Welke rassen als familiepony

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Re: Welke rassen als familiepony

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:56

Zoon van mijn broer heeft een fjord super braaf en echt een gezinspony. Hij rijdt er ook mee buiten.

Wel ouderwets type en de brave fjorden zijn vaak op 1 hand te tellen.

Maar zou niet naar ras kijken. Gewoon verschillende paarden gaan kijken en kijken wat bij je past.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:40

Elisa2 schreef:
Sinds wanneer zijn Haflingers en Fjorden minder gezond? Vind ze juist gezonder..ik reedt als kind van 8 ook op een Fjord hoor, tot mijn 16e ongeveer. Nu was deze niet zo opgevoed, maar in de belangrijke zaken door en door betrouwbaar. Iedereen in het gezin reedt er op of mende ermee.

Mijn nichtje van dezelfde leeftijd kreeg ieder jaar een nieuwe sportpony, goed getraind etc. dat is uiteindelijk degene die bang is geworden en de lol kwijt raakte.

Hoefbevangenheid, eczeem en ppid komen vaker voor bij sobere rassen. Bij sokken heb je ook nog kans op mijt, rasp, mok etc.

Goudhaan1

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:32

996981 schreef:
Elisa2 schreef:
Sinds wanneer zijn Haflingers en Fjorden minder gezond? Vind ze juist gezonder..ik reedt als kind van 8 ook op een Fjord hoor, tot mijn 16e ongeveer. Nu was deze niet zo opgevoed, maar in de belangrijke zaken door en door betrouwbaar. Iedereen in het gezin reedt er op of mende ermee.

Mijn nichtje van dezelfde leeftijd kreeg ieder jaar een nieuwe sportpony, goed getraind etc. dat is uiteindelijk degene die bang is geworden en de lol kwijt raakte.

Hoefbevangenheid, eczeem en ppid komen vaker voor bij sobere rassen. Bij sokken heb je ook nog kans op mijt, rasp, mok etc.

Gelukkig hebben Hafjes en Fjorden daar gewoon minder last van :)

Mijn moeder en ik zijn 23 jaar geleden met onze eerste pony, een Haflinger, begonnen. Eerlijk? Ik wil niets anders meer :o
Ze kunnen koppig en lomp zijn, maar ook dit zijn paarden die als ze weten waar ze aan toe zijn, echt voor je door het vuur gaan. Idem met de Tinkers en Fjorden die mam en ik samen hebben gehad. Maar opvoeding is key.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:03

Opvoeding is the key bij alle pony’s…

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:08

Het beste familie paard, kent geen ras. Je zoekt namelijk iets wat bij jullie past, waar jullie als gezin waar aan hebt. Dus pin je niet vast aan een ras, zoek het dier waar je voldoende vinkjes van geschikt zijn kunt afvinken. Of dit nu een kruising of een ras wordt is dan niet zo belangrijk.

haffiefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:58

Zou een Schwarzwälder Fuchs niet wat zijn?

Anja_Joost

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:08

Wij hebben zo’n pony! Staar je niet blind op rassen, maar ga gewoon eens wat bekijken en proberen. Ik heb eerst een haflinger geprobeerd, deze was te klein voor mij en leek me te sterk voor mijn toen 10 jarige dochter. Daarna een 6 jarige sport pony. Deze was te veel pony voor mijn dochter (te moeilijk nog). Die daarna bleek een schot in de roos! Met zijn net 7 jaar ook vrij jong, maar een karakter van goud. Ruim een jaar verder nu en nog geen moment spijt. Dochter is nu 11 en mooi op de pony gegroeid (letterlijk en figuurlijk). En ik geniet ook van de ritjes met hem!

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:20

LaDonna75 schreef:
Opvoeding is the key bij alle pony’s…

Dit.

Ik ken van elk ras leuke en minder leuke ( niet opgevoede) exemplaren.

Wij hebben nu een fijn gereden fjord staan , die is echt bomproef, goed te rijden en leuk in de omgang.

De New forest die we hadden was ook top , maar wel wakker.

Bij ons in de buurt lopen een paar camargue ponys ( paarden). Met jonge kinderen. Maar ja , die zijn ook netjes opgeleid en begeleid.

Hele fijne tinkers ook. Die kwamen niet viavia even voor n prikkie uit t buitenland, maar van een fatsoenlijke fokker. Echt kwaliteit , ook in karakter.

Connemaras: ook geweldig !
Mijn freiberger is ook goed te rijden , m'n dochter reed er als 6 jarige al mee op de wei , als 8 jarige los op wedstrijd en is inmiddels 13 en doet er alles mee.
Maar ik reed er ook mee. Denk dat dit altijd nodig is , dat er een ervaren persoon op zit af en toe en t kind begeleid. Freiberger was ook voor alles in. Verkleden etc. Soort van uit de kluiten gegroeide pony. Maar ook hier zitten totaal ongeschikte exemplaren bij.

Dus ja...

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:43

Ik denk dat je naar het karakter moet kijken per pony. Hoewel hier fjorden worden genoemd als lomp is mijn ervaring toch echt anders. Ja hij heeft soms wat duidelijke instructies en grenzen nodig maar hij zou nooit meppen of bijten. En hij is niet zo vlug als ie schrikt. Het is echt mijn grootste vriend.

Maar goed hij is gevoelig en goed opgevoed. Soort van xxl Shetlander _O-

Buren hebben een leuke haflinger voor de kids. Andere een oude Welsh.

Het is echt kijken was past in je situatie en of het een goed opgevoed exemplaar is. Pony’s hebben gewoon wat vaker eigen ideeën.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:59

MarjanB schreef:
Ik denk dat je naar het karakter moet kijken per pony. Hoewel hier fjorden worden genoemd als lomp is mijn ervaring toch echt anders. Ja hij heeft soms wat duidelijke instructies en grenzen nodig maar hij zou nooit meppen of bijten. En hij is niet zo vlug als ie schrikt. Het is echt mijn grootste vriend.

Maar goed hij is gevoelig en goed opgevoed. Soort van xxl Shetlander _O-

Precies! Behalve - als ie schrikt? Wat is dat? :))

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 00:12

New forrest, connemara evt Haflinger
Tinker absoluut niet