Ruin dekt merries nieuwe kudde, supplement?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 10:22

Gini schreef:
De ruin van TS springt.

Ok.. de ruin van TS springt alleen.. op een merrie die zich aanbiedt.

Maar wat als die merrie zich wel aanbiedt , maar vervolgens vol naar achteren slaat met 2 benen.. en de ruin kreupel slaat?

Ik wil mijn paard niet beschadigd hebben.. maar ook die van een ander niet.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 10:41

De kans dat een paard kreupel geslagen wordt is altijd in meer of mindere mate aanwezig bij het introduceren van een nieuw paard. Dat is niet alleen voorbehouden voor springende ruinen.

meggiemeg

Re: Ruin dekt merries nieuwe kudde, supplement?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 10:51

Paarden in een groep geeft altijd meer kans op iets, een deken/halster welke gesloopt wordt, bijtwonden, een mep. Introduceren geeft nu eenmaal onrust, ook al staan ze al een poosje naast elkaar met een draadje ertussen. De rangorde moet weer even duidelijk worden gemaakt, merries die spontaan hengstig worden en zich soms erg opdringerig aanbieden bij een ruin. Dat soort dingen zal je altijd houden bij een groep paarden, vaak komt de rust weer terug maar heeft tijd nodig.

Rubs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 12:44

Mijn ruin is pas op z'n 11e gaan dekken, in een nieuwe gemengde groep waren 2 merries die zich constant aan hem opdrongen, ze gingen steeds voor hem staan en achteruit inparkeren. Toen ging er een lampje bij hem branden en is hij gaan dekken. Vervolgens kreeg ik gezeur dat mijn ruin probleemgedrag vertoonde, en niet goed gecastreerd zou zijn.
Ik heb om te bewijzen dat dat niet zo was op eigen kosten een hormoontest laten doen door de DA, en, wat ik al wist, 0,00000% testosteron.
Monnikspeper een lange tijd aan mijn ruin gegeven, hielp helemaal niks. De eigenaren van de merries wilden niets geven aan hun merries.
Zolang de merries zich bleven opdringen, bleef hij dekken. Hij vond het leuk! Waren de merries niet hengstig dan deed hij niets. Uiteindelijk zijn de ruinen en merries gescheiden. Ik als ruineneigenaar wil dit dekken niet want ik ben bang dat hij met zijn benen in een deken blijft hangen.
Heel veel ruinen dekken en o.a. daardoor staan ze bij de meeste grotere stallen gescheiden van de merries.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 14:05

Als mijn merrie al tijden in een stabiele groep staat zonder gedoe,

En er komt een nieuwe ruin in die blijkt te springen en/of dekken, dan zou ik ook absoluut niet amused zijn.

Je denkt de boel veilig en stabiel te hebben, en dan komt een nieuwe dat verklooien.

Te veel kans op verwondingen, ellende, onrust etc.

Dus als merrie eigenaar zou ik echt wel direct bij de pension eigenaar op de stoep staan om het te melden en te vragen wat hij/zij eraan gaat doen.
Omdat ik dat níet wil hebben bij mijn merrie.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 14:40

De merrie die zich aan mijn ruin "aanbood" ,waar hij toen ondanks zijn hoogbejaarde leeftijd op in is gegaan, had ineens een deken met grote staartflap om. Ik weet niet of haar eigenaren dat om die reden hadden gedaan want ik kende hen helemaal niet omdat ik altijd op andere tijden op stal kwam. En het regende toen ook heel veel dus ook daarom misschien die deken? Maar het dekgedrag was toen over.

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-25 16:49

Hier gaat het om een 'kudde' van twee paarden, nu dus 3 met die van mij erbij, die veel veranderingen hebben gehad de laatste tijd. Mijn run, maar die merries ook. Dus dat die merrie spontaan hengstig wordt, vind ik niet gek.
Zo heel stabiel is het dus al niet, behalve dat ie twee altijd een stabiele factor waren en andere steeds wisselden.
We zijn ook zelf eigenaar, zeg maar van het terrein, regelen alles zelf. Dus hebben geen stal eigenaar waar we bij aan kunnen kloppen. Wat ik al zei, ik snap de merrie eigenaren. Heb zelf ook een merrie, maar het is jammer naar mijn idee dat ze per direct uit elkaar zijn gehaald.
Ik heb nu een supplement aan mijn bruin gegeven. Het leek nu ook al echt veel rustiger te gaan, hopelijk kunnen ze snel weer samen en zijn de hormonen ingedimd

