Paard in de trailer met hitte

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 11:16

Hoelaat komt ze aan en hoelaat gaat ze weer weg? Als ze er in totaal nog geen uur is en er de mogelijkheid is om haar af te spoelen zou ik het nog wel aandurven. Afhankelijk van de route er naartoe.
Volgens mij is er het een en ander afgesloten rondom Tilburg dit weekend dus dat zou ik wel in de gaten houden. Net zoals de weg naar de Efteling bijvoorbeeld als het in de ochtend is. Dan sta je toch onverwachts in de file.
Waar is de locatie? Ik wil best met je meedenken of ik nog een stal oid daar vlakbij ken.

dierenfan

Re: Paard in de trailer met hitte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 11:20

Tja ach hier vind zaterdag i de omgeving een mentocht plaats. Start om 17.00 uur en 20 km. Ivm de warmte hebben ze het verzet. Start 10.00 uur en alsnog 20 km. Gewoon een mentocht zonder speciale betekenis oid. Ik mag toch hopen dat deze alsnog afgelast gaat worden. Waarom zoiets met zulk weer willen doen?
Dilemma TS begrijp ik wel en nee ik heb geen advies dan idd misschien vrachtwagen met airco? Alles kost toch al veel dus op de grote hoop erbij en genieten van de dag met een korte tocht.

Henrike5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 12:00

Lekker checklist van pol013 gebruiken en als alles wel een beetje klopt zou ik (lekker nog een mening :') ) gewoon gaan. Dat rondje stappen met een kar er achter gaan ze met normale conditie echt niet erg vinden.

Laatst ook met overleg een wedstrijd in de warmte gereden. Ze vond het prima kwam wel nat de vrachtwagen af want dat vond ze spannend maar eenmaal daar had ze de oortjes er op en gaf ze flink gas.Sterker nog tijdens het rijden was ze al weer helemaal droog en is oom thuis weer droog de wagen afgekomen waar ze in het land weer een sprintje trok.

Wel natuurlijk rekening gehouden met de hitte maar dat spreek voor zich en ik denk dat jullie nou niet heel inspannend te werk gaan. Heel veel plezier alvast op jullie trouwdag!

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 12:22

Henrike5 schreef:
Wel natuurlijk rekening gehouden met de hitte maar dat spreek voor zich en ik denk dat jullie nou niet heel inspannend te werk gaan. Heel veel plezier alvast op jullie trouwdag!

Juist wel, want paard moet voor de koets :+

De checklist van pol013 is inderdaad een hele goede. Als dat klopt en als je het voor jezelf (en dus niet voor de goegemeente, want daarvoor kun je het nooit goed doen) kunt verantwoorden, dan zou ik het gewoon proberen. Mocht het toch niet gaan, dan kun je het paard altijd weer naar huis brengen en op een later moment foto's maken.

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 12:29

Mars schreef:
Het gaat niet om alleen in de trailer staan maar daarna nog inspannen, voor een koets lopen, foto's maken, weer aftuigen, terug de trailer in etc. Bij 30 graden...
Dit zou geen vraag zijn voor mij.

Inderdaad. Die oplossing voor de foto's een andere dag is toch prima? Dan mis je alleen de koets maar ja, jammer dan.

Bizar dat er trouwens mensen reageren hier met dat ze regelmatig op pad gaan in die hitte. Dan kun je mij niet wijsmaken dat je een paardenliefhebber bent.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 12:32

Ik zou het niet aandurven, hopelijk heb je wel een geweldige dag, veel plezier!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 12:37

In stedelijke gebieden is het warmer. Dat kan 7 graden verschil maken.
Laten we uitgaan van 5.
Dan is de reistijd 70 minuten in totaal.
Inspannen en rondje rijden; op dit soort chaotische en warrige dagen ben je al snel een uur bezig.
Dan moeten er foto’s gemaakt worden.
Zo’n fotograaf is ingehuurd en heeft geen flauw benul van paarden en stelt allemaal leuke verschillende posities voor waar je ook zomaar weer een uur mee bezig bent.
Ik denk overigens dat ik het positief inschat qua tijd. Alles duurt altijd langer dan je op voorhand inschat.

Dus als je een paard hebt in sportconditie die veelvuldig is getraind bij hoge temperaturen kun je nog iets overwegen.

Maar ruim 3 uur lopen klooien in de hitte, en in het stedelijk gebied dan dus met een temperatuur van 35 graden.
Ik vind het niet verstandig.

Polo13 heeft een goede checklist en argumenten, maar dat is een ervaren sportruiter en dito paarden. Bovendien vinden haar evenementen niet plaats in stedelijk gebied waar de temperatuur hoger is en minder wind en schaduw.
De meeste mensen overschatten hun paard al snel.
De enkeling die hier wat anekdotische positieve dingen roept valt voor mij in de categorie: “mijn opa rookte ook en werd toch 90”.

