Hoe omgaan met onzekere pony?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Veluwse80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-25 12:49

mce schreef:
zeker de ene 3,5 jarige loopt al wedstrijden, de anderer niet, voor de handel zal een 3,5 jarige onder een handige ruiter wel even de punten rijden, wil niet zeggen dat dat goed voor een 3,5 jarige is.

Ervaar dat nu zelf weer in onze zoektocht naar een pony

Precies en daar ga je al. Die meiden op die stallen zijn zo handig. Die kunnen alles rijden maar mijn dochter redt dat echt niet hoor.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 12:51

Dat er al zat 3,5 jarige op wedstrijd lopen wil niet zeggen dat dat het gemiddelde is.
Ik zou dat, zeker icm met een jonge amazone eerder als uitzonderingen willen bestempelen.

En braaf in het bos lopen met een BBP vind ik ook al best een klus voor een jonge onzekere pony icm dito ruiter. Dat valt bij mij ook wel in de categorie: moeilijke dingen doen. Zeker als je elkaar nog maar pas kent.

Je vraagt hier om wat zekerheden: Als ik dit doe, gaat er dan dat gebeuren? Maar dat weet niemand. Online niet. En offline ook niet.
Maar er lijkt aan allerlei kanten ruimte voor verbetering mogelijk. Als jullie in de basis denken dat het best een leuke pony is. En je wat geduld op kunt brengen zou ik die stappen gewoon gaan zetten.
Je leert er zelf ook weer van. En lukt het uiteindelijk niet met deze pony. Ben je toch weer wijzer geworden en kun je beter op zoek naar een volgende pony.

En eerlijk is eerlijk: ik zou niet graag een pony willen verkopen die nu niet helemaal in orde is fysiek/mentaal. Dan lever je er geld op in. En geeft de pony ook niet perse de beste kansen voor een volgend fijn plekje. Zeker niet als je zegt dat je dochter er dol op is.
Geen schande hoor. Om een paard te verkopen. Maar je wil ze toch gewoon een nette volgende kans geven dan.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 12:51

Maagzweren zullen nog niet weg zijn. Pony is jong en al heel vaak van eigenaar gewisseld. Gun hem een betere stalling en een tijdje rust om helemaal te herstellen en aan zijn plek en huidige baasjes te wennen. Je wilt te veel en te snel. Alternatief: ander huisje voor deze pony vinden met het eerlijke verhaal en een ervaren pony voor je dochter kopen waar ze zo op weg kan rijden.
Laatst bijgewerkt door henshem op 07-03-25 12:53, in het totaal 2 keer bewerkt

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 12:52

Ja, TS er zijn pony’s die op die leeftijd wedstrijd lopen. Maar dat wil niet per definitie zeggen dat dat goed is voor dat dier.
Een eigen paard is veel meer dan rijden alleen. Je kan zoveel andere, leuke dingen doen. Ook dat kan je aan je dochter meegeven. Zoals iemand anders het al zei: je kan maar zo snel gaan als de pony aankan. Verwacht en vraag je stelselmatig meer, dan loop je het risico een pony te krijgen met gedragsproblemen door bv frustratie, nog meer medische kwalen of een tikkende tijdbom. Je kan zoveel meer bereiken door rustig aan te doen, op het tempo van de pony dan door nu door te duwen omdat dochterlief wil rijden.

Veluwse80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-25 12:56

pateeke schreef:
Ja, TS er zijn pony’s die op die leeftijd wedstrijd lopen. Maar dat wil niet per definitie zeggen dat dat goed is voor dat dier.
Een eigen paard is veel meer dan rijden alleen. Je kan zoveel andere, leuke dingen doen. Ook dat kan je aan je dochter meegeven. Zoals iemand anders het al zei: je kan maar zo snel gaan als de pony aankan. Verwacht en vraag je stelselmatig meer, dan loop je het risico een pony te krijgen met gedragsproblemen door bv frustratie, nog meer medische kwalen of een tikkende tijdbom. Je kan zoveel meer bereiken door rustig aan te doen, op het tempo van de pony dan door nu door te duwen omdat dochterlief wil rijden.

