Rugpijn paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 09:10

Rizette, op je vraag: Is Osteopaat eigenlijk wel een beschermde titel of mag iedereen zich zo noemen?

https://www.motabi.nl/dierosteopathie/# ... 0is%20(nog)%20geen%20beschermd,en%20waar%20deze%20is%20opgeleid.

Dierosteopathie
Een erkende dierosteopaat heeft een ruime kennis over de anatomie, fysiologie en pathologie, en kan deze ook toepassen.
Dierosteopathie is (nog) geen beschermd beroep. Kijk dus altijd goed dat de osteopaat gediplomeerd is en waar deze is opgeleid.

Op https://www.icreo.com en op https://www.nvdierosteopathie.nl (de website van de NVDO; Nederlandse Vereniging Dierosteopathie) staat meer informatie over dierosteopathie en een lijst met gediplomeerde therapeuten.
Bij ICREO wordt namelijk minimaal een medische of paramedische (HBO/Master/WO) vooropleiding gevraagd, in tegenstelling tot andere opleidingen.
En ook bij de NVDO zijn enkel gediplomeerde dierosteopaten aangesloten die aan de eerder genoemde vooropleidingseisen voldoen.
Daarnaast vergoeden diverse huisdieren ziektekosten verzekeringen enkel de behandelingen van ICREO opgeleide dierosteopaten. Kijk in uw polis of de behandelingen mogelijk worden vergoed.

Verder wordt er indien nodig samengewerkt met dierenartsen, dierfysiotherapeuten, gedragstherapeuten, trainers of andere disciplines.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 09:53

mce schreef:
Rizette, op je vraag: Is Osteopaat eigenlijk wel een beschermde titel of mag iedereen zich zo noemen?

https://www.motabi.nl/dierosteopathie/# ... 0is%20(nog)%20geen%20beschermd,en%20waar%20deze%20is%20opgeleid.

Dierosteopathie
Een erkende dierosteopaat heeft een ruime kennis over de anatomie, fysiologie en pathologie, en kan deze ook toepassen.
Dierosteopathie is (nog) geen beschermd beroep. Kijk dus altijd goed dat de osteopaat gediplomeerd is en waar deze is opgeleid.

Op https://www.icreo.com en op https://www.nvdierosteopathie.nl (de website van de NVDO; Nederlandse Vereniging Dierosteopathie) staat meer informatie over dierosteopathie en een lijst met gediplomeerde therapeuten.
Bij ICREO wordt namelijk minimaal een medische of paramedische (HBO/Master/WO) vooropleiding gevraagd, in tegenstelling tot andere opleidingen.
En ook bij de NVDO zijn enkel gediplomeerde dierosteopaten aangesloten die aan de eerder genoemde vooropleidingseisen voldoen.
Daarnaast vergoeden diverse huisdieren ziektekosten verzekeringen enkel de behandelingen van ICREO opgeleide dierosteopaten. Kijk in uw polis of de behandelingen mogelijk worden vergoed.

Verder wordt er indien nodig samengewerkt met dierenartsen, dierfysiotherapeuten, gedragstherapeuten, trainers of andere disciplines.

Dankjewel. Dus idd zeer op je hoede zijn wie je inschakelt.

Elisa2

Re: Rugpijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 10:19

Goed dat je de DA laat komen TS, mesotherapie wordt juist vaak wel gegeven bij KS.

Ik denk ook dat het belangrijk is om te weten wat er precies aan de hand is voordat er verder gekeken kan worden naar gerichte therapie. Als het bijv. echt alleen spiertechnisch is dan zijn warmte dekens..back on track oid wellicht interessant maar als er een ontsteking zit moet dat juist weer echt niet.

Mocht er niks uitkomen bij de DA dan kan ik fascia therapie aanraden, heel veel paarden zitten vast in de fascia door allerlei oorzaken. (slecht passende zadels kan daar een van zijn)

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 10:34

Rizette schreef:
mce schreef:

Dierosteopathie

Dankjewel. Dus idd zeer op je hoede zijn wie je inschakelt.

Yep!

