Trailer laden letterlijk onmogelijk!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

Re: Trailer laden letterlijk onmogelijk!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 20:15

Ik lees ook vol interesse mee en heb hetzelfde _Mar3. Wat doet ze dan wat zo logisch is dat het voor ieder paard en iedere eigenaar werkt?

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 20:23

Muronia schreef:
Ik lees ook vol interesse mee en heb hetzelfde _Mar3. Wat doet ze dan wat zo logisch is dat het voor ieder paard en iedere eigenaar werkt?

Bij ons was het eigenlijk erg basic waar Esther aan werkte. Paard moet volledige focus op de persoon hebben en moet "direct" reageren op je vraag vooruit/achteruit te gaan.
Dat is dus hoofdzakelijk werken aan de eigenaren om die focus van het paard te krijgen.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 20:26

Ik heb paar jaar geleden ester bij mijn pony gehad. En ik ben dus helemaal niet te spreken over haar.

Ze kwam de eerste keer en toen was het vrij vlot opgelost. Met 20 min stond mijn pony erop. Stukje rijden en weer oefenen en ze ging weer even niet meer. Weer vlot opgelost.
Toen was het advies 3 dagen lang elke dag laden en rondje rijden dit dus gedaan.
Ze zei ook als laden langer lukt als een minuut bel je mij.
Ik denk dat dit een week was na dat ze is geweest. Ze heeft mij toe al video bellend geholpen. En ff grof gezegd werd dit een soort van mep je pony de trailer in.

Even zo als ze dan stond te schreeuwen aan de telefoon.

Niet trekken niet trekken!!!! Je nu slaan, en nog een keer. Weer slaan en dat dan met die akelige schreeuw stem van haar.
Ik voelde mij compleet vernederd. Pony liep er uiteindelijk toen we op. Maar vraag niet hoe. Is lange tijd bibberend de trailer afgekomen
En ik had zelf totaal geen goed gevoel bij deze manier van aanpak. Ik kan haar absoluut niet aanraden. En ze komt hier het erf niet meer op!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 20:29

myrthe_4 schreef:
Ik heb een paar dagen geleden geprobeerd op de manier hoe Monty Roberts dit deed, dit hielp heel goed en hij stond er meteen op. Maar een paar uur later probeerde ik hem er nog een keer op te zetten en hij weigert het ook om maar een pas op de wagen te zetten!!

Ik ben in de verste verte geen expert, maar het klinkt allereerst alsof het niet alleen het laden is maar ook het geladen zijn - het zijn in de ruimte en daar ontspannen dat nog mist.

Dat het met Parelli dan wel lukt snap ik deels, maar dat zet vrij veel druk op je paard, en voor het gevoel van dit paard blijkbaar te veel. Dan krijg je dus dat het 1 keer wel lukt maar het paard daarna eerder blokkeert. Dat heeft dan waarschijnlijk in elk geval nodig dat het allemaal wat langzamer gaat, en een paard dus niet zozeer de trailer in vlucht maar echt zelf de keuze maakt om mee te werken.

Ik denk dat het met trailerladen zelf handig is om er een expert bij te halen, maar ik denk dat het daarnaast kan helpen om bij dit paard op te letten dat 'ie niet in een situatie gedwongen wordt die uiteindelijk toch te moeilijk blijkt. Dat is iets waar je ook buiten de trailer op kunt letten en dat komt jullie samenwerking denk ik sowieso ten goede.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 20:30

ingvdh schreef:
Waar je bij andere trainers soms 3 man hulp nodig hebt leert Esther je het in je eentje op te lossen

Wat haar geheim is? Ze werkt vanuit duidelijkheid en rust. Ze zoekt uit waar het misgaat en helpt je vandaaruit verder.
Geen draaiende touwtjes en longeerlijnen.
Ze is heel duidelijk in wat er niet zo goed gaat en wel goed gaat. Vaak ligt het echt bij de eigenaar en niet bij het paard, die moet wel vaak het vertrouwen weer terugkrijgen. Je krijgt hele directe feedback.

