Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
tnfd schreef:SjonnieZ schreef:Is dat zo TS?
Ik heb de redenen voor vertrek even kort samengevat.
1. Achteraf bezien niet doordachte stal keuze
2. Zelf Niet op je gemak
3. Achteraf bezien niet doordachte stalkeuze
4. Vriendin boven welzijn paard gesteld
5. Teveel klusjes op stal
6. Vriendin boven welzijn paard
7. Het gevolg van de keuze bij 6.
8. Teveel klusjes
9. Teveel reizen
10. Achteraf bezien niet doordachte stal keuze
11. Stal 9, perfect voor je paard maar reistijd
12. Gewijzigde omstandigheden op stal.
13. Achteraf bezien niet doordachte stal keuze.
5 van de 13x ben je verhuisd in het belang van jouw paard. Alle overige keren ben je verhuisd omdat het jou beter uitkomt.
Het is inmiddels duidelijk dat jouw paard niet in een 24/7 concept past of in een grote kudde. Dat is na al dat geleur met hem is dat natuurlijk ook niet zo vreemd.
Oudere paarden worden daarnaast op enig moment zo wie zo niet meer goed opgenomen in de groep.
Dat hij hier niet kan blijven is duidelijk. Dus ga nog 1x op zoek naar een concept dat bij je paard past en neem alle ongemakken voor jezelf voor de laatste paar jaar voor lief.
En mss een overweging. Als je niet dagelijks rijdt en hij perfect gelukkig is en verzorgd wordt op stal 9, waarom daar dan niet naar terug?
Ik ken de reistijd niet maar mijn paard staat bijv. op 35-40 minuten rijden van stal.. niet altijd handig maar het is voor hem de beste plek dus ik neem de dagelijkse reistijd voor lief.
Ben het toch niet helemaal eens met wat je zegt.. Dus ik denk misschien dat er ook wat misintrepetatie is in hoe je mijn topic leest en/of begrijpt.. De 2e keer verhuizen was "nog maar" de 2e keer, dus als ik mij dan echt niet op mijn gemak voel en niet met plezier naar mijn paard ga, is dat ten koste van hem.. 2 keer per dag op stal komen tijdens mijn studie en in totaal 40 km per dag fietsen ging gewoon niet lukken. Daardoor zou hij dus vaak ook weer dagen op stal staan, ten koste van hem dus. Toen ik op stal 5 kwam iets veel beters op mijn/zijn pad en dat bleek want daar ben ik ook een hele tijd gebleven en je kunt ook niet doen alsof er te veel klusjes waren, want pas vanaf dat ik fulltime ging werken ben ik op volpension gekomen en had ik al jaren zo goed als alles zelf gedaan.. Daarna inderdaad echt een verkeerde keuze gemaakt door met die vriendin te verhuizen.. Echter, zeggen dat ik een vriendin boven het welzijn van mijn paard verkies vind ik heel heftig.. Ik maakte deze keuze zeker niet voor haar, maar vooral omdat het voor hem een paradijs was, waar ik alles zelf voor hem kon managen... En we hadden dezelfde dromen en intenties, vandaar dat we dit samen wilden doen. Dus uit liefde voor onze paarden.. Hem alleen laten staan, geen enkel paard om hem heen, is ook slecht voor zijn welzijn. Daarna 3 jaar op een stal gestaan waar ik weg ging om 2 redenen: zijn gezondheid, en mijn voorkeur (en vrijwel geen keus hebben) voor volpension. Ook daar weer 2 jaar gestaan, maar na mijn verhuizing was een enkele reis 90 minuten, dus in totaal 3 uur reistijd om alleen naar hem toe te gaan naast mijn 40 uur werkweek.. Ik heb vanaf stal 8 alleen nog maar op stallingen gestaan die op 30/40 min autorijden waren, dit vind ik ook niet meer dan normaal en heb ik er ook echt voor over.. Verder, stal 12 kwam hij geregeld niet buiten en kreeg hij niet genoeg hooi, zoals vermeld.. Ook voor zijn welzijn dus.. Je mag echt wel je mening geven, maar je bent wel erg hard en leest over veel aspecten heen Toch bedankt voor je ongezouten mening, ik veroordeel mezelf voor een deel ook hoor.. Ondanks ik natuurlijk ook gewoon nog een heel levensverhaal hiernaast heb en mijn paard ook, wat te veel is om in dit topic te vermelden, maar uiteraard ook deels mee gespeeld heeft. Ik had het ook heel anders voor me gezien..
Temeraire schreef:Wat heb je al veel verhuis stress gehad!
Zoek ook vooral ervaringen op van een toekomstige stal. Van bijna elke grote pensionstal zijn die wel te vinden op bokt. Persoonlijke ervaringen van mensen die er zelf staan zijn heel waardevol.
Bijna elke stal klinkt wel goed als je er een rondleiding krijgt. Je moet echt doorvragen en door dingen heen kunnen kijken. 'Ze staan alleen bij slecht weer binnen' betekent vaak halve winter op stal bijvoorbeeld.
