Met mijn handen in het haar: mijn paard past geen enkele deken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-25 15:58

Femke_Tweety schreef:
Als ik zo kijk dan lijkt het voor dit paard handig om een deken te hebben met wat lagere sluiting, eventueel met borstverbreder?

De meeste zijn V-sluitingen! Die vallen over het algemeen iets lager, zeker bij de XL. Met een normale horizontale sluiting komt ze eigenlijk niet weg. Wat voor sluitingen zouden er nog meer zijn?

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-25 16:01

nastyexplosive schreef:
Misschien dat er nog winst te halen is bij dekens waarvan de voorsluiting lager zit ipv dat hij perse breder is? Ik zie dat je van Premier Equine de Buster hebt geprobeerd, het Titan model valt lager wbt voorsluiting. (Ik weet niet hoe je foto's moet plaatsen).
Voor mijn smalle arabier waren beide modellen overigens veel te wijd maar het verschil in de hoogte van de voorsluiting was opvallend. Vario van Drunens Ruiterhuis heeft ook een zéér lage voorsluiting, met nog een soort systeem dat als ze bukken het een beetje opent en als ze hun hals weer omhoog doen het weer sluit.
Ik weet niet waar je vandaan komt, maar ik heb hier thuis nog al die dekens liggen (merrie is inmiddels ingeslapen en de dekens liggen klaar voor de wasserette maar daar ben ik pas over een tijdje aan de beurt). Als je wil kun je ze ophalen om ze allemaal rustig uit te proberen, ik weet wat voor ellende het kan zijn om iets goed passends te vinden en dat eindeloze bestellen en retourneren naar winkels.
Ik woon in Noordwijkerhout maar ik heb zelf alleen een brommer rijbewijs dus ik kan niet even naar je toe komen met alles ;).
Ze zijn allemaal 5'9 of 6'0 of 135.
Ik heb dus de PE Titan, Vario met lage sluiting in 5'9 en 6'0, nog een Fedimax in 135, nog een nieuwe Equitheme met echt extreem lage slauiting en al een soort borstverbreder die eraan vastzit, nog een Rambo Supreme. Nou ja, genoeg.
De dekens die al vies zijn kun je eventueel ook dan nog een dag of 2 uitproberen, ik heb (helaas) de ervaring dat ze soms op het oog goed lijken, totdat ze gedragen zijn en je de volgende dag op stal komt en het toch net niks is.

Dat zou echt heel fijn zijn! Ik kom uit de buurt van Alkmaar dus is qua ritje nog te doen.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 16:29

Kidde schreef:
De Perfect fit van Felix Bühler wilde ik ook aanraden

Ik krijg net een mailtje; ze zijn tot en met 13 oktober met 20% korting

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 17:32

Damelza schreef:
Bucas i.c.m. met de borstverbreder ook geprobeerd, maar dan werd het echt veels te ruim. Voor de Big Neck veranderd de hoge sluiting niet echt wat ik begrepen heb dus dan zou ze alsnog weer met de lage halsaanzet in de knoop komen.

Dit is dus een aanname, je hebt de big neck niet geprobeerd, begrijp ik? Toch maar eens doen.
En verder; een stukje bil bloot is minder erg dan een te lange deken die gaat hangen/trekken.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 17:42

Ik mis de Bucas Smartex (big neck) in jouw lijstje. Dat is zeker een optie bij jouw paard.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 17:53

Ik gebruik deze schoftbeschermers . Deze knoop ik met vlechtdraad vast aan de halsringen. Dat in combinatie met een V sluiting, werkt voor ons goed

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 18:34

AstridJ

Re: Met mijn handen in het haar: mijn paard past geen enkele deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 18:53

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 19:29

Ook ik zeg: veel van de dekens die je hebt gepast zijn te lang. Het filmpje van Bucas is slim om te bekijken :) daar wordt het goed uitgelegd. Als de deken over de staart gaat hangen gaat hij trekken aan de voorkant en schuren op de schoft.

Varenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 19:30

Ook door anderen geopperd, maar bucas big neck is een aanrader! Paste hier perfect op een brede Gelderse merrie met schoft. Nu ze kilo’s kwijt is en meer in sportconditie past ze inmiddels de gewone bucasmodellen ook. De pasvorm is echt wel anders, meer ruimte bij de schouder.

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-25 20:15

Dorien66 schreef:
Damelza schreef:
Bucas i.c.m. met de borstverbreder ook geprobeerd, maar dan werd het echt veels te ruim. Voor de Big Neck veranderd de hoge sluiting niet echt wat ik begrepen heb dus dan zou ze alsnog weer met de lage halsaanzet in de knoop komen.

Dit is dus een aanname, je hebt de big neck niet geprobeerd, begrijp ik? Toch maar eens doen.
En verder; een stukje bil bloot is minder erg dan een te lange deken die gaat hangen/trekken.

Geen aanname, maar wat mij verteld werd door medewerkers.

En eens hoor, maar het is niet dat een 183 heel erg overhangt zoals bijvoorbeeld het bucas filmpje laat zien. Bij de meeste zie je zo'n stukje bil:

Afbeelding

De meeste foto's zijn een beetje van linksvoor genomen dus wellicht vertekent dat wat het beeld. Veelal heb ik ook een maat 175 geprobeerd, maar die ging of niet dicht of liet zo'n strakke lijn zien naar de borst:

Afbeelding

Afbeelding

En nog een onderdeken die ik mee had gekregen:

Afbeelding

Staldekens zijn helaas geen optie ivm het vele buiten. Maar ik kan de bucas big neck altijd nog meebestellen om te proberen.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 20:25

Nika heeft ook nog een mooie deken, de Tyrex maar die is volgens mij in 0 grams nu niet in de goede maat beschikbaar. Misschien interessant om even in de gaten te houden.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 20:33

De Big Neck van Bucas. Echt passen, want wat ze je verteld hebben klopt volgens mij niet. Wij hebben deze deken gekocht voor onze Haflinger merrie met brede borst en dito nek en ligt perfect.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 20:35

SusanH schreef:
De Big Neck van Bucas. Echt passen, want wat ze je verteld hebben klopt volgens mij niet. Wij hebben deze deken gekocht voor onze Haflinger merrie met brede borst en dito nek en ligt perfect.

