Paard is na verkoop gaan luchtzuigen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Paard is na verkoop gaan luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 17:39

Oh jij kent het paard en de prijs?

Aannames.

En alsof je bij verkoop bij een particulier altijd goed zit.

Heb zelf meegemaakt van niet.
Ja paard heeft er 2 jaar prima gestaan. Maar toen ze er vanaf wilde kwam hij ook verschrikkelijk terecht.

Dus ja..

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 17:42

haha1995 schreef:
DuoPenotti schreef:
hoe kom je erbij dat de ts er geen klap om geeft?

Soms loopt de wereld anders dan jezelf zou willen.
Vind het een nare uitspraak.

Soms loopt de wereld anders dan je wilt en ook dan zijn er andere oplossingen als het paard aan de eerste beste handelaar mee te geven...Mensen staan te springen om goede redelijk betaalbare paarden...Dus als je het dier niet verkocht krijgt in 2 maanden wil je graag een te hoge prijs of is er effectief wat met het dier...Ondanks dat het dier daar vergaat vd stres blijkbaar is ze alleen aan het kijken hoe ze het dier niet moet terug nemen...Ik lees nergens help wat kan ik voor mijn paard doen wat is voor hem de beste oplossing...

Ik ben het hier eerlijk gezegd ook wel mee eens

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 17:53

haha1995 schreef:
Soms loopt de wereld anders dan je wilt en ook dan zijn er andere oplossingen als het paard aan de eerste beste handelaar mee te geven...Mensen staan te springen om goede redelijk betaalbare paarden...Dus als je het dier niet verkocht krijgt in 2 maanden wil je graag een te hoge prijs of is er effectief wat met het dier...Ondanks dat het dier daar vergaat vd stres blijkbaar is ze alleen aan het kijken hoe ze het dier niet moet terug nemen...Ik lees nergens help wat kan ik voor mijn paard doen wat is voor hem de beste oplossing...

Dat je een paard in 2 maanden niet verkocht krijgt, wil niet noodzakelijk zeggen dat er iets mis is met het dier of de prijs...
Mijn pony stond te koop voor een lagere prijs en heeft ook maanden te koop gestaan. En nee, hij mankeerde niks, is prima door de klinische keuring gekomen.
De reden dat hij langer te koop gestaan heeft, was o.a. dat hij niet zo groot was, maar niet geschikt voor kinderen / beginners / mensen die angstig zijn... Niet dat hij gedragsproblemen had; er zat gewoon energie en pit in, maar deed niets om je te kwetsen, eraf te gooien,... Ik had het geluk dat ik zelf ook eerder klein ben en niet veel woog. Bovendien wilden deze mensen dat hun pony een goede, fijne thuis zou krijgen en wilden ze dus niet aan eender wie verkopen.

En wat de rest betreft... ik begrijp je redenering. Anderzijds: je kent de situatie en omstandigheden niet en weet dus ook niet waarom ze eerst kijkt hoe deze situatie opgelost kan worden zonder het paard terug te nemen. Het is gewoon niet altijd en voor iedereen een mogelijkheid om het paard terug te nemen. Er was een reden waarom het paard (aan een handelaar) verkocht werd en dus wellicht ook een reden om het paard niet terug te (kunnen) nemen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 17:59

Precies

Ik lees ook niet dat ts niets om het paard geeft.
Maar ze geeft duidelijk aan dat de thuissituatie tot deze verkoop heeft geleid.
En welke dat is weten wij niet.

En ze dacht dat hij vanuit daar snel een ander blijvend huis zou hebben.

En als je thuissituatie dan zo is is terugnemen gewoon geen optie. En veel kans de stal ook al bezet.

Dus heeft het weinig zin om op ts te vitten.

Wel snap ik dat ts dan met de handen in het haar zou zitten als ze hem wettelijk terug zou moeten nemen.
Want als de thuissituatie dat niet toelaat, wat dan?

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 18:05

Jij mag best iets anders lezen dan ik..Maar ik heb in nog geen 1 post haar bezorgdheid om haar paard gelezen.... En dat hoort in mijn ogen je hoofd prioriteit te zijn. Maar de discussie ga ik verder niet aan, ik lees op bokt vooral mensen met dieren in plaats van mensen met dierenliefde...

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 18:08

Ze heeft aan die man toch aangegeven hoe hij het paard beter kan houden.

En ja soms is zakelijk een manier van coping als je verder niets kunt doen.

Maar gelukkig zit jij wel vol dierenliefde. Ik zou zeggen koop hem. Probleem opgelost :j

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 18:14

Als ik niet op een leeftijd was,waarbij ik besef dat ik jonge paarden niet overleef zou ik het doen....Dank je voor je advies..

