Blijven hangen in stijgbeugels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 14:12

_Lorette_ schreef:
Er klapt een deel om en ik zat vast aan het uiteinde van het voetbed (of hoe heet dat). Ik heb geprobeerd een foto te zoeken van de oude Kwik-Out modellen, maar die kan ik niet vinden. In mijn herinnering klapte mijn voetbed niet om. Het is al wel van jaren geleden. Sindsdien geen veiligheidsbeugel meer gehad.

Dat moet dan voor 95 zijn geweest want toen kocht ik mijn kwik outs.
En daar ging dat voetbed al mee omhoog, net als nu.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 14:15

Roodvos schreef:
pmarena schreef:
Ja die Swiss clips had ik ook al in 1992 volgens mij, gekregen van iemand die ze bij een concours had gewonnen. Toen was het net nieuw denk ik. Ik vond het wel een mooi systeem maar ook daarbij had ik niet echt het Hallelujah gevoel. Want je bent toch nog steeds afhankelijk van een mechanisme waarvan je maar moet hopen dat het werkt zoals de bedoeling is.

Ik heb ooit (op YouTube?) een filmpje gezien met onderzoek naar veiligheidsbeugels. Het werd gepost in een topic hier op Bokt over veiligheidsbeugels. Er werden diverse beugels getest mbv een rodeo stier ("kleine val" waaronder ook de swiss clips. In het hele rijtje waren die swiss clips toen de enige die los kwamen.

Ik kan het bewuste filmpje niet terug vinden, maar hier een soortgelijke test:
[ Video ]

Ja in theorie werken ze wel goed, zoals gezegd: ik had ze ook :j

Volgens mij waren ze er destijds voor 2 gewichtsklasses. Van ruiters.
Maar het idee stond me toch niet zo aan. Dat hij om welke reden dan ook niet los komt wanneer nodig.
Of juist wel loskomt wanneer het je heel ongelukkig uitkomt en je dan juist jezelf te barsten valt.

Maar ik ben gewoon een zeikerd en denk iets te ver door over dingen die fout kunnen gaan.
Dat zal zijn reden wel hebben denk ik dan maar := Voor mij is het belangrijk dat ik echt (onderbouwd!) een goed gevoel ergens bij heb.

Er op vertrouwen dat een mechanisme wel zal werken, vind ik wat te spannend.
Ik zie liever gewoon met mijn eigen ogen heel simpel en overzichtelijk of iets functioneert zeg maar.
Met een korfbeugel heb je dan imo meer zekerheid dan met andere beugels die ik tot nu toe langs zag komen.

Momenteel vind ik vooral die beugels met een geheel flexibele zijkant wel interessant trouwens, als je om welke reden dan ook geen korf wilt :) Alleen weet ik ook niet zeker of die wel stevig genoeg zijn om weer goed terug te kunnen vinden als je ze tijdens een rengalop of zoiets kwijtraakt.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 14:28

DuoPenotti schreef:
Dat moet dan voor 95 zijn geweest want toen kocht ik mijn kwik outs.
En daar ging dat voetbed al mee omhoog, net als nu.

Dat lijkt me dan van niet. :') Toen reed ik echt nog geen paard.

Gelukkig was ik nogal posterig op Bokt.

Citaat:
Even in een rengalopje gezet toen ik bij het lange pad kwam. Op het pad daarna reed ik rustig weer verder. Opeens deed ik mijn ogen open en hing ik met mijn voet nog in de beugel naast Bam op de grond, weer helemaal terug bij het begin van het pad. Mijn voet zat helemaal vast. Ik heb veiligheidsbeugels aan mijn zadel. De beugel was opengeklapt, maar mijn laars was blijven haken aan de bovenkant (!!) van de beugel. Snap dat dan! Voet van de laars helemaal opengescheurd....

De bovenkant van de beugel dus. :+ In 2008. Ik was zelfs even out geweest (misschien daarom de naam Kwik-Out :Y) ), dus mijn verhaal was toen al niet helemaal helder. Beide beugels waren opengeklapt en de bovenkant van de linker beugel is dus door het leer van mijn laars gegaan, waardoor ik bijna niet los kon komen. Bizar, maar ik kan er ook niets anders van maken. Als je het zo zou willen, was het vast niet gelukt.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 15:30

Haha kiwk out :D

Ja ik geloof je wel. Dat zijn idd van die dingen dat je denkt hoe dan?

