Meningen & Raad: Meningsverschil met Eigenaresse Bijrijdpaard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 18:56

Citaat:
Heeft de eigenaresse dat gevraagd dan? Want dat helpt. Niet dingen aannemen maar gewoon vragen.

De eigenaresse doet geen verandering maar TS. Imo is het dan aan TS.

Citaat:
Als je alvast begint met het slechtste word je vast niet teleurgesteld.. maar je mist wel een boel kansen.

Dan zal ik nog wat negatiever moeten denken over paardenmensen geloof ik. :+ tot op heden alleen nog maar te goed gedacht over mensen kansen geven. Na 30 jaar teleurstelling ga je dan toch een keer anders naar situaties kijken ja. :+

Citaat:
De situatie is niet gelijk. Als je een gelijkwaardige situatie wilt, moet je een contract opstellen met halfhalf eigenaarschap. In alle andere gevallen is de situatie bijzonder ongelijk omdat een eigenaar altijd kan besluiten kan nemen die de bijrijder kunnen overvallen (en dat moet ook: je moet als eigenaar kunnen besluiten dat een paard op rust gaat, anders gereden wordt, ingeslapen wordt, verhuisd naar een andere stal of wat dan ook, want dat hoort bij je verantwoordelijkheid als eigenaar.) Maar als bijrijder zit je daarmee dus altijd in een tijdelijke situatie, hoe goed die ook loopt, en de andere kant daarvan is dat je ook zelf je keuzes mag maken over hoe het verder gaat.

Het heeft geen enkele zin om te willen doen alsof dat gelijk is, want dat is het niet. Ruimte geven aan de implicaties van de ongelijkheid is nuttiger.

(En bij een 'investering' voor een zadel: je kunt bij zoiets natuurlijk wel vragen: 'hee, ik wil dit wel aanschaffen maar zelf heb ik er niets aan, je blijft toch nog wel even he?' En dat geeft geen garanties, maar veel mensen zullen op zo'n moment misschien toch wel meedenken, eventueel met wat indirecte reacties als 'oh als het echt heel duur is moeten we misschien toch even wachten' of 'zouden we zo'n zadel niet kunnen lenen'. Want nee, ik denk niet dat iedereen erop uit is om de eigenaren hier expres mee te benadelen, dus dat op een open manier ter sprake brengen kan.

Geeft overigens nog steeds geen garanties, want die zijn er bij paarden en mensen gewoon nooit. Je mooie vliegendeken kan in 1 dag toch kapot zijn. Je paard kan ook een dag later een peesblessure stappen en 6 maanden uit de running zijn, met je mooie zadel nog ingepakt. De ruiter kan van het paard vallen en er niet meer op durven of kunnen. Dingen gebeuren, dat heb je allemaal niet zo in de hand en als je dat niet wilt, is een hobby als origami voorspelbaarder en betrouwbaarder. Een beetje flexibiliteit om de realiteit te accepteren zoals die komt hoort erbij met paarden.)

Nee klopt. Eigenaar staat hier sterker en toch behandeld TS haar als ‘niet nuttig om te informeren’. Nee eigenaar had alle communicatie moeten doen en bidden en bedelen of ze ging blijven bij rijden. :j
Juist om alle redenen die je al noemt vind ik de eigenaar niet over komen als een **** die gewoon wil zeiken want dan was er in de 1e plaats nooit sprake geweest over een zadel aan schaffen.

Als ík een verandering door voer bespreek ik dat maar als ik van een ander zou moeten horen dat ze bijna een nieuw paard kocht zou het ook niet meer van mijn kant komen. Dan heb je de deur echt al zelf dicht gegooid betreffende open communicatie en je kan daar een hoop goede redenen voor verzinnen maar soms moet je gewoon de realiteit accepteren en dat is dat de communicatie hier toch echt vanuit TS al afgeblokt is van het moment dat ze vond niks te moeten bespreken. Das prima. Das haar recht…. Maar dan ook niet raar op kijken als de ander daar wat van vindt en niet meer echt open staat voor vertrouwen en communicatie. TS heeft als 1e niet gecommuniceerd over iets dat toch van belang was. De realiteit is dat daar consequenties aan vast hangen.

denisesilver

Re: Meningen & Raad: Meningsverschil met Eigenaresse Bijrijdpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 19:07

Maar er zou helemaal niks veranderen voor de eigenaar van het paard. TS zou blijven bijrijden. Dus waarom moet ze allemaal verantwoording af gaan leggen, terwijl er puntje bij paaltje niks aan de hand is?

