Vliegenmasker ‘s nachts op??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 00:29

Ik laat het masker ook om omdat de vliegen ook vroeg wakker zijn en ik rond 8.30 pas in de stal ben.Met een regendag gaan de dekens en maskers af.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 00:40

Gemakzucht?

Ik ben nu net binnen en het stikte van de beestjes. Heb ze af, maar twijfelde wel.

Heb er zelf 100x doorheen gekeken en zicht is altijd vrij goed. MAAR er zit verschil in soort gaas en afstand tot de ogen maakt ook verschil.

Daarbij kan een paard overdag ook nat worden en rollen. Of een masker kan verschuiven, dat is net zo "gevaarlijk".

De mensen die er wel 24/7 ervaring mee hebben waar het gewoon goed gaat zijn er genoeg. Dus waarom anderen dan gaan oordelen of het wel of niet kan???

Dan kan ik zoveel dingen wel erg vreemd vinden van mensen op bokt met paarden......Let op, ik schreef niet; paardenmensen.

Een mens ziet anders dan paarden. Zouden paarden kenners toch moeten weten. Dus een zonnebril in het donker is voor een mens ook anders dan een masker met gaas in het donker. En paarden hebben ook nog andere zintuigen, tastharen en elkaar en de bekende plek waar ze staan.

Ontstoken ogen zijn wel een probleem en kunnen ook ergere problemen geven. Ik kan makkelijk banketstaaf en ze wisselen hoe en wanneer ik wil, maar in pension kan dat niet. En voor elkaar doen? Yeah right, hahaha.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 06:08

Juist wanneer je paarden thuis hebt staan is het een kleine moeite de kappen savonds af te doen en smorgens rond 8 weer op toch!?
Een kap onder het zand daar ziet een paard ook niks mee hoor! Overdag al slechter. Dat is toch logisch!? Irritant ook voor ze

En ja wij deden dat wisselen van deken etc gewoon voor elkaar toen we op pension stonden. De 1 kwam smorgens, de ander savonds.

En ik snap dat ,mensen met paarden, of ,paarden mensen, niet zo. Wat bedoel je daar mee?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 06:11

Celebi schreef:
Als het gaat om het welzijn van je paard niet? Soms zijn maskers noodzakelijk als je paard anders ontstoken ogen krijgt van de vliegen of wanneer er bijvoorbeeld een oogaandoening is en UV zoveel mogelijk vermeden moet worden. Uiteindelijk is het een hulpmiddel die ingezet kan worden voor het welzijn van je paard, net als een deken. Vandaar de vergelijking. Is het niet nodig? Top! Is het wel nodig en helpt het je paard? Ook prima. Zeker als je dan let op draag en kijk comfort.

Een deken zit om een lijf, een masker op een hoofd.
De reden zal hetzelfde zijn, daarin snap ik de vergelijking, maar verder zijn het echt 2 verschillende dingen als je het hebt over op laten of niet :=

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 08:28

Popstra schreef:
Juist wanneer je paarden thuis hebt staan is het een kleine moeite de kappen savonds af te doen en smorgens rond 8 weer op toch!?
Een kap onder het zand daar ziet een paard ook niks mee hoor! Overdag al slechter. Dat is toch logisch!? Irritant ook voor ze

En ja wij deden dat wisselen van deken etc gewoon voor elkaar toen we op pension stonden. De 1 kwam smorgens, de ander savonds.

En ik snap dat ,mensen met paarden, of ,paarden mensen, niet zo. Wat bedoel je daar mee?

Maar als je paard heel erg last heeft van de vliegen en muggen en er ontstoken ogen van krijgt, denk jij dat 8 uur ‘s morgens een kap op doen helpt? Om 4 uur begint het al te schemeren, dan komen al de beestjes ook weer tot leven. Dan ben je om 8 uur al te laat.

Laten we een beetje lief zijn voor elkaar. Iedereen heeft het beste met zijn paard voor en ieder paard is verschillend

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 08:40

Mijn pony heeft ook snel last van ontstoken ogen in de zomer en heeft daarom 24/7 een vliegenmasker om. Heb een equilibrium midi, echt heel fijn masker. Ze doet zelf haar hoofd erin als ik er mee kom. Ze staat overigens 24/7 buiten met schuilplek.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 08:40

Popstra schreef:

Modder/zand in het masker komt hier eigenlijk niet voor ondanks dat ze op het zand staan.
Zand schudden ze er zo weer uit en ik heb denk ik 1 a 2 x per jaar dat er flink modder inzit.
Maar als dat om 9 uur 's ochtends gebeurd dan lopen zij dan ook de hele dag mee tot ik 's avonds kom voeren.