Oh ho ho.. het gaat haar zeer zeker niet alleen om het rijden. Werken vanaf de grond doet ze ook heel graag.
Maar ja af en toe rijden vindt ze wel leuk ja!
We hebben er al grondwerkinstructie alles bij gehad.

pateeke

Re: Hoe omgaan met onzekere pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 13:54

Ik bedoel het niet aanvallend. Ik bedoel vooral dat rijden (en grondwerk) maar 2 mogelijkheden zijn om met een eigen paard te doen. Haal de druk, het “moeten” werken voor de pony er even af en doe dingen die leuk zijn voor de pony en je dochter zodat ze een goede band en wederzijds vertrouwen kunnen opbouwen. Dat is echt stap 1 en van daaruit kan je verder gaan werken naar een pony waarmee je alles kan zoals bb het bos in.

Veluwse80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-25 14:00

Jammer dat zijn vorige eigenaar eerst heeft gezegd dat hij wegging omdat hij te klein bleef voor zijn span en nu dus wel verteld hoe het zit. Als je dit had geweten bij aankoop had ik het nooit gedaan voor een 14 jarige

(De pony niet rechtstreeks bij hem gekocht hoor, maar had kunnen achterhalen via een stempel in het paspoort)
Laatst bijgewerkt door Neonlight op 08-03-25 19:51, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Privecommunicatie verwijderd

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 14:07

Huh? Daar lees ik toch niks geks?
Voet gebroken en daarom besloten niet verder te gaan met deze.
Bij aankomst bang. Daar is niks geks aan voor een jonkie.
Goed en lief karakter maar wel snel bang en in de verdediging.

Geen heel maffe dingen voor een 3 jarige. Het is dus alleen geen heel cool en collected type. Maar dat heb je vast ook gemerkt bij de bezichtigingen.
En als je dat daar niet gemerkt hebt is het ook goed nieuws. Dan weet je dus dat het er in zit. Dat je alleen moet zoeken hoe jij het er weer uit krijgt.

Ik vraag me door jouw reacties in dit topic wel af of een jong paard was wat je toen had moeten willen kopen. Je verwachtingen van zo'n jonkie waren best hoog gespannen heb ik het idee.

Overigens mag je overigens geen hele prive converstaties delen op bokt meen ik. Niet dat je hier iets heel verkeerds plaatst.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 14:09

Goh, vorige eigenaar schuift het heel erg af op de pony zelf . Ik denk dat zijn gedrag niet zo vreemd is gezien zijn voorgeschiedenis.
Helaas gebeurt het nog regelmatig dat verkopers niet eerlijk zijn, uit angst dat ze het dier anders niet verkocht krijgen. Koper en pony zijn daar uiteindelijk de dupe van.
Het kan wellicht wel goed komen met deze pony, als je bereid bent er tijd, geduld en energie in te steken. Evt in tussentijd dochter op de manege of zo laten rijden en dan bij Indy hem de tijd geven te herstellen en jullie te gaan vertrouwen, samen leuke dingen doen etc.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 14:12

Waar lees jij afschuiven op de pony dan?

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 14:13

Eerlijk gezegd snap ik niets van het bericht. Het heeft te maken met ‘zijn eigen’ maar niet met zijn karakter?

En onduidelijk is of de pony toen al maagzweren had die bij het gedrag een rol speelden.

Wat willen jij en je dochter nu? Wil je er tijd en geld investeren of willen jullie iets anders? Ik krijg het idee dat je er al een beetje klaar mee bent.

Veluwse80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-25 14:16

henshem schreef:
Eerlijk gezegd snap ik niets van het bericht. Het heeft te maken met ‘zijn eigen’ maar niet met zijn karakter?

En onduidelijk is of de pony toen al maagzweren had die bij het gedrag een rol speelden.

Wat willen jij en je dochter nu? Wil je er tijd en geld investeren of willen jullie iets anders? Ik krijg het idee dat je er al een beetje klaar mee bent.