Afbeelding
En dan bedoel je het gele of het blauwe?
Denk het blauwe?

Hannanas

Re: Blijven hangen in stijgbeugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 15:40

Dat pinnetje kunnen ze beter vervangen door een magneet.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 15:43

Hoe makkelijk klapt die überhaupt weer terug normaal gesproken....? Ik blijf het een beetje een eng systeem vinden..... zie inderdaad wel voor me hoe je aan dat uitstekende deel zou kunnen blijven hangen.

Of dat 'ie open klapt en dan open blijft staan, brrrrr.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 15:50

Snel. Met best wat kracht.
Heb er met poetsen mijn fikkes wel eens tussen gehad :+

Maar ook zonder echt kracht open.
Ik heb ze altijd wel fijn gevonden.
Maar wilde graag bredere.

Ja dat kleine pinnetje is mijn inziens ook onnodig.
Je staat immers op de zool/onderkant

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 15:56

Ts wat eng! Gelukkig kun je het navertellen.

Ik rijd al 20 jaar met EZ rides met korf.
Ontzettend lomp en lelijk maar je kunt er niet met je giet doorheen en ze zijn erg comfortabel.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 15:57

pmarena schreef:
Hoe makkelijk klapt die überhaupt weer terug normaal gesproken....? Ik blijf het een beetje een eng systeem vinden..... zie inderdaad wel voor me hoe je aan dat uitstekende deel zou kunnen blijven hangen.

Of dat 'ie open klapt en dan open blijft staan, brrrrr.

Ze klappen niet automatisch terug. Maar wat is er eng als die open blijft staan?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 16:28

Wat niet....? :=

Zo'n metalen uitsteeksel waarmee je langs vanalles heen kan gaan met een rotvaart..... dat tegen je paard zelf aan kan klapperen. Waarmee je ergens achter kan blijven hangen. Ik vind het echt doodeng.

En wederom: zie je voet er maar weer eens in te krijgen als je je beugel tijdens een ongelukkig moment kwijtraakt. Mensen kijken vaak alleen naar "kom ik los als ik val" maar ik vind het persoonlijk ook belangrijk om te kijken naar de veiligheid in andere precaire situaties. Diverse veiligheids dingen kunnen juist problemen veroorzaken tijdens andere situaties.

Dan 100x liever die lompe EZ-rides inderdaad :j Alleen jammer dat die geen gedraaide ophanging hebben maar daar kan je met je beugelriem nog een draai aan geven met een beetje geluk.

Het is alleen geen oplossing voor dressuurwedstrijden ofzo.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 16:34

Als die open is, is het uitsteeksel inderdaad. Maar een niet veiligheidsbeugels vormt net zo goed iets wat kan blijven haken. En met een korfje net zo goed, klappert die net achterstevoren en haak je hem ook zo ergens omheen. Dan kunnen we alleen nog maar zonder enige vorm van tuig rijden.

Hij zal niet tijdens het rijden open klappen, dat moet je heel rare capriolen uithalen. En mocht je toch die rare capriolen uithalen, kan je voet er nog steeds in, alleen heb je dan het voetbed aan de zijkant van je voet zitten. Maar dat zo goed geneog moeten zijn om weer fatsoenlijk te kunnen remmen etc. (Moet je alleen niet weer in een 'mogelijke blijven-haken situatie' komen, want dan zal je vermogen om los te komen wel afnemen)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 16:49

Ik weet het niet hoor, ik vind het gewoon een eng ding Y;(

Bij een korfje heb ik een veel beter gevoel en betere ervaring ook dat die meestal wel gewoon goed terug aan je voet te krijgen is. En daar ken ik ook geen ervarings verhalen van dat er een paard of ruiter lelijk aan vast is komen te zitten. Althans bij vaste korven / tapaderos. Van die los aanklikbare dingen durf ik het niet te zeggen.