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 18:11

meggiemeg schreef:
Paarden in een groep geeft altijd meer kans op iets, een deken/halster welke gesloopt wordt, bijtwonden, een mep. Introduceren geeft nu eenmaal onrust, ook al staan ze al een poosje naast elkaar met een draadje ertussen. De rangorde moet weer even duidelijk worden gemaakt, merries die spontaan hengstig worden en zich soms erg opdringerig aanbieden bij een ruin. Dat soort dingen zal je altijd houden bij een groep paarden, vaak komt de rust weer terug maar heeft tijd nodig.

Dat verklaart ook al die inimini-paddockjes op veel stallen.

Toch vraag ik me ook af wat dat uiteindelijk doet voor het paard in de zin van een werkbaarheid.
Ik heb daar zo mijn twijfels bij.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 19:02

Femke_Tweety schreef:
Als mijn merrie al tijden in een stabiele groep staat zonder gedoe,

En er komt een nieuwe ruin in die blijkt te springen en/of dekken, dan zou ik ook absoluut niet amused zijn.

Je denkt de boel veilig en stabiel te hebben, en dan komt een nieuwe dat verklooien.

Te veel kans op verwondingen, ellende, onrust etc.

Dus als merrie eigenaar zou ik echt wel direct bij de pension eigenaar op de stoep staan om het te melden en te vragen wat hij/zij eraan gaat doen.
Omdat ik dat níet wil hebben bij mijn merrie.

Dit heb ik meegemaakt. Mijn merrie woonde al een tijd in een rustige, gemengde kudde. Na een kleine 2 jaar kwam er een ruin bij, die na een maand of zes mijn merrie begon te dekken tijdens haar hengstigheid. Penetratie heb ik niet gezien, maar mijn merrie werd elke keer weer dagen achtereen niet met rust gelaten. Meerdere keren per uur besteeg hij haar, en als hij haar niet besteeg, dan dreef hij haar constant op.
Toen ik het aankaartte bij stalhoudster, was de oplossing om ze tijdens haar hengstigheid omstebeurt apart te zetten. De ene keer mijn merrie uit de kudde, de andere keer de ruin. Ik ben daar niet mee akkoord gegaan en heb mijn merrie verhuisd.

Maar… we staan nu hartstikke goed. Weer in een gemengde kudde en als er na introductie toch gedoe is met een nieuwkomer, mag die vertrekken. Zoals het hoort in mijn ogen…

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 21:14

Mijn pony merrie was altijd ‘normaal’ hengstig. Niet opdringerig, niet vervelend. Maar er was juist een ruin die het gewoon eiste bij de merrie, met penetratie. Het was een enorm groot paard en heb mijn merrie een paar keer met enorme wonden op de rug en hals uit het land gehaald. Scheiden kon/mocht niet. We zijn dan ook verhuisd… merrie is daarna nooit meer drachtig geworden helaas. Ik zou het zelf nooit weer willen, met of zonder penetratie. Teveel ellende van gezien

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:00

jolmer20 schreef:
Hier gaat het om een 'kudde' van twee paarden, nu dus 3 met die van mij erbij, die veel veranderingen hebben gehad de laatste tijd. Mijn run, maar die merries ook. Dus dat die merrie spontaan hengstig wordt, vind ik niet gek.
Zo heel stabiel is het dus al niet, behalve dat ie twee altijd een stabiele factor waren en andere steeds wisselden.
We zijn ook zelf eigenaar, zeg maar van het terrein, regelen alles zelf. Dus hebben geen stal eigenaar waar we bij aan kunnen kloppen. Wat ik al zei, ik snap de merrie eigenaren. Heb zelf ook een merrie, maar het is jammer naar mijn idee dat ze per direct uit elkaar zijn gehaald.
Ik heb nu een supplement aan mijn bruin gegeven. Het leek nu ook al echt veel rustiger te gaan, hopelijk kunnen ze snel weer samen en zijn de hormonen ingedimd

Krijgen de merries ook iets of moet het alleen bij jouw ruin vandaan komen? Dat hij zich zeg maar gedraagt t.o.v. een merrie die zich aanbiedt naar hem toe?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:01

ikke schreef:
meggiemeg schreef:

Toch vraag ik me ook af wat dat uiteindelijk doet voor het paard in de zin van een werkbaarheid.

