Aanschaf veulen vraag

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

denisesilver

Re: Aanschaf veulen vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:41

Dat kruisingen of vuilnisbakkies sterker zijn, komt echt van de adopt don't shop beweging bij de honden. Je kan natuurlijk heel makkelijk aantonen wat voor afwijkingen bekend zijn bij bepaalde rassen, omdat dat gemonitord wordt. Het is daarentegen niet mogelijk iets te monitoren bij vuilnisbakken, omdat er geen stamboekorganisatie achterzit die dat soort zaken bijhoudt.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:43

Cioccolato schreef:
Snapt niemand het serieus?
Weinig geld uit willen geven. Dat is de reden dat zulke 'fokkers' nog bestaan :D

Natuurlijk snappen wij dat wel. Ik hoop alleen dat iemand zelf ook gaat zien dat het niet een wenselijk iets is. De vergelijking met broodfok is wat mij betreft een terechte.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:46

denisesilver schreef:
Dat kruisingen of vuilnisbakkies sterker zijn, komt echt van de adopt don't shop beweging bij de honden. Je kan natuurlijk heel makkelijk aantonen wat voor afwijkingen bekend zijn bij bepaalde rassen, omdat dat gemonitord wordt. Het is daarentegen niet mogelijk iets te monitoren bij vuilnisbakken, omdat er geen stamboekorganisatie achterzit die dat soort zaken bijhoudt.

Dit dus :j

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:55

Mijn dressuurgefokte veulen met papieren heb ik overigens voor 5k gekocht, en er staan er genoeg met stamboek, oeps-veulens, en doordachte kruisingen op marktplaats.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:02

Ja dat is een helder argument, daar kan ik inkomen :j Dan heb ik misschien gewoon geluk *klopt hard af*
En uiteindelijk kan ieder paard pech hebben en geblesseerd raken.

Maar ik sluit me verder aan bij Mooney, voor een recreant kunnen dit hele fijne dieren zijn. En voor mezelf sprekend was er geen sprake van een laag budget en is er nooit een euro bespaard voor mijn paard. Met alle training was een beleerde pony met papier goedkoper geweest denk ik. :D

500+ paarden is wel extreem veel, ik dacht ergens 70 te hebben gelezen maar dan heb ik dat verkeerd gezien.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:05

Gaat over fam W. hier toch?
Nee, je weet dan inderdaad genetisch niet weet wat je koopt. Echter als je dat wel doet heb je ook niet altijd zekerheid op een gezond dier (helaas).
Maar om dit nou met broodfok te vergelijken gaat toch echt veel te ver.
Deze mensen houden volgens mij heel fatsoenlijk paarden.
Sterker nog, ik denk dat de paarden daar gelukkiger zijn dan menig gemiddeld pensionpaard.
En vergeet niet; Niet voor iedereen is het van belang dat een paard van veulen af aan veel in de hand is.
Ik zou daar best een paard durven kopen, zeker een veulen of een 2/ (gekeurde!) 3 jarige.
Een veulen keuren heeft naar mijn idee overigens weinig nut. Wel zou ik goed letten op de bouw.

Waar ik wel wat van vind is dat ze een moederloos veulen verkopen aan iemand die er geen pleegmerrie voor heeft. Dat vind ik persoonlijk dan weer niet oké.

Maar ik denk dat TS daar prima voor leuk geld wat kan kopen.

In Een heb je ook zo'n vermeerderaar. Ik kan me topics herinneren hier op Bokt waarin paarden daar vandaan op handen werden gedragen qua lovende kritieken.
Waarom dit dan zo wordt afgekeurd snap ik niet.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:56

Ik weet niet perse welke paarden of topics je bedoeld barbalala, maar in kruizen kan je ook goede overwegingen maken. Als je bijvoorbeeld een IJslander x fjord x Arabier zonder bekende ouders en erfelijke testen die zo neerwaarts al wat is en voor Frans staat en achter koehakkig (even heel random opgenoemd allemaal) gaat kruizen met een nog neerwaartsere quarter x Rocky mountain welke ook geen bekende papieren heeft en onbekende ouders vind ik dat vermeerderen

Dat is al heel anders dat je een ster sport Friese merrie hebt of een keur prestatie Welsh en die kruist met een goedgekeurde hengst met bewezen nakomelingen. Dat noem ik een wel overwogen kruising als je die daarnaast ook nog kan onderbouwen

Zo te lezen doet deze man dat niet (aanname, zo lees ik het). En dan is het al snel vermeerderen

Ik heb trouwens mijn Friese merrie als enter gekocht voor 3k. Die heeft vol papier en haar moeder is zelfs kroon sport. Dus goedkoop en goed kan altijd nog. Is wel goed zoeken
Ps, was wel 9 jaar geleden

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:31

Ik spreek ook over vermeerderaar en niet over een fokker ;)
Een fokker is in mijn optiek iemand die raszuiver dekt en probeert om het ras dat hij gebruikt te verbeteren.
Overigens blijft een kruising een kruising, en daarmee een hele grote gok. Ongeacht of ouderdieren wel of geen papier hebben en/ of goed gebouwd zijn/ gezondheid meezit.
Daar maak ik geen verschil in.

De paarden van W. zijn naar mijn mening over het algemeen geen verkeerd gebouwde dieren, integendeel. Er zal er vast wel eens een tussen zitten, maar ik zie er veel voorbij komen waarvan ik denk; Dit soort type gebruikspaarden wordt steeds schaarser in NL.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:00

Ik ken de paarden van meneer niet om er een oordeel over te vellen wbt bouw etc

Jammer dat je niet inziet dat doordacht kruizen met bewezen ouders echt wel anders is dan gewoon zomaar iets bij elkaar gooien
Bijvoorbeeld bij het Fries ras is dat bijna nodig om hun uit de erfelijke en inteelt ellende te helpen

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:16

Het is niet dat ik iets niet inzie, ik deel simpelweg jouw mening niet :)

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:27

Dat mag zeker :) Dan zijn NRPS en Welsh partbred fokkers vast ook vermeerderaars. Want die kruizen ook :j En zo nog veel meer stamboeken := Ik zal verder je mening respecteren en enigszins snap ik je ook wel. Alleen het is in mijn ogen iets breder dan ‘simpelweg vermeerderen’ :P

Wel goed om te horen dat de paarden van de familie over het algemeen goed uitziende paarden zijn. Voor Ts zou ik ook gewoon kijken. Het zou mij niet per direct afschrikken als je verder geen keuring of fokplannen hebt en gewoon een braaf te rijden paard wil. Maar zou dus wel iemand meenemen die even een extra kritisch oog erop gooien kan