Niet longeren in de bakken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 12:17

Sorry ik dacht het het een tiener was die dit topic typte :+

Tja regels zijn regels, als de staleigenaar dit niet wilt (en dat is zijn goed recht want hij is eigenaar) dan is dat zo..

Notch

Re: Niet longeren in de bakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 12:28

Veel gehoorde regel, en daar behoor je je simpelweg aan te houden. Bodembehoud, regelgeving, discussies met anderen die daardoor ineens vinden dat normaal longeren ook wel mag etc.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 12:33

office schreef:
Ik vind het wel vreemd als regels tegen het dieren welzijn in gaan.
Een paard moet wel gewoon beweging kunnen krijgen en voldoende hooi en sociale contacten.
Sommige stallen hebben zo veel regels dat het meer als werken voelt als ontspanning.

Longeren heeft niets met dierenwelzijn te maken. Losgooien wel.

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 12:33

Ik lees hier wel verschillende argumenten die ik niet kan begrijpen, zoals:
- met longeren, ook al loop je door heel de bak, wordt de plek waar je zelf loopt hard gelopen. Oké, maar mijn instructrice doet toch precies hetzelfde?
- met longeren bokt of springt een paard. Oké, maar dan mag je dus ook niet met een jong paard in de bak rijden? Mijn paard bokt onder het zadel ook wel is. En dan mag je dus ook geen hindernissen springen in die bak?

Ts, als het de regel is van jouw stal, dan is dat de regel. Dat wist je vooraf. Ik vind het persoonlijk een onzin reden vooral als bovenstaande argumenten gebruikt worden, en al helemaal als je je paard wel mag los gooien in die bak.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 12:34

Lieser schreef:
office schreef:
Ik vind het wel vreemd als regels tegen het dieren welzijn in gaan.
Een paard moet wel gewoon beweging kunnen krijgen en voldoende hooi en sociale contacten.
Sommige stallen hebben zo veel regels dat het meer als werken voelt als ontspanning.

Longeren heeft niets met dierenwelzijn te maken. Losgooien wel.

Ik denk dat Office over een bericht van Ts valt die ze ergens in mei had geplaatst. Maar wellicht is ts allang verhuist. Als ze nog op dezelfde plek staat is het misschien een idee naar een andere stal te gaan

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 12:40

ApplePapple schreef:
- met longeren bokt of springt een paard. Oké, maar dan mag je dus ook niet met een jong paard in de bak rijden? Mijn paard bokt onder het zadel ook wel is. En dan mag je dus ook geen hindernissen springen in die bak?

Na het rijden heb ik zelden of nooit grote gaten gezien in de bodem, met longeren wel als een paard even flink uit zijn dak gaat.

En ook hier harkt de een het netjes aan en de ander laat het liggen waardoor je er met rijden weer last van hebt.

De goeden moeten lijden onder de slechten dus is het daarom ook op veel stallen verboden, ook op die van ons. Maar dat snap ik echt wel, ze hebben een vermogen uitgegeven aan knappe bodems en dat willen ze graag zo houden.

In het geval van Ts , als er een sloot naast de longeerbaan ligt, waarom vraag je niet of je een geultje mag graven van de bak naar sloot toe om het water af te voeren?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 12:46

ApplePapple schreef:
Ik lees hier wel verschillende argumenten die ik niet kan begrijpen, zoals:
- met longeren, ook al loop je door heel de bak, wordt de plek waar je zelf loopt hard gelopen. Oké, maar mijn instructrice doet toch precies hetzelfde?

Ts, als het de regel is van jouw stal, dan is dat de regel. Dat wist je vooraf. Ik vind het persoonlijk een onzin reden vooral als bovenstaande argumenten gebruikt worden, en al helemaal als je je paard wel mag los gooien in die bak.

Je hoeft het ook niet te begrijpen. Je hoeft je alleen aan de regels te houden.
Wil je dat niet, ga je ergens heen waar je wel achter de regels kan staan of zorg je dat je degene bent die de regels kan maken.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 12:54

Op de stallen waar ik geweest ben mocht het niet vanwege de veiligheid. Een longeerlijn is blijkbaar in je opperste concentratie makkelijk over het hoofd te zien (ik heb het zien gebeuren). Als je daar dan op in rijdt met je paard, heb je een hele nare situatie.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 12:55

TS, ik snap je probleem niet. Je geeft aan dat je wel mag losgooien en dat met losgooien je paard gewoon rondjes om je heen blijft lopen, net als met longeren. Dan gooi je hem toch los ipv dat je longeert voordat je aan het grondwerken begint.

Doe je niets wat niet volgens de regels niet mag en kan je gewoon aan het werk met het dier.

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 12:59

Is je kraal alleen nat of ook glad?

