Ervaringen hoefschoenen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 10:31

Ik heb voor mijn shet al jaren de equine fusion ultimate en all terrain de oude modelletjes en inmiddels zijn de ultimate echt aan vervanging toe.
Voor hem ga ik weer voor de equine fusions want bevallen goed.

Voor mijn tinker moest ik ook schoenen en wilde het gelijk goed aanpakken en dus een pas consult bij hoofwear gedaan.
Ik kreeg zowel voor als achter de scootboots mee en vond het een crime om ze aan te krijgen tijdens het consult maar ik dacht dat ik eraan moest wennen en kreeg de tip van hem om de schoen zo ver mogelijk aan te doen en hem dan met zn eigen gewicht erin te laten duwen dat werkte.
Het aanmeten was in mijn vakantie dus toen ik na 2 weken de schoenen ging gebruiken was het helemaal een hel om ze aan te krijgen dus de tip gebruikt om zn eigen gewicht te gebruiken en dat resulteerde is een pony die helemaal over de zeik ging door het drukken van de achterkant van de bandjes en tijdens het inlopen oren plat in zn nek.
Het uittrekken was ook echt extreem moeilijk maar wilde niet opgeven en had inmiddels ook contact met de passervice.
Om een lang verhaal kort te maken het kwam erop neer dat ik elke 2/3 weken moest gaan bekappen en er werd van uit gegaan dat de hoeven anders bekapt werden terwijl foto’s met afmetingen toch echt aangaven dat de hoeven minimaal gegroeit waren slechts 4mm.
Mijn hoefsmid die mee was naar het pasconsult is zelfs nog bij me terug geweest en heeft 1 van de hoeven netjes gevijld om te kijken of we ze beter aankregen maar zei ook korter ga ik niet dat is belachelijk om de voet naar een schoen van 3 weken oud te zetten en raade me af hem verder te blijven pesten want ze zei hij is altijd zo braaf en makkelijk normaal en wat hij nu doet met aantrekken is levensgevaarlijk.
Ik wilde me beroepen op de service die ze hanteren binnen 4 weken maar ben helaas van een koude kermis thuis gekomen en heb 1 paar schoenen kunnen retourneren en de 2de paar ligt hier nog en zijn niet van nieuw te onderscheiden.

Dus voor mij geen passervice meer want een hoop geld en veel tijd en heb nog geen goede schoenen.

Ik heb na het gebeuren contact gehad met equischoen en zij heeft me tot dus ver goed geholpen maar helaas werd mijn pa terminaal ziek en dus haar netjes gemaild dat ik later van haar expertise gebruik wil gaan maken.
Dat ga ik straks van de zomer ook zeer zeker doen maar dan wel dmv passchelpen en huurschoenen.

Joltsje

Re: Ervaringen hoefschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 10:42

topic komt echt precies op het goede moment. ik lees mee en sluit graag aan.

ik wil dit jaar een paar crosslessen en mogelijk een cross rijden.
daarnaast ook van plan 1 a 2x endurance te rijden.
als t weer allemaal meezit kan dit blootsvoets allemaal.
maar ik zoek dus hoefschoenen voor als het nat is en ik cross ga rijden.

heb je daar perse kalkoenen / proppen voor nodig dan. of hebben de hoefschoenen zelf al genoeg grip (lees ik ergens).

het liefst heb ik ook een passer over de vloer (friesland).
ik lees hier veel goeie verhalen over equischoen, dus zal daar sowieso eens e.e.a. opzoeken en vragen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 10:45

@sentir: mbt zooltjes. Ik heb de officiële zooltjes geprobeerd, maar die werden erg snel plat of gingen kapot.
Tegenwoordig snij ik ze zelf uit een oude vilten zadelpad van 1 cm dik. Die worden in gebruik ook wel wat platter, maar er blijft voldoende dikte over om nog daadwerkelijk te dempen. En je hebt voor járen een leuk voorraadje om vooruit te kunnen :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 10:46

@Joltsje: mijn ervaring met de Easy Boots is dat ze op nattig gras wel glad kunnen worden. Met schoenen met kalkoenen heb ik geen ervaring.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 10:48

Ik probeer hier ook graag wat informatie mee te pikken.

Ik wil graag hoefschoenen voor mijn Groninger merrie (met normale voeten, niet extreem groot) voor het mennen. Ik ben geen fan van ijzers, maar als we straks meer de weg op gaan dan heb ik wel iets nodig. Maar waar begin je en er zijn zoveel verschillende. Ik heb mijn hoefsmid om raad gevraagd maar die kon me er niet mee helpen. Dus ik lees hier graag mee :) .

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 11:12

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 11:50

bedankt dubbelfun, dan wordt easyboots een lastige dus.