En bij een gedraaide ophanging zullen ze ook niet zo snel verkeerd komen te hangen denk ik :)

Maar zoals gezegd ben ik ook gewoon een zeikerd. Ik vond de Safestyle ook al niet prettig omdat die knobbel precies als een soort spoortje tegen Mareentje haar ribbetjes aan hing. Ik zie dan ook al voor me hoe een kwijtgeraakte beugel haar lekker aanspoort om nog harder te gaan tijdens een schrik-actie :=

Ik moet gewoon niks van uitsteeksels hebben omdat dat op diverse manieren voor gevaar kan zorgen.
En je daarnaast ook nog steeds op de juiste werking van een mechaniekje moet vertrouwen. Ik schrap die onzekere factors er liever tussenuit als het ook prima anders kan :)
Laatst bijgewerkt door pmarena op 03-03-25 16:50, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 16:50

Die krijg je onmogelijk helemaal open geklapt als je nog op het paard zit.
En als hij voor een deel open gaat klapt hij echt uit zichzelf dicht.
Komt hij op een bepaalt punt blijft hij open staan.
Maar hoe je daar zou kunnen komen zonder vallen?
En ja dan zou hij ergens in kunnen prikken.
Ook al gaat hij zonder veel kracht weer dicht.

Let niet op de rommel mijn zadels staan in de rommelkamer

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 16:50

Ja het systeem / idee an sich is heel leuk :j

Maar ik pas voor deze. Gelukkig is er voor ieder wat wils :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 17:10

We hebben jaren Kwikouts gehad op stal en die gingen echt helemaal nooit onvoorzien open. De paar keren dat ze open waren was echt alleen omdat er iemand afgevallen was. Wel zijn het vrij zware beugels.

(Overigens is dat pinnetje wel nodig voor de stevigheid. Het is niet alleen maar om de beugel dicht te houden en waarschijnlijk niet zomaar te vervangen door een magneet.)

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 21:08

Ik heb een kwik-out tegen mijn hoofd gehad, telt dat ook als onveilig? Bloedde goed :j

Dat gezegd hebbende snap ik niet goed dat je over dit systeem valt met "mogelijke gevaren" als het paard zonder jou verder loopt, maar vind je de grote klapper korven geen probleem? Die dingen blijven aan alle uitsteeksels haken, heb je dat weer. Ben je daar dan niet bang voor?

Overigens zal het me weinig uitmaken of een beugel mijn paard een keer prikt als die besloten heeft mij ergens achter te laten op zo'n manier dat het mechanisme in werking gezet is. Dan ben ik allang blij dat ik daar niet achteraan bungel. :=

Ik rij al jaren met Freejump. Nu val ik gelukkig niet zo vaak, maar ik zit er nooit in vast, ook niet in de scherpe puntjes die op het voetbed zitten.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 01:31

prugelpiet schreef:
maar vind je de grote klapper korven geen probleem? Die dingen blijven aan alle uitsteeksels haken, heb je dat weer. Ben je daar dan niet bang voor?

Ik heb beugels met gesloten korven, daar heb je dat dan weer niet mee. Lijkt op tapaderos, maar dan voor een Engelse beugel. Maar goed, ik verkies dus meestal de elastiek.

Ik hoop gewoon vurig dat ik nooit nergens aan blijf haken, doodeng idee ;( .

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 07:49

Prugelpiet:

pmarena schreef:
Hoewel daar vast ook wel weer een freak-accident mee kan gebeuren, dat een korfje aangevreten werd door de stalhond ofzo en je er dan alsnog in vast kan komen te zitten. Of dat je met een open korfje ergens achter kan blijven hangen en paard daar erg van schrikt ofzo.....

Ja dus :j

Maar daarvan is de kans imo veel kleiner op problemen. Want zoveel dingen om aan vast te komen te zitten zijn er niet hier in de polder. Te paard is de kans sowieso nihil dat je zo dicht langs een uitsteeksel rijdt dat het in je beugel kan komen, en dan ook nog eens er in terecht komt, wat niet mee valt bij een rond kapje waar dingen vanaf ketsen.