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 10:34

Als behandelaar word ik er verdrietig van dat er andere behandelaren zijn die diagnoses stellen zonder dat ze dit mogen. ( tenzij arts of, meen ik, fysio? Al kunnen die er ook niet in kijken natuurlijk).
Ik behandel niet ( meer) bij twijfels en zal altijd adviseren om bij geringe/ geen verbetering een bezoek te brengen aan een kliniek of op z’n minst een arts laten komen.
Je kan als behandelaar het je gewoon niet permitteren om uitspraken te doen als “ het is geen KS”, “ het zit niet in de spier” “ het is alleen maar stijfheid”.
Je kan vertellen wat je voelt/ ziet/ ervaart en daar stopt dat.

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 11:08

Begrijp uit je verhaal dat je niet helemaal open staat voor therapy dekens maar onze heeft er ENORM veel profijt van en is duidelijk veel losser in de bovenlijf ervan ( op aanraden van osteo gekocht) wel de recuptex dus geen magneet werking maar weerkaatsing van warmte wat diep in de spieren dringt

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 11:36

De ruggenwervels en gewrichten kunnen meer mankeren dan KS. Ook komt artrose in de facet gewrichten best veel voor.
Vanuit die pijn gaan de spieren ook protesteren.

TS haar zadel past nu. Als het dier verder altijd met een niet passend zadel gereden is kan dat ook schade aan de spieren en zenuwen gegeven hebben.
Het is niet zomaar 1 oorzaak. Zelfs klachten in de achterbenen kunnen de spierpijn in de rug veroorzaken.
Zaak om idd de dierenarts eens gord te laten onderzoeken. En dan niet een huistuinkeuken DA die enkel altijd komt enten maar 1 die veel bezig is met de bewegings apparaten van paarden en veel ervaring heeft.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 12:38

girlyggirl schreef:
Begrijp uit je verhaal dat je niet helemaal open staat voor therapy dekens maar onze heeft er ENORM veel profijt van en is duidelijk veel losser in de bovenlijf ervan ( op aanraden van osteo gekocht) wel de recuptex dus geen magneet werking maar weerkaatsing van warmte wat diep in de spieren dringt

Warmte kun je ook bij het paard houden door een wat dikkere waterdichte deken op te doen. Als hij er losser van wordt had hij het idd voorheen te koud maar waarom zou je er dan een recuptex op moeten doen ipv een warme /dikke deken. De recuptex geeft geen warmte kan hooguit warmte vasthouden maar dat kan een andere deken ook toch?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 12:46

Een warmere deken en een recuptex is toch wel anders.

Paardje van een vriendin staat heerlijk warm onder haar winterdeken. Paardje is gevoelig voor kou.
Maar als ze de recuptex deken opkrijgt zie he haar hele uitstraling veranderen. Ze staat echt van die deken te genieten haha

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 12:47

Rizette schreef:
girlyggirl schreef:

Warmte kun je ook bij het paard houden door een wat dikkere waterdichte deken op te doen. Als hij er losser van wordt had hij het idd voorheen te koud maar waarom zou je er dan een recuptex op moeten doen ipv een warme /dikke deken. De recuptex geeft geen warmte kan hooguit warmte vasthouden maar dat kan een andere deken ook toch?

Ik merk echt verschil tussen recuptex en gewoon een normale dikkere deken. Die recuptex geeft juist wel warmte ook door de stof. Ik geloof niet in het hele verhaal erachter, want dan zou het toch ook 'bewezen' moeten kunnen worden, maar bij mijn paard zie ik dis heel duidelijk dat ze het er warmer onder heeft en dus veel losser blijft. Als ik dat met een normale deken zou moeten doen moet ik er echt flink meer grammen op doen en dan krijgt ze het te warm. De recuptex is alleen op de rug warmer en de zijkanten niet, dus kan ik veel sneller op doen en langer op houden.