Ik moet de veiligheid van mijn dochter waarborgen en als hij defensief gedrag vertoont dan is dat best link in mijn ogen

Veluwse80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-25 14:19

pol013 schreef:

Geen heel maffe dingen voor een 3 jarige. Het is dus alleen geen heel cool en collected type. Maar dat heb je vast ook gemerkt bij de bezichtigingen.
En als je dat daar niet gemerkt hebt is het ook goed nieuws. Dan weet je dus dat het er in zit. Dat je alleen moet zoeken hoe jij het er weer uit krijgt.

Ik vraag me door jouw reacties in dit topic wel af of een jong paard was wat je toen had moeten willen kopen. Je verwachtingen van zo'n jonkie waren best hoog gespannen heb ik het idee.

Overigens mag je overigens geen hele prive converstaties delen op bokt meen ik. Niet dat je hier iets heel verkeerds plaatst.

Ze reed een 4 jarige bij en jonge pony’s zijn niet per definitie not done. Mits ze dus niet al teveel voorgeschiedenis hebben vind ik. En met Indy is er toch iets gebeurd , hetzij in de hengstenkudde oid. Maar hij is wel wat gecompliceerder dus

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 14:20

Er is zeker wat gebeurd, namelijk al veel te vaak verhuist op zijn jonge leeftijd.

Dahlia85

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 14:21

Ik denk vooral geduld, veel kleine stapjes en de moed niet opgeven (als het enthousiasme er voor is)
Het is vooral afhankelijk van hoe jullie er zelf in staan. Is het een leuke uitdaging er samen iets van te maken of ben je bang dat je dochter snel haar liefde voor paarden zal verliezen als het moeilijk gaat. Als het enthousiasme er vanaf gaat is het zonde maar het kan ook een prachtige uitdaging zijn samen een team te gaan vormen. Zowel je dochter als de pony zijn nog jong

Veluwse80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-25 14:23

pol013 schreef:

Omdat de 1e x toen ik hem contacteerde hij zei dat hij de pony heeft verkocht omdat hij te klein bleef voor zijn span.
Maar daar lijkt het dus niet op.
Nu ik aangeef beetje vast te lopen komt hij ineens hiermee

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 14:38

pol013 schreef:

Dingen als: hem ergens anders stallen waar de omstandigheden beter zijn kunnen misschien helpen, maar het licht “aan zijn eigen”. Dat vind ik toch wel behoorlijk afschuiven op de pony. Het zijn niet zijn achtergrond of de leefomstandigheden, maar het is de “schuld” van de pony die maar niet zo angstig / defensief moet zijn. Beetje: het is het probleem van de pony, dat die het zelf maar oplost, iets aan de omstandigheden veranderen zal het probleem niet oplossen… tja, zo werkt het nu eenmaal niet.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 14:45

Als eerst vraag ik me af hoelang jullie de pony hebben? Een band opbouwen duurt echt langere tijd, dat lukt niet in bijvoorbeeld 2 maanden. De pony is chagrijnig en heeft een voorgeschiedenis van maagzweren. Dat laatste zou ik ook uit willen sluiten voordat je de pony als chagrijnig beschouwd. Als je pijn hebt, kun je gewoon niet veel hebben.

Voorts zeg je dat de pony veel hapt. Dit is eigenlijk normaal gedrag en zie je vooral bij jonge hengsten en ruinen. Jonge hengsten veulens gaan vaak al binnen enkele dagen naar de hals van hun moeder bijten als voorbereiding op later.

Als mens is dit niet gewenst dat ze bijvoorbeeld in je arm/mouw bijten, dus gaan we corrigeren, maar je kunt het paard ook iets aanbieden wat hij wel vast mag houden. In mijn geval was dat meestal een stuk van het halster touw. Als ze weten dat dit mag, dan is de neiging om overal in te bijten vaak zo over. En het paard heeft letterlijk wat houvast als hij natuurlijk gedrag mag vertonen.

