Dierenarts prijzen (paarden)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 13:40

Stomme vraag maar wanneer stop je? Hoe ver ga je in de kosten? Is dat onbepaald, zolang het beestje maar kan leven. Of zeg je wel, nou als het zo duur is doe ik het niet. Ik merk op internet vaak dat ‘als je een dier hebt betaal je gewoon alle kosten. En anders moet je geen dier hebben’. Dus of iets nou 30 of 10.000 kost, dat heb je maar te betalen en anders ben je een….

Maar ik zie hier bedragen waar je bijvoorbeeld allang een ander paard van hebt kunnen kopen. Maar dat mag je eigenlijk niet zeggen :o
Hoe ver gaan jullie?

missy_1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-25 13:41

Ibbel schreef:
missy_1987 schreef:
hallo waarom doe je zo negatief over mijn moedertaal?
ik ben doof en ik gebruik alleen mijn gebarentaal zoals typen
ik kan er niks aan doen met mijn moedertaal.
ik gebruik geen vertaal app.
nooit van mijn leven.

Ah, het was handig geweest dat even te melden.

"Vreemde" zinsconstructies (en ik snap het nu beter, ik weet dat gebarentaal een simpelere grammatica heeft/moet hebben) betekenen meestal dat er een machine of een spammer achter zit, en daar hebben we op bokt veel last van. Vandaar mijn opmerking.
En als je niet in Nederland zou wonen dan is een vraag om DA-prijzen niet zo informatief, want dat verschilt nogal van land tot land.

Dat gezegd hebbende, als je paard gezond is, zijn je standaardkosten per jaar je vaccinaties en je wormonderzoeken en -kuren. Die kosten zijn ergens tussen de 50-70 euro voor vaccinaties, en 30-40 voor wormonderzoek plus wormkuur. Dus grofweg 100-150 euro vaste kosten per jaar. Dat is het probleem dus meestal niet.

Keuren kost afhankelijk van wat hoe uitgebreid tussen de 200 euro (alleen klinisch), 500 euro (klinisch plus Röntgen van de benen) tot 800 (ook rug en nek op de foto)

Alle andere kosten is afhankelijk van wat er aan de hand is. Een visitie is meestal ergens tussen de 40-50 euro als het vooraf ingepland wordt, en 80 of meer bij spoed/weekend, en dan komt de rest er bovenop (medicijnen etc)

fijn dat je het begrijpt van mijn moedertaal :D

bij ingeent/ontwormd en hoefsmid zijn normaal voor een paard. het hoort erbij.
bij de dierenarts heb ik geen idee voor de kosten.
ik vind het fijn om te lezen van andere mensen gaan het vertellen over de kosten met een paard.
dan hoef ik me ergens niet afschrikken van de prijzen. dan moet je het accepteren voor de kosten.

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 13:45

Kabayo schreef:
Stomme vraag maar wanneer stop je? Hoe ver ga je in de kosten? Is dat onbepaald, zolang het beestje maar kan leven. Of zeg je wel, nou als het zo duur is doe ik het niet. Ik merk op internet vaak dat ‘als je een dier hebt betaal je gewoon alle kosten. En anders moet je geen dier hebben’. Dus of iets nou 30 of 10.000 kost, dat heb je maar te betalen en anders ben je een….

Maar ik zie hier bedragen waar je bijvoorbeeld allang een ander paard van hebt kunnen kopen. Maar dat mag je eigenlijk niet zeggen :o
Hoe ver gaan jullie?

Tja, ik denk dat je daar pas als het moment daar is, een besluit in kan nemen.
Nu is het makkelijk praten, maar als je voor die beslissing komt te staan, handel je misschien heel anders.
Gelukkig (nog) geen ervaring met dat soort moeilijke besluiten.
Ik kan nu ook zeggen, limiet ligt bij aankoopprijs. Maar wat als je met 2x zo hoge kosten, wel je paard nog kan redden? Hoe ver ga je? Ethische vraag denk ik.
Verschilt per persoon, van veel factoren afhankelijk.

Ik ken mensen die heel snel paarden in laten slapen , want voor dat geld kan je een nieuwe kopen.
Je hebt mensen met paarden..... en paardenmensen.... als het moment daar is, denk ik pas dat je achteraf kan zeggen hoe ver je gaat.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 13:53

Kabayo schreef:

Hoe ver gaan jullie?