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 18:17

haha1995 schreef:
Jij mag best iets anders lezen dan ik..Maar ik heb in nog geen 1 post haar bezorgdheid om haar paard gelezen.... En dat hoort in mijn ogen je hoofd prioriteit te zijn. Maar de discussie ga ik verder niet aan, ik lees op bokt vooral mensen met dieren in plaats van mensen met dierenliefde...

Het is niet haar paard. Het paard is van de handelaar. Het gaat ons als bokkers ook helemaal niks aan wat de reden is dat paard niet terug kan en is ook helemaal de vraag niet in dit topic

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 18:20

haha1995 schreef:
Als ik niet op een leeftijd was,waarbij ik besef dat ik jonge paarden niet overleef zou ik het doen....Dank je voor je advies..

Volgens profiel ben je 30...
Maar dat zal niet kloppen dan.

En misschien is ts wel ouder dan jij en kan het daarom ook niet?

Maar het is zo makkelijk veroordelen terwijl uit elk bericht zo duidelijk naar voren komt dat deze keuze niet zo geheel vrijwillig is genomen...

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 18:35

Volgens mij hoef je hier niks mee. Particulier verkocht aan handelaar. Zonder contract en cash. Aanbetaling per rekening? Kan hij dus nieteens bewijzen dat ie alles betaald heeft.

Denk erom dat je NIET aan hem bevestigd dat hij meee betaald heeft.

Hij moet dus:
1. Bewijzen dat het paard al luchtzoog bij jou (al twijfel ik hier omdat 1e periode er sprake is van omgekeerde bewijslast)
2. Bewijzen wat ie je betaald heeft

Dat laatste kan ie niet. Je zou bij wijze van je apard op junnen halen, aanbetaling teruggeven en doei. Zonder verkoopcontract veaag ik me uberhaupt af of er iets te verhalen is.

Ik denk dat ik hem zou blokkeren en klaar. Tenminste, als welzijn van je paard niet prio 1 is.

Anders zou ik hem ophalen. Reiskosten eraftrekken. 2 maanden is echt heel kort om paard te verkopen. Je kunt altijd zelf nog zakken in prijs.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 23:26

Joltsje schreef:
och ts wat een rotsituatie.

en volgens mij geeft TS wel om haar paard, maar heeft ze de middelen op het moment niet (welke middelen dan ook, geld, ruimte, tijd etc) om het paard terug te nemen. plus dan loop je weer tegen andere problemen aan.

bekijk het dus zo zakelijk en objectief mogelijk. je hebt al juridische hulp gezocht, dat is goed. al zou ik, als het kan, wel iemand uit de paardenwereld zoeken ipv rechtsbijstand, maar dat is mijn aanname. FloortjeM werd al aangeraden. die zit hier op bokt.

wat betreft de koop. heeft de koper in dit geval geen bewijslast? hij stelt jou in gebreke (stalgebrek, was niet gemeld). aan hem om te bewijzen dat dat al voor de koop zo was. zoiets zou ik dan ook op papier laten zetten als reactie. dat je het paard niet terug neemt, dat het bij jou niet aan de orde was. dat de huisvesting / management nu zo anders is, dat dat mogelijk de oorzaak kan zijn. je wilt helpen bij adviseren in de huisvesting en verder is het aan hem om aan te tonen dat je paard dit al had.

Rechtsbijstand heeft hier prima gewerkt in de paardenkwestie die ik van dichtbij gezien heb dus zou dat zeker niet afschrijven. Maar zou dus wel vast contact opnemen al is het idd maar dat ze alvast op de hoogte zijn. Hoeft er verder nog niks te gebeuren.

Verder zou ik niet eens zelfstandig wat op papier zetten. Tips mbt huisvesting had TS dacht ik al gegeven? Dus de rest kan haar advocaat gaan doen, al dan niet in overleg met haar, op het moment dat zij een brief krijgt (van de advocaat van) de handelaar. Want volgens mij heeft de handelaar wel aangegeven het paard terug te willen doen maar lees ik volgens mij nog niet dat hij haar ook officieel in gebreke stelt?
Wellicht is dit een (overbluffings)tactiek om proberen geld terug te krijgen/paard makkelijk weg te doen omdat het m tegenvalt. Of noem wat leuks. Vooral lekker laten lu.llen. Laat hem die eerste stap maar zetten en geef hem vooral niet teveel stokken om mee te slaan.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 05:45

haha1995 schreef:
DuoPenotti schreef:

haha1995 schreef:

Dit dus! _/-\o_

SaraViavia

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:48

haha1995 schreef:
DuoPenotti schreef:

Mensen staan te springen om redelijk betaalbare paarden? En wat denk je van al die gevallen die "te goedkoop" verkocht zijn wegens welke reden dan ook en juist daardoor in het verkeerde segment belanden? Makkelijk praten vanaf je toetsenbord.
Hoop voor TS dat ze er verder geen last meer van heeft. Als ze eerlijk is dan is dit een vervelende situatie waar je ongevraagd in komt.

