pateeke schreef:Kinderen, zeker als ze niet zoveel ervaring hebben, moet je eigenlijk voortdurend in het oog houden bij dieren. Wil niet zeggen dat je er bovenop moet zitten, maar wel in die mate dat je tijdig kan ingrijpen. Er zijn nog pony's die durven gaan rollen als er een ruiter op zit, omwille van hun karakter of omdat ze jeuk hebben door bv vliegen of.... Dat moet geen ramp zijn, als het kind weet hoe te reageren in zo'n situatie (been geven, voorkomen dat hij de stal in gaat door te sturen en hem in de gang stil te zetten,...). Als het sturen, stoppen, voorwaarts laten lopen nog niet goed lukt (met deze pony), dan kan je bij het binnenhalen van de paarden de pony beter aan het halstertouw vasthouden als je dochter er zonder zadel op wil, zodat jij de controle hebt. In de bak kan je, als je dit op tijd ziet, zeggen hoe ze moet reageren en/of je kan haar inderdaad zeggen dat ze NU van die pony moet.
De pony lijkt me uit jouw verhaal niet onbetrouwbaar, oneerlijk,... hij neemt enkel de ruimte die hij van jullie krijgt.
Een eigen pony kopen zou ik persoonlijk niet doen. Daar komt zoveel bij kijken en wat dan als die pony ook (zulke of andere) "streken" blijkt te hebben?
Mijn pony was heel braaf en betrouwbaar, maar had ook momenten dat hij lol wilde trappen en het geweldig vond als hij je in de maling kon nemen (de bak uitlopen als de poort open stond, crossen i.p.v. gewoon galloperen, in volle galop naar een hindernis gaan om vlak voor de hindernis uit galop ineens stil te staan en wanneer je dan wilde terugdraaien om opnieuw aan te rijden toch nog springen vanuit stilstand,....).
Het is een kwestie van (veel) ervaring opdoen, zelfverzekerd zijn / zelfvertrouwen hebben, het paard/de pony goed leren kennen ... en de lol van zulke dingen inzien.
Als ik het verhaal in de openingpost lees dan mis ik echt aan alle kanten goede begeleiding voor het kind met de pony. Of doe dat zelf of zorg voor rijden op een manege maar zo laten aan rommelen is een recept voor ongelukken.
Hetzelfde als dat zonder zadel rijden, waarom doe je dat als het kind er nog zo makkelijk af valt? Begin dan eerst eens aan de longe zonder beugels.
Het ligt imo echt niet aan de pony.