Maak er een mooie dag van zonder zorgen en doe het fotomoment apart.
Dit is voor mij echt een no brainer.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 12:39

Kabayo schreef:
Zondag is hier in de buurt ook een menwedstrijd met 30+ graden die door gaat. Die hebben hetzelfde te verduren als jou fjord.

Even terzijde dat wedstrijden bij deze temperaturen ook wel voer voor discussie zijn, vind ik de situatie daar toch anders.
Het "voordeel" van een wedstrijd is dat alles wel in het teken van het paard staat. Er kan in principe alles aan gedaan worden om het voor het paard zo aangenaam mogelijk te maken. Van veelvuldig kliederen met water, indoor poetsplaatsen, het opzoeken van een schaduwplek om de trailer te parkeren etc. Focus ligt bij een wedstrijd op het paard.

Op een trouwlocatie ben je toch beperkter in wat je kan doen (en wat je wilt doen! ook niet te vergeten) voor je paard. Een paard koel houden staat daarenboven nog eens lijnrecht tegenover nette kledij proper houden. :D

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 12:52

Gini desbetreffende wedstrijd hebben parkeerplaatsen in de volle zon. Er is 1 waterslang om af te spoelen. Zag
zelfs een paard die 4 proeven moet lopen (2x in de ZZ en 2x in dubbelspan)
Kan je mij niet wijsmaken dat dat uit belang van de paarden is :=
Ts haar ritje is maar 10 minuutjes en enkele foto’s, dat duurt niet zo lang als je een paar foto’s schiet voor de kar. Uitspannen en dan foto’s zou ik sowieso niet doen, dan eerder vóór het inspannen ivm zweet en dan het niet meer netjes er uit ziet

Ninx dat is natuurlijk jou aanname dat de fotograaf geen paarden is gewend. Wij hadden trouwfoto’s met de paarden wel binnen 30 minuten klaar. Het stel waar ik heb trouwgereden hebben ook foto’s laten maken maar binnen een uur stond het dier weer op de trailer. (Enkele foto’s voor de kar gemaakt en het stel afgeleverd op locatie). Een echt uitgebreide shoot kan altijd thuis nog op de weide (vaak ook mooier). Het hoeft echt niet lang te duren (zou ik ook niet willen met de hitte!)

Verder wil ik er aan toevoegen dat ik de voors en tegens echt wel snap. Ik had er wel een wedstrijd voor afgezegd. Het is mij te warm. Ik rijd thuis ook niet met zulke temperaturen. Maar een trouwerij vind ik toch wel wat anders en eenmaligs. Je trouwt niet maandelijks…
Laatst bijgewerkt door Kabayo op 19-06-25 13:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Meggie019

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-25 13:08

Wij trouwen in het buitengebied van Tilburg in een landhuis dat in het bos staat :) paard moet voor de koets 100m lopen dus ik vind mijn max 15 min voor de koets ruim ingeschat.
Op de locatie is een tuinslang en ik neem voldoende emmers mee die we daar kunnen vullen. Mijn paard zal wat langer op locatie zijn om haar juist rust te geven en gras te laten eten van te voren. Ze heeft een hele goeie conditie en ik ga meerdere keren per week fanatiek met haar buitenrijden of mennen.
Verder begint de ceremonie om 14u dus bang voor uitloop hoef ik niet te zijn dat houd de ceremonie meester in de gaten.
Mijn paard zou nadat ze van de trailer is direct in het bos in de schaduw kunnen bijkomen en eten.
Er zijn 3 man die er echt voor mijn paard zijn dus ik hoef mij niet druk te maken om de verzorging en witte jurk ;)

Ik ben op dit moment ook even in overleg met de DA wat een verstandige keuze is, hieruit word een grens van 30 graden gehanteerd als er voldoende water is.
Ook heb ik de fotograaf al gesproken en die vindt het niet erg om tot morgenavond te wachten met de beslissing van op locatie of in het bos bij stal zodat we nog beter weten wat te temperatuur doet.
Aan de checklist van pol013 kan ik in elk geval voldoen :)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 13:11

De wedstrijd van zondag begint al om 6.30 uur ivm de warmte. Dus die zijn gezien de startlijsten die ik heb gezien al voor de hitte klaar.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 13:20

FriesWytske schreef:
De wedstrijd van zondag begint al om 6.30 uur ivm de warmte. Dus die zijn gezien de startlijsten die ik heb gezien al voor de hitte klaar.

Laatste start om 13.18. Het is vanaf 11u echt al heel warm

Ts dat klinkt echt super! Zou het gaan doen :j

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 13:23

Kabayo schreef:
Gini desbetreffende wedstrijd hebben parkeerplaatsen in de volle zon. Er is 1 waterslang om af te spoelen. Zag
zelfs een paard die 4 proeven moet lopen (2x in de ZZ en 2x in dubbelspan)

Klinkt afschuwelijk. :( maar goed die discussie zullen we hier niet voeren.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 13:27

Ik wilde zeggen, leuk die redenering over stedelijk gebied maar trouwen doe je meestal niet op vol beton, maar juist ergens in het groen.