Daarnaast geef je aan dat het paard veel op stal staat en weinig contact heeft met soortgenoten. Ook dat zorgt vaak al voor stress, zeker bij jonge dieren en 3,5 is echt nog heel jong. Als dit niet aangepast kan worden probeer dan in elk geval alternatieven te vinden. Zoals een jolly bal, grote speelbal en dergelijke op stal en in de paddock zodat het paard iets heeft om mee bezig te zijn.

14 jaar en een jonge pony is geen ideale combinatie, maar als je dochter echt wil volhouden, moet ze er rekening mee houden dat dit echt tijd gaat kosten. Wel een aanrader is bijvoorbeeld het boek paardentaal als je meer inzicht wilt krijgen hoe paarden redeneren. Voort is het van belang om in elk geval hulp te zoeken als de dingen moeilijk gaan, zodat de situatie niet uit de hand loopt, maar daar waren jullie geloof ik al mee bezig.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 14:50

Hij heeft nu zweren. Dus het gaat niet om een voorgeschiedenis van zweren.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 14:51

Veluwse80 schreef:
Oh ho ho.. het gaat haar zeer zeker niet alleen om het rijden. Werken vanaf de grond doet ze ook heel graag.
Maar ja af en toe rijden vindt ze wel leuk ja!
We hebben er al grondwerkinstructie alles bij gehad.

Dat is prima maar het zou heel goed kunnen dat het tempo gewoon veel te hoog is... hij is nog maar 3,5 en dan 'alles' erbij gehad...dat zijn trajecten van langere periode, waarin je meegroeit met wat een pony op die leeftijd kan verwerken.

Geef het tijd, geef het dier een beter onderkomen, en leg de lat voor deze groene pony niet te hoog.
Zodra de doelstellingen bijgesteld worden naar een tempo wat past zal het hopelijk beter gaan.
Het is bij een nieuw paard, helemaal bij een jong dier, altijd zoeken naar de beste weg, en die hebben jullie met dit groene paardje nog niet gevonden.
Inmiddels zijn er al een heel aantal handvatten aangereikt, en misschien komt het 'gecompliceerde' gedrag voort uit het feit dat een jonge pony toch een ander verhaal is dan een goed beleerde oudere pony. Het is aan jullie te leren hoe je daar goed mee moet omgaan zodat jullie zijn signalen correct interpreteren, er correct op regeageren, en hij begrijpt wat jullie willen en daar ook plezier aan gaat beleven.
Laatst bijgewerkt door Lindsey_99 op 07-03-25 14:52, in het totaal 1 keer bewerkt

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 14:51

pateeke schreef:
pol013 schreef:

Dingen als: hem ergens anders stallen waar de omstandigheden beter zijn kunnen misschien helpen, maar het licht “aan zijn eigen”. Dat vind ik toch wel behoorlijk afschuiven op de pony. Het zijn niet zijn achtergrond of de leefomstandigheden, maar het is de “schuld” van de pony die maar niet zo angstig / defensief moet zijn. Beetje: het is het probleem van de pony, dat die het zelf maar oplost, iets aan de omstandigheden veranderen zal het probleem niet oplossen… tja, zo werkt het nu eenmaal niet.

Oh dat lees ik anders.
Ik lees: ja de huisvesting kan helpen. Maar het bangige zit ook gewoon in het paard en komt dus niet exclusief door de huisvesting.

Dat is niet afschuiven voor mij. Maar gewoon erkennen dat ieder dier anders in elkaar steekt. En realistisch. Dat dit diertje waarschijnlijk niet zomaar 'poef' dapper wordt.

Ts: dat wroeten in het verleden heeft niet zo heel veel zin vrees ik. Ik lees gaan heel gekke dingen waarom deze pony weg gegaan is bij de vorige eigenaar. Te klein/zelf geen mogelijkheden door een gebroken voet om er extra werk in te steken zijn geen zaken waar je echt meer verder geholpen bent.
Dat terug kijken gaat niet ongedaan maken dat je nu moet bekijken of je het ziet zitten om aan de slag te gaan met deze pony.