Ik sta er hetzelfde in als jij denk ik.

Al zijn er nog steeds situaties waarbij je misschien toch stiekem meer geld uit geeft dan je van te voren bedacht zou hebben, vooral bij dingen die klein beginnen ( oogproblemen bijvoorbeeld) en die eindigen bij oog eruit halen na tig maanden doktoren.....
Zelf niet mee gemaakt hoor, maar zo zijn er wel een paar situaties waarbij je achteraf nog heel veel geld kwijt bent zonder dat je dat van te voren akkoord had gegeven.

Koliek operatie begin ik ook niet aan .... vanwege de kosten, maar ook vanwege de problemen achteraf vaak.
Ben je 5000 euro kwijt en dan kun je na een jaar nog een keer 5000 euro betalen als het niet mooi genezen is bijvoorbeeld ( hier op bokt iemand geweest die dat gehad heeft), ik had mezelf aan voorgenomen geen koliek operatie te doen, maar dat verhaal was voor mij echt bevestiging.....

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 13:59

Kabayo schreef:

Hoe ver gaan jullie?

Ik vind dat de prognose ook wel een verschil maakt. Ik had dit traject niet aangegaan met een oud(er) paard. Wat een ellende := Gelukkig pakte ze de stalrust wel goed op, alleen het weer naar buiten gaan is nu even een dingetje :')

Moet ook wel zeggen dat ik aan het begin dacht begrepen te hebben dat ons traject korter zou duren (4-6 weken stalrust) dan wat daadwerkelijk het geval was (4-6 maanden stalrust). Zal misschien een spreekfoutje geweest zijn en toen ik erachter kwam dat er veel langer voor stond was dat om meerdere redenen echt wel een flinke domper. Maar als je eenmaal bezig bent en de resultaten (en prognose) zijn goed, dan stop je ook niet zomaar :=
Initieel kreupelheidsonderzoek + eerste keer speciaal beslag was zo'n 1300eu. Om er dus alleen maar achter te komen wat het probleem was. Dus die +-1700 in de 6 maanden daarna zit m vooral in extra foto's en het oplossen van nog wat andere "kleine" gezondheidsproblemen die wrs nog een nabrander zijn geweest van alle ellende van vorig jaar. En wat standaard onderhoud zoals tanden etc.

3000eu stallingskosten op de kliniek is natuurlijk ook heel veel geld. Anderzijds was ik in diezelfde periode aan "normale" pensionstalling ook zo'n 2225eu kwijt geweest. Dus ik heb dat in de app waarin ik alles bijhoudt onder DA kosten gerekend, maar de rekening voor pensionstalling is dit jaar dus wel beduidend lager.

Koliekoperatie zou ik dan ook weer niet snel aan beginnen idd. Hoor daar toch teveel ellende over.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 14:04

Ik ben altijd verzekerd geweest voor mijn paarden. En ik heb t altijd nodig gehad.
Pech kun je gewoon hebben, als je nog geen spaarpotje hebt opgebouwd (dus meteen aan het begin dierenartskosten hebt) of dat je een "maandagmodel" hebt aangeschaft. Of een paard dat niet zuinig met zichzelf is. In ieder geval zou ik het zeker in het begin doen; als je beter weet wat voor "vlees je in de kuip" hebt kun je altijd weer opzeggen en zelf de DA kosten betalen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 14:07

Kabayo schreef:

Hoe ver gaan jullie?

Met mijn vorige ben ik heel ver gegaan qua geld.
Alleen niet met hem, toen het moment kwam dat het duidelijk was dat het niet meer weg ging (trigeminaal headschaking) en niet zou kunnen verbeteren heb ik hem in laten slapen.
Maar het is een lang traject geweest waarbij veel behandelingen eerst wel werkten, maar later zijn werking verloren. Dus gelukkig in die 2 jaar is hij voornamelijk pijn vrij geweest, behalve aan het einde en toen heb ik hem dus ook in laten slapen.