TS, klinkt alsof het prima moet kunnen :j

Belle_Siem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 13:34

Wat ik allemaal zo lees waar je allemaal over nagedacht heb wat betreft het welzijn van je paard, zou ik het gewoon doen. Hij hoeft geen marathon te lopen....
Ga lekker genieten van deze dag!

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 14:00

Als het eigenlijk alleen voor foto's is, dan zou ik het absoluut niet doen. Je kan altijd nog een andere fotoshoot regellen, zonder dat je je zorgen hoeft te .aken o er de welzijn van je paard. Haal jezelf de stress niet in het lijf, dat is het gewoon niet waard.

xRivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 14:01

Ik zulke situaties lukt het mij alleen een besluit te nemen door mijzelf af te vragen: wat als ...?

Wat als je pony het veel minder goed trekt dan je dacht en toch oververhit raakt? Zeg je dan tegen jezelf: dit was het niet waard? Dan niet doen..

Nou goed, er zijn al zoveel overwegingen geboden. Ik snap helemaal dat je je maatje bij deze bijzondere dag wil betrekken. In ieder geval een hele mooie trouwdag gewenst! <3

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 14:04

Ik zou het niet doen. Vanuit dierenwelzijn vind ik het te veel gevraagd. Ook al zegt een arts: ja het kan. Wat zegt je paard als je het hem vraagt denk je? Als in: bekijk het vanuit het oogpunt vh paard. Op rust in een (schuil)stal of schaduw vind ik met 30 graden echt wel pittig genoeg.

Ik denk dat je twijfel ook al genoeg zegt, bij twijfel niet doen.

Kan jij ontspannen als je ziet dat je paard er minder comfortabel bij staat? Stress je dan zelf ook niet de halve trouwdag om je paard?

Ik zou lekker op een koeler moment weer in de trouwkleding gaan en dan een shoot doen.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 14:18

TS wil duidelijk alleen bevestiging dat het prima kan. Vooral doen dan, maar besef dat je het puur voor jezelf doet en niet met paard in gedachten. Als dat de manier is om dierenwelzijn uit te dragen op je trouwdag, vooral doen :j

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 14:28

Als het puur voor foto’s is zou ik het op een andere dag doen. Hier heeft de jongste de laatste dag gelopen (15 min want bouwt terug op na stil staan) juist omdat het ook niet meer af koelt ‘s nachts vanaf vandaag. Dan ga ik hem niet op warmen en de afgelopen dagen reed ik om 6 uur ‘s morgens. :=

En nee ik ga met dit weer ook niet op wedstrijd en vind dat ook niet kunnen dat die gewoon door gaan.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 14:31

xRivaldo schreef:
Ik zulke situaties lukt het mij alleen een besluit te nemen door mijzelf af te vragen: wat als ...?

Wat als je pony het veel minder goed trekt dan je dacht en toch oververhit raakt? Zeg je dan tegen jezelf: dit was het niet waard? Dan niet doen..

Nou goed, er zijn al zoveel overwegingen geboden. Ik snap helemaal dat je je maatje bij deze bijzondere dag wil betrekken. In ieder geval een hele mooie trouwdag gewenst! <3

Wat als het allemaal fantastisch verloopt, paard fris is en geweldig met het paar op de foto staat.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 14:39

Mars schreef:
TS wil duidelijk alleen bevestiging dat het prima kan. Vooral doen dan, maar besef dat je het puur voor jezelf doet en niet met paard in gedachten. Als dat de manier is om dierenwelzijn uit te dragen op je trouwdag, vooral doen :j

voel je je nu beter om zo onaardig te doen?

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 14:43

Ik zou zorgen dat je heel zeker bent van je zaak. Je vergeeft het jezelf natuurlijk nooit als het toch niet goed blijkt te gaan en dan is er ook meteen een niet meer uit te wissen smet op je trouwdag. Dit jaar maar ook alle volgende jaren.

Zo zou 'waarschijnlijk kan de trailer wel in de schaduw staan' voor mij echt niet genoeg zijn.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 15:06

Hier in de omgeving (kop van Noord-Holland) zijn al diverse wedstrijden afgelast ivm de hitte. Ik zou het risico ook niet nemen :n

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 15:09

Foaly schreef:
Ik wilde zeggen, leuk die redenering over stedelijk gebied maar trouwen doe je meestal niet op vol beton, maar juist ergens in het groen.

TS, klinkt alsof het prima moet kunnen :j

In de openingspost geeft ts aan dat het aan de rand van de stad zit zonder paardenvoorzieningen in de buurt.
Pas later begrijp ik dat het om een landgoed gaat.