Ondernemen in de paardenwereld – Ervaringen en tips voor ZZP’ers!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 09:30

Cheytjuh schreef:
Ik sluit hier ook aan, parttime zzp naast mijn werk in de zorg in de paarden , ik bied persoonlijke begeleiding middels dagbesteding aan bij de paarden aan mensen met een verstandelijke beperking.

Lijkt me leuk om anderen zijn /haar ervaringen te lezen en van elkaar te kunnen leren. Ik doe eigenlijk vooral social media gebruiken voor onze fokkerij Gelders paard, mijn cliënten mogen wegens privacy niet echt in beeld.

Dus dat is dan wat lastiger. Merk wel dat je echt flink actief moet zijn op de socials als je een beetje wilt promoten, maar ik heb echt niet de tijd om continu daarmee bezig te zijn. Hoe pakken jullie dit aan?

Voor ons pension zijn we ook niet heel actief op Facebook, al proberen we het wel bij te houden voor de mensen die hun paard/paarden bij ons hebben staan omdat ze er toch maar op moeten vertrouwen dat we alles goed doen en überhaupt doen (je hoort soms rare verhalen..)
Alle paarden die we hebben staan komen uit Nederland (wij zitten in midden Frankrijk) dus ze kunnen niet ff snel komen kijken.

We hebben ook nooit echt reclame gemaakt ofzo maar het is ook een ander soort bedrijf dan de meeste van jullie hier dus dat is lastig te vergelijken.
Eenmaal vol zijn we vol, al hebben we die grens ook al een paar keer aangepast.

Instagram etc hebben we niet :+

En naast het pension hebben we nog een paar schapen lopen, daar is het 5 jaar geleden mee begonnen hier. Deze willen ook nog een beetje aandacht, al gaan ze er waarschijnlijk allemaal uit om plaats te maken voor de paarden :Y) deze brengen meer geld op en daar ligt toch meer onze passie.

Dus om het kort te houden, denk ik niet dat ik veel kan delen over ons gebruik van alle social media :+

Muze

Re: Ondernemen in de paardenwereld – Ervaringen en tips voor ZZP’ers!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 09:35

Ik probeer vaak eea aan weetjes te delen of tips.
Maar ook wel soms wat foto’s van paarden die ik aan t behandelen ben of iets..
Vind het soms ook lastig, want ik houd van keep it simple en niet al teveel poespas

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 09:57

Ik probeer echt wel heel actief te zijn op Instagram. Mijn netwerk is nog niet zo groot dus moet het denk ik toch hebben van reels die onbekende mensen bereiken en advertenties die ik zo nu en dan laat draaien.

Ben nu mijn website ook weer aan het aanpassen om de SEO te optimaliseren en heb flyers en bedrijfskleding laten drukken om her en der toch wat bekendheid te proberen te creëren. Maar inderdaad, met een netwerk in de paardenwereld is dat toch een stuk gemakkelijker..

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 10:00

Ik probeer ook altijd actief te zijn. Plan vaak wel in en herhaal ook regelmatig dingen. Het is een mix van informatieve blogs, producten, leuke foto's, maar ook nu met Equiday de kortingscode bijvoorbeeld.

Cheytjuh: kun je niet bijvoorbeeld voor een aantal cliënten toestemming krijgen? En dan echt met een goede fotograaf aan de slag die dit respectvol in beeld brengt? Ik heb ook pas professionele foto's laten maken en in juni gaat dit nog een keer gebeuren. Dat heeft ook echt wel meerwaarde. Zelf fotografeer ik ook, maar juist doordat ik er nu zelf op sta (doodeng :+ ), maakt dat er een gezicht achter het bedrijf zichtbaar wordt zeg maar.

Misschien moeten we ons eigen netwerk gaan vormen :+

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 10:18

Mag ik mij hier ook melden? Ik ben ruiterfysiotherapeut en sinds kort ook dierenfysiotherapeut. Ik loopt er tegen aan dat ik moeilijk voet aan de grond krijg bij het behandelen van paarden. Honden lukt wel aardig.

En waar ik tegen aan loop is dat de investeringen gigantisch zijn. Een laser voor peesblessures is al snel 8000 euro en ik kan nu moeilijk inschatten hoe snel ik dat terug kan verdienen.

NikkiB1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 10:30

Daihyo schreef:
Nikki: grappig jou hier te zien. Ik neem jouw balancers regelmatig mee bij mijn voedingsadviezen in de berekeningen. Mooie producten.