En als je van anderen hoort hoe het is kan je beter inschatten of dit voor je paard en jezelf te doen is. Consessies moet je altijd doen, maar de basis moet wel in orde zijn. Op veel stallen is dat helaas niet het geval. Dus kijk naar wat je absoluut nodig hebt, en doe consessies op de rest.
Ik zou wel echt nu beginnen met zoeken. Veel goede stallen hebben wachtlijsten, dus laat jezelf daar al op zetten.
Je bent een paar keer uit nood met spoed verhuisd.
Je paard staat nu nog redelijk, maar in de winter waarschijnlijk niet meer. Dus wacht niet weer tot je snel moet handelen maar neem nu de tijd!
Ik benadruk dat omdat je nog een beetje afwachtend over komt. Probeer nu wat te vinden zodat je straks niet ineens snel wat moet hebben. Betekent niet dat je nu moet verhuizen. Maar weten waar je heen kan (of op de wachtlijst) lijkt me in dit geval echt niet overbodig.
Trouwens, ik vind het goed van je dat je actie onderneemt als je paard het niet goed heeft. Er zijn genoeg mensen die hun paard laten staan omdat ze de stap van verhuizen te groot vinden of er tegenop kijken, ookal staat het paard er niet goed bij. Stalhoppen is natuurlijk niet goed, maar blijven hangen bij ellende ook niet.
Citaat:Dat dit hard overkomt begrijp ik.. maar deze analyse is toch echt gemaakt op wat je schreef en schrijft, dat er daarnaast nog andere aspecten meespeelde is niet meer dan logisch. Soms helpen dit soort analyses wel om patronen te zien. Zo is het ook bedoeld.
Wat reizen betreft. Een goede stalling geeft rust. Als op stal alles op orde is kun je ook best wel eens 1 of 2 dagen niet gaan. Hulp vragen aan een stalgenoot is ook een optie.
Ik heb al meer dan 20 jaar paarden. Mn paarden stonden altijd volpension op afstand. M’n eerste paard hield ik in Nederland terwijl ik in Nederland werkte maar in Luxemburg woonde. Hulp van stalgenoten op de dagen dat ik er niet was en een goede verzorging door de stal maakte dit mogelijk. Ook nu nog werk ik fulltime, doe geregeld opleidingen naast mn werk en heb ik echt nog een leven naast de paarden. Het kan dus wel..
Sterrebell schreef:anjali schreef:Zoals ik eerder al schreef, is het vrijwel niet te doen om je paard(en) elke dag zelf te gaan verzorgen als je nog andere verplichtingen zoals studie of werk hebt. Tenzij dat je ze aan huis hebt staan. Maar ts geeft aan dat ze op een appartement woont zelfs zonder opslagruimte. Ja er zijn mensen die tenslotte een woning buitenaf met ruimte voor paarden aan huis kopen, maar dat kan niet iedereen en ts is ook nog jong.
Ik woon ook in een klein appartement op 10 km afstand van m'n paarden waar ik op m'n scootertje heen moet. Ik ken ook mensen die ervoor kiezen naast hun 40 urige baan en sociaal leven nog 2 keer per dag naar hun paarden in eigen beheer te gaan. Maar zo hoeft het natuurlijk niet te gaan he, er zit nog iets tussen zwart en wit.
En als je wat samen met 1 of 2 anderen doet dan hoef je ook niet elke dag te gaan. Ik heb zelf een paar meiden die me helpen waardoor ik 2 dagen in de week zelf niet hoef te gaan. En een kennis die met een auto en een trekhaak elke maand 2 balen hooi voor me haalt die ik op pallets leg en waar ik een zeil overheen leg. Er zijn opties en mogelijkheden.
Dan heb je het wel meer zelf in de hand.
Melzazu schreef:Ik volg al een een tijdje mee in dit topic. Wat ik opvallend vind is dat er al enkele keren gevraagd is in welke regio je zoekt omdat mensen je hier dan misschien kunnen helpen. Vind het bijzonder dat je daar nog geen antwoord op hebt gegeven
ikke schreef:[/quote][
Dat is fijn voor je dat het zo werkt maar als TS in een soortgelijke omgeving woont als verschrikkelijke ikke dan heeft ze weinig kans om dit zo te regelen, hetzij door een jankende gemeente, hetzij door jankende buren maar meeste kans nog op beide tegelijk.
Sterrebell schreef:ikke schreef:[
Dat is fijn voor je dat het zo werkt maar als TS in een soortgelijke omgeving woont als verschrikkelijke ikke dan heeft ze weinig kans om dit zo te regelen, hetzij door een jankende gemeente, hetzij door jankende buren maar meeste kans nog op beide tegelijk.
Citaat:Dat weten we niet.
Maar ik begrijp uit de berichten van ts dat ze in eigen beheer sws geen optie vindt.