Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
pmarena schreef:Goh ja jee... het is altijd lastig om je een voorstelling te maken van hoe het precies gegaan is en wat de intenties van de instructeur precies waren. Ga er dan maar even vanuit dat het goed bedoeld was.
Maar ik zou er eerlijk gezegd hetzelfde onderbuikgevoel bij hebben als jij zelf en anderen ook aangeven.
Waarom begint je instructeur überhaupt over een andere ruiter....
Of dat je paard "aangepakt" zou moeten worden door een ander?
Is er iets in jullie gesprek dat daar aanleiding toe gaf?
Ook de opmerking dat jij daar dan van zou leren om "door te pakken".
Doe je dat nu niet dan? Durf je dat niet? Merk je dat je daarin iets tekort komt?
Zo klinkt het namelijk niet, het klinkt alsof je er wel vertrouwen in hebt eigenlijk
Ik vind het aan de hand van de info die jij geeft, eigenlijk wel raar dat een instructeur gaat zeggen dat je beter door zou moeten pakken. Dat hij een klant die net een maand haar paard heeft, van haar paard af wil halen om een ander te laten rijden, terwijl klant zelf niet ervaart dat dat nodig zou zijn.
En dan ook nog eens met het idee komt dat die ander er fijn wedstrijden mee kan gaan rijden
Waarom zou jij dat überhaupt willen...
Heb je iets gezegd waardoor instructeur het idee kan hebben dat je je paard graag op wedstrijden uitgebracht zou zien maar je dat zelf niet durft ofzo? Dat 'ie denkt van ik weet wel een meid die dat wel durft en leuk zou vinden, en dan kan jij zien hoe zij dat doet en durf je het zelf ook sneller?
Of zoiets...? Want dan is het nog uit te leggen als instructeur probeert je te helpen met dit voorstel
Als dit alles helemaal niet ter sprake is gekomen ofzo, dan vind ik het wel heel bijzonder dat een instructeur denkt dat dit voorstel een goed idee is terwijl jij als klant gewoon lekker rond wil hobbelen en een band op wil bouwen met je paard en geen interesse hebt in wedstrijden.
Is het de instructeur wel duidelijk dat dit je wens is....? Het leest alsof er een verkeerd beeld is ontstaan
egnie schreef:Grappig om al die verhalen te lezen. Ik las de openingspost en dacht goh das toch geen raar voorstel. Ik doel dan alleen op het bij laten rijden. Het is een paard met kennelijk veel ervaring op springwedstrijden en dan reageert het paard nu als er alleen 1 ander paard erbij in komt????? Das raar want hoe is ie op de springwedstrijden dan geweest in de lospringpiste. Daar rijdt je soms met heel veel. Ik lees het dus dat de instructeur ziet dat het hapert en de TS is niet bij machte op dit moment om het paard erdoorheen te rijden. TS zegt heel eerlijk dat ze angst heeft opgebouwd. Om het paard niet heftig te laten reageren is het geen raar idee toch om tijdelijk een andere handige ruiter te opperen. Nu valt de reactie nog erg mee, maar bij niet correct oplossen kan dit echt wel een groot ding worden. Je hebt braaf en braaf met een handige ruiter.
Het uit laten brengen op wedstrijden is een ander verhaal, maar misschien ook op een andere manier gezegd. Goh als je dat zou willen kan ze hem ook voor je uitbrengen. Het is aan TS om daar ja of nee op te zeggen.
Vind het dan ook nogal wat om te zeggen dat TS een andere instructeur moet nemen puur op basis wat TS schrijft.
BrankaZ schreef:pmarena schreef:Goh ja jee... het is altijd lastig om je een voorstelling te maken van hoe het precies gegaan is en wat de intenties van de instructeur precies waren. Ga er dan maar even vanuit dat het goed bedoeld was.
Maar ik zou er eerlijk gezegd hetzelfde onderbuikgevoel bij hebben als jij zelf en anderen ook aangeven.
Waarom begint je instructeur überhaupt over een andere ruiter....
Of dat je paard "aangepakt" zou moeten worden door een ander?
Is er iets in jullie gesprek dat daar aanleiding toe gaf?
Ook de opmerking dat jij daar dan van zou leren om "door te pakken".
Doe je dat nu niet dan? Durf je dat niet? Merk je dat je daarin iets tekort komt?
Zo klinkt het namelijk niet, het klinkt alsof je er wel vertrouwen in hebt eigenlijk
Ik vind het aan de hand van de info die jij geeft, eigenlijk wel raar dat een instructeur gaat zeggen dat je beter door zou moeten pakken. Dat hij een klant die net een maand haar paard heeft, van haar paard af wil halen om een ander te laten rijden, terwijl klant zelf niet ervaart dat dat nodig zou zijn.