Voorbeeld, want sommige zeggen dat het bij hun paard vergelijkbaar is met 100 gram en ze ze dus pas later kunnen gebruiken, ik merk de vergelijking met 100 gram juist niet;
Zodra de herfst begint en ze de regendeken opkrijgt kan ik vrij snel ook de recuptex op doen. Zodra het onder de 15 graden komt eigenlijk. Maar ik kan dan geen 100 gram onder de regendeken doen, want dan zou ze echt staan zweten. Hier kan ze hem ook van het voorjaar op tot het boven de 15 graden met zon wordt. Eigenlijk dus Zodra ze zonder deken kan haal ik de recuptex er ook af. De rest van de tijd staat ze met en merk ik echt veel lossere spieren in de rug. Ik heb het geprobeerd met liners en dus extra grammen, maar dan moest ik echr wel heel veel op gaan leggen en kreeg ze het eigenlijk snel te warm.

Aan de andere kant, bij mijn vorige had ik vanwege hals artrose en nog wat dingen back on track spullen gekocht en heb nooit verschil gemerkt bij hem. Daar werkte normale dekens hetzelfde, met idd gewoon genoeg opdoen qua grammen. Dus bij huidige is het voordeel dat ik haar de warmte kan geven die ze nodig heeft, zonder haar te warm te laten worden wat met liners wel gebeurd. Al denk ik dat het dus komt doordat de zijkanten wel heel dun zijn?

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 14:27

Ik zou niet rijden op een paard met pijn.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 15:20

Freya6 schreef:
Ik zou niet rijden op een paard met pijn.

Dat lijkt me vanzelfsprekend toch?

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-25 15:32

Rizette schreef:
girlyggirl schreef:

Met therapie dekens bedoelde ik de magneet dekens ! Van topics en artikels die ik gelezen heb doen deze dus niets :') alle andere dingen zijn wel welkom! Omdat ik nog een Jon paard heb rondlopen die later beleerd zal worden, Ben ik aan het zien of dingen zoals equilibrium of niagara effectief zijn en werken. Of andere dekens en dingen natuurlijk! (Zoals ice vibes. Super dingen :j en ik kan ze later nog gebruiken.)

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 15:51

Ja chronische rugpijn, heeft een structurele onderliggende oorzaak.
Een osteo kan veel voelen etc, maar osteopathie bij paarden is veel beperkter dan in de humane osteopathie. Denk dan aan de manipulaties, het viscerale etc.

Allicht dat er zeker iets niet geheel goed is met je merrie, maar bon de leeftijd is er ook al dat atrose en gewoon ouderdom begint te spelen.
Compensatiegedrag is dus niet abnormaal. De rug kan vastgezet staan, door mss problemen in de knieen, hals, voeten. Dus dat is een puzzeltje.
Goed dus dat je de DA erbij haalt (tegenwoordig kunnen die aan huis ook al goede foto's maken)

Therapiedekens, bucas recuptex vind ik wel goed, maar eerder voor het idee dan dat ik daar wonderen van ga verwachten als er structureel iets mis is. Wel vind ik mijn paarden ontspannen op bvb transport en ook dan als ik erop ga (wedstrijd, training).
Tegenwoordig hoor je veel van lichttherapie (ik ken eigenlijk enkel het rode licht van de solarium); maar denk wel dat daar ondersteunend mss ook wel iets voor te zeggen valt.

Behandelingen kunnen heel breed gaan, van tildren via de DA, tot supplementen die specifiek op de gewrichten en smering gaan. Ook dat is afhankelijk van paard tot paard en wat het probleem is.)
Ook beslag kan soms helpen (oudere paarden hebben soms al baat bij een ijzer met zooltje), vergelijk het met speciaal schoensel voor oudere mensen.

Hopelijk heb je snel nieuws en kan je gerichter werken naar een behandeling. Succes!
Laatst bijgewerkt door bulck op 27-02-25 15:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-25 15:51

Hier dus even het verhaal dat verdwenen is deze ochtend.

waarom niet gekeurd?
Ik ken het paard al 4 jaar en heb haar nu 3 jaar (dit is het 3de jaar) ik was beginnende ruiter en eerlijk, wist niet eens dat keuren bestond. En ik heb haar gekocht van iemand vertrouwelijk/familie.

....