Was het een heel slimme manier van communiceren? Nee. Maar het klinkt alsof er sowieso een communicatiebarrière ligt. Ook over dat zadel bijvoorbeeld.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 19:18

denisesilver schreef:
Maar er zou helemaal niks veranderen voor de eigenaar van het paard. TS zou blijven bijrijden. Dus waarom moet ze allemaal verantwoording af gaan leggen, terwijl er puntje bij paaltje niks aan de hand is?

Was het een heel slimme manier van communiceren? Nee. Maar het klinkt alsof er sowieso een communicatiebarrière ligt. Ook over dat zadel bijvoorbeeld.

Maar dat leek de eigenaar niet te weten. En ervaring leert nu eenmaal dat de kans groter is dat iemand stopt eens er een eigen paard is dan dat er tijd is voor 2 paarden. Het gaat niet om verantwoording af leggen het gaat er om dat TS deze situatie van miscommunicatie zelf gecreëerd heeft door in 1e instantie niet te communiceren. Communiceren is niet verantwoording af leggen. Communiceren is dit soort situaties voorkomen. Zo simpel en gecompliceerd is het. :)

Door het van een ander te moeten horen zal de eigenaar idd de slechtste conclusie getrokken hebben want waarom zou TS anders niet gewoon melden ‘hé ik ga op zoek naar een eigen paard!’.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 21-07-25 19:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 19:18

Je bent natuurlijk niet verplicht om een betalende bijrijder te nemen. Als je meer zekerheid en zelfs een contract wilt, kan je best een ruiter of stalhulp inhuren. Maar dan gaat de financiële bijdrage de andere kant op natuurlijk. Boos worden op een betalende bijrijder omdat die verliefd wordt op haar lespaard en gewoon aan het polsen is of het iets voor haar zou zijn, paardeneigenaren zijn soms toch wel gekkies. :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 19:20

Gini schreef:
Je bent natuurlijk niet verplicht om een betalende bijrijder te nemen. Als je meer zekerheid en zelfs een contract wilt, kan je best een ruiter of stalhulp inhuren. Maar dan gaat de financiële bijdrage de andere kant op natuurlijk. Boos worden op een betalende bijrijder omdat die verliefd wordt op haar lespaard en gewoon aan het polsen is of het iets voor haar zou zijn, paardeneigenaren zijn soms toch wel gekkies. :+

Eh TS geeft toch aan dat het lease paard niet ‘haar’ paard is en ze dus ook geen interesse heeft om die te kopen?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 19:24

Ayasha schreef:
Citaat:
Heeft de eigenaresse dat gevraagd dan? Want dat helpt. Niet dingen aannemen maar gewoon vragen.

De eigenaresse doet geen verandering maar TS. Imo is het dan aan TS.

De TS verandert voorlopig niks. Er was nog niks te informeren. De eigenaar loopt ver op de zaken vooruit.
Citaat:
Nee klopt. Eigenaar staat hier sterker en toch behandeld TS haar als ‘niet nuttig om te informeren’.

Er was nog niet echt iets om te informeren.

Citaat:
Nee eigenaar had alle communicatie moeten doen en bidden en bedelen of ze ging blijven bij rijden. :j

Neuj, ik denk dat het helpt om een stuk minder drama te maken. Alleen als je iets wilt weten, is gewoon vragen veel nuttiger dan aannemen, bidden, bedelen of hopen. Gewoon vragen.

Citaat:
Als ík een verandering door voer bespreek ik dat maar als ik van een ander zou moeten horen dat ze bijna een nieuw paard kocht zou het ook niet meer van mijn kant komen.

Terwijl de eigenaar dus eigenlijk hetzelfde heeft gedaan: overwegen een ander paard te kopen, nog geen knoop doorgehakt, niet voorbesproken want er is nog niet veel te bespreken want het is nog niet concreet.

Ik zou dat scharen onder 'geen reden voor drama'.

Maar het is wel een interessante illustratie hoe je van absoluut helemaal niets ineens toch een hele poppenkast kunt creeren. Daar zou ik echt de energie niet voor hebben hoor.

