Paard kopen als manegeruiter

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:40

De bijrijdpaarden die passen bij dit niveau zijn idd schaars maar ze zijn er wel. Ik ken zo iemand met een paard die super braaf is, maar niet van de makkelijksten. Maar rijden ook kinderen op. Haal je er dan echt dressuur uit, tuurlijk niet. Maar is wel goed om er terug in te komen.

De meeste mensen die bijrijders zoeken hebben ook paarden die je niet enkele dagen stil kan laten staan. Anders was er waarschijnlijk geen probleem. En dat zijn dan idd net niet de paarden waar TS iets aan heeft

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:42

Sherivey schreef:
_Lorette_ schreef:
Ik snap het advies van bijrijden, maar het lijkt me best een opgave om een paard te vinden. :o Er is niet altijd veel aanbod en als de beschikbare bijrijdpaarden niet geschikt zijn voor je niveau/ervaring, dan houdt het ook op. Ook is er niet altijd veel begeleiding bij een bijrijdpaard en in jouw geval zou ik dat wel willen.

Ik zou proberen om het rijden eerst op te pakken op een manege. Maneges verkopen hun paarden niet snel, maar misschien kan je via via aan een betrouwbaar paard komen dat dan met behulp van een andere ruiter goed aan het werk kan blijven. Daar zou je dan in korte tijd veel van kunnen leren. Een jong paard is altijd nog een optie, maar daar zou ik zeker niet mee beginnen.

En dan heb je nog dat eigenaren vaak minimaal L/M wedstrijdniveau vragen om hun paard bij te mogen rijden. :=

Denisesilver, volgens mij bedoelen ze in België met 'wandelen' een buitenrit. :)

Zouden er dan niet minstens informatie bij staan over hoe het paard onder het zadel is, of foto's ohz? Kan hè, niet iedereen maakt een uitgebreide advertentie.

Sherivey

Re: Paard kopen als manegeruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:43

Zekerweten doe je het idd nooit bij sommige advertentie :')
Staat idd soms heel beknopte info bij en weinig/slechte foto's.

Afijn, des te meer reden om een kundig persoon mee te nemen. :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:48

Hoeft toch ook geen dressuurpaard te zijn wat ze bijrijdt. Als ze bij iemand een groepje ponies kan verzorgen komt ze er gauw genoeg achter hoe ze het vindt om in de hitte/modder/sneeuw/donker uit te mesten, te slepen met water, hooibalen te stapelen, paarden te verweiden, hooinetten te vullen, in de zomer 's ochtends de boel in te moeten sprayen met antivlieg en te moeten douchen voor dat ze naar het werk kan, in de winter wakken te slaan in de waterbakken, paarden vasthouden bij de tandarts of smid (inclusief een uur lang kleine klusjes voor jezelf verzinnen omdat je op zo iemand zit te wachten) en in een storm dekens te wisselen bij een pony die daar zelf heel andere gedachten over heeft.

Gewoon al die dingen die je niet leert op een manege maar die wel óntzettend handig zijn om te weten en kunnen voordat je aan een eigen paard begint.
Laatst bijgewerkt door Koper op Vandaag, 11:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Lomax123

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:55

Als je je paard op een volpension stal neerzet, hoef je al die klusjes niet te doen, dus ik zou me daar niet door laten afschrikken.

Wat bijrijder betreft; ik zou geen bijrijder willen die heel ondervaren is, waardoor ik daar weer last van kan hebben bij mijn paard. Lijkt me nl handig dat je elkaar aanvult, maar niet dat bijrijder iets "stukmaakt" dat je zelf dan weer moet "repareren". Maar dat is persoonlijk.

Lijkt me dan inderdaad beter om te zoeken naar een iets ouder leerpaard, of je moet al een netwerk van bereidwillige mensen om je heen hebben die je kunnen helpen. Goede instructeur, paar keer per week in het begin. Zoek daarbij naar iemand die past bij jouw denkwijze hoe je met een paard wil omgaan.