Ik heb het ooit uitgerekend en ben in totaal boven de 10.000 kwijt geweest aan alles bij elkaar. Buiten de verzekering om, als ik dat er ook nog bij op tel wordt het veeel meer :') Veel werd vergoed, veel ook niet.
Alleen je merkt dat dus niet echt omdat het allemaal in kleinere stapjes gaat en ik het gelukkig allemaal kon betalen.
Voor dat geld had ik niet een zelfde soort paard kunnen terug kopen.
Maar het ging mij er vooral om dat hij pijn vrij bleef en daar had ik veel voor over.
Maar begrijp ook mensen die eerder in het traject waren gestopt.
Maar omdat veel steeds leek te werken ging je toch weer door.

Uiteindelijk mocht het helaas niet baten headshaking en extreem veel pijn kwamen terug, de behandeling die goed werkte, werkte opeens niet meer en gingen niet meer weg en heb ik hem laten gaan.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 14:08

Kabayo schreef:

Hoe ver gaan jullie?

Die vraag speelt hier ook. We zijn al over de 10k heen aan medische kosten (dus los van de normale stallingskosten en zo) en het einde is nog niet in zicht. Wat ik vooral lastig vind, is dat er geen enkele garantie is dat het paard over een tijdje weer gereden kan worden. Voor het bedrag van de medische kosten kan ze 3 jaar op de wei staan. Wanneer besluit je dat het genoeg is (ongeacht of dat een rusthuis of inslapen betekent)?

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 14:17

Eenmaal voor koliek (want echt steeds liggen en rollen, echt even aangekeken maar bleef maar doorgaan). dat was op vrijdagavond laat op locatie, even binnenin gevoeld en een spierontspanner gekregen, 310 euro was dat. Eenmaal maagzweren wat iets duurder uitpakte dan gedacht. Dat was in totaal (met bloedonderzoek erbij) circa 5000 euro denk ik. Heb het niet precies bijgehouden. En eenmaal een hoefzweer waarbij fotos zijn gemaakt op locatie, spoedvisite. Ook kreeg ik daarbij inflacam en verbanden enzo, dat kostte me 428 euro.

Er is ook een veulen bij me geboren en daar heb ik wel op bespaard. Die heeft geen checkup oid van de dierenarts gehad toen ze een dag of wat oud was. Dat doen sommige mensen wel.

Met mijn vorige merrie heb ik slechts eenmaal wat gehad (in 6 jaar tijd). Dat was alleen even controle en een zalfje. Ik laat ook doorgaans geen DA komen bij trappen, bulten, schaafplekken, dat soort dingen. Als ze nog eten dan kijk ik het altijd even aan.

Hoever ik zou gaan ligt er echt aan hoe oud ze dan zijn, wat ze hebben, wat de kansen zijn en wat de kostenprognose is. Een koliekoperatie zou ik denk ik ook niet doen. Gebroken benen ofzo ook echt niet. In het geval van niet meer bereden kunnen worden, maar wel pijnvrij kunnen leven, zou ik het bij beperkt onderzoek laten. Ik ga haar dan niet helemaal binnenstebuiten laten keren. Dan mag ze mooi in de wei lopen en dan zoeken we wel andere leuke dingen om te doen. Vooropgesteld dat ze dan pijnvrij is.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 14:59

Kabayo schreef:

Hoe ver gaan jullie?

In principe zo ver als nodig, verdraagzaam en zinvol is voor mijn paard. Maar ook mijn geld zal uiteindelijk een keer op zijn. Maar ik kijk echt niet naar de waarde van mijn paard en naar hoeveel paarden ik had kunnen kopen van de dierenartskosten.

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 15:00

Qua geld hebben we de luxe er niet naar te hoeven kijken ,mijn vorige hond koste bv 7000 aan een operatie dat is 10 x zijn aankoop maar hij was nog jong en is het ook zeker waard geweest. Ik kijk vooral na de prognose, Ik heb bv een paar x een koliek operatie en de ellende daarna gezien, voor mijn oude merrie heb ik gezegd daar begin ik niet meer aan. Bij mijn jongere ruin ligt het aan de prognose. Gekke dingen als protheses en zo dat is gewoon een no go ...

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 15:06

Cayenne schreef:
Kabayo schreef:
Een koliek operatie of andere hele dure operaties/behandelingen worden hier niet gedaan of wel overwogen.

Ook niet wanneer de kans op volledig herstel daarna goed is?