TanteJulia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-25 19:26

Ayasha schreef:
Gini schreef:

Eh TS geeft toch aan dat het lease paard niet ‘haar’ paard is en ze dus ook geen interesse heeft om die te kopen?

Het bijrijdpaard is niet „mijn paard“ en zou ik niet kopen. Het manegepaard, werd ik verliefd op. Ik les zowel met het bijrijdpaard, als ook op een rijschool :) (lespaard, niet leasepaard :) )

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 19:34

TanteJulia schreef:
Ayasha schreef:

Het bijrijdpaard is niet „mijn paard“ en zou ik niet kopen. Het manegepaard, werd ik verliefd op. Ik les zowel met het bijrijdpaard, als ook op een rijschool :) (lespaard, niet leasepaard :) )

Ja dan heb ik dat iig goed begrepen. :j dat je niet het bijrijpaard wilde kopen.

Shadow0 je hebt er de energie toch voor zo te zien. := ik niet om er op in te gaan sorry. Dat draaien is te vermoeiend.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 19:52

Ayasha schreef:
denisesilver schreef:

Maar dat leek de eigenaar niet te weten. En ervaring leert nu eenmaal dat de kans groter is dat iemand stopt eens er een eigen paard is dan dat er tijd is voor 2 paarden. Het gaat niet om verantwoording af leggen het gaat er om dat TS deze situatie van miscommunicatie zelf gecreëerd heeft door in 1e instantie niet te communiceren. Communiceren is niet verantwoording af leggen. Communiceren is dit soort situaties voorkomen. Zo simpel en gecompliceerd is het. :)

Door het van een ander te moeten horen zal de eigenaar idd de slechtste conclusie getrokken hebben want waarom zou TS anders niet gewoon melden ‘hé ik ga op zoek naar een eigen paard!’.

Ah oké, dan zitten we op een lijn denk ik.

Toch denk ik dat de eigenaar het zichzelf onnodig lastig maakt door zo de deur dicht te gooien, maar als ik TS was zou ik daarom maar eieren voor mijn geld kiezen, eventueel opzoek gaan naar een eigen paard of een ander bijrijdpaard. Schuld van de onenigheid ligt toch waarschijnlijk in het midden, en als ik het goed heb gelezen (waarschijnlijk niet echt :+ ), was de verstandhouding toch al niet te best de laatste tijd. Los van of je überhaupt wilt bijrijden voor iemand die je eigenlijk nooit irl spreekt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 21:07

Het lijkt er idd op dat het al niet zo strak liep voor dit gebeurde. Dat zal niet mee geholpen hebben. Veelal gaat er toch iets aan vooraf voor dit soort situaties ontstaan. Als alles goed gaat communiceer je gewoon. Dus ik kan het wel met je eens zijn dat de schuld waarschijnlijk in het midden ligt. Beide reageren ook een stuk uit emotie natuurlijk ook TS.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 21:46

office schreef:
Ze voelt zich gekwetst en gepasseerd.Onterecht of niet dat zal haar gevoel zijn. Misschien dacht ze dat jullie vriendinnen waren dat je haar vaste bijrijder voor altijd was.

Zoals jij het beschrijft zou het een soort huwelijk zijn,vast en voor altijd! Heel romantisch maar zo leuk en lief gaat het er in de ruitersportwereld bijna nooit aan toe. :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 22:09

anjali schreef:
office schreef:
Ze voelt zich gekwetst en gepasseerd.Onterecht of niet dat zal haar gevoel zijn. Misschien dacht ze dat jullie vriendinnen waren dat je haar vaste bijrijder voor altijd was.

Zoals jij het beschrijft zou het een soort huwelijk zijn,vast en voor altijd! Heel romantisch maar zo leuk en lief gaat het er in de ruitersportwereld bijna nooit aan toe. :+

En toch als het klikt met iemand gaat de tijd zo snel dat die ‘jaren’ als maanden lijken en dan voelt het wel alsof je soort van gedumpt wordt.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 22:31

Meis, ga er even goed voor zitten en kijk naar een eigen paard. Die voorpret is al leuker dan het gedoe wat je nu hebt....

