Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
mce schreef:Rizette, op je vraag: Is Osteopaat eigenlijk wel een beschermde titel of mag iedereen zich zo noemen?
https://www.motabi.nl/dierosteopathie/# ... 0is%20(nog)%20geen%20beschermd,en%20waar%20deze%20is%20opgeleid.
Dierosteopathie
Een erkende dierosteopaat heeft een ruime kennis over de anatomie, fysiologie en pathologie, en kan deze ook toepassen.
Dierosteopathie is (nog) geen beschermd beroep. Kijk dus altijd goed dat de osteopaat gediplomeerd is en waar deze is opgeleid.
Op https://www.icreo.com en op https://www.nvdierosteopathie.nl (de website van de NVDO; Nederlandse Vereniging Dierosteopathie) staat meer informatie over dierosteopathie en een lijst met gediplomeerde therapeuten.
Bij ICREO wordt namelijk minimaal een medische of paramedische (HBO/Master/WO) vooropleiding gevraagd, in tegenstelling tot andere opleidingen.
En ook bij de NVDO zijn enkel gediplomeerde dierosteopaten aangesloten die aan de eerder genoemde vooropleidingseisen voldoen.
Daarnaast vergoeden diverse huisdieren ziektekosten verzekeringen enkel de behandelingen van ICREO opgeleide dierosteopaten. Kijk in uw polis of de behandelingen mogelijk worden vergoed.
Verder wordt er indien nodig samengewerkt met dierenartsen, dierfysiotherapeuten, gedragstherapeuten, trainers of andere disciplines.
Rizette schreef:mce schreef:Rizette, op je vraag: Is Osteopaat eigenlijk wel een beschermde titel of mag iedereen zich zo noemen?
https://www.motabi.nl/dierosteopathie/# ... 0is%20(nog)%20geen%20beschermd,en%20waar%20deze%20is%20opgeleid.
Dierosteopathie
Een erkende dierosteopaat heeft een ruime kennis over de anatomie, fysiologie en pathologie, en kan deze ook toepassen.
Dierosteopathie is (nog) geen beschermd beroep. Kijk dus altijd goed dat de osteopaat gediplomeerd is en waar deze is opgeleid.
Op https://www.icreo.com en op https://www.nvdierosteopathie.nl (de website van de NVDO; Nederlandse Vereniging Dierosteopathie) staat meer informatie over dierosteopathie en een lijst met gediplomeerde therapeuten.
Bij ICREO wordt namelijk minimaal een medische of paramedische (HBO/Master/WO) vooropleiding gevraagd, in tegenstelling tot andere opleidingen.
En ook bij de NVDO zijn enkel gediplomeerde dierosteopaten aangesloten die aan de eerder genoemde vooropleidingseisen voldoen.
Daarnaast vergoeden diverse huisdieren ziektekosten verzekeringen enkel de behandelingen van ICREO opgeleide dierosteopaten. Kijk in uw polis of de behandelingen mogelijk worden vergoed.
Verder wordt er indien nodig samengewerkt met dierenartsen, dierfysiotherapeuten, gedragstherapeuten, trainers of andere disciplines.
Dankjewel. Dus idd zeer op je hoede zijn wie je inschakelt.
girlyggirl schreef:Begrijp uit je verhaal dat je niet helemaal open staat voor therapy dekens maar onze heeft er ENORM veel profijt van en is duidelijk veel losser in de bovenlijf ervan ( op aanraden van osteo gekocht) wel de recuptex dus geen magneet werking maar weerkaatsing van warmte wat diep in de spieren dringt
Rizette schreef:girlyggirl schreef:Begrijp uit je verhaal dat je niet helemaal open staat voor therapy dekens maar onze heeft er ENORM veel profijt van en is duidelijk veel losser in de bovenlijf ervan ( op aanraden van osteo gekocht) wel de recuptex dus geen magneet werking maar weerkaatsing van warmte wat diep in de spieren dringt
Warmte kun je ook bij het paard houden door een wat dikkere waterdichte deken op te doen. Als hij er losser van wordt had hij het idd voorheen te koud maar waarom zou je er dan een recuptex op moeten doen ipv een warme /dikke deken. De recuptex geeft geen warmte kan hooguit warmte vasthouden maar dat kan een andere deken ook toch?
Rizette schreef:girlyggirl schreef:Begrijp uit je verhaal dat je niet helemaal open staat voor therapy dekens maar onze heeft er ENORM veel profijt van en is duidelijk veel losser in de bovenlijf ervan ( op aanraden van osteo gekocht) wel de recuptex dus geen magneet werking maar weerkaatsing van warmte wat diep in de spieren dringt
Warmte kun je ook bij het paard houden door een wat dikkere waterdichte deken op te doen. Als hij er losser van wordt had hij het idd voorheen te koud maar waarom zou je er dan een recuptex op moeten doen ipv een warme /dikke deken. De recuptex geeft geen warmte kan hooguit warmte vasthouden maar dat kan een andere deken ook toch?
bulck schreef:Ja chronische rugpijn, heeft een structurele onderliggende oorzaak.
