Shetlander ging rollen met mijn kind erop in stal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 13:36

Pony's hebben gewoon karakter en humor. Ze zijn vaak ontzettend slim en pakken de ruimte die wij ze geven. Op de manege kon je alle pony's aan als je met de shetten uit de voeten kon :')

Ik heb 1 shet (de andere heb ik helaas in moeten laten slapen). Goudeerlijke dieren, maar ik moet wel alert zijn als ik met ze werk. Want ze pakken de ruimte als ze die zien. Lekker gras eten is boeiender dan moe worden :') handige kinderen konden erop rijden en ze verzorgen, maar beginners konden er niks mee. Rollen met ruiter erop doen ze ook als ze zin hadden. Maar als je ze lekker voorwaarts houdt is er niks aan de hand en dan doen ze het niet.

Ik vind je berichten niet echt eerlijk naar de pony toe. Ik sluit me aan bij de rest dat jullie nu nog geen match zijn voor deze pony. Ik zou verder zoeken naar een andere pony en eerst wat meer ervaring opdoen met de ponyhumor voordat je een eigen pony koopt. En laat je vooral begeleiden in het begin.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 13:37

rien10 schreef:
Als onze rijbaan nieuw zand heeft, wil Brix (DR-pony van 19 jaar) ook rollen hoor. Kwestie van het voor zijn.
Veel paarden willen dat. Een jong kind kan dat wellicht nog niet ondervangen. Geen drama, leert ze vanzelf.
Je hoeft de (pony) wereld niet dicht te timmeren voor een kind. Fouten maken mag en er gebeuren nu eenmaal wel eens dingen. Niet zo dramatisch doen.

Een van mijn lusitanos doet het ook. En ik heb het ook vaker gezien met paarden als ze het water uitkomen en dan op het zand willen rollen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Shetlander ging rollen met mijn kind erop in stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 13:46

Ja of in het water.
Ik ging met min ruintje voor het eerst door een vennetje, maar heb echt zijn hoofd hoog moeten houden want hij dook mij wat te graag omlaag :P

nimbletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 13:56

truitje schreef:
Het gekke is dat ze vorig jaar met 7 jaar al met paarden van 1.70 uit de wei liep naar stal en deze pony veel lastiger is dan gedacht. Die grotere paarden zijn echt eerlijker

Hoe kleiner hoe venijner zeiden wij altijd :D en daar geloof ik nog steeds in

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 13:56

Ik lees hier geen onervaren moeder, maar juist een moeder die zich vanuit ervaring bewust is van alle gevaren.

Wat ik erin lees, is veel meer het dilemma tussen enerzijds je behoefte je kind te beschermen, veilig te houden en anderzijds de behoefte om haar autonomie te gunnen. Ik vind het juist mooi dat je hier zo op reflecteert. Ik vind het ook een herkenbare struggle, ik ben ook zo met mijn kinderen :)) al zijn die nog kleiner. En de paarden staan thuis dus ik heb het voor het zeggen.

Ik denk dat het belangrijk is hierin je onderbuikgevoel te volgen. Jouw kind, jouw normen en waarden en wat een ander aanvaardbaar vindt, hoef jij nog niet aanvaardbaar te vinden. Op een plek en met een pony waar jij een goed gevoel bij hebt, wordt het vanzelf makkelijker om haar meer vrijheid te geven.
Laatst bijgewerkt door VogeltjeM op 29-03-25 13:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 13:57

Niet meer tot in de stal erop zitten dus!
De eigenaar gaf al aan dat ie dan gaat rollen en eigenlijk was het netter geweest als de eigenaar dat in een wat eerder stadium had gezegd. Want blijkbaar is dat een bekende gewoonte van de pony dus dan had je dochtertje er eerder vanaf kunnen zijn gegaan.
De pony dus goed leren kennen zodat jullie weten wat zijn grapjes en streken zijn.

