Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Olikea schreef:Herkenbaar verhaal.. ook ik kocht een jonkie op "latere" leeftijd (42) en dan nog 1 die opgegroeid was zonder enig menselijk contact.
Hij is nu dik 2.5 maar het heeft echt een poos geduurd eer ik vertrouwen kreeg in ons.
We doen nu vooral low key grondwerk samen. Samen zijn zonder druk.
Dit heeft ons heel goed gedaan.
Ook heb ik het inrijden op de lange baan geschoven.. we zien wel. Het moment zal daar wel een keer zijn.
Je hebt hem ook nog maar net. Geef het tijd. Vertrouwen moet groeien. Van 2 kanten.
Precious20 schreef:Olikea schreef:Herkenbaar verhaal.. ook ik kocht een jonkie op "latere" leeftijd (42) en dan nog 1 die opgegroeid was zonder enig menselijk contact.
Hij is nu dik 2.5 maar het heeft echt een poos geduurd eer ik vertrouwen kreeg in ons.
We doen nu vooral low key grondwerk samen. Samen zijn zonder druk.
Dit heeft ons heel goed gedaan.
Ook heb ik het inrijden op de lange baan geschoven.. we zien wel. Het moment zal daar wel een keer zijn.
Je hebt hem ook nog maar net. Geef het tijd. Vertrouwen moet groeien. Van 2 kanten.
Ik denk dat ik een soortgelijk verhaal heb... Ik ben 38 en mijn Freiberger is ook in een kudde opgegroeid met weinig menselijk contact. Wel wat hoor. Je kan hem aaien, borstelen, halstertje aandoen, leiden, etc. Maar dat is het dan ook wel zo wat.
anjali schreef:Natuurlijk zijn er wel mensen en dieren met wie je gemakkelijker een klik krijgt en iets gaat op bouwen, en andere waar het moeizamer mee gaat. Als de potentie er maar inzit. Soms zijn de karakters echt onverenigbaar. Bij mij stopt het als de ander( mens of dier) me fysiek gaat aanvallen zonder reden.
Evelienepien schreef:anjali schreef:Natuurlijk zijn er wel mensen en dieren met wie je gemakkelijker een klik krijgt en iets gaat op bouwen, en andere waar het moeizamer mee gaat. Als de potentie er maar inzit. Soms zijn de karakters echt onverenigbaar. Bij mij stopt het als de ander( mens of dier) me fysiek gaat aanvallen zonder reden.
Tuurlijk alleen om binnen 5 dagen in een wirwar van emoties - nieuwigheden (van beiden) al echt van “een klik” of gemakkelijk contact te kunnen spreken?
Zeker bij een jong paard ..
En ts vond hem iig wel “iets” hebben! Dus dat is toch positief!
En fysiek aanvallen heb je ook degradaties in. Mijn destijds 3 jr rechtstreeks uit de kudde viel me na 3 weken ook aan…beet recht in mn onderarm…gelukkig wel bij machte en snelheid (dus uit oude aangeleerde gewoonte want ik vond deze ook “eng / beweeglijk / jong / klein” na mn slagschip van 1.75m) om hem te straffen. Bleek: was hengstenstreek want net gecastreerd (maar viel wel aan).) Overigens nooit meer gebeurd en ik was weer ietsjes minder bang geworden door mijn actie.
Zie het hier ook met onze buitenlandhonden: als ze het niet snappen / bedreigd voelen (in het begin dan) kunnen ze zich ook fysiek uiten. Dus ja, probeer je daar geen oplossing voor te vinden, wordt dat van kwaad tot erger.
Kijken naar het gedrag, wat de trigger is & dan oplossing zien te vinden / om te zetten.
Baby stapjes maken, iedere dag aai over zn hals, laten wennen aan je…in de hoop dat hij je na een tijdje genegenheid gaat tonen zodat jij dat ook kan voelen en beetje bij beetje vertrouwen in jezelf en hem gaat krijgen..
Beesten worden niet geboren immers met neiging tot fysieke aanval tot mens..
Precious20 schreef:Ik denk dat ik een soortgelijk verhaal heb... Ik ben 38 en mijn Freiberger is ook in een kudde opgegroeid met weinig menselijk contact. Wel wat hoor. Je kan hem aaien, borstelen, halstertje aandoen, leiden, etc. Maar dat is het dan ook wel zo wat.
ruitje schreef:Precious20 schreef:Ik denk dat ik een soortgelijk verhaal heb... Ik ben 38 en mijn Freiberger is ook in een kudde opgegroeid met weinig menselijk contact. Wel wat hoor. Je kan hem aaien, borstelen, halstertje aandoen, leiden, etc. Maar dat is het dan ook wel zo wat.
Een Arabier leeft op menselijk contact, daar voel je zoveel verbinding mee. Dit is een dier wat geen 'mens nodig heeft' . Daar moet je verbinding gaan verdienen.
Beetje zwart wit gesteld, maar je gaat wel van het ene uiterste naar het andere.
Waarom ben je van een Arabier naar een Freiberger overgestapt eigenlijk?
Shadow0 schreef:Het klinkt eerder als een weerslag van de emoties van het verlies. Naast verdriet is daar vast ook onbewust angst - angst dat je verliest wat dierbaar is en dat dat zelfs onvermijdelijk is. Angst wellicht om je ook weer open te stellen en contact te maken met een nieuw paard dat je op zeker moment wellicht ook weer verliest. Angst voor het nieuwe en onbekende dat een nieuw paard met zich meebrengt. (En ook - zijn angst voor het grote onbekende slaat misschien nu makkelijk op jou over omdat je zelf nog erg gevoelig bent. Dan is het dus niet eens jouw angst maar alleen maar dat je het normaal gesproken jou niet zo zou raken maar nu door het gemis ineens wel.)
En dat is vrij abstract, dus kan het heel goed zijn dat het nu gekoppeld wordt aan iets wat veel makkelijker is om aan te wijzen: angst voor het paard als groot dier met eigen gedrag. Dan 'klopt' het gevoel van angst, en je hebt er een aannemelijke verklaring voor, alleen ligt er toch iets anders onder.
Getup schreef:Freibergers zijn vaak makkelijk , maar er zijn er genoeg die erg introvert zijn.
Maar hier hebben we het over een jonkie , die net uit z'n vertrouwde kudde weg is en nu sinds een week op een ander adres staat.
Denk dat zijn gedrag echt niet raar of extreem is.
Precious20 schreef:Ik denk dat ik een soortgelijk verhaal heb... Ik ben 38 en mijn Freiberger is ook in een kudde opgegroeid met weinig menselijk contact. Wel wat hoor. Je kan hem aaien, borstelen, halstertje aandoen, leiden, etc. Maar dat is het dan ook wel zo wat.