Je bent een berg geld kwijt, maar je paard gaat wel weer in alle rust en vertrouwen de trailer op.

Ik vond haar helemaal niet rustig en geduldig. Ik vond haar bruut en agresief

Maris__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 20:32

cijsalover schreef:
Mer1980 schreef:
https://estherdevries.com/

Top vrouw, nooit meer problemen, de meest gestoorde bokken krijgt ze erop.

Deze inderdaad. Elke euro 200% waard.

Hier ook ervaringen met Esther, elke euro waard
Beide moeilijke paarden laden nog steeds probleemloos
Zou zo weer doen :j

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 20:32

Apart Koetjeboe, dat is niet wat ik van haar gezien hebt bij kennissen of zelf hebt meegemaakt met mijn eigen paarden. Hier werd door haar een zweep ook zeker niet gebruikt om maar 1 tik mee uit te delen. Enkel als verlenging van je arm maar niet om je paard te raken of mee te zwiepen.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 20:33

myrthe_4 schreef:
c_alsemgeest schreef:
Een prof inschakelen die je er mee helpt, je hebt veel goede mensen die helpen met laad problemen.

Ja dat is slim maar ik kan helaas niemand in de buurt vinden die dit doet, en die ik wel heb gevonden vragen vaak meer dan 200 euro per uur.

Ik snap het niet, je bent nu een half jaar aan het aanmodderen. Hoeveel tijd en energie en geld heb je hier al in gestopt zonder resultaat... Als het dan met een paar honderd euro opgelost is.. Dan is het toch elke euro waard?

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 20:35

Ik vond Esther vooral heel erg direct en ze drukt je met de neus op de feiten.
En ja dat is niet altijd leuk om te horen, maar paarden hebben vooral duidelijkheid nodig en die geeft ze wel degelijk. Het is een hele strenge dame, maar vooral voor de eigenaar.

Mijn paard was doodsbang voor het laden en was al mega gestrest als ze een trailer zag, nu loopt ze er zo op.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 20:49

Direct is ze inderdaad, ik hoop heel hard dat ik nooit hoef te bellen wat dan heb ik het toch echt verkloot :') . En die van mij heeft wel een tikje met de zweep gehad, die wist dat als je je kont naar binnen draait en dan je hoofd naar buiten, dat je dan gewoon weg kunt denderen. Daar had hij al een jaar succes mee gehad en zodra dat hoofd van je weg draait, dan heb je niets meer te zeggen. Dus de 1ste keer dat hij dat deed kreeg hij een tikje, absoluut niet buitensporig of iets en toen hij het erna niet deed maar gewoon recht bleef staan werd hij steeds uigebreid beloond.

Goed is beloning, fout is een eerlijke correctie zonder emotie.

Voor degenen waarbij ze niet kon helpen, het is no cure no pay toch?

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 20:59

Bielsje schreef:

No cure no pay was een aantal jaren geleden niet voor paarden waar Jazz bloed in zat. Hoe dat tegenwoordig zit, weet ik niet.
Een kennis had er een, ze heeft die ook gewoon geholpen, jaren later hebben ze er nog steeds plezier van.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 21:00

Direct maakt niet uit daar kan ik wel tegen. Zoals die eerst keer was het nog wel oké maar zoals het die 2e keer telefonisch ging was echt niet oké. Toen d'r tijd gefilmd en de mensen die het gezien hebben schokken ervan

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 21:15

Cissy hier op bokt heeft mij met 2 paarden fantastisch geholpen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 22:41

Cissy meldt zich.

Ook ik heb wel eens een paard gehad wat ik niet kon laden en een ander het wel lukte. Die van Daihyo bijvoorbeeld.

Ook heb ik paarden geladen die door Petra of Esther niet geladen konden worden.

Helaas lukt het niet altijd en er moet (in mijn ogen) ook een bepaalde chemie met het paard en de eigenaar zijn.
Soms is het koekie eitje en zo klaar en soms is het hard werken.