Niet té bang zijn, probeer er rust in te brengen.
Niet te hoge verwachtingen hebben.
En wellicht ook even wennen aan de gang van zaken bij deze verzorgpony. Het is niet zo fijn als mensen met inladen geen rekening houden met jou dochtertje die nog in die vrachtwagen was. Maar of dat echt gelijk zo super gevaarlijk is allemaal, daar ben ik niet erg zeker van.
Dus ik zou je echt willen aanraden je spanning niet over te brengen op haar: als jij het te eng vind om aan te zien, laat haar dan begeleiden door een ervaren ander, en ga zelf niet kijken.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 13:58

Wat ik mis in het hele verhaal is hoe je dochter op de acties van ‘haar’ shetje reageert. Dat zou voor mij belangrijker zijn. Wij hadden vroeger op de manege ook shetjes die boefjes waren. Daar leerden we wel weer heel veel van, en lachten erom! Erop zitten als ze uit de wei komen; gewoon niet doen. Ze moet ‘m dan gewoon zelf vasthouden en naar de stal brengen. Vind ik dan.
Je zit er erg bovenop met je eigen angstgedachtes….daar wordt het denk ik ook niet beter van…

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 14:05

wat vindt je dochter er zelf van? leuk, of bang. Wil ze met deze pony doorgaan?

Shetlanders zijn niet altijd leuke kinderpony's, ze zijn vaak erg sterk en ondeugend. Je moet er net geluk mee hebben dat je een lieve en meegaande treft.

Als moeder begrijp ik zeker dat het angstig is je kind te zien vallen. Ik zie ook overal gevaar, en dat is eng. Maar je kunt ze niet overal tegen beschermen en ze leren het meest van ervaren, ook de mindere kanten van het paardrijden. Zolang ze altijd weer vrolijk opstappen is er niets aan de hand. Ik hoop dat jouw dochter het ook leuk blijft vinden.

De drukte in de bak lijkt me niet ideaal, kun je niet op een ander moment rijden als het minder druk is. En zorg dat de bak goed afgesloten is zodat de pony niet ontsnapt. Misschien in het begin nog even aan de longe houden tot je dochter meer controle heeft.

Veel succes! ik hoop dat jullie samen veel plezier houden in het ponyrijden. En als het niet met deze pony lukt, dan misschien rondkijken voor een andere/bravere.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 14:09

Als het op de manege wel goed gaat zou ik lekker daar nog verder gaan.
Maar op deze plek met deze pony niet.
Ze is er eigenlijk toch al aan de grote kant voor.
Dan zou ik de tijd liever investeren in een pony die zowel in maat als karakter beter past.

truitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-25 14:11

Hi VogeltjeM, dit is inderdaad precies wat ik bedoel en waarmee ik aan het zoeken ben
Aan de longe kan helaas niet, want de bak staat vol met hindernissen en er is geen longeerbak. En op zich vindt ze zelf sturen juist ook leuk, ook al gaat dat lastig omdat hij vaak zelf de andere kant op gaat en zij overwicht mist

Ze is zelf erg enthousiast, voorzichtig maar niet bang

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 14:58

truitje schreef:
Ze heeft al les op de Manege, maar daar rijden ze allemaal in een rijtje achter elkaar dus daar leert ze ook weinig

Zo hebben we het uiteindelijk wel allemaal geleerd!?