Dankjewel voor het mooie compliment! Doet mij goed, want ik doe echt mijn best om mooie producten samen te stellen en geen "lege" brokjes of potjes in de markt te zetten... Soms schrik je ervan, ook van gerenommeerde merken :x

Goed beeldmateriaal is inderdaad wel echt heel belangrijk, en dan juist ook met jou als ondernemer erop. Mensen willen graag zaken doen met een persoon, niet met een bedrijfsnaam op een gevel.
Het was voor mij ook een huizenhoge drempel, ik heb heel lang gedacht, jaja het zal wel maar ik begin er toch mooi niet aan. Maar het helpt echt, dus ga ervoor!
Een fijne fotograaf waar je je bij op je gemak voelt is wel extra belangrijk als je een aangeboren vluchtrespons voor camera's hebt. :+
En knip niet je haar af de ochtend van de shoot, omdat je dacht, chips ik ben al zo lang niet naar de kapper geweest... Niet lekker voor je zelfvertrouwen. :)*

Nieuwe klanten ontmoeten is ingewikkeld, maar vergeet ook je klantretentie niet. Koester wat je hebt, want als men door je achterdeur loopt terwijl je bij de voordeur staat te kijken, groei je nog steeds niet.
En in mijn ervaring is de mond-tot-mond reclame van je trouwe klanten het beste, daar kan geen social media strategie tegenop, maar je hebt er wel een langere adem voor nodig...
(Overigens vind ik "klanten" echt een stom woord, dekt de waardering die ik voor ze heb niet, maar bij gebrek aan een alternatief)

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 10:59

Als beginnend ondernemer moet je natuurlijk wel eerst een kleine klantenkring opbouwen voordat je daar gebruik van kunt maken. Denk dat veel ondernemers, waaronder ik, daar moeite mee hebben. Die eerste stappen van groei en zichtbaarheid.

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 11:07

Ik heb gemerkt dat elke dag posten juist averechts werkt, mijn posts worden beter gezien als ik 2/3x per week wat plaats. En maak je posts inderdaad informatief maar betrek ook je volgers/klanten erbij door ze bijvoorbeeld een vraag terug te stellen, zo lok je een reactie uit op je post (en blijven mensen dus langer hangen)

Kijk ook waar jouw doelgroep het meeste actief is, Facebook is toch meer voor de wat oudere generatie, terwijl instagram en tiktok juist voor de jeugd is, je kan dus leuk adverteren op facebook maar als jij vooral jonge mensen wilt aantrekken zit je dus op het verkeerde platform.

En wat al genoemd werd zorg voor goed beeldmateriaal, en laat ook zien wat je doet (kijk nu ben ik fotograaf dus content genoeg, maar als hoefsmid of fysiotherapeut heb je een heel ander aspect wat je kunt laten zien) Mensen zijn heel visueel ingesteld, tuurlijk kun je af en toe een foto/filmpje met je telefoon gemaakt posten maar je wilt als bedrijf ook iets professioneels uitstralen, nu is fotografie mijn werk maar ook ik besteed dat soms uit aan beeldmateriaal van mezelf, dus ja het is een investering maar wel een die je bedrijf hoger op de kaart zet.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 11:23

@nikkiB1991 heb je ook een website met meer info?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 11:28

Mijn netwerk in Nederland is of was best groot maar heb daar eigenlijk niet eens gebruik van hoeven te maken om geïnteresseerden te vinden.

Sommige mensen die hun paard hier willen stallen komen eerst kijken, anderen die kijken idd eerst op facebook en vaak bellen of beeldbellen we dan zodat ze ook een beetje kunnen zien wie wij zijn. Op de foto's staan we namelijk zeer zelden zelf :D maar daar gaat het uiteraard vooral om de paarden.

Wie weet als onze fokkerij goed loopt dat we een goede mooie website maken waar de opfok dan ook een mooi plekje kan krijgen want waar we begonnen met vooral pensioen hebben we nu vooral opfok staan.

NikkiB1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 11:53

Celebi schreef:
Als beginnend ondernemer moet je natuurlijk wel eerst een kleine klantenkring opbouwen voordat je daar gebruik van kunt maken. Denk dat veel ondernemers, waaronder ik, daar moeite mee hebben. Die eerste stappen van groei en zichtbaarheid.