Gelukkig ook heel veel paarden (en Bokkers) wel met hun probleem kunnen helpen. Inmiddels zijn er zoveel trainers die kunnen helpen, maar vind maar eens een goede. Er zijn er ook zat die maar wat doen na 1 cursusje.

paljaslaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 22:54

Hier geen goede ervaring met veelgenoemde dame. Paard was puntje bij paaltje nog steeds niet de trailer op te krijgen en geen cent terug gezien :+

mellienie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 23:14

LadyFiesta schreef:
Juist een slechte ervaring met 2Moons, ik vind het trucjes met die lijnen en je leert niet duurzaam en no nonsense alleen te laden, althans, dat was toen zo en ik zie op de site ook weer meerdere mensen erbij en lijnen aan de zijkant.

LadyFiesta wat jammer dat je dat zo hebt ervaren. De lijnen worden juist gebruikt om het paard te helpen bij de klep als steun, net zoals je steun kunt ervaren aan de leuningen van een brug. In het begin wordt het met de lijnen geoefend, totdat het paard het niet meer nodig heeft. 2Moons wil juist wel duurzaam trainen zodat het probleem is opgelost en de eigenaar het paard zelf kan laden, zonder hulplijnen :)

@TS: de topinstructeurs van 2Moons helpen je graag en komen ook in Limburg :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 23:21

cissy schreef:
Cissy meldt zich.

Ook ik heb wel eens een paard gehad wat ik niet kon laden en een ander het wel lukte. Die van Daihyo bijvoorbeeld.

Ook heb ik paarden geladen die door Petra of Esther niet geladen konden worden.

Helaas lukt het niet altijd en er moet (in mijn ogen) ook een bepaalde chemie met het paard en de eigenaar zijn.
Soms is het koekie eitje en zo klaar en soms is het hard werken.

Gelukkig ook heel veel paarden (en Bokkers) wel met hun probleem kunnen helpen. Inmiddels zijn er zoveel trainers die kunnen helpen, maar vind maar eens een goede. Er zijn er ook zat die maar wat doen na 1 cursusje.

Oh ja, jij bent ook nog geweest inderdaad. Maar wel gewoon eerlijk geweest en dan is het ook prima dat het niet lukt. Het moet inderdaad passen.
En die klik hadden wij met Petra gewoon meer. Haar methode past ons. Er is totaal geen verzet geweest, geen bezweet paard. Het duurde wel lang, maar hij is dan ook wel een speciale. Is jaren ook casus geweest voor de opleiding met alle filmpjes.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 00:47

Hij was speciaal ja, hij kon ook hard wegrennen!
Maar dat is ook al heel wat jaren geleden. Ik heb inmiddels een hoop bijgeleerd ;)

xxx88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 07:15

Ik begrijp het probleem met het zweten niet zo goed?
Mijn paarden staan 24u/24 buiten met 2 schuilstallen.
Ze staan nog redelijk dik in het haar en nu met het warmere weer zijn ze bijna dagelijks ook druipnat omdat ze regelmatig beginnen rennen en spelen.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 07:24

cobiie schreef:
Bielsje schreef:

No cure no pay was een aantal jaren geleden niet voor paarden waar Jazz bloed in zat. Hoe dat tegenwoordig zit, weet ik niet.
Een kennis had er een, ze heeft die ook gewoon geholpen, jaren later hebben ze er nog steeds plezier van.

Bij mijn Jazz wilde ze niet eens komen nadat ik haar telefonisch vroeg me te helpen.

Uiteindelijk opgelost met iemand anders. Gelukkig was het allemaal niet onmogelijk.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 08:00

xxx88 schreef:
Ik begrijp het probleem met het zweten niet zo goed?
Mijn paarden staan 24u/24 buiten met 2 schuilstallen.
Ze staan nog redelijk dik in het haar en nu met het warmere weer zijn ze bijna dagelijks ook druipnat omdat ze regelmatig beginnen rennen en spelen.

