Welk ras kan het meest tillen of muilezel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:54

Lindsey_99 schreef:
Hierover is 14 jaar geleden al eens een schema gemaakt. En 8 pagina's erover gediscussieerd.

Iemand die al goed kan rijden zal een paard minder piekbelasting geven dan iemand die niet kan rijden.
Ook toen al was het maximale gewicht van een ruiter 90 kilo.

[VMR] Schema Maximaal Gewicht Ruiter

Huh maar dit schema lijkt nergens op gebaseerd te zijn behalve mening van die ene gebruiker...? :? Na ja standaard 10/15% waar overigens ook geen wetenschappelijke onderbouwing voor is.

Als ik vandaag een schema ga maken dat tot 130 kilo gaat, wordt het maximale gewicht van een ruiter wel 130 kilo? :')
Laatst bijgewerkt door Fly_high op Gisteren, 15:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Re: Welk ras kan het meest tillen of muilezel?

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:57

Er zijn wel degelijk onderzoeken gedaan waaruit bleek dat paarden het al lastiger krijgen boven 15%

Maar met gezond verstand komen we ook een heel eind.
Een paard is een zeer kwetsbaar dier.
Houd je van paarden en wil je graag dat ze pijnloos zo oud mogelijk worden, dan zorg je voor een sportief en passend gewicht.

Is dat heel lastig? Dan kun je mennen of een andere activiteit kiezen.

Rijden is niet voor iedereen weggelegd. Een onervaren ruiter boven de 100 kilo moet niet op een paard gaan zitten

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:00

@ Fly_high: Je hebt duidelijk niet verder gelezen... kan handig zijn als er
Citaat:
En 8 pagina's erover gediscussieerd.
specifiek bij staat.

Een discussie over een discussie over een topic op bokt is oeverloos... er zijn veel meer adviezen te vinden over dit onderwerp.

Onder andere deze:

https://www.rtl.nl/editienl/artikel/525 ... mag%20zijn.

En verder: helemaal eens met Ninx.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:02

Ninx schreef:
Er zijn wel degelijk onderzoeken gedaan waaruit bleek dat paarden het al lastiger krijgen boven 15%

Maar met gezond verstand komen we ook een heel eind.
Een paard is een zeer kwetsbaar dier.
Houd je van paarden en wil je graag dat ze pijnloos zo oud mogelijk worden, dan zorg je voor een sportief en passend gewicht.

Is dat heel lastig? Dan kun je mennen of een andere activiteit kiezen.

Rijden is niet voor iedereen weggelegd. Een onervaren ruiter boven de 100 kilo moet niet op een paard gaan zitten

Mee eens qua algemene insteek hoor :) maar noem die onderzoeken dan :+

Er was ooit 1 "onderzoek" met 6? Ruiters die qua opzet zeker niet perfect was. Verder is het allemaal horen zeggen en "iedereen weet dat".

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:08

Die manege doet aan discriminatie, want de man mag zwaarder zijn dan de vrouw. Nu mag je je natuurlijk altijd als man identificeren en geldt de 95kg.
Maar daar geldt dan 95kg, die paarden lopen veelal met onervaren ruiters. Dat betekent dat een ervaren ruiter echt nog wel iets zwaarder mag zijn hoor. En zoals gezegd maakt het uit of je lang en dun bent, of kort en overal vet draagt en niet meer in het zadel past.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:08

Lindsey_99 schreef:
@ Fly_high: Je hebt duidelijk niet verder gelezen... kan handig zijn als er
Citaat:
En 8 pagina's erover gediscussieerd.
specifiek bij staat.

Een discussie over een discussie over een topic op bokt is oeverloos... er zijn veel meer adviezen te vinden over dit onderwerp.

Onder andere deze:

https://www.rtl.nl/editienl/artikel/525 ... mag%20zijn.

En verder: helemaal eens met Ninx.