Ik heb haar in januari 2023 daarbij weggehaald en op een manege gezet. Ze heeft bij de vorige eigenaar nooit gebokt of raar gedaan. Alleen, net na aankoop is ze op een metalen uitsteeksel gaan staan in de stal... hoefzweer en een zoolscheur in januari hierdoor. Ook erachter gekomen door van weide naar manege dat ze zich niet kon houden in de trailer ongeachte hoe teaag we door de bochten gingen. Ze stond toen links. Sindsdien is ze nog maar 1x op een trailer geweest met verhuis naar andere stal. En net hetzelfde probleem. Ze stond toen rechts. Ik probeer het zo te houden dat ik haar niet/zo min mogelijk moet vervoeren.

Ik weet nu pas dat ze vast zat en we zijn vorig jaar na veel rijden en trainen. (Ze was dik, werd af en toe op bosritten gereden dus dat betekende niet veel) en toen ook te weten gekomen die zomer dat het zadel niet meer paste, omdat ze dus spieren ipv vet gekweekt had. Het was wel een wereld van verschil 1ste keer osteo. Alles ging soepel.

Ze heeft ongeveer 3 a 5 maanden op een manege gestaan die ik ken. Dit weten we door horseID. En tja... als je weet dat ze een xfull zadel nodig heeft en ze daar alleen maar sfq en fqh hebben (aka zadels die allemaal niet passen. Ik heb al gezocht toen ik zonder zadel viel na 1ste keer osteo :') ) ze is daar weggegaan omdat ze steigerde. Logisch als je pijn hebt en je alles en nog wat op je rug krijgt, mens en zadel.

Een beetje een timeskip naar nu we hebben een zadel dat past. En 2de keer osteo en dan zijn we dus hier.

Ik heb ze gisteren in de bak gezet. Ze ziet er veel vrolijker uit, beweegt soepel en is gewoon veel blijer. Ze zat echt wel vast. Nu zei de DA ook dat rugpijn idd overal van kan komen. Zoals popstra zei.

Als een paard bv pijn heeft in de knie (zoals mijn paard dus ook had zei osteo) dan kan dat al genoeg zijn om pijn te krijgen in de rug (of te compenseren ik herinner me niet meer hoe ze het precies zei. :') )

Maar, er is jaren aan schade op haar rug. Het zou me niet verbazen dat er iets is. Witte littekens op de schoft en singel zegt me al genoeg.

Ik geef enorm veel om passend tuig en wil dat mijn paard zo min mogenlijk pijn heeft. (Ruggegraatvrije pad, nieuwe pads, passend zadel, regelmatig osteo, DA als er iets is, speciale dekens vamwege kleur + jeuk, enz enz) dus het kwets mij idd een beetje als mensen erop vliegen en me zeggen DA moet komen. Wat logisch is. Die laat je komen en je rijdt dan ook niet op een paard dat pijn heeft.

Ik ben al sinds dinsdag helemaal overstuur over dit, en zeker als mensen alleen maar zeggen DA.

Ik wil ook gewoon op de hoogte zijn als mijn DA een procedure voorsteld en ik helemaal niet weet wat dit is. O.a. goudkorrels, mesotherapy, suplementen, enz enz. Ik wil niet uit de lucht komen vallen en iets laten doen aan mijn paard als het niet werkt. Vamdaar dat er om ervaringen gevraagd wordt en hoe het met jullie paard afgelopen is moesten er mensen in hetzelfde laatje zitten.

Rugpijn kan vanalles zijn en een DA komt zo meteen. Dan weten we al direct meer.

Hopelijk heb ik alles goed getypt en zijn er geen misverstanden :')

Als er iets is dat niet direct begrepen is vraag het eerst ipv te oordelen :)

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-25 15:58

bulck schreef:
Ja chronische rugpijn, heeft een structurele onderliggende oorzaak.
Een osteo kan veel voelen etc, maar osteopathie bij paarden is veel beperkter dan in de humane osteopathie. Denk dan aan de manipulaties, het viscerale etc.

