Hebben jullie ook zoveel dazen?!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Aafje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 23:05

Hier omgeving Rotterdam ook echt heel veel! Ben vandaag omgedraaid toen ik buiten aan het wandelen was, we werden gewoon een soort omsingeld! Normaal 1 of twee op hem en die knijp ik dood en dan is het prima maar dit was echt gestoord. Weet niet zo goed wat er aan te doen is? Sprayen doe ik al, deken heb ik ook, maar ze zitten ook op zijn benen en kaak !

Amado

Re: Hebben jullie ook zoveel dazen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 06:39

Hier ook echt bi-zar veel ineens. Nooit een dazenval nodig gehad omdat ze er maar sporadisch waren. Inmiddels hebben we er wel 1 opgehanden en komt nummer 2 er waarschijnlijk ook aan..

Afbeelding

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 07:25

Hier (in Reek) weinig last van ze. Gewoon normaal aantal gelukkig. Heel blij mee als ik jullie zo hoor

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 07:33

Het viel mij in mei al op dat ik wat vreemde en hardnekkige vliegen zag. Mijn paard had toen net haar veulen en werd ook geprikt ze gaf gewoon een gilletje. Ze was al wat gevoelig op haar lijf na de geboorte. Toen vond ik het al erg vroeg in het jaar.

Het viel mij verder nog niet zo op tot afgelopen woensdag. Zelf 2 keer gebeten en mijn lijf lijkt er toch wat allergisch voor.

En dan worden mijn paarden nog wel vaker gebeten, ik snap nu ook wel waarom ze er heftig op reageren. Mijn veulen wordt er echt heel geïrriteerd van.

Ook al wil ik dat niet, toch maar tijd voor een strenge winter.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 08:26

Strenge winter zal niet zoveel maken ben ik bang.
Droge zomers wel.
In die jaren zaten er heerlijk weinig.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 08:38

DuoPenotti schreef:
Strenge winter zal niet zoveel maken ben ik bang.
Droge zomers wel.
In die jaren zaten er heerlijk weinig.

Strenge winters maken voor hoop insecten wel uit. Dazen weet ik niet, maar voor hoop andere moet het eigenlijk even goed vriezen voor een week minimaal.

Aafje, rijd je ook al met masker? Dan kunnen ze iig niet op kaak gaan zitten. Benen helaas nog wel. Ben al blij dat op huidige stal geen hertenluisvliegen zitten. Die waren op de Veluwe wel en paar jaar geleden hier in de randstad op vorige stal ook. Daar flipten de paarden echt van, meer als dazen. En die dingen krijg je niet dood geslagen en gaan nog bij uiers enzovoorts zitten ook.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 09:10

Wij hebben hier in het zuiden winters gehad met - 20.
Uit mijn hoofd zeg ik winter 2008/9 en 2011/12
Dikke laag sneeuw voor een week.
Maar in het aantal dazen kan ik niet zeggen dat deze er dan minder zijn.
Ik denk dat het dan nog veel langer koud moet zijn.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 09:25

Art_Ificious schreef:
Helpt een vliegendeken echt? Sprays enzo niet want een daas zou dit niet ruiken.
Maar ik wordt wel gewoon door mijn kledij heen gebeten (ook doorheen spijkerbroek), dus ga ik twijfelen of ze ook niet doorheen vliegendekens kunnen bijten.

Tijdens de clubles helaas ook veel last van. Heel vervelend om je paard dan te moeten vragen de aandacht toch bij de les te houden.

Prioriteit bij onze lessen en buitenritten was met de zweep de dazen van het paard afvegen zodra paard aangaf dat er ergens een daas zat. Instructeur of mede lesklant gaf aan of de aktie gelukt was, gaf aanwijzingen waar daas precies zat of instructeur hielp mee de daas eraf te vegen.

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 10:24

Dazen, horzels, grote, kleine.
Als ik bij de paarden ben, word ik altijd wel een paar keer gestoken.