Huh nee ik heb het gelezen en er staat dus echt geen bron voor het schema in die hele discussie. Hoezo moet het dan doorslaggevend zijn wat een groep van 20 (?) bokkers 15 jaar geleden wel en geen goed gewicht vond :?

O nee sorry er is 1 bron, namelijk het Ohio onderzoek

Citaat:
, and blood samples were taken before and after exercise. The study revealed a weight load of 25% to 30% was found to influence work rate, heart rate, and blood tests. However, horses that carried only 15% to 20% of their body weight did not experience a difference in heart rate, respiratory rate, or work rate compared to riderless horses at exercise. This would indicate the 1920 U.S. Cavalry estimate of 20% of a maximum carrying capacity of a horse printed 90 years ago was pretty accurate.

Maar deze sluit dus niet aan bij "90 kilo als maximaal gewicht" dus tot zover nuttige richtlijnen in dat topic :P

Wat ene of andere manege doet is hun keuze en imo logisch gezien de manier waarop maneges hun dieren inzetten.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:09

Laatst bijgewerkt door Lindsey_99 op Gisteren, 16:12, in het totaal 2 keer bewerkt

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:10

Wat een discussie over iets wat eigenlijk geen discussie op zou moeten wekken. Imo heeft iemand van over de 90 kg of dat nu met een gezond BMI is of niet, niks meer op een paardenrug te zoeken.. Is niet eerlijk, maar het leven is sowieso niet eerlijk. De tijd gaat vooruit, de algemene kennis wordt groter en dus zou het dierenwelzijn er ook op vooruit moeten gaan.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:14

Lindsey_99 schreef:
Nee, wat je beweert dat het 'van horen zeggen is, en 'iedereen weet dat' is pertinent onjuist.
Dan heb je jezelf niet geinformeerd.

https://www.knhs.nl/helpdesk/paarden-en ... t%20draagt.

Dit komt dus ook niet overeen met het 90 kilo schema :+

Verder geen verwijzing naar een onderzoek behalve "er zijn onderzoeken gedaan"

Die 17% van KNHS vind ik overigens wel een vrij logische indicatie als je naar de echte wereld kijkt :)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:05

102kg, dus 17% bij een paard van 600kg vind ik eigenlijk wel aardig correct. Dan moet je al echt overgewichtig zijn wil je niet meer van het rijden kunnen genieten. Er staat tevens bij dat je ook moet kijken naar fitheid van de ruiter. Ik denk dat je beter een sporter van 105kg op je paard kunt hebben dan dus iemand van 1.65 met overal vetkwabben en ook 105kg. Die sporter past dan ook gewoon op het paard.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:45

In amerika wordt nog volop gewerkt met paarden. Daar zitten (meestal) mannen op. Misschien niet met overgewicht, maar ik geloof nooit dat iedere cowboy daar onder de 90 blijft. En dat gaat ook verder dan een half uurtje door de bak hobbelen. En zover ik weet zijn dat geen kastelen en kan dat prima zonder grote problemen. Nu ben ik ook geen expert qua cowboywerk, maar ik denk dat wij wel vrij streng kijken. Misschien ook omdat we meer dressuur rijden en van een mooi plaatje houden? Ik weet het niet, maar ik denk dat de vriend van TS prima past op een groter paard van 700 kilo of meer. Het heeft wel voorkeur dat hij al een beetje kan rijden en meebewegen met het paard. Nu kan ik vinden dat mannen dat gemiddeld ook vlot lijken op te pakken, maar ook dat is vooral een gevoel van mij en echt geen waarheid :+.

Paardje02

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:51

Elisa2 schreef:
Captain schreef:

:7

Trekken is voor een paard veel makkelijker dan dragen, dat zou jij toch moeten weten als iemand die vooral aangespannen werk doet?

En succes met een fries vinden met een goede bouw en vooral stevige rug, die bestaan amper.

Weleens bedacht dat de reden dat ik dit zeg juist komt uit ervaring met het aangespannen werk? :o?