Allicht dat er zeker iets niet geheel goed is met je merrie, maar bon de leeftijd is er ook al dat atrose en gewoon ouderdom begint te spelen.
Compensatiegedrag is dus niet abnormaal. De rug kan vastgezet staan, door mss problemen in de knieen, hals, voeten. Dus dat is een puzzeltje.
Goed dus dat je de DA erbij haalt (tegenwoordig kunnen die aan huis ook al goede foto's maken)

Therapiedekens, bucas recuptex vind ik wel goed, maar eerder voor het idee dan dat ik daar wonderen van ga verwachten als er structureel iets mis is. Wel vind ik mijn paarden ontspannen op bvb transport en ook dan als ik erop ga (wedstrijd, training).
Tegenwoordig hoor je veel van lichttherapie (ik ken eigenlijk enkel het rode licht van de solarium); maar denk wel dat daar ondersteunend mss ook wel iets voor te zeggen valt.

Behandelingen kunnen heel breed gaan, van tildren via de DA, tot supplementen die specifiek op de gewrichten en smering gaan. Ook dat is afhankelijk van paard tot paard en wat het probleem is.)
Ook beslag kan soms helpen (oudere paarden hebben soms al baat bij een ijzer met zooltje), vergelijk het met speciaal schoensel voor oudere mensen.

Hopelijk heb je snel nieuws en kan je gerichter werken naar een behandeling. Succes!

Ik dacht ook aan arthrose. Aangezien de leeftijd en dat ze veel heeft moeten doen. Ik heb nu scootboots therarides vanachter en merk direct dat ze er beter op loopt.

Ik vermoed de hals. Daar reageert ze een beetje als ik daar borstel wat ze daarvoor niet deed. Is ook de kant waar vorig jaar een hoefzweer was. Heel het been was toen dik (da is erbij geweest toen) en is ook de schouder dat dikker bespiert is (ik ga dit laten nakijken, stond zowiezo op de planning :') )

Wonderen zoek ik natuurlijk niet. Dat is logisch. Maar ik wil geen duur deken kopen als het niets is snap je :j .

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 16:01

Zijn er al eens foto’s gemaakt van die hoef linksvoor?
* kan het niet terugvinden maar mn hoofd maakte van de hoef waarmee ze ergens op is gaan staan linksvoor was. Ik bedien iig de hoef met problemen.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 16:17

De mensen die voorstellen om rug (en het liefst ook nek) foto's te laten maken, zeggen dat juist om je geld te besparen en het dier zo snel mogelijk te helpen.
Je geeft zelf meerdere keren aan dat je weinig ervaring en kennis hebt van dit soort zaken en ik begrijp dan niet helemaal waarom je het advies van alle mensen in dit topic die er wél ervaring en kennis in hebben, zo afweert.
Juist door je paard nu op de foto te zetten, heb je direct duidelijkheid én kun je met een beetje geluk gericht een behandeling opstarten.
Hoe dan ook weet je dan precies waar je aan toe bent en hoef je geen overbodige supplementen, dekens en goudkorrels(?) uit te proberen.

Ik snap dat het een grote stap lijkt en het is in 1x een groter bedrag dan 2 potten supplementen of een deken, maar uiteindelijk is het goedkoper en geeft het je direct duidelijkheid.
Zeker na zo'n leven als jij beschrijft, vind ik dat je paard dat verdient.

Het trailerprobleem, daar zijn tegenwoordig bedrijven voor die dat heel netjes voor je regelen, met veel geduld en rust.

Ik zal je topic niet verder vervuilen, maar hoop op een goede oplossing voor jou en je paard.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 16:26

MyWishMax schreef:
Ik merk echt verschil tussen recuptex en gewoon een normale dikkere deken. Die recuptex geeft juist wel warmte ook door de stof. Ik geloof niet in het hele verhaal erachter, want dan zou het toch ook 'bewezen' moeten kunnen worden, maar bij mijn paard zie ik dis heel duidelijk dat ze het er warmer onder heeft en dus veel losser blijft. Als ik dat met een normale deken zou moeten doen moet ik er echt flink meer grammen op doen en dan krijgt ze het te warm. De recuptex is alleen op de rug warmer en de zijkanten niet, dus kan ik veel sneller op doen en langer op houden.