(ik had bij mijn paard een instructrice van de oude stempel, die behoorlijk hard voor het paard was, en dat ook van mij verwachtte. Van haar heb ik afscheid genomen, en heb mijn huidige instructrice al bijna 4 jaar. Veel leer je ook weer door eerst de verkeerde keuzes te maken, natuurlijk is het fijn als je dit kunt voorkomen, maar helemaal lukt je dat ook niet ben ik bang)

truitje

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:57

Onali schreef:
blackstar schreef:
Mijn tip als je een eigen paard hebt is.
Zoek een stal waar je makkelijk (prive)les kunt nemen en waar genoeg mensen lopen die je kunnen helpen met de dagelijkse verzorging en je tips kunnen geven over zadel en ander harnachement.

Ik haal even deze quote eruit.
Heb je enige idee hoe irritant het is als een stalgenoot echt werkelijk waar ALLES vraagt, zelfs tot een draadje spannen toe?

Andere stalgenoten zijn geen gratis kennisbank.
Bovendien, ook hier op Bokt, smaken verschillen en zal je dus ook op stal verschillende antwoorden gaan krijgen. Er lopen hier veel hoefsmeden waarvan ik de meeste echt niet zou willen. Zelfde met DA's.

Het allerbeste is nog altijd een goede basiskennis hebben, zelfstandigheid en over een gezond stel hersenen beschikken.

En nee je kan inderdaad niet alles tegelijk weten, maar als ik bijvoorbeeld koliek vermoed bij andermans paard en ik licht de eigenaar in moet je de verantwoording niet terugkaatsen naar mij. Ik kan je mijn advies geven, aankijken of DA bellen, maar het is jouw paard. Jij moet een keuze maken.
Of aan elke stalgenoot vragen die binnen komt wandelen welke vliegenspray die heeft.
Terwijl er daarvoor al gezegd is(door 5 anderen) 'ga naar de ruitersportwinkel, genoeg keuze'.

TS

Als jij dus al niet weet wanneer je een hoefsmid moet bellen, begin dan alsjeblieft niet aan een eigen paard.

Ben je bij 1 manege geweest of bij meerdere? Hadden ze geen van allen tijd? Priveles?

Camprodon1 schreef:
Verder zat ik eraan te denken om een redelijk jong paard te kopen, omdat ik dan veel tijd zou kunnen besteden aan grondwerk en ineens iemand zou kunnen inhuren om het paard in te rijden en mij verder te begeleiden, al weet ik niet of dat nuttig is. Of zelfs een veulen, paar jaartjes in de opfok zodat ik niet ineens overrompeld word door de realiteit van een paard hebben...

Kortom, hulp en meningen gezocht!

Kwa grondwerk, elk paard kan dat leren. Oke een paard van 20 die het nooit gedaan heeft zal het minder snel oppakken dan een paard die een stuk jonger is. Maar een paard leert over het algemeen snel, zeker iets wat ze leuk vinden.
Dus dat is geen reden om voor een jonger paard te gaan.

Net als vele voor mij; wordt bijrijder/ verzorger. En zelfs dat gaat pittig worden denk ik gezien je rij-ervaring.

Ik ben het er niet mee eens. Het is juist superfijn als je dingen aan je stalgenoten kunt vragen. Vaak helpen zij graag en denken ze graag mee, zeker als je nieuw bent. Tenminste, bij ons op stal is dat zo, dat mensen elkaar graag helpen :)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:58

Koper schreef:
Hoeft toch ook geen dressuurpaard te zijn wat ze bijrijdt. Als ze bij iemand een groepje ponies kan verzorgen komt ze er gauw genoeg achter hoe ze het vindt om in de hitte/modder/sneeuw/donker uit te mesten, te slepen met water, hooibalen te stapelen, paarden te verweiden, hooinetten te vullen, in de zomer 's ochtends de boel in te moeten sprayen met antivlieg en te moeten douchen voor dat ze naar het werk kan, in de winter wakken te slaan in de waterbakken, paarden vasthouden bij de tandarts of smid (inclusief een uur lang kleine klusjes voor jezelf verzinnen omdat je op zo iemand zit te wachten) en dekens te wisselen bij een pony die daar zelf heel andere gedachten over heeft.