Sorry, dat is inderdaad de meest lastige periode en daar ga ik een beetje aan voorbij. Ik heb toen zelf vooral gebruik gemaakt van mijn eigen zeer kleine kring van stalgenoten, mijn eigen dierenarts, fysiotherapeut, etc. De stoute schoenen aantrekken, doen alsof je dapper bent, en aan iedereen vertellen wat je doet. Is de relatie met die persoon goed genoeg, vraag direct of ze je willen helpen. Vaak willen mensen dat wel, maar realiseren zich niet hoe hard jij het nodig hebt of hoe waardevol het voor je is. In mijn geval moet ik echt heel vaak uit mijn comfortzone, maar voor niks gaat de zon op...

De meeste groei is voor mij recent pas gekomen, toen ik mijn lezingen ben gaan uitbreiden. Van vrijwillig voor de jeugdkampen bij de plaatselijke manege, naar maatwerk voor ledenvergaderingen van de KNHS en het New Forest stamboek en trainingsweekenden voor volwassenen. Natuurlijk heb ik hiermee wel de mazzel gehad dat men mij een plekje gunt om mijn verhaal te komen doen.
Geen commerciële poespas, echt kennis delen, en zo eigenaren ontmoeten die ik kon helpen. En áltijd eerlijk blijven, ook als bijvoorbeeld een product van een ander beter past. Het gaat uiteindelijk om het resultaat voor het paard.

Let wel, ik deel hier mijn ervaring omdat ik het leuk vind om met andere ondernemers te sparren, maar heb absoluut de wijsheid niet in pacht! Er zijn vast veel meer ervaren/succesvolle ondernemers die betere tips hebben!"

lizy29 schreef:
@nikkiB1991 heb je ook een website met meer info?

Hi Lizy, ja die heb ik, leuk dat je het vraagt! https://equi-xcel.nl/. Misschien toch maar eens overwegen of ik het in mijn profiel wil zetten...

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 12:39

Dat zou ik zeker doen! Sinds mijn website in mijn onderschrift staat krijg ik toch meer verkeer naar mijn website. Als het gaat om zichtbaarheid in de paardenwereld is Bokt en mooi medium. :j

En handige tips over je eigen kring. Die stap durven zetten en daaruit proberen te groeien is inderdaad erg waardevol.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 13:04

@Lobke, nog niet een goed plan. Ik vind een idee uitwerken toch wel lastig. Er moet echt iets gemaakt worden aan de hand van mijn idee en daar moet je vooral de goede mensen bij vinden.

NikkieB, mooi hoe je dat hebt opgezet. Daar heb ik toch altijd wel respect voor als mensen die weg bewandelen. Zou hem ook in je onderschrift zetten, maar dan heb je ook kans dat mensen pb's gaan sturen met vragen.

Qua social media blijft het lastig.

Toen ik nog lesgaf en voer verkocht, vroegen mensen vaak naar een site. Toen was een mooie site interessanter dan de inhoud en kwaliteit naar mijn idee.

Nu zie ik dat ook nog steeds wel. Bedrijfjes die zo goed kunnen omgaan met social media en commercieel zo sterk zijn, dat er weinig vragen zijn naar de kwaliteit en ervaring. Sommigen hebben ook echt snel bekendheid opgebouwd en worden dan ook weer genoemd en geadviseerd. Ik heb daar echt weleens vraagtekens bij.

Iemand zei ooit dat ik wat met m'n foto's en filmpjes moest doen, maar ik heb geen kwaliteits filmpjes. Ik film ook als er iets gebeurt, dus kan het niet regisseren en moet een beetje mazzel hebben.
Ik had het er met iemand over die er wat meer verstand van heeft en het werkt echt heel apart. Je moet echt verkopen en mensen willen ook een beetje voor de gek gehouden worden.
Nu zie ik het niet als verdienen, bij lange na niet, maar was wel geinteresseerd waar en hoe het werkt. Dan zie je wel verschillen met tiktok, insta en youtube.

De mensen die er echt aan verdienen, stoppen er denk ik ook wel veel tijd in. Kopen goede spullen, bewerken veel en zorgen ook dat ze gezien worden.
Ik vind het soms echt schaamteloos hoe mensen ook iets verkopen of aansmeren, maar er is blijkbaar behoefte aan op die manier. Ook bekende youtubers die toch wel producten/merken tussendoor aansmeren. Ik vind het echt afdoen aan de leuke filmpjes die ze plaatsen.

