Paard erg druk. Kan ‘ei niet kwijt’

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 22:12

Los van de discussie of 12 x 30 voldoende is:
Mijn Connemara ruintje staat 24/7 buiten. In de winter als het niet al te nat is weidegang, als het wel erg nat is dan alleen op het track dat rondom een wei van ci 1 hectare loopt, met daaraan vast een paddock van geschat 15 x20 en een schuilstal. s nachts wordt hij opgesloten op het paddock met schuilstal. Overdag dus het track erbij en als het kan de wei.

Kortom: Ruimte genoeg om zich uit te leven, te spelen, bokken en sprinten. En daar maakt hij ook graag en veel gebruik van..

Maar:
Zodra het heel erg nat is, of juist als de boel hard bevroren is, dan houdt hij daar overduidelijk rekening mee, en speelt en sprint hij heel veel minder tot niet. En als dit dan een aantal dagen aanhoudt en je gaat hem dan rijden in een bak met een fijne bodem...

Oeehh
Fijne bodem onder de voeten...

Dusssss }:) }:). Met andere woorden: bij bokt dan echt sneller, vaker ,enthousiaster, kan tijdens het rijden tussensprintjes maken etc etc. Het enige wat daar tegen helpt is inderdaad: Losgooien in de losgooi bak. Zodat hij met een fijne bodem onder zijn voeten en zonder ruiter op zijn rug, zijn feestje kan vieren, kan spelen en zich uit kan leven.

Wat ik maar wil zeggen:
Ruimte is niet alles... Gewoon een fijne bodem om op te kunnen spelen kan ook essentieel zijn.

TS: Ik zou als dat kan mezelf in deze periode beperken tot longeren, als dat wel nog kan en mag, en pas weer gaan rijden als er aan de basis voorwaarden voldaan is: voldoende hebben kunnen spelen. Niemand zit te wachten op ongelukken, en als je paard normaal braaf is zou ik nu de makkelijkste weg kiezen (of.. als je het kunt en durft: inderdaad al rijden na het warm stappen je paard gewoon direct een tijdje lekker laten galopperen )

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 22:57

superpony schreef:
Change, prima wat jij allemaal vindt, maar het is recht praten wat krom ism overal smoesjes voor en nergens het paard en welzijn voorop. Zegt genoeg.

En ja, er zijn dagen dat wij het als nood ook doen vanwege het weer, laatst vanwege vuurwerk etc. Maar ik zie toch echt de verschillen en dat is wat telt, de paarden.

Lijkt erop dat je het niet helemaal goed hebt gelezen. Het welzijn van het paard staat namelijk wél centraal. Misschien even rustig teruglezen?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 23:58

prugelpiet schreef:
Mijn paard staat ook in een ruime paddock. Echt ruim genoeg om te rennen en te bokken, en toch doet ze dat niet. Totdat ik haar losgooi in de 20x60 baan, dan lijkt het soms net alsof het dier al dagen op hok stond B-) .

Hier ook die ervaring. Al stond ze hele dagen op t land, moest ze 2 of 3x even los in de bak en ontplofte ze alsof ze dagen binnen had gestaan := Die van mij had dat ook echt nodig, zelfs met 24/7 weide met genoeg ruimte, toch even flikflaks in een grote bak.

Gemier over de grootte etc. TS heeft normaliter geen probleem want paard komt buiten met soortgenoten, EN kan lekker dr ei kwijt in een losgooibak, maar mist blijkbaar die uitlaatklep nu TIJDELIJK. Net als mijn paard nodig had. Vervelend dat het nu niet kan... mijne kon ook prima flikflaks aan de longe, om meer ruimte te geven liep ik dan de hele bak mee. Zou dat een mogelijkheid kunnen zijn? Soort 'losgooien in de bak maar dan aan een touwtje' :=

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 00:49

Annet73 schreef:
Oh nee, ze staat de hele dag buiten ineen ruime paddock met hooi en water en vriendjes om haar heen. Wat dat betreft niets te klagen!

Ze staat niet MET soortgenoten, ze staat alleen.

Annet73Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-25 15:44

Onali schreef:
Annet73 schreef:
Oh nee, ze staat de hele dag buiten ineen ruime paddock met hooi en water en vriendjes om haar heen. Wat dat betreft niets te klagen!

Ze staat niet MET soortgenoten, ze staat alleen.

Dank voor de tips die een aantal hebben gegeven! Daar kunnen we zeker wat mee.

Even voor de duidelijkheid: ze staat alleen in de paddock met aangrenzend aan 3 kanten andere paarden/ponys. Zodra wij op stal zijn mag er een andere pony bij zodat ze nog een paar uur lekker kan spelen maar we dit wel in de gaten kunnen houden.

Maddy_Paola

Re: Paard erg druk. Kan ‘ei niet kwijt’

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 16:27

Is het een idee of ze los in de bak mag voor het slepen? Dat werd bij ons vroeger op de manege nog wel eens gedaan als het vroor. Dan konden ze even los, daarna de sleep door de bak en was het weer netjes