Koliek niet. De kans dat het mis gaat is echt heel groot. Heb ooit mijn ruin laten opereren aan een kaakbreuk, kans op herstel was bijna 100%. Ik vind 80% al erg laag, als ik hier op bokt ook de ellende van een arthodese mag geloven ga ik dat ook echt niet laten doen. Vind het niet paardwaardig.
Veel operaties zijn gewoon niet paardwaardig, daar moet je ook naar kijken. Dus prijs is van invloed, kans op herstel, maar ook of het herstel wel echt paarwaardig is. En ik vind het ook echt belangrijk dat 100% herstel mogelijk is. Dat je geen dier krijgt waar je mee uit moet kijken of het toch weer pijn heeft of niet. Een dier moet gewoon zonder aarzelen kunnen besluiten om te gaan racen en bokken in de wei. En dat betekent dus ook dat jij er zonder aarzelen op moet kunnen en het paard moet kunnen trainen voor wedstrijden of lange buitenritten (let wel, je moet natuurlijk niet ineens iets doen waar je niet voor getraind hebt, overbelasting moet je voorkomen).

Je kunt overigens ook bezuinigen op bepaalde dingen zonder je dier te kort te doen. Een voorbeeld is het volgen van een bekapcursus en het dan zelf gaan doen. De investering verdien je binnen 3 jaar terug. En als je paard op een kliniek zou moeten blijven kun je heel vaak de verzorging thuis toch beter doen en dan het dier gewoon naar de eigen stal halen. Antibiotica spuiten e.d. kun je ook prima zelf, heb dat ook al meerdere keren gedaan, heb ook een dierenarts die gewoon er van uit gaat dat ik het zelf doe. Maar ik lees hier soms verhalen van mensen die bij het minste of geringste een dierenarts ergens bij halen.
Bij kreupelheden je gevoel volgen, soms is gewoon 1 of 2 weken het aanzien genoeg om het te laten herstellen. Maar hier geldt wel weer dat je een paardenmens moet zijn en geen mens met paarden.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 15:18

Kabayo schreef:

Hoe ver gaan jullie?

Koliek laat ik niet opereren. Niet vanwege de veelal vele restklachten, maar ook dat ze die maanden stalrust niet trekt.
Een da zei hierop ooit tegen mij " hou deze gedachten vast, ook als je er ooit voor kom te staan". Want nu is het met verstand en welzijn van je paard genomen, en niet uit pure emotie.

Flinke breuken ook niet, wel bv klein dingetje.

Voor mij staat op 1 dat het eerlijk moet zijn tegenover mijn paard. Wat kan zij aan. Ik weet dat ze keihard is voor haarzelf.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 15:59

anjali schreef:
Padoertje schreef:
https://equipepaarden.nl/premieberekening/

Ik heb beide paarden hier verzekerd gehad. Mijn sportpaard en het veulen wat ik in 2019 voor mijn dochter kocht. Ik wilde geen gedoe als er iets in de opfok zou gebeuren, dus de stal kon direct de DA inschakelen en daarna mij pas bellen. Als je voor kreupelheden wilt verzekeren, dan zit je in pakket 3 of 4 uit mn hoofd.

Beide heb ik ruim onder de aanschafwaarde verzekerd, zo blijft de premie laag en krijg je nog steeds tot 4000 per jaar vergoed. Ook had ik ze voor de ziektekosten erbij verzekerd. Die laatste kun je niet verzekeren zonder een basisverzekering ernaast. Dus als je de aanschafwaarde laag houdt, dan valt de premie best mee. Ik betaalde iets van 33,- voor de ene en iets meer dan 40 voor de andere. Sportpaard had ik ruimer verzekerd dan het veulen. Die heb ik met 3 jaar verhoogd.

Bij beide had ik de premie er ruimschoots uit. Sportpaard werd aangevallen door een pony hengst die was uitgebroken in het land; stond op 3 benen, sesambeentjes gebroken (operatie) en bijna jaar revalidatie met alle DA bezoeken en therapieën en revalidatie erbij. Veulen was met bijna 2 jaar de sloot in gejaagd en was flink onderkoeld en lag kantje boord. Die heeft alleen al 2500 in 3 dagen gekost om er bovenop te komen.

Nu op de dressuurstal van onze kinderen is er niks verzekerd, ook de GP paarden niet. Dat is met 20 paarden natuurlijk niet te doen kwa premie, dus daar komen af en toe rekeningen binnen van een ruim maandloon helaas.