Manadeluca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 11:10

Ook hier in Belgisch Limburg aan de Maaskant, best veel en van die grote donkere, niet eerder gezien. Hier lopen ze ook met vliegendeken en ook masker. Kokers en buik, oksels, smeer ik in met amandelolie, met teatree, lavendel en lemongrass. Voor de muggen is dit wel effectief

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 11:25

Bottles schreef:
Ja hier is het dit jaar ook echt extreem. Vorig jaar amper gezien en nu een enorme invasie.. we zitten dan wel aan de rand van het bos maar zo erg als nu is het niet geweest. Ook enorm veel wespen inderdaad…
Wat mij ook opvalt is dat we dit jaar amper muggen hebben.. normaal stikt het ervan, in het bos is erg veel water. Maar nu dus helemaal niet. Is dat op meer plekken zo? Het valt namelijk echt op.
Kan niet wachten tot de zomer voorbij is :

Dazen,vliegen en muggen. Alles is er hier. Op de paden langs het water is gewoon niet te fietsen. Mijn vriend en ik hebben ons omgedraaid en een andere route gekozen. Wespen nog niet gezien gelukkig.

Lucia88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 12:11

Ik heb hier wel eens gezien dat de dazen door de wespen werden vermoord dus wat mij betreft mogen de wespen zeker snel komen!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 13:29

Manadeluca schreef:
Ook hier in Belgisch Limburg aan de Maaskant, best veel en van die grote donkere, niet eerder gezien. Hier lopen ze ook met vliegendeken en ook masker. Kokers en buik, oksels, smeer ik in met amandelolie, met teatree, lavendel en lemongrass. Voor de muggen is dit wel effectief

Grote donkere? Ik vind gewone daas al vies.
Ik ben ook Belgisch Limburg maar dan in Lummen.

Ik weet niet of een vliegendeken mag tijdens de les. Ze zitten idd wel vooral op hals en borst van mijn paard.
In de wei komt mijn jaarling gewoon naar me toe als die er weer op z'n borst heeft zitten. Alsof hij weet dat ik ze makkelijker kan verwijderen dan hijzelf kan.

Gisteren 1 wesp gezien, maar dat is tot nog toe de enige die ik gezien heb al die maanden.

Ik las wel dat er best veel nesten zijn van Aziatische hoornaars, ook in mijn regio. Daar ben ik wel als de dood voor.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 13:31

Hier ook veel en veel meer dazen dan anders. Ze waren er ook al een paar weken vroeger dan normaal, dus hopelijk zijn ze ook weer eerder weg dit jaar. Normaal is dat eind augustus.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 20:43

Bizar ... en ook hier, in het Drentsche Aa gebied, waren ze er abnormaal vroeg.
En GROOT! En ze steken, niet normaal.

Dus ook bij ons alles in de vliegendekens, kappen op (die vooral tegen de gewone zwarte vliegen, maar die zijn er ook meer dan genoeg), sprayen - het kost me werkelijk iedere dag bijna een half uur extra.

Ik hoop dat het eenmalig is maar vrees met grote vreze #climate change.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 22:04

Kendra schreef:

Dus ook bij ons alles in de vliegendekens, kappen op (die vooral tegen de gewone zwarte vliegen, maar die zijn er ook meer dan genoeg), sprayen - het kost me werkelijk iedere dag bijna een half uur extra.

Mijn paarden staan ook in hetzelfde gebied. De eerste daas die ik dit jaar zag dacht ik van dat het een wesp was. Maar beest was echt gericht op zoek om te kunnen bijten. Was ook een behoorlijke grote.

Misschien heen leuk weetje maar dazen bijten ipv steken. Dat maakt ze nog extra gemeen. Ik heb er inmiddels 2 blaren aan over gehouden.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 23:17

Hier valt het echt mee nog, ik hoop dat dat zo blijft.
Toen we hier kwamen wonen ( paarden aan huis +10 jaar), hadden we bizar veel dazen.
Ieder jaar trouw de grote vallen op, en ik heb het idee dat we er steeds minder last van hebben.
De boer hier vertelde dat dazenvallen vaak pas na een paar jaar echt effect laten zien, je vangt weg voor ze voortplanten en daardoor heb je er steeds wat minder.
Dus mijn tip zou zijn om echt voldoende grote vallen neer te zetten. Hier lijkt het effect te hebben :) .