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 15:04

Kinderen, zeker als ze niet zoveel ervaring hebben, moet je eigenlijk voortdurend in het oog houden bij dieren. Wil niet zeggen dat je er bovenop moet zitten, maar wel in die mate dat je tijdig kan ingrijpen. Er zijn nog pony's die durven gaan rollen als er een ruiter op zit, omwille van hun karakter of omdat ze jeuk hebben door bv vliegen of.... Dat moet geen ramp zijn, als het kind weet hoe te reageren in zo'n situatie (been geven, voorkomen dat hij de stal in gaat door te sturen en hem in de gang stil te zetten,...). Als het sturen, stoppen, voorwaarts laten lopen nog niet goed lukt (met deze pony), dan kan je bij het binnenhalen van de paarden de pony beter aan het halstertouw vasthouden als je dochter er zonder zadel op wil, zodat jij de controle hebt. In de bak kan je, als je dit op tijd ziet, zeggen hoe ze moet reageren en/of je kan haar inderdaad zeggen dat ze NU van die pony moet.
De pony lijkt me uit jouw verhaal niet onbetrouwbaar, oneerlijk,... hij neemt enkel de ruimte die hij van jullie krijgt.
Een eigen pony kopen zou ik persoonlijk niet doen. Daar komt zoveel bij kijken en wat dan als die pony ook (zulke of andere) "streken" blijkt te hebben?
Mijn pony was heel braaf en betrouwbaar, maar had ook momenten dat hij lol wilde trappen en het geweldig vond als hij je in de maling kon nemen (de bak uitlopen als de poort open stond, crossen i.p.v. gewoon galloperen, in volle galop naar een hindernis gaan om vlak voor de hindernis uit galop ineens stil te staan en wanneer je dan wilde terugdraaien om opnieuw aan te rijden toch nog springen vanuit stilstand,....).
Het is een kwestie van (veel) ervaring opdoen, zelfverzekerd zijn / zelfvertrouwen hebben, het paard/de pony goed leren kennen ... en de lol van zulke dingen inzien.

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 15:12

Omdat dit topci beter past op Vraag Maar Raak ga ik het daarheen verplaatsen.

VSW --> VMR

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 15:20

truitje schreef:
Ik heb zelf al wel veel ervaring met paarden (behalve Shetlanders) maar zij nog niet. Het kunnen groeien, een band opbouwen met een betrouwbare pony lijkt me daarom juist heel fijn voor haar

Zo te lezen kom je aardig kennis te kort. Je bent bang, je bent panisch, je bent angstig.
Komt niet bepaald over als iemand met ervaring in paarden rijden en houden.

Een shetlander is ook gewoon een paard, alleen kleiner. Alles wat je bij een groot paard doet moet je ook gewoon bij een shetlander doen.

Jullie zijn beide niet klaar voor een eigen paard als je al niet eens met een shetlander overweg kunt en paardengedrag kunt inschatten.

Edit; topic verder gelezen.
Ik blijf bij mijn standpunt. Je hebt serieus geen paardenervaring. Je zegt hele tegenstrijdige dingen, je mag dan wel hoger in de dressuur hebben gereden, heb je ooit paardengedrag gezien of stonden jow paarden gewoon rijklaar?

Ikzelf heb 2 shetlanders, ze zijn vele malen werkwilliger dan mijn fjord ooit was. Of ik heb de meest opgevoedde en brave shetlanders ooit, maar ze hebben nog nooit zulke dingen uitgehaald.
En geloof me ik ben niet meest consistente opvoeder :+
Laatst bijgewerkt door Onali op 29-03-25 15:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Sunshinedaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 15:29

Na alles gelezen te hebben (nav de titel dacht ik dat er serieus iets mis was gegaan).

Ik zie typische shetlanderstreken, waar kinderen óf om kunnen lachen en steeds weer opstappen, óf onzeker worden.

Waarom niet gewoon bij de manege laten rijden? Ook allemaal in een rijtje, leert ze niks van... maar ze bouwt er wel vertrouwen mee op ;)
8 jaar is jong. Lekker ervaring op laten doen bij een manege, zo nu en dan een privé les, als dat mogelijk is...
Eigen pony zou ik nog even mee wachten, als ik dat zo lees.
Mismatch kan, niets mis mee, denk ik zo!

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 15:36

Na een jaar rijden is in een rijtje nog vrij normaal voor een meisje van 8. Het gaat ook om veiligheid in de les.