Zouden eigenaren van die uitgebroken hengst de schade dan niet moeten betalen?

Ja een deel is vanuit de agrarische verzekering van de vader van de eigenaresse gegaan. Die had nml de pony laten ontsnappen. Maar die wilde het ‘afkopen’, zonder dat ik van tevoren wist welke kosten er nog aan zouden komen om het paard weer op de rit te krijgen. Uiteindelijk hebben de verzekeraars het samen opgelost, waardoor revalidatie zoals de aquatrainer, regelmatig inspuiten en DA begeleiding over een goed jaar verdeeld werden. Paard liep net Z2, liep in talententeam van de regio met mijn dochter en ze had gehoopt YR met hem te kunnen rijden. Dat alles was in rook opgegaan. Gelukkig is hij er helemaal bovenop gekomen en heb ik hem zelf nog in het Z2 gestart. Voor mijn dochter duurde het helaas te lang, die kon later een paard van haar schoonouders gaan starten maar helaas geen YR ivm haar leeftijd.

Overigens heb ik het ook ooit meegemaakt dat een bijrijder van iemand mijn paard per ongeluk klem liet lopen tegen het landhek. Die bleef met het deken hangen en was zo in paniek dat hij alles kapot trok. Door de singelstoten flinke snijwonden, kreupel etc. Zij bleek dus geen WA verzekering te hebben. Tja, dan valt er onderling weinig te regelen en komt die DA rekening toch echt voor jezelf.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 16:06

Matheno schreef:
Ik heb ongeveer €5000 per paard in een potje voor als ze iets mankeren. 2 jaar geleden een gecompliceerde kiesbreuk. Kosten daarvan ongeveer €1900 inclusief 2 nachtjes in de kliniek. Paar maanden terug een gaskoliek in het weekend, in de avond. Kosten €400.

Elk kwartaal mest onderzoek: voor 3 paarden €55. Elke 8 weken de smid: kosten €120. Mijn paarden staan aan huis en kosten me gemiddeld zon 5 tot 600 per maand.

5000 per paard lijkt me niet gek, als er iets is lopen de kosten snel op.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 16:41

Hoe ik er vroeger in stond
1 jaar een verzekering afgesloten en ingeschat of ik een brokkenpiloot had.
Toen geen brokkenpiloot, dus verzekering stop gezet en de premie op zijn gaan zetten.
Daarnaast de gedachte om minimaal een dure operatie klaar te hebben staan a 3.000€.
Ik had dus 3.000 opzij gezet en spaarde daarnaast elke maand bedrag x. Met de inflatie heb ik die op laten lopen tot 100 in de maand die ik op zij zetten.

Uiteindelijk was dit bij lange na niet genoeg.

Het idee van "als je maar een dure operatie klaar hebt staan" die heb ik helemaal van de baan gegooid.

Het is inderdaad, wanneer stop je. Het leek hier iets simpels dat wel weer over zou gaan, dus je bent bezig met de puzzel. Daarnaast ondersteun je waar mogelijk met fysio/osteo/cranio/hoefschoenen/kruiden etc etc. Maar in mijn geval ook huur van vervoer naar de kliniek en benzine kosten. Hogere stallingskosten omdat hij speciale zorg nodig had, extra opties als armer hooi om te kijken of dat beter ging.
Uiteindelijk bleek de diagnose niet juist en konden we elders opnieuw beginnen. Diagnose was nog nooit eerder gezien, en mogelijke oplossingen gaven geen verbetering.
Zonder gekluns van de eerste kliniek had het me een behoorlijke duit minder gekost. Dure levensles zullen we maar zeggen.
Uiteindelijk ben ik met alles bij elkaar 10k-15k het schip in gegaan, in 1.5 jaar tijd, ik weet het niet meer precies.

Je bent geneigd om meer uit te geven als de oplossing dichtbij lijkt te zijn en dat je paard hersteld. In de praktijk weet je nooit welke steen er ineens naar boven komt.

Nu heb ik enkel een overlijdensrisico verzekering van 20€ in de maand afgesloten voor mijn jonkie, voor het geval hij zich toch om zeep weet te helpen voordat hij überhaupt volwassen is.
Tegen de tijd dat we zo ver zijn gaan we nog eens kijken naar de ziektekosten verzekering voor paarden, kosten en baten tegen elkaar afwegen. Ik heb er nu naar gekeken, maar ik vond hem flink aan de prijs, te flink voor een jaarling die alleen maar aan het eten is.