Gewoon al die dingen die je niet leert op een manege maar die wel óntzettend handig zijn om te weten en kunnen voordat je aan een eigen paard begint.

Als je vol pension gaat staan hoef je die dingen ook niet :)
Oke deken wissel wel, maar niet het sjouw en modder werk.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:04

Welke regio woon je TS ik denk dat dat ook invloed om daar mogelijkheden. qua stalling en leasepaarden.

veel mensen roepen hier een bijrijdpaard. dat lijkt mij ook een hele goeie. nog beter een leasepaard (een bijrijdpaard doe je omdat je niet genoeg tijd hebt, een leasepaard betaal je voor en is soms ook dus de insteek om geld te verdienen door iemand op je paard te laten rijden. in mijn optiek kun je met de laatste manier een paard zoeken wat het best bij je past. ook niet altijd makkelijk)

je wilt graag rustig opbouwen. dus je kan ook op een stal aanbieden om te helpen. poetsen, buiten zetten, opzadelen voeren etc.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:21

Alles is mogelijk, er zijn altijd veel dingen die je kan en moet leren. Er is niet voor niets het wat ouderwetse spreekwoord: "Al doende leert men".

Ik heb destijds na 20 jaar niet gereden te hebben na een jaar les, ik was toen begin 40, mijn toenmalige lespaard gekocht. Een 4-jarige haflingermerrie. Ik bleef met haar op dezelfde stal staan en hield mijn instructrice. Voor ik haar kocht heb ik wel nagevraagd of de meer ervaren paardenmensen het een goed idee vonden, en dat vonden ze.

Ik heb altijd veel onderzoek gedaan naar hoe het werkt en altijd veel gevraagd. Mijn ervaring is dat als je daar open over bent en iets doet met de antwoorden, mensen meestal wel genegen zijn je vragen te beantwoorden.

Zeker in het begin, als onervaren paardeneigenaar, is het goed om mensen in de buurt te hebben die wat meer weten en kunnen. Naarmate je zelf meer weet en kunt kun je beter filteren wat je met die informatie doet.

En bedenk daarbij: iedereen maakt fouten, dat geeft niet, zo lang je open staat om te leren en het beter te doen.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:28

Als aanvulling op bovenstaande berichten wil ik je nog meegeven om voor de aanschaf van wat voor paard dan ook na te denken over het wel/niet verzekeren van het paard. Voor dood, ongeschiktheid of eventueel ziektekosten.
Meestal gaat het goed, maar soms heb je pech. En de kosten kunnen dan al gauw vergelijkbaar zijn met het aankoopbudget uit de OP.

Onder Ervaring en Diensten zijn er 2 centrale topics voor mensen die een verzorger/bijrijder zoeken en mensen die zich aanbieden.
Wie weet zit er wat tussen.
[ED] Ervaringen en Diensten

Je kan ook een advertentie aanmaken op de Markt of op Marktplaats.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:30

Nojoukus schreef:
Er zijn volgens mij ook steeds meer maneges die hun lespaarden voor 2 of 3 dagen per week voor lease aanbieden. Dan kun je ook na een poosje kijken of het nog steeds leuk is als je 'verplicht' meerdere keren per week naar je paard 'moet', want soms valt dat ook best tegen voor sommige mensen.

Pas hier wel mee op dat dit niet naast de reguliere lessen wordt aangeboden. Ik ben er toen op afgehaakt omdat het paard evengoed dagelijks in de lessen moest meelopen en ik ‘mijn’ dagen daarop moest gaan aanpassen.