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 23:59

Waidida schreef:
Hoi allemaal,

Wij hebben dit jaar opeens echt gigantisch last van dazen. Ik klopte er daarnet nog een supergrote dood. En nu weet ik wel dat dazen en zomer vaak hand in had gaan, maar normaal hebben wij hier dus totaal geen dazen. Misschien eens eentje die verdwaald is maar verder zien we ze nooit, terwijl het dit jaar opeens echt vrij veel zijn.

Misschien zijn het er nog minder dan dat jullie gewend zijn maar om van quasi nul naar enkele dazen vermoorden op een dag te gaan is best intens. Vooral ons oud paard lijkt er last van te hebben, die galoppeert soms echt opeens volle kracht naar binnen.

Is dit bij jullie ook meer dan anders?

Helaas hier ook. Vorig jaar hadden we helemaal niks. Mijn paard stond heerlijk in z’n blote kont. Dat is helaas nu niet zo.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 01:54

Hier ook meer dan andere jaren. Ook wespen rukken plots talrijk op maar dat staat natuurlijk los van de paarden :+

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 08:14

smurffie schreef:
Hier valt het echt mee nog, ik hoop dat dat zo blijft.
Toen we hier kwamen wonen ( paarden aan huis +10 jaar), hadden we bizar veel dazen.
Ieder jaar trouw de grote vallen op, en ik heb het idee dat we er steeds minder last van hebben.
De boer hier vertelde dat dazenvallen vaak pas na een paar jaar echt effect laten zien, je vangt weg voor ze voortplanten en daardoor heb je er steeds wat minder.
Dus mijn tip zou zijn om echt voldoende grote vallen neer te zetten. Hier lijkt het effect te hebben :) .

Die ervaring heb ik ook. :j

In 2007 toen de loer op de markt kwam zijn er een paar mensen op bokt de vangst gaan tellen. Waaronder ik ook.
En we vingen dagelijks tussen de 400 & 1000 dazen per dag. Per persoon.
Soms zelfs nog meer.
Dagelijks dus.

Dat zit hier nu niet meer.
Toen zat die opvangbak gewoon elke dag tot aan de rand vol.
Nu heb ik er 3 hangen.
Maar daar zit nu in 2 een centimeter in.
En 2 hangen vanaf mei. De 3e pas deze week want de mantel moest vervangen worden.

Maar afgelopen jaren zat er na de hele zomer een centimeter in. En geen zin om nummer 3 te maken. Nu dus wel.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 08:18

Dat is wel interessant, ik had nooit zo bedacht dat het iets is wat pas na een paar jaar effect laat zien.

Manadeluca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 08:19

Kendra schreef:

Rond 2000 waren er hier veel meer vliegen dan nu, en ook wel dazen, minder grote maar ze waren flink vertegenwoordigd, de laatste drie jaar was het veel minder bijna geen, ik kon ze op één hand tellen door heel het seizoen, het is maar waar je staat, ik heb een stukje weide bijgekregen om te benutten, maar daar zijn er veel meer dazen, de weide is ook veel natter en is aangrenzend aan de andere weides gelegen.

Ook in het bos zijn er plekken waar er veel meer zijn.
Maar dat nieuwe 'model' dikke vlieg, kan ik wel missen als kiespijn, nu even niet meer gezien.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 09:15

Zebrastreep schreef:
Kendra schreef:

Mijn paarden staan ook in hetzelfde gebied. De eerste daas die ik dit jaar zag dacht ik van dat het een wesp was. Maar beest was echt gericht op zoek om te kunnen bijten. Was ook een behoorlijke grote.

Misschien heen leuk weetje maar dazen bijten ipv steken. Dat maakt ze nog extra gemeen. Ik heb er inmiddels 2 blaren aan over gehouden.

Klopt, ze bijten en dan krijg je gelijk een goedje van ze toe gediend dat het stollen van het bloed tegen gaat en dat is wat de beten zo ellendig laat zijn want als je eenmaal krabt jeukt en brand het en worden het van die dikke plakaten.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 09:23

Ik voel het altijd meteen als ze er zitten en sla ze dan plat. Zelf nog nooit een plakkaat van een daas gehad.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 09:32

Hier zuid Veluwe ook veel, vorig jaar nauwelijks
Prikken door Rambo protector heen en nu maar de eczeemdeken opgelegd die stof is taaier