Bij ons op stal mag je niet longeren/losgooien in de bak en de kraal staat na zoveel regen ook onder water. Meestal graven wij een stukje uit naar de sloot zodat het meeste water weg kan lopen. Verder gooi ik hem dan gewoon in de kraal, die wordt niet glad is gewoon nat…. Wel een vies paard… Misschien mag je een geultje graven?

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 13:29

996981 schreef:
FireAndIce schreef:
Dat snap ik, maar de 1 mag het wel en de ander niet.
Ik vindt dat het dan voor iedereen moet gelden.
Zelf longeren ze er wel dus behoud van de bak draait het niet om.

Zij hebben zelf invloed op de hoeveelheid paarden die ze er zélf in willen longeren.
Zij hebben zelf invloed welke paarden ze wel of niet longeren, op basis van inschatting frisheid etc. etc. De bak is hun eigendom, dus zij mogen bepalen wat er gebeurt.

Euh neen. Als je pensionklanten hebt en die regels op legt, dan heb je jezelf daar des te meer zelf ook aan te houden.

Iets met goede huisvader geeft het goede voorbeeld.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 13:52

Molfre schreef:
Op de stallen waar ik geweest ben mocht het niet vanwege de veiligheid. Een longeerlijn is blijkbaar in je opperste concentratie makkelijk over het hoofd te zien (ik heb het zien gebeuren). Als je daar dan op in rijdt met je paard, heb je een hele nare situatie.

Ik heb het eerder andersom ervaren. Aan de longeerlijn heb je minder in te brengen dan in het zadel. Ik zie niet graag een paard aan de longeerlijn op mij afkomen als ik aan het rijden ben. En dat risico is groter als het jonge paarden zijn of paarden in het algemeen die eerst gelongeerd worden om hun overtollige energie kwijt te raken voor iemand kan opstappen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 13:55

Het is met name vanwege de bodem. In onze bak mag het wel maar dat zie je goed terug op de locaties waar de mensen staan of lopen. Jij loopt met je paard mee, de 10 andere wellicht niet. Maar ook als er 10 mensen zijn die ook lopen, heb je toch ook meer kans op een vastgestampte bodem.

Hierboven dat de staleigenaar het wle mag en de rest niet voelt idd wel krom. Maar ergens snap ik het wel dat er verschillende regels kunnen gelden voor de stal eigenaar en z'n pensionklanten. Hij is degene die het spul heeft aangelegd, in heeft geïnvesteerd etc. .

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 13:56

Little_Gift schreef:
Euh neen. Als je pensionklanten hebt en die regels op legt, dan heb je jezelf daar des te meer zelf ook aan te houden.

Iets met goede huisvader geeft het goede voorbeeld.

Sorry, mijn erf. Ik betaal de boel en het onderhoud. Mijn regels. Opnieuw: staat je dat niet aan zoek je een andere stal. Een klant moet mij echt de regels niet komen vertellen. :=
Wil je je eigen regels maken dan huur/koop je gewoon lekker een complex. Als dat niet zo simpel is, dan niet zeiken dat iemand die hard gewerkt heeft voor een complex doet wat ie wil binnen dat complex.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 27-10-25 13:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 13:57

Regels bepalen, uiteraard. Maar voor iedereen. Wil je zelf de regels niet naleven, dan weet je dus al dat het geen faire regels zijn om te verlangen van je klanten.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 13:58

Little_Gift schreef:
Regels bepalen, uiteraard. Maar voor iedereen. Wil je zelf de regels niet naleven, dan weet je dus al dat het geen faire regels zijn om te verlangen van je klanten.

Nee dan weet ik dat ik 1 persoon ben waarvan ik weet wanneer iets stuk gaat wie het geweest is. Dat weet ik van de klanten niet.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 14:12

Little_Gift schreef:

:')

Ik heb zoveel regels omdat we ongeveer 10 jaar lang gedacht hebben: HUH, MOETEN WE DAAR EEN REGEL VOOR MAKEN?

Ik mag toch zelf bepalen dat ik om 23.00 zelf wel nog op mijn erf wil zijn en een ander niet? Mijn erf :o .

Wij hebben met de aanleg van een nieuwe bak bewust een goedkopere( en dat is nog steeds een nieuwe auto he :+ ) bodem erin gelegd omdat we merken dat mensen het losgooien en longeren in een bak missen.

Maar heb toch ook weer niet het idee dat ik daardoor klanten aantrek die dat bij anderen missen.

Ik heb wel eens paarden een verbod gegeven op bepaalde delen van de accommodatie, nog naast de gewone regels. Je bent ook verantwoordelijk voor de veiligheid van anderen en niet iedereen kan dat goed inschatten. Is nu gelukkig al lang niet meer voor gekomen :)

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 14:20

Je gaat een regel over om 23u op je eigen erf aanwezig zijn toch niet vergelijken met longeren in een bak? :')

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 14:22

Little_Gift schreef:
Je gaat een regel over om 23u op je eigen erf aanwezig zijn toch niet vergelijken met longeren in een bak? :')

Het zal je verbazen hoe veel mensen openingstijden niet respecteren hoor.. Ken ook van mensen die graag om 06:00 op hun paard zitten, of 's avonds laat nog hun paarden willen doen. Op een vorige stal deden ze dan gewoon het hek dicht op een bepaalde tijd en kon je er omheen klimmen als je opgesloten was :Y)

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 14:24

Eigenaar kan prima voor zichzelf andere regels hanteren dan voor klanten.