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:40

Al doende leert men, ben ik het mee eens, maar ik vind persoonlijk alles voor een eigen paard zoveel anders en leuker dan voor het paard van een ander (door weer en wind erheen, even wat klusjes doen, etc) dat ik het zeker niet zou afraden een eigen paard te kopen. Voor dat budget misschien een wat oudere (15 - 18 jaar) die alles kent, en dan lekker samen leren. Je hoeft echt nog niet alles te weten, als je de hoefsmid laat komen en vraagt: wanneer moet ik een volgende afspraak maken? ben je al een heel eind. Dan komt het wel goed, vooral als je een leuke volpensionstal hebt.

truitje

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:40

Solistar schreef:
Al doende leert men, ben ik het mee eens, maar ik vind persoonlijk alles voor een eigen paard zoveel anders en leuker dan voor het paard van een ander (door weer en wind erheen, even wat klusjes doen, etc) dat ik het zeker niet zou afraden een eigen paard te kopen. Voor dat budget misschien een wat oudere (15 - 18 jaar) die alles kent, en dan lekker samen leren. Je hoeft echt nog niet alles te weten, als je de hoefsmid laat komen en vraagt: wanneer moet ik een volgende afspraak maken? ben je al een heel eind. Dan komt het wel goed, vooral als je een leuke volpensionstal hebt.

Helemaal mee eens :)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:04

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:29

Helemaal eens met Solistar: alles wat je doet met en voor je eigen paard is zoveel leuker. En je leert ook sneller.

Qua verzekering: ik kocht mijn ponybeest en nam ook de bestaande verzekering over. Toen ik de polis eens beter bekeek, besloot ik de verzekering te annuleren (dat was na een paar jaar) omdat vooral been- en buikproblemen grotendeels waren uitgesloten. En waar gaan paarden vaak een beetje stuk op? ....

Ik heb sinds 2 jaar naast mijn eigen paard ook een verzorgpony. Dat is voor mij ook weer een nieuw leerproces, vooral over leiden en volgen. Reuze interessant. Voor mij werkt dit omdat ponybeest op dezelfde stal staat als mijn eigen paard en ik goed kan opschieten met de eigenaresse. Wij zijn deze samenwerking aangegaan omdat we beiden het idee hadden dat het zou werken. (En dat doet het.)

Kortom, probeer een keuze te maken die bij je past.

KiKiDo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:52

Wat Pol013 aangeeft, zou ik ook proberen:
Ga eens kijken tijdens lesavonden van de rijvereniging. Als ze daar een paar weken je gezicht zien krijg je vast aanspraak. Loop eens mee naar de trailer. Maak een praatje..
Er zullen daar best ruiters zijn die eens een groom en/of voorlezer kunnen gebruiken. Zo gaat het balletje wel rollen en krijg je ook een netwerk van paardeneigenaren om je heen.
En of dat tot bijrijden leidt, of tot een eigen paard, zal de tijd leren. Maar het kennis- netwerk is wel praktisch (en hopelijk gezellig!) als je in je eentje beslissingen moet gaan nemen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:57

D__S schreef:
Duhelo schreef:
Afgelopen week op de paardenmarkt geweest, voor minder dan 6000 euro vind je toch wel een leuk paard hoor.
Wij stonden te kijken bij een merrie, 16 ofzo, niet te groot, stevig gebouwd, een maand drachtig. Braaf onder het zadel buiten, zou betuigd zijn. Heeft wel een peesblessure gehad toen ze jong was maar op ijzers perfect rad. Vroegen ze 2200 euro voor maar nam je voor 1800 wel mee naar huis.

Is dit paard dan perfect gezond? Natuurlijk niet, maar die kan vast nog een jaar of 5 lekker recreatief mee.
https://www.youtube.com/watch?v=Jv_mq9RIZQ8
https://www.marktplaats.nl/v/dieren-en- ... f69a7c5d03

Dit zijn bv enkele voorbeelden die onder het budget zijn en wel braaf lijken.

Een omgeleerde draver is vaak voor rond de 2000 euro ook wel te vinden.
https://www.2dehands.be/v/dieren-en-toe ... 8e2e21535d

https://www.2dehands.be/v/dieren-en-toe ... andelpaard

Ik zou voor iemand met nog niet zoveel ervaring het sterk afraden om een paard op de markt te kopen. Idem met omgeschoolde dravers.