Ik merkte inderdaad geen verschil in de hoogte bij Bucas tussen gewoon en big neck. Beiden even hoog. Maar misschien verschilt het nog weer per model, dat weet ik niet.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 20:36

Wij hebben een gewone Bucas gepast en de Big Neck. De gewone zat veel te strak, de Big Neck zat keurig.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 20:37

Mijn barokke PRE met grote hals past alleen Kentucky dekens (die comfort pro versie met konijnenvacht erin). Alle andere dekens zitten te strak, of krijgt hij schuurplekken van.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 20:38

SusanH schreef:
Wij hebben een gewone Bucas gepast en de Big Neck. De gewone zat veel te strak, de Big Neck zat keurig.

Ja hij is wel ruimer, dat was idd prima, maar niet lager dus hij bleef bij die van mij gewoon te hoog sluitend.
Als ik lees dat deze een V-sluiting nodig heeft qua hoogte dan kan ik me niet voorstellen dat de Bucas laag genoeg is.
Laatst bijgewerkt door manzano op 08-10-25 20:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 20:39

Mijn PRE-merrie past prima in de 6,6” big neck, de gewone in dezelfde maat trekt aan alle kanten.

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-25 20:54

Matheno schreef:
Mijn barokke PRE met grote hals past alleen Kentucky dekens (die comfort pro versie met konijnenvacht erin). Alle andere dekens zitten te strak, of krijgt hij schuurplekken van.

Is dat die deken met de disc sluiting?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 20:58

manzano schreef:
SusanH schreef:

Ja hij is wel ruimer, dat was idd prima, maar niet lager dus hij bleef bij die van mij gewoon te hoog sluitend.
Als ik lees dat deze een V-sluiting nodig heeft qua hoogte dan kan ik me niet voorstellen dat de Bucas laag genoeg is.

Hier ook deze ervaring.
Heb je enkel meer breedte nodig dan is dat een super deken.
Heeft je paard een lage halsaanzet en dus ook diepte nodig heb je niks aan Bucas big neck .

daydream

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 21:04

Dit helpt bij die van mij:
Citaat:
de bovenste gesp van de borstsluiting behoorlijk wijd te hebben en de onderste strakker

Dit werkt bij mijn vrij barokke PRE goed bij zn Epplejeck deken (ouder breder model) die hij als reserve heeft naast zn Amigo.

Die van mij past dus de rechte sluiting Amigo wel.

Lastig TS!

Vroeger had je iemand die aan huis kwam met verschillende dekens om te passen maar die is er mee gestopt

Misschien als er een ruitersportzaak zadels komt passen voor een stalgenoot dat ze voor jou wat dekens mee kunnen nemen?

Helemaal out of the box; Country Mill heeft Engelse en westernspullen en een binnenbak voor zadels passen. Zit in midden land
Misschien daar heen bellen/gaan en dekens passen op locatie?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 21:25

Welke Bucas heb je op gehad?
Hier ligt alleen de Smartex maar goed op zowel haflinger als paint. De andere modellen liggen niet lekker en trekken inderdaad op de schoft of de schouder.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 21:46

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 22:58

AstridJ schreef:
Misschien dat je bij de Quarter Horse dekens kan kijken? Dat zijn doorgaans ook korte, brede paarden.
Zoals deze bijvoorbeeld:
https://westernstore.nl/index.php?dispa ... ct_id=3376

Ik denk dat dit idd wel eens een goed deken kan zijn..als ik naar je foto,s kijk ,en ik kan totaal fout zitten ,want het zijn maar fotos...zit bij jou paard het probleem bij een vrij hoge schoft..en de meeste dekens die bij jou paard niet lekker zitten komen net over die schoft en trekken daarom van voor...
Ik heb zelf een kruising fries...dikke nek lage hals aanzet .maar die heeft een lage gevulde schoft, daardoor passen bij haar dekens als de bucas irisch ,de buster en zo, heel goed...
Wat bij mijn paard niet paste waren de dekens van kramer...die waren weer allemaal te krap...zelfs een maat groter moest ik terug sturen...zo zie je maar hoe het scheelt per paard,per vorm...maar ik zou zeker eens naar die dekens vd westernshop kijken...ga ik zelf ook edns doen trouwens

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 23:31

Ik heb een freiberger die wat smaller is en een barock pinto met veel front en beiden gaan ze super met de Catago justin dekens. Heb ze in alle diktes. Als ik dan toch weer even gauw een deken koop, maakt niet uit wat, dan merk ik dat ze minder bewegen, minder liggen.

https://agradi.nl/products/catago-deken ... n&w_braid={wbraid}&gad_source=1&gad_campaignid=22871860550&gbraid=0AAAAAC-vQHwaM9iBFBD2mvlggs_v00Mun&gclid=Cj0KCQjwl5jHBhDHARIsAB0YqjysjFmLA9N5h54fDI7vruWd0eJRy0yVhqTm8TyOVl1AV_DQqKm9aBgaAo_tEALw_wcB