NikkiB1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 13:15

Celebi schreef:
Dat zou ik zeker doen! Sinds mijn website in mijn onderschrift staat krijg ik toch meer verkeer naar mijn website. Als het gaat om zichtbaarheid in de paardenwereld is Bokt en mooi medium. :j

En handige tips over je eigen kring. Die stap durven zetten en daaruit proberen te groeien is inderdaad erg waardevol.

Ik durfde het niet zo goed, in alle eerlijkheid omdat ik toch vaak de opmerking lees dat "de voedingsindustrie alleen de zakken wil vullen", of iets in die strekking. Dat is voor mij niet het geval, ik zou heel tevreden zijn met een normale (en eerlijk verdiende!) boterham. Als ik hier op bokt reageer wil ik oprecht helpen en probeer dus ook altijd op een neutrale en onderbouwde manier te reageren.
Maar dankjewel voor het duwtje, ik ga eens brainstormen over een mooi onderschrift. O:)

@Superpony, pb's met vragen zijn ook gewoon welkom, dus daar maak ik mij geen zorgen over. Zou eigenlijk juist heel leuk zijn als dat gebeurt!
Over dit stukje, "Ik film ook als er iets gebeurt, dus kan het niet regisseren en moet een beetje mazzel hebben". Ik zou juist denken dat dit aanslaat? Het is immers heel authentiek? Vind ik persoonlijk in ieder geval veel leuker dan sterk geregisseerde clipjes! Ik kan het mis hebben, maar zou ze zeker niet zomaar weggooien...

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 13:31

Maar ergens doe je toch iets goed, want ik heb je merk wel al eens ergens voorbij zien komen. Dat vind ik oprecht al heel knap.

Daar tegenover snap ik de klanten ook wel. Je wordt doodgegooid met merken en de een roept dit en de ander dat. Er zijn ook altijd wel gebruikers die iets aanprijzen als wondermiddel, maar dat is bij bijna elk merk/product wel, dus hoe moeten mensen dan nog kiezen?

Ik weet niet hoe vaak je op Bokt kijkt. Bedoelde meer dat je dan toch ook binnen bepaalde tijd die wil beantwoorden. Mensen 2-3 dagen laten wachten is dan misschien niet zo handig.

Ik heb eerst wat filmpjes die ik leuk, lief of bijzonder vind, zo gedeeld. Als ik dan eerlijk ben, vond ik sommige filmpjes leuker dan hele populaire filmpjes die erg overdreven of bewerkt zijn, maar blijkbaar is het dan toch te saai.
Toen zeiden ze dat ik wat eraf moet knippen zodat het sneller "pakt". Dat snap ik dan nog wel. Heb zelfs een paar keer ene plaatje toegevoegd voor een klein effect en ook 2x filmpjes aan elkaar geplakt.

Het doel is ook niet om daar aan te verdienen, want dat zie ik gewoon niet gebeuren. Maar was wel benieuwd hoe het werkt en omdat ik onze dieren natuurlijk de leukste en liefste vind, krijg je toch wat drive om ze populair te maken als je er eenmaal mee bezig bent.

Als ik dan met m'n hoofd in beeld zou moeten komen om een product te verkopen, geloof ik mezelf ook niet meer. Maar zeg nooit nooit.......
Als ik morgen iets gebruik en er wordt gevraagd om het te promoten, zeg ik geen nee, als ik achter het product sta en het ook "gewoon" mag vertellen ipv overdrijven.

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 13:43

Oh ik ben even vergeten te melden dat ik inderdaad op de hoogte ven van het toestemmingsformulier AVG dat je kunt laten ondertekenen (hebben we ook in de ouderenzorg)

Ik bedoelde meer ook aangaande de paarden en de fokkerij, naam maken en meer bekendheid krijgen, dat je dan toch echt wel in de basis veel actief moet zijn op de socials :j verkoop de veulens bijvoorbeeld sneller via Facebook/Bokt dan via een Marktplaats bijvoorbeeld.

Doen jullie de socials qua verkoop van producten in het Nederlands of Engels? Of beide ? Ik zit soms te denken dat dit ook nog wel eens uit kan maken. Dn natuurlijk helpt het mee om de juiste dingen te taggen

Bedankt allemaal zover voor het delen, echt super leerzaam en leuk zo met elkaar!

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 14:37

Heel leuk om te lezen al die verschillende beroepen in toch hetzelfde wereldje.