Ik heb een bijrijder maar vind dat woord heel raar klinken. Tis de vorige eigenaar van 1 van mijn paarden, maar voordat zij dit paard had, klikte het al onwijs goed, ondanks dat ze toen echt nog piep jong was (we schelen zeker 15 jaar) ook met haar ouders klikt het vandaag de dag nog steeds onwijs goed.

Ik heb altijd geroepen dat ik geen bijrijdet wilde. En dat is altijd ook zo geweest, tot deze meid mij belde dat ze na een half jaar paardloos toch het paardenleven mistte. Of ze niet kon bijrijden.

Dus we hebben de afspraak gemaakt dat ze mij op zondag appt, welke dagen ze die week erop kan, (werkt onregelmatig) en als ik zeg, deze week komt niet uit, is dat ook goed.
Betalen doet ze niet, dat wil ik niet, maar ze koopt vaak wel dingen voor de paarden, wat ik echt nodig heb.

Met deze meid klikt het onwijs goed, maar een ander zou ik nooit erbij willen.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 22:41

Het is natuurlijk gewoon niet leuk als je van een ander hoort dat je bijrijder op zoek is naar een eigen paard. Als mij dat niet vantevoren verteld zou zijn, zou ik ook per direct de aanname doen dat dat einde bijrijden betekent. Juist als je er vantevoren open over bent, kun je de verwachting managen dat je niet stopt met bijrijden al koop je een eigen paard. Een beetje hetzelfde als dat een medewerker uit je team, achter je rug om, op een andere afdeling probeert te komen... Dat is gewoon rot en dan heb je niet het vertrouwen wat je zou moeten of willen hebben.

Toen ik besloot een eigen paard te zoeken heb ik vóór het starten van de zoektocht de eigenaar van mijn bijrijdpaard ingelicht zodat zij eventueel een beslissing kon nemen indien gewenst en er is nooit een vuiltje aan de lucht geweest. Maar ik heb ook een eigen zadel gekocht voor dat bijrijdpaard, de eigenaresse heeft goedkeuring gegeven voor de betreffende passer en was aanwezig bij de afspraak maar ik droeg de kosten.

Het kan zijn dat het voor beiden niet meer goed voelt maar ik zou haar een keer uitnodigingen voor een kop koffie en misschien komen jullie dan vrij makkelijk weer op 1 lijn. Áls het die "investering" waard is tenminste.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 22:54

Als ik als eigenaar dat via via via zou horen zou ik er wel even naar vragen van hey wat hoor ik, heb je een leuk paard gezien, hoe ging dat? Oh niets geworden, wat jammer. Mocht je weer eens gaan kijken laat het mij weten kijk ik met je mee. Ik heb zelfs het nieuwe paard van mijn bijrijdster opgehaald voor haar kosteloos. Ze zei wel dat ze mij zou blijven helpen, maar heb haar nog 1 x gezien. Ik zei al meteen: geeft niet als je stopt dat snap ik beloof niets wat je niet waar kunt maken, want een eigen paard kost gewoon een bak tijd.

TS: Ik zou het volgende zeggen: Jammer dat je via via iets hebt gehoord. Ik heb inderdaad na mijn les geïnformeerd naar de mogelijkheden omdat ik het zo'n vreselijk leuk paard vond, maar het is niets geworden. Omdat het niets werd vond ik het ook niet de moeite om het te melden. Ik ben overigens niet op zoek naar een paard op dit moment ik liep hier toevallig tegenaan. Ik was ook niet van plan om te stoppen met bijrijder. Excuses dat het zo is gelopen, mocht ik weer eens instant verliefd worden op een paard zal ik het laten weten.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 01:38

Oh ik word van je beginpost al niet goed met betrekking tot het gezeik dat komt kijken bij een bijrijdpaard. Stop je je hart en ziel erin, je laat er heel veel voor en dan krijg je dit.
Nee hoor, lekker je eigen dier kopen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 07:38

nou inderdaad Mer. Al die achterdocht hier en het moeten verantwoorden, terwijl er helemaal nog niks te verantwoorden is. Er zijn blijkbaar veel mensen die direct gepikeerd zijn en het slechtste van iemand denken. Raar fenomeen

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 07:40

Ik zou nog even een goed gesprek aangaan met haar. Als je het paard nog wil blijven rijden tenminste. Of eigenlijk sowieso want dit wil je toch even netjes uitpraten?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 07:42

dat wou de TS toch ook, maar eigenaresse houdt volgens mij de boot af mbt een echt gesprek in plaats van whatsapp?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 07:42

