Aankoop nieuw paard röntgenologisch keuren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 19:46

janderegelaa schreef:
Melzazu schreef:
Ik vind het ook raar net als c_alsemgeest. Eerst lees ik: het paard heeft allemaal 1’tjes op het rapport en dan ineens lees ik over 2 bevindingen aan 2 verschillende benen. Hoe kunnen dat dan 1’tjes zijn?

Omdat dat andere bevindingen zijn dan waar een score aan gegeven wordt. Een nevenbevinding, en dat schrijven ze dan op.

Ah zo. Dat was ook de enige optie die ik kon bedenken en van de benamingen vroeg ik me al af of dat nou ook samenhing met bijvoorbeeld (ik noem even wat) een straalbeen en ik had geen zin het op te zoeken en zo helemaal volledig erin thuis ben ik dus ook niet dat dat allemaal lukt zonder het op te zoeken.

Dus… bedankt voor het ophelderen Jan.

Ik ging zelf weer verder kijken en liet deze staan :D

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re: Aankoop nieuw paard röntgenologisch keuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 20:35

Alhoewel dat chipje wel een E zou moeten zijn. Zoals ik het lees zit hij wel aan de achterkant van het gewricht en meestal is dat een avulsie fragment. Een fragment dat door een kracht loskomt, bijvoorbeeld uitglijden. Dus niet genetisch.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 22:00

janderegelaa schreef:
Alhoewel dat chipje wel een E zou moeten zijn. Zoals ik het lees zit hij wel aan de achterkant van het gewricht en meestal is dat een avulsie fragment. Een fragment dat door een kracht loskomt, bijvoorbeeld uitglijden. Dus niet genetisch.

Proximaal P1 zit gewoon in de keuring meegenomen toch?
Niet in een prok, maar wel reguliere gebruikskeuring. Dus dan zou daar sowieso minimaal een 2 op gegeven worden.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 22:18

Eretria schreef:
Chipje zou ik me persoonlijk niet zo heel druk over maken afhankelijk van waar die zit, het tweede echter zou ik goed overleggen hoe vergroot de kans op blessures is. Een collateraal band blessure is echt een hele nare blessure die slecht hersteld en als het wel goed hersteld duurt het lang.

Hier zijn we inderdaad 1,5 jaar bezig gewenst met deze blessure en een stalgenoot ruim 2 jaar...

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 02:03

Geen verstand van chipjes etc. Ik denk wel dat je prijscategorie omhoog moet :o. Een jong gezond sportpaard van 3 tot 6 jaar waar je leuk de sport mee in wilt, dan moet je echt kijken tussen de 10.000 en 25000 euro. En dat zou dan de normale prijsklasse zijn.
Ik zeg niet dat er niet zat leuke paarden onder de 10.000 zijn. Maar voor de sport én in die leeftijdscategorie is zo'n prijs echt reeel. Veel goedkoper, dan stuit je op problemen, die al dan niet verdoezeld zijn. Iedereen wil natuurlijk een leuke deal treffen. Maar vaker stoot je dan ook juist je neus en loop je tegen teleurstellingen aan. Veel succes met je zoektocht, hopelijk vind je snel een partner for life!

paardje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-25 10:31

Diddykong schreef:
Geen verstand van chipjes etc. Ik denk wel dat je prijscategorie omhoog moet :o. Een jong gezond sportpaard van 3 tot 6 jaar waar je leuk de sport mee in wilt, dan moet je echt kijken tussen de 10.000 en 25000 euro. En dat zou dan de normale prijsklasse zijn.
Ik zeg niet dat er niet zat leuke paarden onder de 10.000 zijn. Maar voor de sport én in die leeftijdscategorie is zo'n prijs echt reeel. Veel goedkoper, dan stuit je op problemen, die al dan niet verdoezeld zijn. Iedereen wil natuurlijk een leuke deal treffen. Maar vaker stoot je dan ook juist je neus en loop je tegen teleurstellingen aan. Veel succes met je zoektocht, hopelijk vind je snel een partner for life!

Dankje! Ik was al helemaal niet meer thuis in de huidige prijzen (laatste paardenaankoop was in 2005, haha). Ik dacht dat een gezond onbeleerd/net zadelmak paard rond de 1,65-1,75 nog wel onder de 8k te vinden moest zijn. Maar daarin zit ik dus in dromenland een soort van hoor ik al. Ik denk dat ik dan maar de eisen/budget moet gaan bijstellen.

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 10:36

Ik zou opnieuw keuren door een eigen gekozen dierenarts. Er is zo veel troep op de markt, er wordt zo veel gerommeld, zeker als het beestje moet presteren, zekere voor het onzekere nemen.

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 10:38

Miss_Mii21 schreef:
Ik zou opnieuw keuren door een eigen gekozen dierenarts. Er is zo veel troep op de markt, er wordt zo veel gerommeld, zeker als het beestje moet presteren, zekere voor het onzekere nemen.

Wij zijn in 2021 op paardenjacht gegaan, veel ellende gezien. Paarden waarvoor je 200 km reed, die toch wat mankeerden, vooraf duidelijk uitgevraagd en er was niets aan de hand.
Paarden die niet gekeurd mochten worden, 'kijk nou hij rent hard, niets aan de hand' , gesedeerd paard ook nog gezien, paarden die niet zuiver liepen of waarvan je al voelde dat ze pijn hadden, eentje die met de staart extreem zwiepte en waarbij het leek alsof hij in slowmotion liep, en nog beweerden ze dat er niets aan de hand was..
Ik zou geen risico nemen. Zelf keuren door arts die je kent. En inderdaad, voor de verzekering heb je een recente keuring/foto's nodig.