De andere verzekeringen keren alleen uit bij overlijden, blijvende ongeschikt en dat soort dingen. Daar heb je eigenlijk weinig aan, is mijn mening.

De verzekering die ik eerder las in Zweden klinkt super fijn. Want voor die 200 per jaar heb ik nu enkel een overlijdensrisico verzekering. En voor dat geld zou ik hem absoluut afsluiten. Ik betaal al dubbel voor de hond per jaar :')

mystery1980

Re: Dierenarts prijzen (paarden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 18:17

hier ruim meer dan 10.000 euro kosten gehad een aantal jaren geleden al. Dierenarts vroeg mij toen ook wat ik wilde en gaf aan dat inslapen ook een optie is die veel mensen kiezen bij zo'n bedrag. Bij mij ligt de grens bij wat haalbaar is en waarbij mijn paard pijnvrij kan leven. Rijden was daarna nog maar beperkt mogelijk maar ik heb het toch voor hem uitgegeven omdat de kans dat hij pijnvrij zou worden groot was. Ging om een bezoek aan de kliniek (1500) en daarna meerdere maanden revalidatie kliniek (alleen stalling daar was toen al 800 per maand) daarbij kwam aquatraining, begeleiding, fysiotherapie enz enz. Ik heb er geen spijt van maar mijn potje is nu wel bijna leeg en nog een keer zoiets kan ik simpelweg niet meer betalen. Leeftijd van paardlief gaat inmiddels ook meespelen, ze hebben nu eenmaal niet het eeuwige leven helaas en je moet ook afwegen of het leven nog leuk is voor je paard.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:06

Hier voor al mijn dieren 30 eu per maand in een potje en voor de pony ook een verzekering erbij.
De vorige waren nooit verzekerd.
De dure kliniek kosten van vorige paard zijn betaald door de wa verzekering van het paard dat schade aan mijn paard had gebracht.
De nieuwe pony wel verzekering maar na 1.5 jaar bij lange na de kosten niet eruit. Dat geeft niet. Liever geen schade.
Ik heb overigens wel een flinke privé pot just in case.
En hoever ga je.
Tja gewetensvraag mijn draver kon echt niet op stal of in de uppie staan,dus daar was voor mij de grens.
De nieuwe pony maakt nergens drukte om, dus wellicht zou hij makkelijk kunnen revalideren. Pijnvrij en paardwaardig leven in kudde dat staat voor mij boven aan.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:17

mystery1980 schreef:
hier ruim meer dan 10.000 euro kosten gehad een aantal jaren geleden al. Dierenarts vroeg mij toen ook wat ik wilde en gaf aan dat inslapen ook een optie is die veel mensen kiezen bij zo'n bedrag. Bij mij ligt de grens bij wat haalbaar is en waarbij mijn paard pijnvrij kan leven. Rijden was daarna nog maar beperkt mogelijk maar ik heb het toch voor hem uitgegeven omdat de kans dat hij pijnvrij zou worden groot was. Ging om een bezoek aan de kliniek (1500) en daarna meerdere maanden revalidatie kliniek (alleen stalling daar was toen al 800 per maand) daarbij kwam aquatraining, begeleiding, fysiotherapie enz enz. Ik heb er geen spijt van maar mijn potje is nu wel bijna leeg en nog een keer zoiets kan ik simpelweg niet meer betalen. Leeftijd van paardlief gaat inmiddels ook meespelen, ze hebben nu eenmaal niet het eeuwige leven helaas en je moet ook afwegen of het leven nog leuk is voor je paard.

