklaring van de dierenarts, tandarts en hoefsmid en dat heeft helaas niks geholpen om te proberen om een zaak van de verwaarlozing/mishandeling te maken.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:41

Je kan de verkoper natuurlijk altijd op de hoogte stellen maar ik zou niets verwachten. Aan de eerste reactie terug voel je dan gelijk wel hoe het zit. De juridische weg zou ik niet bewandelen. Dat gaat je alleen maar meer kosten, geld maar ook negatieve headspace.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:45

Schandalig dat die verkopers niet mee werken en idd geen betrokkenheid tonen. Ik zou het verschrikkelijk vinden als ik wat verkocht zou hebben en het doodziek word. Elke fokker kan precies zeggen wat en wanneer iets gegeven is.
Vind het erg sneu voor dat diertje en voor jullie

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:36

GabberGill schreef:
Elisa2 schreef:

Daar loopt helaas nog teveel voor aan swabs en onderzoeken om er echt directe uitspraken over te doen.

Ze zeggen namelijk ook eerlijk dat ze dit in deze maten en met zulke verschijnselen nog nooit meegemaakt hebben.

Er is dus meer aan de hand dan iets voor de hand liggends. Denk dat dat het beangstigende stukje hieraan is. Als een veearts met vraagtekens zot omdat het complexer is dan ze hoopte en dan sta je al in de kliniek.

Er is geen stap verder zeg maar.

Het is per dag aankijken wat er gebeurd en oplost

Dat begrijp ik, hopelijk komt er snel wat meer duidelijkheid! :j

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 22:46

Het wordt vanuit hun niks waarschijnlijk. Ze hebben mijn zusje nu volledig geblokkeerd terwijl mijn zusje een heel gemoedelijk bericht heeft gestuurd met vragen. Hierin ook aangegeven dat ze alleen openheid in zaken wilt omtrent pasha haar welzijn.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:10

Was te denken. Iemand die een dier op 4 maand zo slecht kan krijgen, stond niet vooraan toen verantwoordelijkheidsgevoel werd uitgedeeld.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:12

Wat erg voor het veulentje en je zusje ! En absoluut niet netjes van de verkoper. Je zou toch denken dat die ontzettend meeleeft ?!

Hopelijk wordt alles snel duidelijk en herstelt jullie veulen zonder blijvende schade.