Een osteo kan veel voelen etc, maar osteopathie bij paarden is veel beperkter dan in de humane osteopathie. Denk dan aan de manipulaties, het viscerale etc.
Allicht dat er zeker iets niet geheel goed is met je merrie, maar bon de leeftijd is er ook al dat atrose en gewoon ouderdom begint te spelen.
Compensatiegedrag is dus niet abnormaal. De rug kan vastgezet staan, door mss problemen in de knieen, hals, voeten. Dus dat is een puzzeltje.
Goed dus dat je de DA erbij haalt (tegenwoordig kunnen die aan huis ook al goede foto's maken)
Therapiedekens, bucas recuptex vind ik wel goed, maar eerder voor het idee dan dat ik daar wonderen van ga verwachten als er structureel iets mis is. Wel vind ik mijn paarden ontspannen op bvb transport en ook dan als ik erop ga (wedstrijd, training).
Tegenwoordig hoor je veel van lichttherapie (ik ken eigenlijk enkel het rode licht van de solarium); maar denk wel dat daar ondersteunend mss ook wel iets voor te zeggen valt.
Behandelingen kunnen heel breed gaan, van tildren via de DA, tot supplementen die specifiek op de gewrichten en smering gaan. Ook dat is afhankelijk van paard tot paard en wat het probleem is.)
Ook beslag kan soms helpen (oudere paarden hebben soms al baat bij een ijzer met zooltje), vergelijk het met speciaal schoensel voor oudere mensen.
Hopelijk heb je snel nieuws en kan je gerichter werken naar een behandeling. Succes!
MyWishMax schreef:Ik merk echt verschil tussen recuptex en gewoon een normale dikkere deken. Die recuptex geeft juist wel warmte ook door de stof. Ik geloof niet in het hele verhaal erachter, want dan zou het toch ook 'bewezen' moeten kunnen worden, maar bij mijn paard zie ik dis heel duidelijk dat ze het er warmer onder heeft en dus veel losser blijft. Als ik dat met een normale deken zou moeten doen moet ik er echt flink meer grammen op doen en dan krijgt ze het te warm. De recuptex is alleen op de rug warmer en de zijkanten niet, dus kan ik veel sneller op doen en langer op houden.
Polar schreef:De mensen die voorstellen om rug (en het liefst ook nek) foto's te laten maken, zeggen dat juist om je geld te besparen en het dier zo snel mogelijk te helpen.
Je geeft zelf meerdere keren aan dat je weinig ervaring en kennis hebt van dit soort zaken en ik begrijp dan niet helemaal waarom je het advies van alle mensen in dit topic die er wél ervaring en kennis in hebben, zo afweert.
Juist door je paard nu op de foto te zetten, heb je direct duidelijkheid én kun je met een beetje geluk gericht een behandeling opstarten.
Hoe dan ook weet je dan precies waar je aan toe bent en hoef je geen overbodige supplementen, dekens en goudkorrels(?) uit te proberen.
Ik snap dat het een grote stap lijkt en het is in 1x een groter bedrag dan 2 potten supplementen of een deken, maar uiteindelijk is het goedkoper en geeft het je direct duidelijkheid.
Zeker na zo'n leven als jij beschrijft, vind ik dat je paard dat verdient.
Het trailerprobleem, daar zijn tegenwoordig bedrijven voor die dat heel netjes voor je regelen, met veel geduld en rust.
Ik zal je topic niet verder vervuilen, maar hoop op een goede oplossing voor jou en je paard.
Polar schreef:De mensen die voorstellen om rug (en het liefst ook nek) foto's te laten maken, zeggen dat juist om je geld te besparen en het dier zo snel mogelijk te helpen.
Je geeft zelf meerdere keren aan dat je weinig ervaring en kennis hebt van dit soort zaken en ik begrijp dan niet helemaal waarom je het advies van alle mensen in dit topic die er wél ervaring en kennis in hebben, zo afweert.
Juist door je paard nu op de foto te zetten, heb je direct duidelijkheid én kun je met een beetje geluk gericht een behandeling opstarten.
Hoe dan ook weet je dan precies waar je aan toe bent en hoef je geen overbodige supplementen, dekens en goudkorrels(?) uit te proberen.
Ik snap dat het een grote stap lijkt en het is in 1x een groter bedrag dan 2 potten supplementen of een deken, maar uiteindelijk is het goedkoper en geeft het je direct duidelijkheid.
Zeker na zo'n leven als jij beschrijft, vind ik dat je paard dat verdient.
Het trailerprobleem, daar zijn tegenwoordig bedrijven voor die dat heel netjes voor je regelen, met veel geduld en rust.
Ik zal je topic niet verder vervuilen, maar hoop op een goede oplossing voor jou en je paard.
Hannanas schreef:Zijn er al eens foto’s gemaakt van die hoef linksvoor?
* kan het niet terugvinden maar mn hoofd maakte van de hoef waarmee ze ergens op is gaan staan linksvoor was. Ik bedien iig de hoef met problemen.