_Lobke_ schreef:
Iceprincess: Wat een mooi bedrijf heb jij! Wat jammer dat er in verhouding meer vraag is in het buitenland dan in Nederland. Heb je er wel eens aangedacht om samen te gaan werken met bijvoorbeeld een bitfitter, zodat zij naar jou kan verwijzen? Of vind je het eigenlijk wel goed zo, ik kan me voorstellen dat je liever ook niet te veel klanten wilt.

Geen bitfitter, wel bitloze hoofdstel fitters :P . Maar nee, toen ik ooit begon was de markt van bitloze hoofdstellen heel klein, inmiddels enorm groot, zoveel beschikbaar in ook hele lage prijsklassen en ik zit gewoon in een hoge prijsklasse die niet aansluit bij de Nederlandse consument. En dat is ok.

Ik wil ook eerst mijn basis assortiment helemaal op orde hebben voor ik dingen groter ga aanpakken, plannen daarvoor liggen er maar ik wil gewoon goed voorbereid zijn en terug kunnen vallen op een goede basis. De hoofdstellen hebben even een stop gehad omdat de touwproducten zo goed aansloegen, dus dat heb ik eerst uitgebreid de afgelopen jaren en dit jaar gaat de focus terug op hoofdstellen en aanverwanten uitbreiden.
Maar eerst mijn werkkamer verbouwen om te zorgen dat ik efficiënter kan gaan werken, daar kijk ik wel echt naar uit *\o/* .

Levita schreef:
Mag ik mij hier ook melden? Ik ben ruiterfysiotherapeut en sinds kort ook dierenfysiotherapeut. Ik loopt er tegen aan dat ik moeilijk voet aan de grond krijg bij het behandelen van paarden. Honden lukt wel aardig.

En waar ik tegen aan loop is dat de investeringen gigantisch zijn. Een laser voor peesblessures is al snel 8000 euro en ik kan nu moeilijk inschatten hoe snel ik dat terug kan verdienen.

Dat is wel lastig als je nog geen grote cirkel paardenklanten hebt, misschien kun je bij klinieken of andere paardentherapeuten die het niet zelf aanbieden eens navragen of zij interesse hebben om samen te werken als jij het laseren wel kunt aanbieden? Zeker als je het voor meer in kunt zetten dan peesblessures. Mijn pony wordt momenteel bijvoorbeeld iedere 1-2 weken gelaserd als alternatief voor inspuiten bij hals artrose en dat werkt echt heel fijn :j

Cheytjuh schreef:
Doen jullie de socials qua verkoop van producten in het Nederlands of Engels? Of beide ? Ik zit soms te denken dat dit ook nog wel eens uit kan maken. Dn natuurlijk helpt het mee om de juiste dingen te taggen

Ligt eraan waar je wil verkopen natuurlijk. Voor mij standaard engels omdat ik internationaal verkoop. Ook mijn persoonlijke (paarden)pagina's in het engels omdat je daar een ander type volger krijgt en je daar ook je eigen producten tussendoor kunt promoten zonder dat je hele pagina een grote advertentie is.

Tags zijn momenteel geloof ik niet heel relevant meer, of juist weer wel, ik hou het ook niet helemaal meer bij, die algoritmes veranderen constant :') .
Op instagram was voorheen meerdere keer per dag posten het beste, nu weer niet meer, ze laten nu ook oudere content zien. Reels worden gepushed over posts en stories. Momenteel is er ook weer iets wat te maken heeft met dat je op de tijdlijn van volgers van jouw volgers die liken en commenten gezet wordt. Hoe meer er met elkaar gemeen hebben hoe meer je door hun volgers weer gezien wordt ofzo. Ik weet het niet helemaal precies, ik heb me daar nog niet helemaal in verdiept.
Huidige tik tok algoritme is iig dat je binnen een x aantal minuten een x aantal interacties gehad moet hebben en je filmpje een x aantal keer helemaal afgekeken moet zijn. Dan pas ga je door naar het grotere publiek zeg maar.

Het zijn gewoon allemaal trucjes. Ooit wil ik een social media manager die dat allemaal bijhoud, dan hoef ik me daar helemaal niet meer mee te bemoeien :')

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 14:42

Ik vind sociale media en vooral Instagram dan weer echt vreselijk leuk. Ik zie het als een soort uitdagende puzzel. :')

Heb ooit een account in Bullet Journaling gehad met ruim 11 duizend volgers. Toch is het bedrijfsmatig echt een stuk lastiger. Je deelt dan namelijk niet inspiratie voor een hobby, maar probeert echt een dienst te verkopen en tegelijkertijd een leuk inspirerend account te maken. Die combinatie vind ik erg lastig en trekt ook veel minder snel volgers.