Daar sluit ik me bij aan.
Hypostore zegt: Recuptex-dekens, zoals die van Bucas en Kentucky, zijn ontworpen om de bloedcirculatie en zuurstoftoevoer bij paarden te stimuleren, wat zou bijdragen aan sneller herstel en vermindering van ontstekingen. Deze dekens maken gebruik van een speciale stof die fijne roestvrijstalen vezels bevat en fungeert als een Faraday-kooi, waardoor het magnetische veld van het paard wordt gereflecteerd.

Eccohypique zegt:
Hoewel fabrikanten en gebruikers positieve effecten rapporteren, zoals meer ontspanning en soepelere spieren bij paarden, is het wetenschappelijke bewijs voor de effectiviteit van Recuptex-dekens beperkt en niet eenduidig. Een Zweeds onderzoek uit 2015 onderzocht het effect van magnetische dekens op de bloedcirculatie, huidtemperatuur en spierspanning bij paarden. De resultaten toonden aan dat er geen significante verschillen waren tussen het gebruik van een magnetische deken en een placebo-deken wat betreft bloedcirculatie en spierspanning. Beide dekens leidden tot een verhoogde huidtemperatuur, wat suggereert dat het dragen van een deken op zichzelf al een verwarmend effect heeft.

Ondanks het feit dat het effect wetenschappelijk niet voldoende kan worden onderbouwd, merk ik zelf wel bij ons paard dat er verschil is tussen het gebruik van een Recuptex of een gewone (winter)deken.
Als wij op wedstrijd gaan leggen we de Recuptex op. Het paard is dan minder onrustig op de trailer en duidelijk al los als we met inrijden moeten beginnen. Dat doet een gewone deken niet.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 16:29

Polar schreef:
De mensen die voorstellen om rug (en het liefst ook nek) foto's te laten maken, zeggen dat juist om je geld te besparen en het dier zo snel mogelijk te helpen.
Je geeft zelf meerdere keren aan dat je weinig ervaring en kennis hebt van dit soort zaken en ik begrijp dan niet helemaal waarom je het advies van alle mensen in dit topic die er wél ervaring en kennis in hebben, zo afweert.
Juist door je paard nu op de foto te zetten, heb je direct duidelijkheid én kun je met een beetje geluk gericht een behandeling opstarten.
Hoe dan ook weet je dan precies waar je aan toe bent en hoef je geen overbodige supplementen, dekens en goudkorrels(?) uit te proberen.

Ik snap dat het een grote stap lijkt en het is in 1x een groter bedrag dan 2 potten supplementen of een deken, maar uiteindelijk is het goedkoper en geeft het je direct duidelijkheid.

Het trailerprobleem, daar zijn tegenwoordig bedrijven voor die dat heel netjes voor je regelen, met veel geduld en rust.

Ik zal je topic niet verder vervuilen, maar hoop op een goede oplossing voor jou en je paard.

Denk dat polar het goed verwoord.

Tips wat je kan doen met rugpijn zijn lastig te geven als je de onderliggende oorzaak niet weet.

Er kan veel gedaan worden en zeker met goede training, begeleiding en therapie kan er ook veel opgelost worden en pijnvrij bewegen is dan mogelijk in veel gevallen. Maar dan moet je inderdaad precies weten wat, zodat je je kan focussen op andere gebieden sterker maken en het aangedane gebied gericht behandelen. Door je VA of door de osteopaat.

Dan kan je ook vanuit bokkers betere tips krijgen wat voor hun paard goed werkte die hetzelfde had.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 17:16

Polar schreef:

Ik vind dit geen vervuilen maar een hele goede post.

Hier zitten mensen met veel ervaring.
En die weten door de tijd heen dat eerst goed onderzoek goedkoper is dan van alles wat aanschaffen, wat niet werkt en je uiteindelijk alsnog dat goede onderzoek moet doen.

Betreft vervoer.
Laat iemand komen met een vrachtwagentje, daar staan paarden algemeen gezien fijner in als ze moeite hebben met evenwicht.