Mijn kleintje heeft last van UV en dat betekend dat ik om 4a5 uur de kap moet gaan op doen.
Hij heeft al beperkt zicht door aantasting van zijn ogen dus zijn zicht is al slechter dan bij een gewoon paard.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 10:24

Beste stuurlui staan al wal. Ik ga er vanuit dat mensen met zulke uitspraken idd netjes om uurtje of 5 de kappen om doen en uurtje of 23:00 uur af. Wil je nu een sticker?

Realiteit is dat niet iedereen naast z'n paard slaapt/woont/werkt, en stalgenoten is leuk maar mijn stalgenoten moeten het ook vaak even snel voor werk doen. Als je dan 24 paarden af moet gaan die verspreid over het erf in landen staan ben je zo uren bezig. Top dat jullie die tijd of stalgenoten met tijd hebben, maar de meeste mensen hebben ook gewoon werk te doen.

Net wat hierboven al wordt gezegt, zulke doem scenario's kunnen ook overdag voorkomen. En controleren van de paarden gebeurt gewoon minimaal 1x per dag door eigenaren dichtbij en over de dag verspreid ogen van aanwezige stalgenoten. Op afstand ja.

Mijn paard steekt vooralsnog altijd blij d'r kop in t masker (want ja, hij gaat wel elke dag even af om eronder te checken en eventueel borstelen) en merk nooit problemen met haar.

1x wel gehad. Dat was met een nieuw aangeschafte witte. Ik dacht, wit is beter. Niet dus. Na het omdoen stond paardlied apathisch en gedesoriënteerd in t land dus gelijk weer teruggelopen en kap afgedaan. Wat bleek, de lage zon en de witte kleur gaf een reflectie effect, soort sneeuw blindheid zeg maar. Paard zag niets meer. Dus die witte is weggegaan en ik blijf toch bij donker.

Kabayo

Re: Vliegenmasker ‘s nachts op??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 10:26

Mijn ervaring is dat de vliegen juist bij zonsondergang enorm actief worden. ‘s ochtends zie ik ze weinig :o Met harde wind en regen zijn ze ook nergens te bekennen. Dit jaar nog heel weinig de kap om moeten hebben

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 10:27

Popstra schreef:

Het gaat niet om de moeite. Onze paarden lopen bijv 's nachts buiten en de beestjes zijn niet volledig weg 's nachts.
Daarbij werken mensen ook, dus kan een paard het net om hebben als het regent of donker is.

Daarbij hebben echt meer mensen hun paarden in pension dan aan huis.

Dat voor elkaar iets doen hangt echt heel erg van de stal, regio en de mensen af. Je kan er echt niet vanuit gaan dat mensen dat voor elkaar doen. En zelfs als ze het beloven gebeurt het niet altijd met alle gevolgen van dien.
Stallen doen het al vrijwel niet. Kan haast ook niet, want iedereen wil wel wat en dan is het einde zoek.

Ik wissel naar mijn idee, maar kan dat vaak ook doen. Toch kan het dan gaan regenen, ook als je er net niet bent en juist dan gaan ze misschien rollen.
Als mensen roepen dat ze dan niks zien, maakt in het donker of overdag echt niet zoveel uit.
Maar mijn ene paard draagt hem al veel eerder dan de rest. Dan is het al vroeger donker en als ik dan weg ben, heeft hij hem toch nog om.

Maar paarden zijn echt niet dom en zeker als ze in hun kudde op hun eigen plek staan, kunnen ze nog prima hun ding doen.

Ik neem aan dat iedereen het verschil weet tussen mensen met paarden of paardenmensen?

Ga er ook echt vanuit dat iemand die de moeite neemt om een topic te openen erover nadenkt en niet zomaar iets doet. Maar toch kan je soms niet anders dan om laten en met een goed zittend masker hoeft dat echt geen probleem te zijn.
Zoals mensen kunnen lezen, zijn er veel mensen die het doen zonder problemen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 10:30

Kabayo schreef:
Mijn ervaring is dat de vliegen juist bij zonsondergang enorm actief worden. ‘s ochtends zie ik ze weinig :o Met harde wind en regen zijn ze ook nergens te bekennen. Dit jaar nog heel weinig de kap om moeten hebben

Dat zien wij ook. Hier gaan ze pas later op de dag op, als we de luxe hebben om dat te doen. Anders gaan ze wel vooruit al op.
Mijn ruin heeft hem echt nodig tegen zonlicht, dus als ik twijfel of weg ga, gaat die sws op.