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 16:23

Ik zou haar gewoon een paar jaar ervaring op laten doen op een manege. Ik denk dat ze genoeg kan leren en dat vooral jijzelf denkt dat ze niks leert door in een rijtje te lopen. Het is denk ik juist makkelijker om te leren de balans te vinden en te zitten als je pony gewoon achter z'n voorganger aan loopt over de hoefslag. Dat sturen komt dan later wel. Bij mij op stal rijden ook veel kinderen. Ik vind 8 jaar veel te jong voor de dingen die je blijkbaar verwacht dat ze kan. Dus pony zelf laden zonder zadel rijden, balkje, zelf sturen, etc. Het is zo te lezen geen match. Een ongelukje is op deze manier zo gemaakt en dan is de lol er snel van af

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 16:27

pateeke schreef:
Kinderen, zeker als ze niet zoveel ervaring hebben, moet je eigenlijk voortdurend in het oog houden bij dieren. Wil niet zeggen dat je er bovenop moet zitten, maar wel in die mate dat je tijdig kan ingrijpen. Er zijn nog pony's die durven gaan rollen als er een ruiter op zit, omwille van hun karakter of omdat ze jeuk hebben door bv vliegen of.... Dat moet geen ramp zijn, als het kind weet hoe te reageren in zo'n situatie (been geven, voorkomen dat hij de stal in gaat door te sturen en hem in de gang stil te zetten,...). Als het sturen, stoppen, voorwaarts laten lopen nog niet goed lukt (met deze pony), dan kan je bij het binnenhalen van de paarden de pony beter aan het halstertouw vasthouden als je dochter er zonder zadel op wil, zodat jij de controle hebt. In de bak kan je, als je dit op tijd ziet, zeggen hoe ze moet reageren en/of je kan haar inderdaad zeggen dat ze NU van die pony moet.
De pony lijkt me uit jouw verhaal niet onbetrouwbaar, oneerlijk,... hij neemt enkel de ruimte die hij van jullie krijgt.
Een eigen pony kopen zou ik persoonlijk niet doen. Daar komt zoveel bij kijken en wat dan als die pony ook (zulke of andere) "streken" blijkt te hebben?
Mijn pony was heel braaf en betrouwbaar, maar had ook momenten dat hij lol wilde trappen en het geweldig vond als hij je in de maling kon nemen (de bak uitlopen als de poort open stond, crossen i.p.v. gewoon galloperen, in volle galop naar een hindernis gaan om vlak voor de hindernis uit galop ineens stil te staan en wanneer je dan wilde terugdraaien om opnieuw aan te rijden toch nog springen vanuit stilstand,....).
Het is een kwestie van (veel) ervaring opdoen, zelfverzekerd zijn / zelfvertrouwen hebben, het paard/de pony goed leren kennen ... en de lol van zulke dingen inzien.

:j

Als ik het verhaal in de openingpost lees dan mis ik echt aan alle kanten goede begeleiding voor het kind met de pony. Of doe dat zelf of zorg voor rijden op een manege maar zo laten aan rommelen is een recept voor ongelukken.

Hetzelfde als dat zonder zadel rijden, waarom doe je dat als het kind er nog zo makkelijk af valt? Begin dan eerst eens aan de longe zonder beugels.

Het ligt imo echt niet aan de pony.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 16:31

truitje schreef:
Dat klopt, maar ik bedoel dat we in het begin daarom voor deze pony hadden gekozen. Maar hij blijkt dus niet betrouwbaar te zijn inderdaad.

De pony liep met haar erop dus ineens de stal in, dat was dus ook niet de bedoeling

Dan moet je de staldeur niet open laten.

Klinkt ook wel een beetje alsof je 10.000 momenten had in het hele verhaal om je dochter eraf te plukken en de shet een halt toe te roepen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 16:39

Het klinkt alsof de mijne is herrezen.
Die peerde m met mij erop het maisveld in, of rende ook uit het niets naar de stal of ging ook doodleuk rollen als je erop zat.

Dit is wel hoe je dingen leert met paarden. Ik heb vrij onverantwoordelijke dingen gedaan, en begrijp achteraf niet hoe mijn ouders geen doodsangsten uitgestaan hebben.

Ik snap wel dat je die angsten hebt, ben zelf ook veel meer een bezorgde moeder dan de mijne was.

Ik zou kijken of je dochter het leuk vindt, en haar anders gewoon alleen op de manege laten rijden.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 16:48

Ik denk dat je dochter nog niet klaar is voor Shetlander humor.

