Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Sherivey schreef:_Lorette_ schreef:Ik snap het advies van bijrijden, maar het lijkt me best een opgave om een paard te vinden.Er is niet altijd veel aanbod en als de beschikbare bijrijdpaarden niet geschikt zijn voor je niveau/ervaring, dan houdt het ook op. Ook is er niet altijd veel begeleiding bij een bijrijdpaard en in jouw geval zou ik dat wel willen.
Ik zou proberen om het rijden eerst op te pakken op een manege. Maneges verkopen hun paarden niet snel, maar misschien kan je via via aan een betrouwbaar paard komen dat dan met behulp van een andere ruiter goed aan het werk kan blijven. Daar zou je dan in korte tijd veel van kunnen leren. Een jong paard is altijd nog een optie, maar daar zou ik zeker niet mee beginnen.
En dan heb je nog dat eigenaren vaak minimaal L/M wedstrijdniveau vragen om hun paard bij te mogen rijden.
Denisesilver, volgens mij bedoelen ze in België met 'wandelen' een buitenrit.
Onali schreef:blackstar schreef:Mijn tip als je een eigen paard hebt is.
Zoek een stal waar je makkelijk (prive)les kunt nemen en waar genoeg mensen lopen die je kunnen helpen met de dagelijkse verzorging en je tips kunnen geven over zadel en ander harnachement.
Ik haal even deze quote eruit.
Heb je enige idee hoe irritant het is als een stalgenoot echt werkelijk waar ALLES vraagt, zelfs tot een draadje spannen toe?
Andere stalgenoten zijn geen gratis kennisbank.
Bovendien, ook hier op Bokt, smaken verschillen en zal je dus ook op stal verschillende antwoorden gaan krijgen. Er lopen hier veel hoefsmeden waarvan ik de meeste echt niet zou willen. Zelfde met DA's.
Het allerbeste is nog altijd een goede basiskennis hebben, zelfstandigheid en over een gezond stel hersenen beschikken.
En nee je kan inderdaad niet alles tegelijk weten, maar als ik bijvoorbeeld koliek vermoed bij andermans paard en ik licht de eigenaar in moet je de verantwoording niet terugkaatsen naar mij. Ik kan je mijn advies geven, aankijken of DA bellen, maar het is jouw paard. Jij moet een keuze maken.
Of aan elke stalgenoot vragen die binnen komt wandelen welke vliegenspray die heeft.
Terwijl er daarvoor al gezegd is(door 5 anderen) 'ga naar de ruitersportwinkel, genoeg keuze'.
TS
Als jij dus al niet weet wanneer je een hoefsmid moet bellen, begin dan alsjeblieft niet aan een eigen paard.
Ben je bij 1 manege geweest of bij meerdere? Hadden ze geen van allen tijd? Priveles?Camprodon1 schreef:Verder zat ik eraan te denken om een redelijk jong paard te kopen, omdat ik dan veel tijd zou kunnen besteden aan grondwerk en ineens iemand zou kunnen inhuren om het paard in te rijden en mij verder te begeleiden, al weet ik niet of dat nuttig is. Of zelfs een veulen, paar jaartjes in de opfok zodat ik niet ineens overrompeld word door de realiteit van een paard hebben...
Kortom, hulp en meningen gezocht!
Kwa grondwerk, elk paard kan dat leren. Oke een paard van 20 die het nooit gedaan heeft zal het minder snel oppakken dan een paard die een stuk jonger is. Maar een paard leert over het algemeen snel, zeker iets wat ze leuk vinden.
Dus dat is geen reden om voor een jonger paard te gaan.
Net als vele voor mij; wordt bijrijder/ verzorger. En zelfs dat gaat pittig worden denk ik gezien je rij-ervaring.
Koper schreef:Hoeft toch ook geen dressuurpaard te zijn wat ze bijrijdt. Als ze bij iemand een groepje ponies kan verzorgen komt ze er gauw genoeg achter hoe ze het vindt om in de hitte/modder/sneeuw/donker uit te mesten, te slepen met water, hooibalen te stapelen, paarden te verweiden, hooinetten te vullen, in de zomer 's ochtends de boel in te moeten sprayen met antivlieg en te moeten douchen voor dat ze naar het werk kan, in de winter wakken te slaan in de waterbakken, paarden vasthouden bij de tandarts of smid (inclusief een uur lang kleine klusjes voor jezelf verzinnen omdat je op zo iemand zit te wachten) en dekens te wisselen bij een pony die daar zelf heel andere gedachten over heeft.
