Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
DuoPenotti schreef:Strenge winter zal niet zoveel maken ben ik bang.
Droge zomers wel.
In die jaren zaten er heerlijk weinig.
Art_Ificious schreef:Helpt een vliegendeken echt? Sprays enzo niet want een daas zou dit niet ruiken.
Maar ik wordt wel gewoon door mijn kledij heen gebeten (ook doorheen spijkerbroek), dus ga ik twijfelen of ze ook niet doorheen vliegendekens kunnen bijten.
Tijdens de clubles helaas ook veel last van. Heel vervelend om je paard dan te moeten vragen de aandacht toch bij de les te houden.
Bottles schreef:Ja hier is het dit jaar ook echt extreem. Vorig jaar amper gezien en nu een enorme invasie.. we zitten dan wel aan de rand van het bos maar zo erg als nu is het niet geweest. Ook enorm veel wespen inderdaad…
Wat mij ook opvalt is dat we dit jaar amper muggen hebben.. normaal stikt het ervan, in het bos is erg veel water. Maar nu dus helemaal niet. Is dat op meer plekken zo? Het valt namelijk echt op.
Kan niet wachten tot de zomer voorbij is
Manadeluca schreef:Ook hier in Belgisch Limburg aan de Maaskant, best veel en van die grote donkere, niet eerder gezien. Hier lopen ze ook met vliegendeken en ook masker. Kokers en buik, oksels, smeer ik in met amandelolie, met teatree, lavendel en lemongrass. Voor de muggen is dit wel effectief
Kendra schreef:Bizar ... en ook hier, in het Drentsche Aa gebied, waren ze er abnormaal vroeg.
En GROOT! En ze steken, niet normaal.
Dus ook bij ons alles in de vliegendekens, kappen op (die vooral tegen de gewone zwarte vliegen, maar die zijn er ook meer dan genoeg), sprayen - het kost me werkelijk iedere dag bijna een half uur extra.
Ik hoop dat het eenmalig is maar vrees met grote vreze #climate change.
Waidida schreef:Hoi allemaal,
Wij hebben dit jaar opeens echt gigantisch last van dazen. Ik klopte er daarnet nog een supergrote dood. En nu weet ik wel dat dazen en zomer vaak hand in had gaan, maar normaal hebben wij hier dus totaal geen dazen. Misschien eens eentje die verdwaald is maar verder zien we ze nooit, terwijl het dit jaar opeens echt vrij veel zijn.
Misschien zijn het er nog minder dan dat jullie gewend zijn maar om van quasi nul naar enkele dazen vermoorden op een dag te gaan is best intens. Vooral ons oud paard lijkt er last van te hebben, die galoppeert soms echt opeens volle kracht naar binnen.
Is dit bij jullie ook meer dan anders?
smurffie schreef:Hier valt het echt mee nog, ik hoop dat dat zo blijft.
Toen we hier kwamen wonen ( paarden aan huis +10 jaar), hadden we bizar veel dazen.
Ieder jaar trouw de grote vallen op, en ik heb het idee dat we er steeds minder last van hebben.
De boer hier vertelde dat dazenvallen vaak pas na een paar jaar echt effect laten zien, je vangt weg voor ze voortplanten en daardoor heb je er steeds wat minder.
Dus mijn tip zou zijn om echt voldoende grote vallen neer te zetten. Hier lijkt het effect te hebben.
Kendra schreef:Bizar ... en ook hier, in het Drentsche Aa gebied, waren ze er abnormaal vroeg.
Dus ook bij ons alles in de vliegendekens, kappen op (die vooral tegen de gewone zwarte vliegen, maar die zijn er ook meer dan genoeg), sprayen - het kost me werkelijk iedere dag bijna een half uur extra.
Zebrastreep schreef:Kendra schreef:Bizar ... en ook hier, in het Drentsche Aa gebied, waren ze er abnormaal vroeg.
Mijn paarden staan ook in hetzelfde gebied. De eerste daas die ik dit jaar zag dacht ik van dat het een wesp was. Maar beest was echt gericht op zoek om te kunnen bijten. Was ook een behoorlijke grote.
Misschien heen leuk weetje maar dazen bijten ipv steken. Dat maakt ze nog extra gemeen. Ik heb er inmiddels 2 blaren aan over gehouden.