Lijkt me niets mis mee eerlijk gezegd.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 14:24

ruitje schreef:
Little_Gift schreef:

:')

Ik heb zoveel regels omdat we ongeveer 10 jaar lang gedacht hebben: HUH, MOETEN WE DAAR EEN REGEL VOOR MAKEN?

Ik mag toch zelf bepalen dat ik om 23.00 zelf wel nog op mijn erf wil zijn en een ander niet? Mijn erf :o .

Wij hebben met de aanleg van een nieuwe bak bewust een goedkopere( en dat is nog steeds een nieuwe auto he :+ ) bodem erin gelegd omdat we merken dat mensen het losgooien en longeren in een bak missen.

Maar heb toch ook weer niet het idee dat ik daardoor klanten aantrek die dat bij anderen missen.

Ik heb wel eens paarden een verbod gegeven op bepaalde delen van de accommodatie, nog naast de gewone regels. Je bent ook verantwoordelijk voor de veiligheid van anderen en niet iedereen kan dat goed inschatten. Is nu gelukkig al lang niet meer voor gekomen :)

Ik vind dat jij gelijk hebt @Ruitje. Je kunt beter een goedkopere bak aanleggen waar wel van alles in mag, dan een prachtige dure die zo mooi is dat er amper gebruik van gemaakt mag worden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 14:33

Dat is niet echt de kern van wat ruitje zegt. :=

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 14:34

Hier hebben we een overdekte longeerkraal, binnen en buitenbak. Deze worden gedeeld tussen iets van 30 pensionklanten. Als de longeerkraal in gebruik is mag je ook in de binnen of buitenbak longeren (als die vrij is), wel wordt er dan gevraagd om de kuilen etc. weer zo goed mogelijk recht te harken. Losgooien mag alleen in de longeerkraal. Er komt ook regelmatig iemand die de bakken weer recht trekt.
Ik heb er zelf ook wel begrip voor dat het niet zou mogen, je ziet toch altijd als iemand gelongeerd heeft, of het daarna nou is geharkt of niet. Iedereen zou graag in een strakke bak willen rijden, lijkt me ook beter voor het paard (minder kans op blessures etc.) :j Als jij het niet eens bent met die regels is het tijd dat je op zoek gaat naar een pensionplek waar dit wel mag.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 14:36

anjali schreef:
(KNIP)
Ik vind dat jij gelijk hebt @Ruitje. Je kunt beter een goedkopere bak aanleggen waar wel van alles in mag, dan een prachtige dure die zo mooi is dat er amper gebruik van gemaakt mag worden.

Maar dan ga je het doel voorbij Anjali, een rijbak wordt meestal aangelegd om de RIJDEN; een "prachtig dure" is waarschijnlijk aangelegd zodat je er zo optimaal, met allerhande omstandigheden, in kunt RIJDEN. Een longeerkraal of paddock, die worden daarom weer heel anders aangelegd. Iemand die elke dag rijdt of meerdere keren per dag, wil misschien wel die "prachtige dure", want die zit niet te wachten op de gaten en ongelijke stukken door losgooien of longeren. Die heeft daar misschien weer een andere plek voor. Ik heb mijn bak ook op een bewuste manier aangelegd dat ik deze veelzijdig kan gebruiken, maar dan nog zorg ik ervoor dat ik er wel bewust mee omga bijvoorbeeld. Want ook een goedkope goede bak kost een hele hoop geld.
Laatst bijgewerkt door XladyX op 27-10-25 14:38, in het totaal 1 keer bewerkt

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 14:38

Vind het eigenlijk wel grappig. Heb jaren op een stal gestaan met een dure Achterberg bodem, snippers en gehele drainage. En die bak was inderdaad eigenlijk altijd wel te rijden, behalve als het echt ging vriezen. Maar je mocht er niks in, niet longeren, niet losgooien, ging je springen moest de gehele bak aangeharkt worden met de hand, paarden mochten er niet in rollen.

Nu sta ik op een stal met een zand bodem en nul drainage. Mag er alles in, en heb er zelf als klant nul onderhoud aan te doen. Nu is die met dit weer zeiknat en amper te rijden, maar als het een week droog is, is de bak dat ook weer. En ja mijn paard maakt er soms echt wel kraters ik er rijd zelfs iemand anders in met een wagen, maar een goede sleep beurt en het is weer prima. Terwijl ik bij die Achterberg bodem eigenlijk niets zag als onderhoud.