En dan ook nog eens met het idee komt dat die ander er fijn wedstrijden mee kan gaan rijden
Waarom zou jij dat überhaupt willen...
Heb je iets gezegd waardoor instructeur het idee kan hebben dat je je paard graag op wedstrijden uitgebracht zou zien maar je dat zelf niet durft ofzo? Dat 'ie denkt van ik weet wel een meid die dat wel durft en leuk zou vinden, en dan kan jij zien hoe zij dat doet en durf je het zelf ook sneller?
Of zoiets...? Want dan is het nog uit te leggen als instructeur probeert je te helpen met dit voorstel
Als dit alles helemaal niet ter sprake is gekomen ofzo, dan vind ik het wel heel bijzonder dat een instructeur denkt dat dit voorstel een goed idee is terwijl jij als klant gewoon lekker rond wil hobbelen en een band op wil bouwen met je paard en geen interesse hebt in wedstrijden.
Is het de instructeur wel duidelijk dat dit je wens is....? Het leest alsof er een verkeerd beeld is ontstaan
Dit verwoordt ook wel mijn gedachten.
Ik vraag mij af of de ts met haar instructeur doelen heeft afgesproken. Als ik 4x in de week bij een voormalige topruiter les neem met een getalenteerd paard dat 1,20m kan springen, dan doe ik dat niet omdat ik op termijn uitsluitend lekkere buitenritjes wil maken. Of hoog in de dressuur wil eindigen.
Zo'n instructeur kies je omdat je springen leuk vindt en daar met dit paard graag wil kijken wat jij aankan als ruiter.
Het is eigenlijk heel simpel: als je als eigenaar hier geen zin in hebt moet je het niet doen. Twijfel je, dan zou ik meer uitleg vragen waarvoor en waarom de instructeur denkt dat laten rijden én uitbrengen op wedstrijd nuttig voor de ts en haar paard is.
Overigens kan ik mij het gevoel van de ts wel voorstellen bij het voorstel. Maar ze moet ook voor zichzelf bepalen of dit in de weg staat tussen haar en de instructeur. Want dit is wel een stukje vertrouwen.
Gerrit1982 schreef:De instructeur weet van mijn verleden af. Ik heb vroeger in het buitenland veel gesproken, tot 1.35.
in de tussentijd heb ik 7 jaar niet gereden en kinderen gekregen.
Bijna een jaar geleden het rijden opgepakt, 2 maand nadat ik mijn vorige paard kocht kwam ik met hem in contact, hij vond zelf dat ik goed kon rijden en dan we voornamelijk aan het paard moesten werken. (Ik was flink opgelicht met dat paard).
Hij was aanwezig bij het ongeluk en heeft mij toen ook eerlijk geadviseerd het paard terug te brengen naar de verkoper. Hij adviseerde om niet te lang niet te rijden om het vertrouwen niet kwijt te raken, ik heb daarom een paar keer even op zijn paard gereden.
Oo een gegeven moment kwam ik het paard wat ik nu heb tegen, omdat ik geen verkeerde aankoop wou doen zoals het vorige paard ben ik heel vaak heen ej weer gereden, verschillende mensen gevraagd wat ze ervan vonden, de oude eigenaresse opgezocht en geschiedenis van het paard. Dit zag er allemaal erg correct uit.
We hebben nu als doel gesteld dat ik ergens in de zomer op concours ga, dit is volgens hem realistisch en moet makkelijk kunnen.
Bij het springen van kruisjes gaf hij wel aan dat dit duidelijk een goed getraind paard was en dat zij makkelijk het parcours doorkomt, ik heb vaker gezegd dat ik voor nu geen hoge ambities heb. In de zomer beginnen wij met 0.80 en dan kijken we wel verder. Maar voor nu vind ik dat meer dan voldoende.
germie schreef:Ik heb een bijrijder voor mijn paard, al jaren en ik vraag er niets voor. De reden van geen geld vragen is dat het mijn paard is, en dat er dus ook geen rechten aan verleend kunnen worden. Als ik mijn paard een dag wil rijden en de bijrijder ook, dan ga ik voor (komt zelden voor overigens). Dus ik snap je punt dat je ook bang bent dat je niet meer baas bent over je eigen paard.