Gewoon al die dingen die je niet leert op een manege maar die wel óntzettend handig zijn om te weten en kunnen voordat je aan een eigen paard begint.
Nojoukus schreef:Er zijn volgens mij ook steeds meer maneges die hun lespaarden voor 2 of 3 dagen per week voor lease aanbieden. Dan kun je ook na een poosje kijken of het nog steeds leuk is als je 'verplicht' meerdere keren per week naar je paard 'moet', want soms valt dat ook best tegen voor sommige mensen.
Solistar schreef:Al doende leert men, ben ik het mee eens, maar ik vind persoonlijk alles voor een eigen paard zoveel anders en leuker dan voor het paard van een ander (door weer en wind erheen, even wat klusjes doen, etc) dat ik het zeker niet zou afraden een eigen paard te kopen. Voor dat budget misschien een wat oudere (15 - 18 jaar) die alles kent, en dan lekker samen leren. Je hoeft echt nog niet alles te weten, als je de hoefsmid laat komen en vraagt: wanneer moet ik een volgende afspraak maken? ben je al een heel eind. Dan komt het wel goed, vooral als je een leuke volpensionstal hebt.
D__S schreef:Duhelo schreef:Afgelopen week op de paardenmarkt geweest, voor minder dan 6000 euro vind je toch wel een leuk paard hoor.
Wij stonden te kijken bij een merrie, 16 ofzo, niet te groot, stevig gebouwd, een maand drachtig. Braaf onder het zadel buiten, zou betuigd zijn. Heeft wel een peesblessure gehad toen ze jong was maar op ijzers perfect rad. Vroegen ze 2200 euro voor maar nam je voor 1800 wel mee naar huis.
Is dit paard dan perfect gezond? Natuurlijk niet, maar die kan vast nog een jaar of 5 lekker recreatief mee.
https://www.youtube.com/watch?v=Jv_mq9RIZQ8
https://www.marktplaats.nl/v/dieren-en- ... f69a7c5d03
Dit zijn bv enkele voorbeelden die onder het budget zijn en wel braaf lijken.
Een omgeleerde draver is vaak voor rond de 2000 euro ook wel te vinden.
https://www.2dehands.be/v/dieren-en-toe ... 8e2e21535d
https://www.2dehands.be/v/dieren-en-toe ... andelpaard
Ik zou voor iemand met nog niet zoveel ervaring het sterk afraden om een paard op de markt te kopen. Idem met omgeschoolde dravers.
denisesilver schreef:Ik zou het zo'n beetje iedereen afraden een volwassen paard van de markt te halen
Edit: en handelaren die alleen maar "superbrave" paarden verkopen, zie ik ook als een dikke rode vlag. Een wandelpaard is niet om op te rijden. Vaak dieren waarvan de eigenaar ze niet wil laten hemelen, ook al zijn ze stuk van binnen.
Koper schreef:Ik denk dat Onali's bericht meer bedoeld was als: ga er niet zomaar vanuit dat iedere stalgenoot er op zit te wachten om een beginneling op sleeptouw te nemen. Dat geldt bij voorbeeld ook voor mij: na een hele dag op het werk wil ik naar paard om te ontspánnen. Mensen zijn voor mij géén ontspanning.
truitje schreef:Ik ben het er niet mee eens. Het is juist superfijn als je dingen aan je stalgenoten kunt vragen. Vaak helpen zij graag en denken ze graag mee, zeker als je nieuw bent. Tenminste, bij ons op stal is dat zo, dat mensen elkaar graag helpen
Sherivey schreef:Het leven zou een stuk mooier zijn als die vriendelijkheid wel vanzelfsprekend zou zijn.
Onali schreef:Ik kan zo 1, 2, 3 geen vergelijking maken, maar je moet nooit uitgaan dat elders mensen bereid zijn je handje vast te houden.