Je schrijft heel veel maar ik mis bij jou ook dat stukje ervaring cq doortastendheid naar de pony toe.
Je zal met zo'n kleine dondersteen nog consequenter moeten zijn dan met een grote paard.

Ik zou sowieso nu niet aan een eigen pony denken en haar nog lekker even in het rijtje op de manege laten rijden of desnoods een andere manege zoeken.

truitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-25 16:54

Het eraf vallen was 1 keer gebeurd 4 weken geleden tijdens haar eerste les omdat de pony in draf ineens stilstond. Tot afgelopen donderdag verder niet meer.
Dat zonder zadel rijden wilde ze graag oefenen in stap vooral en evt klein pasje draf. Dat was nog voor ze eraf viel. Ze viel er pas af toen de pony weer stilstond en ze zonder zadel zat en toen zadel opgelegd en toen weer toen de pony stilstond na het balkje.
Het leek me wel kunnen in stap zonder zadel, de pony is eerder lui dan moe.

Het lijkt nu net alsof alles mis is gegaan maar dat is niet zo.
Ik ben er continu bij om haar te helpen en heb dus ook met alles geholpen, van opzadelen tot instructies geven. Ook continue gevraagd of ik haar kon helpen tot ze ook wel regelmatig aangaf van nee mam ik kan het wel zelf. Het was voor mij ook een beetje zoeken hoeveel ze al wist en kon na een jaar manege en wat nog niet. Wat dat betreft was de situatie voor ons allebei nieuw en daarom leek me deze pony ivm de leeftijd en dat hij al veel gezien heeft, dus juist zo geschikt. Het laden was alleen het aangeven van de pony op de vrachtwagen aan de eigenaar (die hem dan goed erop zette, het schot deed en aan 1 van de 2 kettingen vast zette en ze mocht dan de tweede zelf doen. Als ik haar dan vroeg of ze hulp nodig had zei ze nee hoor. Dus ik ging ervanuit dat ze van de eigenaar geleerd had/heeft hoe ze de pony moest vast zetten.
Laatst bijgewerkt door truitje op 29-03-25 17:35, in het totaal 3 keer bewerkt

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 16:55

Het is een 'leermoment' geweest, voor zowel jou als voor je dochter. Dit zijn juist heel goede leerpony's.

Shetjes zijn klein maar zijn rete-slim, ondeugend, superlief (niet alle, er zijn soms echt wel (gemaakte) ettertjes bij) en je leert er enorm goed van pony's lezen, anticiperen op mogelijke streken zodat het omgaan met grotere maten paarden steeds makkelijker wordt.

Voor jou; anticiperen op wat paarden die los staan of lopen kunnen doen, dus of vasthouden of vastzetten en voor je dochter; vanaf de wei naar stal rijden is prima, maar in de stal eraf.
Een shet is ook al snel 150 a 200 kilo, dus altijd jezelf/kind veilig stellen in een stal of stalgang.

Er zullen met pony's en paarden wel vaker van dit soort momenten zijn, bereid je er maar op voor, want het paardrijden is 1 ding; het zijn levende wezens, goed opgevoed is erg handig. Maar ze hebben een eigen wil, en dat is over het algemeen prima in de juiste banen te leiden, mits je ze maar begrijpt en goed kunt handelen. Duidelijk zijn naar de pony helpt al veel. En dat is dus consequent zijn; ze begrijpen 'nee' prima.
Niet te paniekerig over doen; zie het als een ervaring, en die is goed afgelopen.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 17:31

Ik vind het eigenlijk vooral voor de shet jammer...

Je schrijft dat je dochter amper 30 CM boven de grond uit komt met haar voeten als ze op de shet zit....

Er is niet alleen een maximum gewicht hé, er is ook zoiets als gewoon te groot wil je het diervriendelijk houden jegens het shetje...

truitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-25 17:34

Alleen als het zonder zadel is komt ze met haar voeten zo dichtbij de grond. ze is 134cm