Madiba

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:31

Ik vind heel dit verhaal vooral heel zielig voor het paard. Hoe langer hij daar staat, hoe erger het luchtzuigen zal worden en hoe groter de kans wordt dat het blijvend is. Hij moet daar zo snel mogelijk weg. Is er geen bokker die een plekje vrij heeft om hem naar toe te brengen zodat ts rustig een goed nieuw baasje voor hem kan zoeken?

Madiba

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:36

Juridische geschillen is goed als het over een fiets, huis, boom.. weet ik veel, gaat, maar hier gaat het over een paard. Een jong paard dat nog heel zijn leven voor zich heeft, wat nog tot bloei moet komen. Daar ga je toch niet een juridische strijd voor opnemen die maanden kan duren. Die haal je gewoon zo snel mogelijk terug.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:57

TS heeft al een paar keer aangegeven dat terughalen niet gaat financieel. Paard is met een reden verkocht aan een handelaar. Erover door blijven gaan dat het paard terug moet heeft niet zoveel zin.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:00

Maar hoe haal je die terug als je de middelen niet hebt?
Ze geeft aan dat het niet kan door de thuissituatie en wat die is weten wij niet.
Maar ik denk zomaar dat je eigen gefokte paard verkopen je niet zomaar doet.

En ja dan kan ik mij best voorstellen dat je je voor de buitenwereld hard opstelt, een muur neerzet omdat je anders aan je eigen emoties onderdoor gaat.

En daar lijken vele hier geen rekening mee te houden
Madiba schreef:
Juridische geschillen is goed als het over een fiets, huis, boom.. weet ik veel, gaat, maar hier gaat het over een paard. Een jong paard dat nog heel zijn leven voor zich heeft, wat nog tot bloei moet komen. Daar ga je toch niet een juridische strijd voor opnemen die maanden kan duren. Die haal je gewoon zo snel mogelijk terug.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:38

Ik snap jullie punt, maar dit is toch niet de enige handelaar in Nederland?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:46

Nee, maar moet hij dan van handelaar x naar y en dat doormiddel van TS?
Is hij daarmee geholpen?

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:53

Evi_ester schreef:
Heel erg bedankt om mijn verhaal te lezen en wat hulp te bieden. We gaan een juriste contacteren en kijken dan verder.

Evi-ester,
heb je al wat bereikt met een jurist?? het zou fijn zijn als deze jurist je wat zekerheid- rust- kan geven.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:08

Tja ik moet zeggen dat ik ook weinig zorgen om het paard lees. Juridisch zit TS wel safe gok ik.

Een luchtzuiger verkopen is niet simpel. Zelfs als het ontstaan is daar door stress is de kans reëel dat ie het blijft doen. Ik heb een wever staan die het ontwikkeld heeft bij de vorige eigenaar. 24/7 op weide nu met onbeperkt hooi en bij de minste stress staat ie op weide te weven. Hij is inmiddels 14 jaar bij mij en heeft maar een dik jaar bij de vorige eigenaar gestaan. Ik zou er niet van uit gaan dat het luchtzuigen nog er uit gaat.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:20

cissy schreef:
TS heeft al een paar keer aangegeven dat terughalen niet gaat financieel. Paard is met een reden verkocht aan een handelaar. Erover door blijven gaan dat het paard terug moet heeft niet zoveel zin.

Er wordt niet aangegeven waarom het paard niet terug kan.
Ts is ons geen uitleg verschuldigd. Maar aangeven waarom niet kan wellicht wel resulteren in concrete hulp of tips:

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:24

Misschien (ik gok maar wat, in de paardenhandel is alles mogelijk) heeft het paard bij de handelaar een blessure opgelopen waardoor hij nu niet meer rad is. En dan is hij niet te verkopen. Want als het enkel om luchtzuigen gaat terwijl het verder een mooi gezond fijn te rijden paard is, dan zijn daar echt wel liefhebbers voor. Soms krijgen die dan een buitenstal zodat ze steeds wat te zien hebben en geen klagende overburen. Het zal wel prijsverminderend werken maar niet zo veel dat je daar heisa om gaat maken lijkt mij.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:31

Kidde schreef:
Ik snap jullie punt, maar dit is toch niet de enige handelaar in Nederland?

Dit. TS kan nu bokt wel vinden voor haar juridische probleem, maar hier even navraag doen voordat ze het dier met spoed en middels louche handel naar die handelaar doet blijkbaar niet.
Had dan even rondvraag gedaan hier voordat je je paard naar zo'n louche figuur doet. Het dier is weer eens de dupe. Heel erg sneu.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:50

Wat een aannames en vooroordelen hier |o