Maar gaat het nu om iemand anders er eens op te laten rijden in jouw bijzijn en in het bijzijn van de instructeur? Of wil die instructeur echt dat die andere persoon jouw paard te pas en te onpas kan gaan rijden? Want een keer een ander er op en een keer dat paard even weer lekker laten springen is niet verkeerd in mijn ogen. En ja, daar zou eventueel ook een keer een parcours rijden onder kunnen vallen. Maar dan zou dat in mijn ogen betekenen dat jij je paard nog gewoon 4 keer per week rijdt en dat die persoon dus 1 keer per week het paard dan rijdt. Niet om het echt te laten trainen door die ander dus.
Ik zou zelf nooit m'n paard uitlenen en minder rijden als ik zelf de tijd en het plezier heb aan het aantal keren rijden wat ik nu al doe zeg maar. Als jij dus 7 dagen per week je paard lekker kunt verzorgen, tutten en rijden, dan is er geen tijd voor een ander. Als jij 4 keer per week rijden genoeg vindt, en het dier kan zonder overtraind te raken een 5e keer aan (training of wedstrijd) en je mag er zelf bij zijn, heb er ook lol in omdat je nog wel lekker kunt tutten ofzo, dan vind ik het minder erg.
Maar als ik 4 keer per week rij en een ander zou dan 3 keer van de 4keer van je 'afpakken', dan is het direct een nogo. En als je 4 keer per week rijdt en een ander stelt voor naar 7 keer te gaan, dat is ook een nogo. Er is in mijn ogen bij 4 keer per week rijden hooguit tijd voor een 5e keer. Een paard heeft ook rust nodig voor herstel.
Wat verder meespeelt is de vraag of jij het belangrijk vindt dat je paard op parcoursniveau blijft lopen of niet. Bij een ja, dan is 1 keer per week een ander er op niet verkeerd. Mits die persoon het dan ook echt kan en niet ook een meelifter is. Vind je dat helemaal niet erg, heb je het paard puur voor je eigen recreatieve hobby, dan hoeft het ook niet op niveau te blijven. En een paard maakt het niet uit hoor of die nu een parcours van 80 cm springt of 1 van 1.20m. Er zijn alleen paarden die bij lagere hindernissen, zoals de mijne onder de 70cm gewoon niet mooi meer springen en niet meer moeite doen dan nodig is. Bij hogere sprongen maakt die van mij de sprong beter af en heeft er ook meer lol in. Maar het lage werk doet ze wel gewoon hoor en ook foutloos. En mijn paard is net zo gelukkig met een beginnende ruiter op de rug als iemand die het al kan. En als iemand denkt dat die het kan en het wel even wil laten zien, dan heb je bij mijn paard eentje die het duidelijk minder leuk vindt.
Verder denken paarden niet in tijd, dus als een paard 2 jaar niet gereden is, dan is dat paard hooguit routine kwijt, maar nog steeds een te rijden paard. Dus als je later wel hoger wilt springen, dan is die 1.20m niet vergeten, het kost alleen wat meer werk en tijd om weer op dat niveau te komen.
Ik heb overigens ooit het aanbod om mijn paard te stallen bij een internationale springruiter en te laten rijden door de stalruiter afgewezen. Ik kon mijn paard daar voor 150 euro per maand neerzetten, en kon komen wanneer ik wilde en mocht dan ook gewoon rijden. Het paard zou dan getraind worden en uitgebracht worden, ik zou geen extra kosten hebben. Maar heb het niet gedaan. Want het was te ver van m'n huis, ik was bang dat m'n paard een sportattribuut zou worden en bij kreupelheid of blijvende ongeschiktheid zat ik met de problemen natuurlijk. Ergens voelt het wel of ik m'n paard te kort gedaan heb, want ze kon echt heeeel goed springen. Maar aan de andere kant, een paard denkt ook niet van ik ben een internationale sporter, of ik loop maar op B niveau. En nu is ze 21 en nog steeds gezond. Je weet niet of dat anders gelukt was.
Dus ik heb het ook niet gedaan en kan me jouw twijfels ook voorstellen.
ruitje schreef:Ik vind je eigenlijk vrij respectloos praten over je instructeur met zijn oude paarden die niet goed genoeg zijn voor de sport, maar wel jij wel op mocht toen je angstig was.
Of over een meid van 20 die op dit moment wel een B parcours rijd terwijl jij het liefste alleen in de bak rijd en niet in galop wil.
Ik heb eigenlijk het idee dat jij 100% weet wat je wil met je paard en hoe het moet, daar je het ook niet eens bent met zijn manier van doorpakken.
Vandaar mijn vraag: waarom les je nog daar?