@JeaDH, die kwam inderdaad ook naar voren op de site van equischoen. is alsnog 128 km / 1,5 uur.
dus is denk ik voor haar wel te overbruggen, maar qua kosten voor mij dan wel weer duurder.
twijfel nu dus tussen zo'n passessie bij haar of de fitkit van equischoen.
paard is ook niet altijd heel makkelijk aan de benen. dus misschien toch zelf maar proberen eerst.

paard is woensdag naar de smid geweest, dus eerst maar als de wiedeweerga die hoeven opmeten

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 12:11

Als het puur voor op straat is, zou je ook nog kunnen overwegen om bijvoorbeeld naar de floating boots met de hardere zolen te kijken (als floating boots passen natuurlijk, er zijn meer merken met zoiets). Die slijten minder hard, maar zijn minder geschikt voor onze typische bos modder paden

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-25 12:43

Sintara schreef:
Als het puur voor op straat is, zou je ook nog kunnen overwegen om bijvoorbeeld naar de floating boots met de hardere zolen te kijken (als floating boots passen natuurlijk, er zijn meer merken met zoiets). Die slijten minder hard, maar zijn minder geschikt voor onze typische bos modder paden

Voornamelijk beton ja, maar ook voor alle stronken en stenen in het bos !

En alle info en ervaringen zijn leuk meegenomen! Ervaringen en merken verschillen. :D

Hier de floating boots ook al eens gezien bij een passervice maar die pasten toen niet op het paardje.(again, paardje van die scootboots) en op mijn vorige stal was er iemand die ze wel gebruikte en daar pastte ze wel.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-25 12:45

DubbelFun schreef:
@sentir: mbt zooltjes. Ik heb de officiële zooltjes geprobeerd, maar die werden erg snel plat of gingen kapot.
Tegenwoordig snij ik ze zelf uit een oude vilten zadelpad van 1 cm dik. Die worden in gebruik ook wel wat platter, maar er blijft voldoende dikte over om nog daadwerkelijk te dempen. En je hebt voor járen een leuk voorraadje om vooruit te kunnen :D

Die moet ik onthouden! Hier zelf nog een hele voorraad Eva foam liggen mss kan ik daar ook wel wat zooltjes mee knutselen

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 19:06

maralyn schreef:
Hoofarmor moet je zien als een flexibel epoxylaag over de zolen en hoefranden van de hoeven.

Normaliter zit het ongeveer 4 tot 6 weken. Als je paard buiten staat op harde ondergrond, zoals gravel of beton, en je rijdt veel buiten, houdt dan 4 weken aan.

Eigen ervaring?
Mijn merrie was door natte ondergronden telkens kort, dunne zolen en gevoelig. Zo gevoelig dat mevrouw er zelfs kreupel van liep.

Ik gebruik het nu 4 maanden en dat gekke beest loopt als een tierelier. Ook over kiezels. Hoefgroei als nooit te voren. Haar voeten worden sterk!!

Ik doe met één tube, 2x met een klein paard. En heb nu intervallen van 6 weken.

Starterkit is het duurste. De rest valt opzich wel mee.

Bij mij kost een jaarkit minder dan twee x rondom ijzers er onder slaan.

Ik heb er voor gekozen, omdat 24/7 hoefschoenen niet erg fijn zijn.
Er zijn modellen die het kunnen, maar die slijten sneller.

Als je vragen hebt, pb me maar.

Dus als ik het goed begrijp smeer je dit op de onderkant van de hoef en dan hard dit uit? En beschermd het de hoeven dan tegen o.a. steentjes?

Ik zoek namelijk een oplossing voor mijn paard. Die staat op een wei met een verhard pad. Een puinpad. Paard heeft op zich hele goede hoeven maar ze zijn nu flink afgebrokkeld door de stenen en kiezels waar ze overheen lopen. ijzers eronder vind ik voor dit zonde en paard is niet echt te hanteren bij de smid
Hoefschoenen elke dag aantrekken is geen optie...

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 09:10

Kalea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 09:29

Ziet er goed uit :) Ik probeer vandaag foto’s te maken en ga advies vragen bij Equischoen. Ben benieuwd welke het uiteindelijk worden.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 10:21

Mijn tip: als de eerste keer passen niks lijkt te werken, probeer dan de tweede dag nog een keer te passen. Werkte voor mij en een stalgenoot vrij goed. Je kijkt dan toch net weer even anders en bent vaak iets handiger geworden met die losse hulzen om de voeten doen waardoor het soms toch beter zit dan je eerst dacht. Heb ik nu al 2 keer gemerkt.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 10:36

Koop ze ook echt niet te ruim, want je paard loopt ze toch echt in.
In het begin gaan ze wat lastiger aan, zijn ze stugger etc maar dat is ook wel normaal. Bij de floating boots en de equine fuaions van mijn paard althans.

Kalea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 10:42

Kan je met die losse hulzen eigenlijk goed inschatten of de volledige schoen gaat passen?

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-25 10:51

Kalea schreef:
Kan je met die losse hulzen eigenlijk goed inschatten of de volledige schoen gaat passen?

Ik denk dat je met een losse huls kan inschatten mits je ze om advies vraagt.