Als ik te laat ben en er zijn al beestjes steken ze hun hoofd er zelf ook gelijk in als ik aankom.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 10:35

Kabayo schreef:

Knutten zijn ook al bij zonsopgang actief.
Ik woon helaas tussen (nu stilstaande) sloten dus veel last hiervan.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 10:58

Hier een eczeempaardje, hij heeft het zeker dag en nacht op, maar kijk of je paard het nodig heeft. Als het niet per se zou hoeven zou ik het niet doen, maar hij heeft het nodig helaas.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 10:59

Even voor het beeld; dit is hoe mijn paard er regelmatig uit ziet als ik de kap niet 24/7 op heb :(:)
Vooral het maanoog is héél gevoelig.
Afbeelding

Ik gebruik ook altijd kappen met zwart gaas inderdaad, dat is veel fijner. Als ik een nieuwe nodig heb dan sta ik ook letterlijk met verschillende kappen over mijn hoofd in de winkel te testen :')

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 11:01

Ja bij ons hadden ze de maskers snachts op voor de muggen en in de ochtend opkomende vliegen en beesten.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 11:07

Kabayo schreef:

Hier ook. Enkel bij weinig wind, zon of hoge temp zijn er veel vliegen op de hoofdjes. Smorgens begint dat pas na 7 te komen.
Wat iedereen doet lekker zelf weten. Mijn ervaring is de 9 kappen die ik af doe savonds bij sommigen echt dicht zitten aan 1 kant door het rollen in het zand en je er geen moer door ziet (laat staan in het donker) en ik er uit moet borstelen. Zo ook de neus bescherming. Daar zit ook altijd aangekoekte aarde precies boven de neusgaten wat vochtig is door de adem. Ook niet fijn.
Voor mij dus geen kappen 24/7 om!

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 11:16

Afbeelding

Ik gebruik al jaren deze van lemieux en die vind ik echt het fijnste. Blijft 24/7 op als dat nodig is. Meestal alleen bij warme dagen wanneer er veel vliegen zijn
Bij regen sowieso af

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 11:23

Heerlijk toch voor de paardenmensen als hun paard niet 24/7 een masker op hoeft?
Mijn kleintje kan niet zonder (UV gevoelig en ZE), heeft een Le Mieux en een Shires en daar zit echt geen zand in vast , ook niet na het rollen/liggen.
En ja de knutten zijn er echt al 's morgens heel vroeg.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 04-06-25 11:25, in het totaal 1 keer bewerkt

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 11:24

Mijne heeft in de zomer ook 24/7 een kap op, nog nooit problemen mee gehad, wel een goed passende kap uiteraard die niet verschuift.
Anders heeft ze overal plekken van de vliegen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 11:28

Wij hebben geen zand of modder, dus die kap blijft hier helemaal schoon gelukkig.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 12:04

Ik zie ze hier ook rollen en dan zit er wat zand aan. Dat is er ook zo weer vanaf.

En hoeveel werk iets is, kan je voor anderen niet bepalen.

Als iemand veel uren werkt, kan 1 paard al snel veel zijn. Als je de hele dag thuis kan zijn, is 20 paarden misschien prima te doen.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 13:12

Hier ook al jaren 24/7 op indien nodig... bij veel regen oid gaat ie af. Heb van die lycra pro-tech maskers. Tsja en als ze rolt in het natte zand blijft er heus wel eens wat plakken. Dan schudt ze een keer en is het ergste er weer af.
Alles houdt de kappen hier 24/7 op, heb niet het idee dat ze er last van hebben. Mijn merrie-met-mening steekt iig enthousiast zelf haar hoofd er in, dus het zal wel goed zijn :D

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 13:33

24/7 op, al jaren. Of het moet plensperiode zjin.
Toobs kreeg ontstoken ogen vd vliegen, had hem dus altijd op, Heps last v kriebels dus idem...
En nat, droog licht of donker, nooit gemerkt dat ze er minder om zagen.
Zand valt eraf, modder blijft wel zitten, maar afspoelen en weer weg, had reserve op stal liggen.

Waar mjin paarden nu staan minder vliegen, Heps staat nog steeds altijd met en Ventje zonder.

Heb shires, chetaime en ? Was wel zoeken naar soort dat goed paste, met oren en gat voorpluk.

Als er heel veel beestjes zjin op buitenrit, ook op.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 13:43

8nnemiek heeft je paard maanblindheid? Mijn pony kreeg ook dikke ogen van de zon, maar niet zo extreem. Of die allergisch?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 14:02

Kabayo schreef:
8nnemiek heeft je paard maanblindheid? Mijn pony kreeg ook dikke ogen van de zon, maar niet zo extreem. Of die allergisch?

Nee, het komt echt door de vliegen. ‘s Winters traant het wel eens een beetje, het maanoog, maar wordt het niet dik.. maar zodra er insecten wakker worden en op dat vochtige oog af komen staat hij heel snel met een dik oog. Maar het doet geen pijn, hij knijpt niet, ik kan het zonder problemen spoelen en zalven..
En met masker is er niks aan de hand. Dit jaar heb ik één keer gespoeld toen het wat meer begon te tranen, en verder is het rustig gelukkig.
Hij heeft al best wat oogonderzoeken gehad, vorig jaar nog op de kliniek met speciale verlichting in een donkere kamer.. maar ze kunnen verder niks geks vinden. Dus ik wijt het aan een gevoelig oog icm vliegjes.