NikkiB1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 14:46

superpony schreef:
Maar ergens doe je toch iets goed, want ik heb je merk wel al eens ergens voorbij zien komen. Dat vind ik oprecht al heel knap.

Daar tegenover snap ik de klanten ook wel. Je wordt doodgegooid met merken en de een roept dit en de ander dat. Er zijn ook altijd wel gebruikers die iets aanprijzen als wondermiddel, maar dat is bij bijna elk merk/product wel, dus hoe moeten mensen dan nog kiezen?

Ik weet niet hoe vaak je op Bokt kijkt. Bedoelde meer dat je dan toch ook binnen bepaalde tijd die wil beantwoorden. Mensen 2-3 dagen laten wachten is dan misschien niet zo handig.

Ik heb eerst wat filmpjes die ik leuk, lief of bijzonder vind, zo gedeeld. Als ik dan eerlijk ben, vond ik sommige filmpjes leuker dan hele populaire filmpjes die erg overdreven of bewerkt zijn, maar blijkbaar is het dan toch te saai.
Toen zeiden ze dat ik wat eraf moet knippen zodat het sneller "pakt". Dat snap ik dan nog wel. Heb zelfs een paar keer ene plaatje toegevoegd voor een klein effect en ook 2x filmpjes aan elkaar geplakt.

Het doel is ook niet om daar aan te verdienen, want dat zie ik gewoon niet gebeuren. Maar was wel benieuwd hoe het werkt en omdat ik onze dieren natuurlijk de leukste en liefste vind, krijg je toch wat drive om ze populair te maken als je er eenmaal mee bezig bent.

Als ik dan met m'n hoofd in beeld zou moeten komen om een product te verkopen, geloof ik mezelf ook niet meer. Maar zeg nooit nooit.......
Als ik morgen iets gebruik en er wordt gevraagd om het te promoten, zeg ik geen nee, als ik achter het product sta en het ook "gewoon" mag vertellen ipv overdrijven.

Tof dat je het wel al een keer ergens langs hebt zien komen! Wat betreft de keuzestress voor eigenaren, dat snap ik helemaal... En in alle eerlijkheid wordt dat stukje ook niet makkelijk gemaakt, omdat je sommige dingen simpelweg niet mág zeggen door de wetgeving. Dit is natuurlijk bedoeld ter bescherming van de consument, maar heeft anderzijds ook invloed op de transparantie die bedrijven kunnen bieden.
Ik probeer dit zelf op te lossen door middel van een online keuzetabel, gratis advies (op basis van cijfers en onderzoeksresultaten, niet mijn persoonlijke mening), en heel makkelijk bereikbaar te zijn voor een snelle vraag via whatsapp/mail/socials. Op bokt heb ik de mailalert aan staan bij PB's. Ik denk dat ik verder niet heel veel meer kan doen, uiteindelijk moet er een vorm van vertrouwen zijn om iemand toe te voegen aan het team van jouw paard...

Lijkt mij echt heel lastig om via de socials zoiets op te zetten, maar die drive geloof ik wel! Superleuk, ik heb je in ieder geval een volgverzoekje gestuurd :D

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 14:59

Mochten hier bokkers/ ondernemers zijn die iets willen qua samenwerking sta ik daar voor open.
Tips die ik hier lees ook welkom, vind het socials “ gebeuren” echt wel lastig.. ik krijg zelf jeuk van content waarin men zo vol van zichzelf is.. dat wil ik in elk geval niet..

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 15:41

Muze schreef:
Mochten hier bokkers/ ondernemers zijn die iets willen qua samenwerking sta ik daar voor open.
Tips die ik hier lees ook welkom, vind het socials “ gebeuren” echt wel lastig.. ik krijg zelf jeuk van content waarin men zo vol van zichzelf is.. dat wil ik in elk geval niet..