Daar denk ik ook vaak over na als ik langs een stal kom waar je dat ziet of een advertentie zie waarin dat aangeboden wordt.

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 08:04

meggiemeg schreef:
jolmer20 schreef:

Krijgen de merries ook iets of moet het alleen bij jouw ruin vandaan komen? Dat hij zich zeg maar gedraagt t.o.v. een merrie die zich aanbiedt naar hem toe?

Merrie die hij dekte krijgt als t goed is ook wat!
Anders had ik het minder eerlijk gevonden.
Mijn vorige pony bood zich nooit aan, dus die dekte hij ook niet. Nooit gedaan ook.
Dus het zit niet persé in hem. Ik weet dat hij ooit op zn vorige plekje 2 dagen pogingen gedaan heeft met een nieuwe merrie
Maar verder in die 14 jaar dat ik hem heb nooit gedaan.

Die mini paddockjes vind ik ook een hele lastige
Snap dat mensen ze soms liever willen inpakken in bubbeltjes folie en dat dit dan ideaal lijkt
Maar waar is het natuurlijke gedrag dan he..

Hier heeft het zichzelf semi zelf opgelost
Ze zijn door het draad heen gegaan en gisteravond stonden ze netjes naast elkaar te eten op het land :+
Geen tekenen gezien van hengstigheid of springen. Dus hopelijk is dat vandaag niet anders.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:06

ikke schreef:
meggiemeg schreef:

Ik vind kleine paddocks eigenlijk gevaarlijker :P
Meer kans op vast rollen en gekke bewegingen en remmingen op het moment dat ze wel een keer een soort van de benen willen strekken.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:06

jolmer20 schreef:
Ze zijn door het draad heen gegaan en gisteravond stonden ze netjes naast elkaar te eten op het land :+
Geen tekenen gezien van hengstigheid of springen. Dus hopelijk is dat vandaag niet anders.

Ah kijk, super! Toch een pak van je hart kan ik me voorstellen.
Soms is de mens de grootste hindernis. :D

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:24

Misschien is het ook een seizoensprobleem? Merries zijn toch voornamelijk in het voorjaar\begin zomer ,zoals nu, hengstig?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:43

jolmer20 schreef:

Duimen dat het zo blijft!

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 14:03

Nu is alleen de merrie die gedekt werd door mijn pony de andere merrie aan het dekken.
En mijn pony springt nu ook op de andere merrie. Die is nu hengstig geworden.
De merrie die gedekt werd staat nu apart
Wat een soap is het ook he.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:42

Inderdaad een heel gedoe. Zou bijna voorstellen om elk een eigen wei te geven :x

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 15:12

Helaas is dat niet te doen op die stal
We zijn echt maar met drie paarden, uiteindelijk komt mijn andere merrie er nog bij. Dus het inscharen is gewoon nu even iets moeilijker dan dat we hadden gehoopt.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:00

Maar bij merrie+merrie kun je niet het bezwaar hebben van mogelijke baarmoedervervuiling.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:46

Nee maar wel kans op verwondingen bij verkeerd springen of het uitdelen van een mep.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:47

jolmer20 schreef:
Helaas is dat niet te doen op die stal
We zijn echt maar met drie paarden, uiteindelijk komt mijn andere merrie er nog bij. Dus het inscharen is gewoon nu even iets moeilijker dan dat we hadden gehoopt.

Jammer dat je niet ineens beide paarden tegelijk in kon scharen bij de andere 2. Nu heb je straks weer het gebeuren dat ze van slag zijn omdat er weer een vreemde bij komt voor de andere 2 merries.

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 17:36

Klopt inderdaad, maar dat kon helaas niet ivm persoonlijke omstandigheden..
En we hebben maar 1 plekje waar we ze apart kunnen zetten helaas.