Ik zeg natuurlijk niet dat ze op de markt moet gaan kopen, dat is altijd sowieso een grote gok, ik bedoelde eerder dat de prijzen voor de paarden momenteel serieus gezakt zijn.
Dat paardje dat ik zag op de markt (van het filmpje) is trouwens bij een handelaar. Eerlijke verkoper, kan je vast ook op de locatie zelf gaan bekijken en uittesten.
Mijn ene trekpaard heb ik een aantal jaar bij hem op de markt gekocht (nu heb ik wel ervaring en was dit een jaarling voor een leuke prijs, dus veel kan je daar niet mee missen.)
Maar als je iemand mee hebt met verstand van zaken kan je bij dergelijke handelaars wel leuke dieren vinden.

Omgeschoolde draver idem, sommige zijn een kat in de zak, anderen het perfecte paard, ook hier iemand mee nemen met verstand van zaken en zorgen voor goede begeleiding, maar dat is met elk paard zo. Je kan een topbraaf manegepaard kopen die na enkele weken betere voeding en minder werk plots zo braaf niet meer is.

Mijn eigen paarden zijn superbraaf en erg betrouwbaar, bij mij, ik kan niet garanderen als ze een aantal weken bij iemand anders staan die er anders mee omgaan, dat dat zo blijft ...

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:02

denisesilver schreef:
Ik zou het zo'n beetje iedereen afraden een volwassen paard van de markt te halen :o

Edit: en handelaren die alleen maar "superbrave" paarden verkopen, zie ik ook als een dikke rode vlag. Een wandelpaard is niet om op te rijden. Vaak dieren waarvan de eigenaar ze niet wil laten hemelen, ook al zijn ze stuk van binnen.

Een wandelpaard in België is idd gewoon een recreatiepaard. Vaak zijn dat er die idd afgekeurd zijn voor de sport, oudere dieren, dravers, of gewoon paarden die nooit ver genoeg doorgereden zijn of uitgebracht op wedstrijd.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:24

Thanks voor de opheldering, Duhelo

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:55

Koper schreef:
Ik denk dat Onali's bericht meer bedoeld was als: ga er niet zomaar vanuit dat iedere stalgenoot er op zit te wachten om een beginneling op sleeptouw te nemen. Dat geldt bij voorbeeld ook voor mij: na een hele dag op het werk wil ik naar paard om te ontspánnen. Mensen zijn voor mij géén ontspanning.

Dit inderdaad +:)+

truitje schreef:
Ik ben het er niet mee eens. Het is juist superfijn als je dingen aan je stalgenoten kunt vragen. Vaak helpen zij graag en denken ze graag mee, zeker als je nieuw bent. Tenminste, bij ons op stal is dat zo, dat mensen elkaar graag helpen :)

Maar je moet er niet vanuit gaan ;)
Ik reageerde op een quote die zei: je stalgenoten helpen wel.
Ik kan zo 1, 2, 3 geen vergelijking maken, maar je moet nooit uitgaan dat elders mensen bereid zijn je handje vast te houden.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:59

Het leven zou een stuk mooier zijn als die vriendelijkheid wel vanzelfsprekend zou zijn. :o

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:44

Sherivey schreef:
Het leven zou een stuk mooier zijn als die vriendelijkheid wel vanzelfsprekend zou zijn. :o

Maar kan je me nou eens uitleggen waarom?

Niet iedereen op het werk wilt stagebegeleider worden. Kost een hoop geduld, tijd en waarschijnlijk andere aspecten die ik niet weet.
Je krijgt, op je werk, compensatie ervoor om mensen op te leiden.

Waarom zou ik dit in mn vrije tijd willen doen? Ik ben geen leerkracht, geen begeleider, geen oppas.

Waarom is het zo verkeerd om aan te geven dat sommige mensen hier niet op zitten te wachten?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:06

Onali schreef:
Ik kan zo 1, 2, 3 geen vergelijking maken, maar je moet nooit uitgaan dat elders mensen bereid zijn je handje vast te houden.