Genoeg bedrijven die dat doen en ook echt ervaring hebben met paarden die het spannend of moeilijk vinden.

Hannanas schreef:
Zijn er al eens foto’s gemaakt van die hoef linksvoor?
* kan het niet terugvinden maar mn hoofd maakte van de hoef waarmee ze ergens op is gaan staan linksvoor was. Ik bedien iig de hoef met problemen.

en ook dit vind ik een hele goede opmerking :j

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 17:24

Maar even wachten: je hebt er nu 2 keer een osteopaat bij gehad? En je ziet vooruitgang in je paard?
Wat heeft de osteopaat je aanbevolen om te doen?

Ik ben blijkbaar dwars. Maar op basis van de info zoals ik hem nu lees zou ik nog niet hals over kop rugfoto's moeten maken bij dit paard.
Het kan nog ongeveer alles zijn. En je kunt wellicht gewoon de nawerking van de behandeling eens afwachten en met een echt verstandig iemand op de grond je paard nog eens onder de loep nemen. Is je paard scheef of in onbalans? Kun je wat lichte oefeningen (onder begeleiding) oppakken om dat probleem aan te pakken?

Ik ga bij mijzelf ook eerst aan de slag met een fysio en gerichte oefeningen. Dus zo pak ik dat bij mijn paard ook aan.
RX is geen alles in 1 diagnostiek. En ook als ze daar wél aanwijzingen vinden. Wil je toch eventuele andere problemen die er zijn óók aanpakken. Dus waarom niet eerst (met goede begeleiding) daar eens mee aan de slag>

Dat wil niet zeggen dat je nu gewoon domweg moet gaan rijden met je paard en moet doen of er niets aan de hand is. Maar er is wel een tussenweg tussen meteen het medische circuit in te duiken en het probleem negeren.

Er zijn overigens ook genoeg dierenartsen met mobiele apparatuur. Dan kun je gewoon op stal foto's laten maken als dat wel nodig blijkt.

Maar tijd spenderen aan een goed te laden en vervoeren paard is natuurlijk altijd verstandig.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-25 17:32

OK DA is geweest!

De diagnose: afvallen en meer rijden. 5 dagen ontstekingsremmer, er is bloed afgenomen voor vitamine E. Ook kreeg ze een 10/10 op de test. Voor een 19 jarige liep ze zeer goed. Als ze echt heel kritisch moest zijn was het rechtsachter zowel op harde en zachte dat ze wat stijf was. Het zat zich echt in de spieren. Het gaat idd zijn geweest van niet passende zadels omdat ze op die punten reageerde. Zelfs als je het alleen aanraakte reageerde ze omdat ze denkt dat het pijn gaat doen.

Als het niet betert na de ontstekingsremmers gaan we verder.

Dus dat is positief! Ze zei dat het geen kissing spines was, ze heeft veel ervaring hiermee en het leek er niet op. (maar kan nog altijd) ze dacht zelf ook dat het erger zou zijn aangezien haar leeftijd.

@pol013 klopt! Er was vooruitgang met osteo, en nu weer. We deden niets anders of vreemds. Western lesjes en rijden. Dus ze zat echt wel vast/niet lekker. Ik denk onbalans momenteel door het niet passend zadel waardoor ze gecompenseerd heeft in dr spieren. Hier zijn/gaan we aan werken! Maar het is zo nat geweest dat de bak nog niet helemaal goed was :')

Er zijn nooit fotos genomen ban links voor. Wel is daar toen een DA bijgeweest

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 17:44

Een hele fijne update :j

En neem ook het rechtrichten mee.
Ze heeft zich nu verkeerd gecompenseerd dus haar nu recht krijgen is extra belangrijk.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-25 17:45

DuoPenotti schreef:
Een hele fijne update :j

En neem ook het rechtrichten mee.
Ze heeft zich nu verkeerd gecompenseerd dus haar nu recht krijgen is extra belangrijk.

Gaat enorm dom klinken.maar hoe doe je dat :')
Laatst bijgewerkt door Sentir op 27-02-25 17:46, in het totaal 1 keer bewerkt