Je trekt het wel lekker uit zijn verband zo.
Hij heeft niet nu de trailertraining gehad, die had hij op een koude herfstdag.
Ik ken mijn paard het beste, dus ik ga het verder niet verdedigen. Misschien kun je gewoon accepteren dat Eddy Modde niet bij mijn paard paste, zoals andere professionals ook niet bij alle paarden passen.

Cissy: ja is al een tijd terug. Hij heeft me toen wel lichtelijk tot wanhoop gedreven :+

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 08:41

even los van de discussie over indivuduele personen:

TS; het gros van de mensen heeft echt heel veel baat om er eens een prof bij te halen. Als het niet je dagelijkse werk is maak je zeer waarschijnlijk tig (kleine of grote) fouten. Van de hulpen die je geeft tot wanneer je ze geeft. Wanneer je druk op voert en wanneer je juist afbouwt. Wanneer je door moet gaan en wanneer je juist moet stoppen. Het heeft bijna altijd zin om er eens een 2e persoon naar te laten kijken.

En zelfs als je alles wel goed doet. Helpt het je zelfvertrouwen heel erg als iemand anders tegen je kan zeggen: dit is de goede weg. Als je zo doorwerkt komt het wel goed.

Dus ik zou één de de hier genoemde experts eens inschakelen. Dit mag best even geld kosten. Want het maakt je leven daarna zo veel makkelijker.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 09:08

Soms helpt het ook heel goed om ze een tijdje naast een ander ervaren braaf paard te laden. :-) Liefst een kuddegenootje waar ze graag mee optrekken en die er dan natuurlijk eerst opzetten.

Uiteraard lost dat niet de basis problemen op die er kunnen zijn met het laden dus het blijft goed om er handige personen bij te halen en er zijn verschillende manieren die allemaal passend kunnen zijn afhankelijk van paard en eigenaar.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 09:16

Gisteren weer eens een filmpje gekeken van een horsemanshiptrainer in de VS, Nate Eicher.
Wat hij zei was ook voor mij weer even een eye-opener:

"Mensen hebben de neiging te blijven trekken aan het halstertouw als het paard eenmaal naar voren gaat. Nee, iedere beweging naar voren beloon je met druk er af. Je moet je paard de trailer niet in willen (of moeten) trekken, hij moet zelf aan een los touwtje naar binnen willen. Gaat-ie op de rem, dan loopt-ie zélf weer tegen de druk aan, want jij houdt dezelfde afstand en tempo. Nooit gaan trekken, net meer dan constante druk houden. Loopt-ie naar achteren, dan loop jij mee, mét die constante druk. Stopt-ie en maakt-ie ook maar een beweging van een millimeter naar voren, dán die druk er direct af."

En dat is dus de fout die veel mensen maken. Loopt-ie eenmaal, dan blijft men druk op dat touw houden.

https://www.youtube.com/watch?v=1MWtXy9fR9A

Erger je niet aan het feit dat het hier om een 3-jarig paard gaat met 2 vastgezette gewrichten, het paard heeft dus gewoon een 'wooden leg' vanaf dat ze met 2 weken oud een ongeluk heeft gehad. Typisch Amerikaans 'alles wat kan, moet ook' - dat veulen had imo ingeslapen moeten worden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 09:22

Ja dat is een manier..ik heb zelf juist vanuit Horse agility geleerd om geen druk te houden maar paard in beweging te houden zodat deze niet in een freeze stand komt wat vaak gebeurd. Ben het ermee eens dat trekken nooit werkt, paard is toch altijd sterker.

Wat wij altijd doen is trouwens laden in een tweepaardstrailer en schot opzij zetten, dan kun je er naast blijven lopen. Bij jonge paarden altijd met twee longeerlijnen, die gaan er af zodra paard meer ervaring heeft. Maar hier gaat het laden mee in de basistraining vanaf het begin..dat wordt vaak overgeslagen en dan moet een paard er "ineens" op en zit er druk achter en gaat het mis omdat de meeste paarden het spannend vinden en de veel mensen direct geweld gebruiken wat de spanning alleen maar vergroot.