Er wordt inderdaad gezegd dat een paard 3x zijn eigen gewicht kan trekken, maar daarin wordt de rolweerstand niet meegenomen. Dus het soort kar, het paard er voor, de ondergrond EN degene die er op zit dat maakt daarbij allemaal uit. En ik zou zelf iemand van 100 kilo niet op de kar er bij willen hebben, ik vindt dat te zwaar.

En ik ken gelukkig nog genoeg Friezen die aan dat plaatje voldoen, het helpt misschien als je wat fokkers kent. ;)[/quote]

Hier ook iemand die zelf aangespannen rijd, en mensen kent die aangespannen rijden (nationale competitive) en ik ken meerdere friezen fokkers.

En uit die ervaring: mennen is veel vriendelijker op het gewicht.

Fijne menkar+ 100kg+ 80+(vriendin) moet makkelijk kunnen voor een stevig fit paard.

Friezen daarintegen. Nog nooit eentje tegengekomen waar ik vol vertrouwen 100 op zou laten

Paardje02

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:55

Foutief bericht

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:16

Die drie keer eigen gewicht kunnen trekken is gebaseerd op trekken op een harde en vlakke ondergrond zoals asfalt. Op gras is het twee keer en op (mul) zand zelfs maar een keer.

Dus ja tuurlijk, het zal prima kunnen met een daarvoor geschikt paard. Kom je op hetzelfde als met rijden dat je een stevige en sterke nodig hebt met geschikt materiaal, een men cursus e.d.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:36

zelfs olifanten krijgen rugproblemen met zo'n gewicht

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:07

Elisa2 schreef:
Die drie keer eigen gewicht kunnen trekken is gebaseerd op trekken op een harde en vlakke ondergrond zoals asfalt. Op gras is het twee keer en op (mul) zand zelfs maar een keer.

Dus ja tuurlijk, het zal prima kunnen met een daarvoor geschikt paard. Kom je op hetzelfde als met rijden dat je een stevige en sterke nodig hebt met geschikt materiaal, een men cursus e.d.

Dan nog kan een paard 600 kilo trekken als het paard 600 kilo is.
Meeste wagens zijn lichter dan dat plus 2 mensen.
Kan dus prima.

Er wordt trouwens nooit specifiek gras benoemd.
Verhard, onverhard en mul zand.
Onverhard kan dus ook een prima bospad zijn.

Vind het raar dat hier nog steeds BMI genoemd wordt. Als er wel niet iets achterhaald is is het de BMI wel :+

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:24

Diddykong schreef:
Oh had even snel opgezocht wat er over geschreven staat, maar je hebt gelijk. Het kwpn hanteert 15-20%.

Volgens mij 15 % voor de ruiter en 20 % inclusief harnassement. En dat is maximaal, niet 'zo ongeveer'.
Een beetje zadel weegt 5 tot 8 kilo.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:40

Onali schreef:
Elisa2 schreef:

Dan nog kan een paard 600 kilo trekken als het paard 600 kilo is.
Meeste wagens zijn lichter dan dat plus 2 mensen.
Kan dus prima.

Er wordt trouwens nooit specifiek gras benoemd.
Verhard, onverhard en mul zand.
Onverhard kan dus ook een prima bospad zijn.

Vind het raar dat hier nog steeds BMI genoemd wordt. Als er wel niet iets achterhaald is is het de BMI wel :+

Alles kan..de vraag is of dit goed/ wenselijk is voor het paard?
In theorie is het makkelijk, in de praktijk kan een paard er alsnog moeite mee hebben.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:43

Dus shetlanders kunnen niks meer?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:49

Shetlanders zijn natuurlijk een ontzettend sterk ras, maar zeker bij A pony,s..A welsh enkelspan etc is het belangrijk om op gewicht te letten.