Gewoon naar stal gaan als ze er is, dan kan ze er niet omheen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 07:43

haha, dat is inderdaad een goed plan (moet je wel weten wanneer ze er is :D )

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 07:45

Geen idee hoever stal is maar ik zou gewoon op verschillende tijden gaan kijken, misschien post ze wel iets op FB met een foto, dan weet je het ook gelijk als ze op stal is. Of is dat te stalkerig? :+

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 07:58

Citaat:
Dit bijrijdpaard kopen heb ik over nagedacht, en werd ook door de staleigenaresse geopperd. Maar het is niet echt "mijn paard". Ik vind hem heel leuk, en hij mij ook, maar ik heb geen extreme band met hem. Dat speciale gevoel ontbreekt (wat ik met het paard wat ik eventueel had gekocht wel instant had). Voor een bijrijdpaard vind ik het ook prima, dat niet mijn hele hart eraan hangt. Ik denk ook niet, dat zij dit paard zou verkopen eerlijk gezegd.

Wat betreft het zoeken naar een eigen paard... Mijn osteopaat zei laatst nog dat ze van mening is dat je paarden met verstand moet kopen, niet met gevoel. Dat geeft gezeik :+
Ik heb afgelopen maart een paard gekocht dat ik al vijf jaar reed. Lang getwijfeld, ik vond hem heel leuk, 90% klopte, maar ik miste ook een bepaald "gevoel" zoals ik dat vroeger altijd in de Penny las :') Uiteindelijk toch besloten te kopen en nog geen spjit van gehad! Het gevoel is ook anders geworden, nu hij daadwerkelijk van mij is <3

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 08:21

Shadow0 schreef:
De situatie is niet gelijk. Als je een gelijkwaardige situatie wilt, moet je een contract opstellen met halfhalf eigenaarschap. In alle andere gevallen is de situatie bijzonder ongelijk omdat een eigenaar altijd kan besluiten kan nemen die de bijrijder kunnen overvallen (en dat moet ook: je moet als eigenaar kunnen besluiten dat een paard op rust gaat, anders gereden wordt, ingeslapen wordt, verhuisd naar een andere stal of wat dan ook, want dat hoort bij je verantwoordelijkheid als eigenaar.)

De situatie is prima gelijk. Beide partijen zijn vrijwilliger de samenwerking aangegaan. En beide partijen zijn volledig vrij om deze ook weer te beëindigen.
Wat mij betreft doe je dat beëindigen altijd met een nette waarschuwing vooraf. Maar daar kun je blijkbaar anders over denken.

Ik stuur geen bijrijder pardoes weg: zo van, dit is je laatste ritje geweest, neem je dekje mee en neem afscheid. En ik verwacht dus diezelfde correctheid van mijn bijrijder.
En dat kan dus rustig maanden van te voren zijn. Één van mijn bijrijders heeft echt maanden (samen met mij) naar een paard gezocht voor ze echt vertrok.

Beslissingen over het paard zijn daarentegen uiteraard volledig aan de eigenaar. Dat stuk is ongelijkwaardig. Maar de samenwerking an sich niet.

Haaskrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 09:18

Wat betreft het zoeken naar een eigen paard... Mijn osteopaat zei laatst nog dat ze van mening is dat je paarden met verstand moet kopen, niet met gevoel. Dat geeft gezeik :+
Ik heb afgelopen maart een paard gekocht dat ik al vijf jaar reed. Lang getwijfeld, ik vond hem heel leuk, 90% klopte, maar ik miste ook een bepaald "gevoel" zoals ik dat vroeger altijd in de Penny las :') Uiteindelijk toch besloten te kopen en nog geen spjit van gehad! Het gevoel is ook anders geworden, nu hij daadwerkelijk van mij is <3[/quote]

Ik ben van mening dat je niet alleen met je verstand moet kopen, maar dat je ook een beetje verliefd moet zijn. Het gezeik, dat onvermijdelijk komt, is dan een stuk minder erg ;) . Een paard waar je verliefd op bent maar waar het gezeik al duidelijk is, moet je sowieso laten staan, dat wel.

Edit: quote verkloot, sorry daarvoor :o