Ga ik hier ook doen. En dan een testschoen huren voor een weekje voordat ik ze daatwerkelijk koop.

Afbeelding

Hier zijn ze deze ochtend binnen gekomen. Straks en morgen eens passen.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-25 10:51

Sintara schreef:
Koop ze ook echt niet te ruim, want je paard loopt ze toch echt in.
In het begin gaan ze wat lastiger aan, zijn ze stugger etc maar dat is ook wel normaal. Bij de floating boots en de equine fuaions van mijn paard althans.

Dus eigenlijk gewoon goed snug aankopen? Aka goed aansluitend ?

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 11:19

Ze mogen inderdaad niet te ruim zijn en niet te krap. Een perfect fit is nodig. Echt inlopen is vaak meer qua soepelheid en bij sommige wat vorm maar de meeste schoenen zijn van stevig hard materiaal en die vervormen niet.

Met die scootboots kun je perfect zien of het gaat passen of niet omdat je eigenlijk al hele schoenen krijgt zonder de sluitingen. Andere merken zijn wat lastiger, maar de vorm van de huls die je krijgt moet gewoon goed om de hoef passen en als dat zo is dan is de kans groot dat je de hele schoen met sluitingen ook gaat passen omdat dat deel vaak nog wat verstelbaar is. Alleen de Equine Fusions vond ik ingewikkeld omdat die puur alleen een plat zooltje geven. Ik kreeg het niet eens voor elkaar dat mijn paard daarop ging staan om het goed te kunnen bekijken.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-25 11:49

Dat had ik ook gezien met de fusions dat er niks is om op af te kunnen spelen.

Hopelijk passen de scootboots gewoon :') heb mijn zinnen daar een beetje op gezet. Want ik denk dat de schoenen met stof enz heel lang duren eer ze droog zijn?

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 11:51

Ja klopt.. Dat was ook echt de reden dat ik graag scootboots wilde en gelukkig pasten die. Een paar jaar later met hoeven die veranderd waren paste ze helaas niet meer en kwam ik uit op de Equine Fusions en met mij die continu het meertje ingaat ook in de winter was dat toch wel hardnekkig geweest om te laten drogen elke keer. In de zomer zijn ze zo droog trouwens als je ze in de zon zet. Had er ook gaatjes in geboord zodat het water eruit kon lopen. Dat hielp ook enorm.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 12:47

Als ik nieuwe schoenen nodig had keek ik naar de maat van de hoeven nadat ze 3 weken bekapt* waren, dat lijkt mij een redelijke termijn (6 weken) dat schoenen moeten passen voor ze te klein of te ruim worden.
*Afhankelijk van individuele hoefgroei en zomer/winter periode.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-25 14:37

Hier even wat fotos

Persoonlijk vind ik voor RA 6 van slim scoot en enduro
En LV enduro 6 de rest was nogal los of te strak van de schoenen. Die schelpen zaten nogal los en veel te ruim en te strak op andere plekken.

Maat 3 kreeg ik niet aangetrokken vanvoor en maat 4 noet vanachter van scoot.

LV maat 6 want vindt 5 nogal strak aan de hielen

Edit: Fotos laden niet :')

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-25 15:40

De andere schoenen kreeg ik niet aan vanachter. Alleen de scoots. De equine fusion paste alleen LV niet op de andere voeten. Die doorzichtige schelpen krege ik alleen lv aan en die vondt ik niet goed zitten.

Persoonlijk denk ik dit:
Links vanvoor: 6 of 5 enduro of slim
Links vanachter: 6 enduro
Rechts vanachter:5 slim of 6 enduro
Rechts voor: 5 enduro of 6 enduro of 6 slim

5 slim zat "snug", 6 kon je wel wat bewegen. Persoonlijk vondt ik enduro ook beter zitten aan de hoefballen dan de andere scootboots vanachter

Linksachter paste alleen 6 goed vonst ik. Slim 5 kreeg ik niet over de hoefballen. En ik wou niks forseren.

Hier een google doc met de fotos want ik krijg ze maar niet via bokt geplaatst.

https://drive.google.com/drive/folders/ ... fPIluRjWDl
Laatst bijgewerkt door Sentir op 25-01-25 15:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 15:45

Kan het helaas niet zo goed zien op de foto's. Bij scootboots is het niet ongewoon dat je wel even moet duwen om ze aan te krijgen hoor, zeker met koud weer en dus stug koud materiaal. In de zomer gaat het allemaal makkelijker als het materiaal iets warmer is. Niets forceren bedoel ik dan, maar ik gaf toch altijd wel even een klap op de bodem. De achterkant moet mooi aansluiten om de hoefballen, maar je moet nog wel nog net je vinger er tussen kunnen steken zegmaar.

Edit: en als ze aan zijn moet je ze niet kunnen draaien. Een heel klein beetje speling kan wel, want ze zitten nu nog niet vast, maar echt geen en weer bewegen hoort niet, dan zijn ze te ruim