Ja dat herken ik wel. Is onwijs goede marketing, flitsende filmpjes en tekst, wordt veel gedeeld. Ik ben er gewoon niet commercieel genoeg voor.
Waar ik nog meer jeuk van krijg is van mensen die zichzelf aanprijzen als dé expert en vervolgens zelf de boel niet eens op orde hebben. Of slechts hun eigen ervaring hebben en zich dan als expert uitroepen met flitsende filmpjes, foto's, webinars, enz.
Gelukkig heb ik inmiddels leuke contacten met mensen die echt geïnvesteerd hebben in kennis en jaren ervaring, goede opleidingen hebben gevolgd, maar het dan weer niet van de daken schreeuwen. Die echt authentiek zijn en onwijs veel kennis bezitten. Die zijn er gelukkig ook op de socials :D

En wat ik ook een aantal keer heb gedaan is met andere ondernemers wat uitgewisseld met gesloten beurs. Zo heb ik bedrijfsfoto's voor mijn bekapster gemaakt en heeft zij mijn paarden dan een keer voor niks bekapt. Als je elkaar ook weer op die manier kunt helpen is dat ook heel waardevol.

Cheytjuh: mijn doelgroep en klanten zijn tot nu toe uit Nederland en België. Ik plaats mijn content dan ook alleen in het Nederlands.

Nikki: de voedingsindustrie is best lastig lijkt me. Je hebt zoveel keuze. Ik heb al regelmatig de vraag gehad voor een samenwerking vanuit voedingsmerken. Maar ik wil juist onafhankelijk advies kunnen geven en zo'n open mogelijke blik naar voeding houden.

Ik kan er overigens ook niet van leven. Werk nog deels in loondienst en ook als zzp'er in de muziek. Die combi en afwisseling bevalt me heel goed. Mijn brein heeft die afwisseling nodig, anders ga ik me vervelen :D

Vader83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 16:20

Zal ook nog maar eens wat bijdragen. Ik werk naast mijn full-time baan als hoefverzorger/bekapper/beplakker (kunststof plakbeslag)
Vanuit nood geboren, daarna doorgegroeid naar leuke hobby en volwassen geworden als echte passie.
Inmiddels nog druk bezig aan een studie over de grens. (Betere inhoud en lesstof dan hier in NL naar mijn idee)

Ik merk dat ik social media wel een dingetje vind. Hele poos er vanaf geweest maar nu toch weer terug op Facebook en Insta. Het belangrijkste is dat ik duidelijk aan kan geven dat ik een klantenstop heb.
Ik gebruik Social Media dan ook vooral om beetje tegen de heilige huisjes aan te schoppen. Plakbeslag ipv ijzers. Hoefschoenen op maat maken. Of zelfs wiggen toepassen bij plakbeslag iom DA. Al is het maar om mensen aan het denken te zetten.
Ik ben niet anti-ijzer zoals sommige in deze branche. Maar ben wel van mening dat het vaak de makkelijkste en goedkoopste oplossing is. Ik laat graag ook andere opties zien op social media.

Ik heb het idee dat in de hoefverzorging je netwerk opbouwen in het echt ipv op social media veel belangrijkers is. Stap letterlijk eens een wachtruimte van een dierenarts binnen en vraag eens of je met een kop koffie er bij wat ideeen kan uitwisselen. Hierdoor weet je ook welke dierenartsen dezelfde denkrichtingen hebben. Zo kun je ook snel rontgen foto's laten maken omdat de contacten er al liggen.
Zelfde aanpak met osteopaten of fysio's. Zo bouw je razendsnel een netwerk op met mensen die dezelfde werkwijze hebben.

Voorlopig blijf ik in ieder geval nog lekker in de KOR. Want mijn full-time werk betaald een heel stuk beter dan ik als full-time hoefverzorger zou kunnen verdienen. (Althans met pensioenen en AOV enz.)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 17:09

Maar het probleem blijft dat mensen een reden moeten hebben om jouw verhaal en werk te geloven, boven dat van anderen.

Als de hele stal bijv tevreden is over hoefsmid X, geloven mensen dat zijn of haar werk goed is en wordt dat ook zo doorgegeven.
Zeker als zo iemand compleet andere argumenten heeft voor het werk wat hij/zij doet, is het echt lastig om er vanaf te wijken. Dan moet je zelf goed op de hoogte zijn, maar dan kan je alsnog wel onzeker zijn over de info en ervaringen die je bezit.

Zeker bij bekappen en beslaan zie je toch ook veel minder werk en zien eigenaren het zelf niet altijd of niet snel genoeg.
Dan komt iemand herstellen en moet je die maar weer geloven en vertrouwen. Zou je daarna weer iemand anders laten komen, is al het vorige vaak ook weer niet goed.