Je krijgt hier in het topic wel wat aanwijzingen waar je wél mee verder kunt komen. Zonder enige garantie. Dat wel. Die krijg je zelden. Maar zit je bij een jong paard bijna altijd verkeerd.

Zo te lezen is het gedrag wel heftig maar heeft de pony ook zijn goede kanten. Mogelijk heb je het binnen 2 maanden weer helemaal leuk op de rit. Als de maagzweer dwars zit kán het zomaar een heel pak beter worden. Als de pony meer lekker buiten kan spelen. Als jullie net dat stukje vertrouwen in elkaar vinden.
Misschien lukt het niet.

Er zijn maar 2 mogelijkheden voor jullie nu als je wil dat er iets veranderd:
- je gaat verbeteringen doorvoeren en een beetje geduld hebben
- je verkoopt de pony zoals die nu is.
Gewoon doorgaan met wat je nu doet en hopen op (positieve) verandering lijkt mij nu niet aan de orde.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 15:04

Laatst bijgewerkt door mce op 07-03-25 15:39, in het totaal 3 keer bewerkt

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 15:11

pol013 schreef:
Ts: dat wroeten in het verleden heeft niet zo heel veel zin vrees ik. Ik lees gaan heel gekke dingen waarom deze pony weg gegaan is bij de vorige eigenaar. Te klein/zelf geen mogelijkheden door een gebroken voet om er extra werk in te steken zijn geen zaken waar je echt meer verder geholpen bent.
Dat terug kijken gaat niet ongedaan maken dat je nu moet bekijken of je het ziet zitten om aan de slag te gaan met deze pony.

Waar het denk ik om gaat is niet zozeer dat het een "vreemde" / "verkeerde" reden is volgens TS, maar eerder dat er aanvankelijk een andere reden gegeven werd voor verkoop dan de vorige eigenaar nu geeft.
Het verhaal is ook anders. Als jij denkt: ik koop een topbrave 3,5 jarige die alleen helaas te klein is voor de verkoper in kwestie, dan stap je er helemaal anders in dan wanneer je weet dat het gaat om een pony die angstig is, defensief kan reageren, begeleiding etc nodig heeft en weggaat omdat de verkoper dat om één of andere reden niet kan bieden aan het dier.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 15:23

pateeke schreef:
pol013 schreef:

Waar het denk ik om gaat is niet zozeer dat het een "vreemde" / "verkeerde" reden is volgens TS, maar eerder dat er aanvankelijk een andere reden gegeven werd voor verkoop dan de vorige eigenaar nu geeft.
Het verhaal is ook anders. Als jij denkt: ik koop een topbrave 3,5 jarige die alleen helaas te klein is voor de verkoper in kwestie, dan stap je er helemaal anders in dan wanneer je weet dat het gaat om een pony die angstig is, defensief kan reageren, begeleiding etc nodig heeft en weggaat omdat de verkoper dat om één of andere reden niet kan bieden aan het dier.

Sinterklaas bestaat helaas ook niet ..... Je kan niemand op zijn of haar mooie bruin/blauwe ogen
geloven :)

Is de pony gekeurd bij aankoop TS?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 15:37

pateeke schreef:
pol013 schreef:

Maar ze heeft nu contact met de eigenaar van vóór de verkoper waar ze hem zelf van gekocht heeft. Dus dat ze daar nu 2 kanten (mogelijk van gewoon hetzelfde verhaal) van hoort doet er niet zo veel toe.
Daarbij is de pony blijkbaar ook een hele tijd best braaf geweest dus nóg minder relevant.

Alleen wel fijn/handig om nu te leren een oud-oud-eigenaar dat er ergens een onzekere pony in schuilt wat nu dus weer opnieuw naar voren lijkt te komen. En het geen compleet nieuw of niet eerder vertoond gedrag is.
Dan is het nu aan TS en de puzzel te leggen terug naar die fijne pony die ze gekocht hebben.