Ik vraag me altijd af of pijnvrij leven mogelijk is als je niet gaat rijden. Daar geloof ik dus niet zo in. Ik vind dus volledig herstel voor de (top)sport een belangrijk criterium. Je wilt geen paard wat niet meer vrolijk kan bokken of rennen omdat dan mogelijk daarna weer pijn komt. Natuurlijk mogen ze als ze ver in de 20 zijn het rustiger aan doen. Maar de zgn. weidemaatjes zijn echt niet altijd pijnvrij hoor. En een paard, of je er nu op kunt rijden of niet kost qua onderhoud evenveel. Mogelijk is het paard wat niet te rijden valt wel veel duurder ook nog.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:17

Laura_ schreef:
Maar in dat geval zou ik ook een verzekering overwegen. Hier betaal je 700 per jaar voor 4000 vergoeding per jaar, ook met x% eigen risico per keer (tenminste, de bedragen begreep ik van m'n stalgenoot, heb ze zelf niet in de verzekering). En hier moet de soort behandeling ook met de verzekering worden afgestemd wil het vergoed worden, dat betekent dat je ook nooit gelijk kan behandelen...

Ja dat zijn hele andere bedragen ja. Je kan hier natuurlijk ook voor minder verzekeren, ik denk dat 5.000 het laagste is, en dan betaal je ook niet zo veel :D Ben wel vergeten te melden dat dit alleen DA kosten zijn. Ik heb mijn paard voor minder dan 500 euro gekocht dus ik heb haar niet laten verzekeren dat ik haar aankoopkosten terug krijg als ze niet meer 'bruikbaar' is, dat maakt de premie per jaar ook een stuk lager.

Hier vragen de DAs altijd eerst of je paard verzekerd is, en zo heeft mijn DA een keer iets wat anders verwoord op de faktuur zodat de verzekering het makkelijker uit zou betalen, maar er wordt niet afgewacht of het wel of niet vergoed gaat worden. Maar tot nu toe niet gehad dat ze iets niet uit betalen of er lastig over doen. :j

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:23

germie schreef:
mystery1980 schreef:

Ik vraag me altijd af of pijnvrij leven mogelijk is als je niet gaat rijden. Daar geloof ik dus niet zo in. Ik vind dus volledig herstel voor de (top)sport een belangrijk criterium. Je wilt geen paard wat niet meer vrolijk kan bokken of rennen omdat dan mogelijk daarna weer pijn komt. Natuurlijk mogen ze als ze ver in de 20 zijn het rustiger aan doen. Maar de zgn. weidemaatjes zijn echt niet altijd pijnvrij hoor. En een paard, of je er nu op kunt rijden of niet kost qua onderhoud evenveel. Mogelijk is het paard wat niet te rijden valt wel veel duurder ook nog.

Ik snap je twijfel aangezien ik die ook had. Maar de belasting van het eigen lichaam is toch echt anders dan de 80 kg van mij die er nog eens bovenop komt met daarbij oefeningen die veel van het lichaam vragen. Bovendien is na het herstel gebleken dat ik zeker nog wel kon rijden, alleen geen sport meer. Bokken en rennen door de weide was al helemaal geen probleem en nog steeds niet. Dus ik geloof inmiddels dat pijnvrij zeker kan, dat dat niet bij iedereen het geval is ben ik met je eens. Kritisch kijken mag best. Ik zelf kijk in het belang van mijn pony, daarna pas naar mijzelf. Dat de kosten net zo hoog zijn als je niet rijdt klopt, maar voor mij geen reden om er dan maar een punt achter te zetten.

Evercreek

Re: Dierenarts prijzen (paarden)

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:51

Ik vind persoonlijk rijden in de bak meer 'werk' voor een paard dan wat hobbelen in het bos. Nederland is behoorlijk vlak, dus heuvel op en af hebben we hier bijna niet. Zijn natuurlijk wel paardenroutes die dat wel hebben, maar die zijn makkelijk te vermijden.
Heb een jaar nog mijn paard gereden met artrose, want rust roest, heb geen bakwerk meer gedaan want dat is zwaarder voor hem, maar wel veel rechtuit en ontzettend veel gewandeld. Kon merken aan het paard dat hij het geweldig vond, geen werk meer maar wel op avontuur gaan :+
Omdat ik de lichtste niet ben met mijn 80 kilo heb ik uiteindelijk besloten om te stoppen met rijden, het voelde de laatste weken niet goed meer, alsof hij meer moeite kreeg met mij dragen, dus toen is hij met pensioen gegaan en zo nu en dan zijn we samen wandelend door het bos gegaan. Nu twijfel ik ook of ik daar wel goed aan heb gedaan, sindsdien is hij snel slechter geworden.. Hij is ingeslapen om een andere reden. Maar wat een rotperiode, wanneer is het klaar en hak je de knoop door?