Maar zelfs als mensen zelf gaan zoeken naar basis kennis is het aanbod van info zo divers, dat je nooit meer zeker weet wat goed is. Zeker bij het natuurlijk bekappen zijn er behoorlijke meningsverschillen over de hoeven en de manieren van bekappen, de stand etc.

Nikkie, leuk! Ik volg je ook terug nu!!

Muze; ik snap je heel goed. Maar het gekke is dat de filmpjes waar mensen overdrijven toch echt beter aanslaan dan een gewoon spontaan gefilmd filmpje.

Ik verdien er niks aan, maar zie bijv dat je op insta veel minder snel veel views krijgt dan op tiktok. Op Youtube wisselt dat.

Maar er is wel erg veel aanbod. Ik plaats maar 1x pw iets. Persoonlijk vind ik doodgegooid worden met reclame best irritant en ook mensen die de hele dag op fb posten, scroll ik toch sneller langs. Mensen waar ik waarde aan hecht, probeer ik dan wel iets eruit te pikken om iets te liken en liever ook nog ene reactie te plaatsen, maar soms is het gewoon teveel te vaak. En alleen een like vind ik ook te makkelijk, dus probeer bij een aantal mensen wel de moeite te nemen om dan ook te reageren.

Vader83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 17:34

superpony schreef:
Maar het probleem blijft dat mensen een reden moeten hebben om jouw verhaal en werk te geloven, boven dat van anderen.

Als de hele stal bijv tevreden is over hoefsmid X, geloven mensen dat zijn of haar werk goed is en wordt dat ook zo doorgegeven.
Zeker als zo iemand compleet andere argumenten heeft voor het werk wat hij/zij doet, is het echt lastig om er vanaf te wijken. Dan moet je zelf goed op de hoogte zijn, maar dan kan je alsnog wel onzeker zijn over de info en ervaringen die je bezit.

Zeker bij bekappen en beslaan zie je toch ook veel minder werk en zien eigenaren het zelf niet altijd of niet snel genoeg.
Dan komt iemand herstellen en moet je die maar weer geloven en vertrouwen. Zou je daarna weer iemand anders laten komen, is al het vorige vaak ook weer niet goed.

Maar zelfs als mensen zelf gaan zoeken naar basis kennis is het aanbod van info zo divers, dat je nooit meer zeker weet wat goed is. Zeker bij het natuurlijk bekappen zijn er behoorlijke meningsverschillen over de hoeven en de manieren van bekappen, de stand etc.

Nikkie, leuk! Ik volg je ook terug nu!!

Muze; ik snap je heel goed. Maar het gekke is dat de filmpjes waar mensen overdrijven toch echt beter aanslaan dan een gewoon spontaan gefilmd filmpje.

Ik verdien er niks aan, maar zie bijv dat je op insta veel minder snel veel views krijgt dan op tiktok. Op Youtube wisselt dat.

Maar er is wel erg veel aanbod. Ik plaats maar 1x pw iets. Persoonlijk vind ik doodgegooid worden met reclame best irritant en ook mensen die de hele dag op fb posten, scroll ik toch sneller langs. Mensen waar ik waarde aan hecht, probeer ik dan wel iets eruit te pikken om iets te liken en liever ook nog ene reactie te plaatsen, maar soms is het gewoon teveel te vaak. En alleen een like vind ik ook te makkelijk, dus probeer bij een aantal mensen wel de moeite te nemen om dan ook te reageren.

Voor mij hoeft niemand mijn verhaal of werk te geloven. Er is maar 1 ding wat hoeft te gebeuren en dat is dat het paard beter weg loopt dan dat het aan kwam lopen. Lukt me dat niet meteen dan probeer ik daar ook een verklaring voor te vinden. En lukt me dat zelf niet dan spar ik met collega's of 'zorgpartners'.

Doordat ik zelf niet zo van de 'verhalen' ben is het netwerk voor mijn gevoel inderdaad belangrijker dan social media.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 17:45

Wat een leuk topic! Ik meld mij ook! Ik heb vorig jaar de pensionstal van mijn ouders overgenomen. We zaten al 10 samen in de VOF maar het is nu echt steeds meer het bedrijf van mij en mijn broer :)

Dat is anders dan bij jullie, ik vind het dan weet heel erg lastig om een bestaand bedrijf zo te maken dat het past bij mij, zonder dat ik uit het oog verlies hoe het was :)