Madiba

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:38

Een paard vraagt niet om bereden te worden. Als wij dan toch zo nodig er op moeten gaan zitten, kunnen we dan een beetje rekening houden met die dieren? Voor elke sport heb je mensen met een geschikte lichaamsbouw voor die discipline, wie heeft er al een hoogspringer met vetrollen gezien? Ik schrijf regelmatig bij Grand-Prix jury's en heb eens in de ring een KWPN-er gehad met een dikke amazone erop. Dat arme paard was aan het kreunen in de passage-piaffe. Ik vroeg de jury of ik er een opmerking over moest opschrijven maar dat mocht niet want dan kreeg ze teveel gezeur erover. Ik laat zelf geen enkele dikzak op mijn paarden, ga maar lekker zwemmen of fietsen. Dikke konten horen voor mij niet op een paard. Hoe goed ze ook kunnen rijden, het blijft extra ballast.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:44

Lieser schreef:
Diddykong schreef:
Oh had even snel opgezocht wat er over geschreven staat, maar je hebt gelijk. Het kwpn hanteert 15-20%.

Volgens mij 15 % voor de ruiter en 20 % inclusief harnassement. En dat is maximaal, niet 'zo ongeveer'.
Een beetje zadel weegt 5 tot 8 kilo.

Ik denk dat je het harnassement sowieso mee moet tellen eigenlijk. Maar goed 110 kilo, 10 kilo aan spullen erbij (reken ik vrij ruim denk ik) zit je op 120 kilo. Stel je hebt een paard van zeg 700 kilo.
Dan is 120 kilo 17%. Zit je toch nog ruim onder die 20%? Als ik zo reken zou ik 20% ook zeker de max vinden moet ik zeggen :o
Ik zou niet met 140 kilo nog op een paard zitten, hoe goed je ook meebeweegt -O-

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:04

germie schreef:
De welzijnsregel is 15 tot 20%. Dus bij 700 kg paard kan er 105kg op bij de 15% regel. Een paard van 1.70 is toch al snel 700kg. Als je mensen boven de 90kg niet meer wilt laten rijden, dan kan de helft wel stoppen. En er zijn er genoeg met dan nog steeds een gezond gewicht.
Het is altijd makkelijk praten als je zelf minder dan 80kg weegt. Er zijn genoeg langere mannen en vrouwen die niet te zwaar zijn, maar toch zwaarder dan 90kg. Vergeet niet dat bmi niets meer is dan een leidraad en totaal niet meer opgaat als je boven de 1.80m bent. (maar dat wordt voor het gemak altijd even vergeten).

Eh nee. Wij hebben aantal keer hele kuddes laten wegen en er was serieus maar 1 paard 700kilo of meer. Terwijl we heel veel paarden van 165 en groter hadden, ook heel aantal te dikke. De meeste zaten tussen de 550 en 620. Dus echt maar 1 die de 700 aantikte. Dus zo veel voorkomend is dat helemaal niet, vooral niet als ze in goede conditie zijn met correcte bespiering.
Maar mensen zijn erg goed in gewichten van paarden vreselijk verkeerd inschatten. Vaak veel te hoog.
Daarbij is het gewicht van het percentage inclusief alles, niet alleen de ruiter. Ook de laarzen, kleding, zadel enzovoorts. En moet je uit gaan van gezond gewicht van het paard. Een te dik paard kan juist minder dragen dus wordt het al geen 15 procent bij wijze van spreken maar moet je daar al onder gaat zitten

Dat er dingen gedaan worden wil niet zeggen dat het ook goed is.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:28

Onali schreef:

BMI is ontwikkeld voor de westerse man van het blanke geslacht met een lengte van 1.80m. Dus het klopt dat bmi niet opgaat bij langere mannen, en al helemaal niet voor vrouwen. Het is niet meer dan een richtlijn. Maar kennelijk blijft men heel strak vasthouden aan >25 =overgewicht, terwijl dat echt niet altijd zo is.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:33

Klopt wat MyWhishMax zegt, mijn merrie van + 700 kg is ouderwets zwaar gebouwd. Zo kom ik zelden nog paarden tegen.

Mijn Gelderse KWPN merrie van 1m70 weegt "maar" 660 kg.