Als je er vanaf valt en de beugels rond zouden springen tijdens de vlucht van je paard....dat doen alle beugels. Dan heb ik liever kunststof beugels dan een zware metalen beugel die tegen mij of paard aan klettert #) .... of tegen een voorbijganger.... die eventueel probeert om paard te vangen -O-

En mocht een beugel met korfje met paard alleen op de vlucht ergens in vast komen te zitten.....het is maar kunststof, dat trekt kapot zonder dat paard er veel van merkt denk ik :(:)

Lijkt me een veel minder gevaarlijke optie dan met rondkletterende metalen uitsteeksels als een soort Ben Hur strijdwagen los rondrennen.....

Heftig ook wel, stijgbeugel tegen je hoofd. Zal je ook wel even sterretjes gezien hebben :(:)

Ik heb de (volgens mij 1e generatie?) Freejump stijgbeugels gehad met zo'n vastklik systeem net als bij ski-schoenen geloof ik. Die vond ik bij nader inzien ook doodeng :') Want dan kan je er ook niet even snel afstappen in een rare situatie omdat je vast zit :=

Daarom: dat systeem dat ze nu hebben, met die flexibele zijkant en gedraaide ophanging vind ik wel een mooi systeem :j Zijkant lijkt me wel nog vrij stug.... en niet zo heel ver open te gaan en alleen aan de bovenkant te wijken..... het geeft mij niet de indruk dat je daar altijd 100% zeker direct los uit zal komen eigenlijk. En ook vrij heftige pinnetjes die in je profiel van je zool vast kunnen komen te zitten wellicht.

Maarja nogmaals: ik ben een erg ver doordenkende zeikerd, dat geef ik grif toe :j :=

Ik weet niet of er inmiddels wat soepelere open zijkanten beugels zijn. Van echt sterk materiaal zodat ze niet door materiaalmoeheid na X jaar afbreken (altijd een groter risico met 1 open zijkant). Maar zelf zou ik de investering voor dergelijke dure beugels niet meer doen, tenzij je een beetje een mooie beugel wilt om dressuur / spring wedstrijden mee te rijden :)

Ik heb zelf ook nog een poosje de K'vall stijgbeugels gehad, dat zijn ook wel leuke dingen voor recreatief / endurance gebruik. Met een korfje maar niet echt veiligheidsbeugels per-sé, en een beetje tricky met al die riempjes.

komone

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 09:09

Ik heb de IJslandse beugels met zo’n draaiing. Nog nooit echt uitgetest met een val gelukkig. Maar vind ze wel prettig rijden.

Lobke1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 10:58

Wat een nare ervaring!

Zelf gebruik ik sinds een aantal jaar alleen nog maar de beugels van Jin:
https://www.finerider.nl/webshop/ruiter ... ugels.html

De flexibele tak kan alle kanten op buigen, heb er nog nooit problemen mee gehad.

Dan ben je niet afhankelijk van een mechanisme wat op dat moment maar open moet gaan en heb je ook geen kans dat je nog ergens achter blijft hangen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 11:09

Even op YouTube opgezocht en die lijkt een stuk flexibeler inderdaad +:)+

En toch stevig genoeg lijkt het, dat je tijdens het rijden je beugel nog terug kan vinden.
Jammer dat hij geen gedraaide ophanging heeft, dan zou dat nog wat makkelijker gaan.

Maar als je een beetje normaal uitziende stijgbeugels wilt (geen korfjes) dan vind ik deze nog de beste optie die ik langs heb zien komen :j

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 11:47

Ik stuit zojuist op een TikTokje, ook iemand die bleef hangen in deze beugels:

Ik moest gelijk aan dit topic denken.

Afbeelding

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 11:58

Ja dit filmpje werd al eerder besproken. Heftig hoor bah.

Polarize

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 11:59

Volgens mij is dat ook op, omdat haar laars ook gescheurd was en op de TikTok ook.

HopeDreamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 12:53

Ik heb de beugels van Safe Riding nu al jaren. Ze bevallen erg goed, maar er hangt wel een flink prijskaartje aan...