"Goh, zou je even die roskam willen aangeven die daar op het muurtje ligt? Ik kan er nét niet bij". Prima natuurlijk.

"Ik weet niet hoe ik mijn paard moet longeren/krijg hem niet op de trailer/hij geeft geen voetjes wanneer ik zijn hoeven wil uitkrabben/staat niet stil wanneer ik wil opstijgen/steigert wanneer ik een halster om wil doen, wil jij mij daar nu even mee helpen?"
Is wat minder prima. Er zijn vast mensen te vinden die dit soort dingen toch doen. Maar er zullen zat mensen zijn die denken: ik ben je stalgenoot, geen paardenfluisteraar. En die geen zin hebben om zich door een paard van een ander te laten verwonden of er een weekend aan kwijt te zijn wat je ook aan je eigen paard kunt besteden.

Uiteraard is daar nog een heel gebied aan probleempjes tussenin. Maar om er VANUIT te gaan dat anderen je wel zullen bijspijkeren tot paardenmens vind ik nogal wat. Als je begint aan een veelomvattend project als een paard dan begint dat met dat je je daar zelf zo goed mogelijk op voorbereidt. Wat je met 5 jaar rondhobbelen op een manege niet hebt gedaan.

Je leert dit soort dingen in kleine stapjes. Maak die stapjes dan ook zonder dat je de verantwoordelijkheid hebt voor een eigen paard. Zodat je tegen de tijd dat je er eentje hebt genoeg stapjes hebt verzameld om redelijk beslagen ten ijs te komen.
Laatst bijgewerkt door Koper op Vandaag, 18:15, in het totaal 1 keer bewerkt

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:07

Ben benieuwd of TS nog terug komt om het eigen topic te lezen :)

Maar los daarvan... een paar jaartjes manege-ervaring is wel echt heel wat anders dan een eigen paard. Je wil weer bezig zijn met paarden en wilde kennelijk naar de manege terug, maar kennelijk is dat wat lastiger te vinden. Maar een eigen paard is wel totaal andere league. Wil je ook élke dag bezig zijn met een paard? Er véél meer geld aan besteden (kunnen en willen zijn 2 dingen) waardoor je andere dingen moet laten. Als je paard wat mankeert, is het dan ook nog leuk dat je er voor moet zorgen? Of wil je gewoon lekker 1/2x per week een beetje rijden en wat verzorgen? Wel de lusten, veel minder lasten?
Dat is niet erg, maar is wel even echt een serieuze overweging.
Omdat je niet meteen een geschikte manege kan vinden 1 kopen kan, maar het is wel even totaal wat anders. Los van de vraag of je dan wel een fijne stalling kan vinden.
Je zou ook een manege wat verder weg kunnen zoeken. De extra reistijd zal in het niet vallen bij de tijd van een eigen paard.

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:23

Ik denk dat in jouw geval een bijrijdpaard slimmer is, zo kun je alvast ervaren hoe het daadwerkelijk is om voor een paard te moeten zorgen en kun je daar ervaring op doen.

Een paar jaartjes manege en er al een hele tijd uit liggen is naar mijn inzien niet genoeg om out of the blue nu in ene compleet de verzorging van een eigen paard op je te nemen, en begin helemaal niet aan een jong paard, zelfs mensen met ervaring verkijken zich daar vaak op, het lijkt leuk maar daar heb je echt wel wat kennis voor nodig wil je dat dat goed gaat (ookal zet je hem ergens in training om in te rijden) het paard is groen, jij bent groen dus niet echt een goede combinatie. Je zou dan beter voor een wat ouder paard kunnen gaan die jou dus een hoop kan leren.

Een eigen paard klinkt allemaal leuk maar je bent er elke dag toch wel een aantal uur aan kwijt, daarnaast zie jij het als een paard iets mankeert? Koliek, kreupel, etc? want het is gewoon een hele grote zorg (ook als ze gezond zijn) je bent als eigenaar verantwoordelijk voor de gezondheid van je dier.