Stalgeld 2025

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

beegee

Re: Stalgeld 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 13:48

Het is ook heel duur geworden om een paard te houden. Ik betaal nu 350 halfpension, alles wordt gedaan maar moet zelf mesten. Voor die prijs heb ik alleen een buitenbak die eigenlijk niet echt geschikt is om mee te rijden en verder niets. Maakt voor mij niet uit want m'n paard is met pensioen en hij kan hier de hele dag buiten staan met ruwvoer. Maar objectief gezien is t dan nog best aan de prijs. Ik kom van 500 dus scheelt al 150 euro in de maand, maar soms moet ik wel even slikken als ik die 350 aftik om alleen te komen mesten en aaien.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 13:58

In welke regio is dat beegee?

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 14:22

HetIsFriet schreef:
fjordjes schreef:
Ik betaal vanaf vandaag 275, volpension. Was 250

Voor mij precies hetzelfde.

PS, even off topic, volgens mij ken ik jou via via met de aquariumhobby. Ik zit zelf in de betta's maar ik heb shrimply the best heel veel voorbij zien komen op FB en insta geloof ik.

Dat kan idd, zit vooral op tiktok en op de Facebook pagina garnalen discussie

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 15:14

Wat een bedragen :wow:

Ik betaal 365, all-in, één paard. Twee binnenbakken en buitenbak, longeercirkel en goede uitrijmogelijkheden. Binnenbakken zijn niet altijd beschikbaar ivm lessen dus dat is wel wat plannen.
Enige wat er niet in zit is zondag binnen/buiten zetten, dat regelen we met een groepje. Andere dagen wel.

Ik sta er net en er is toen al een verhoging geweest vlak voor mij geloof ik, en ik heb nog niets gehoord, maar wie weet.

beegee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 16:22

Beemsterkaas schreef:
In welke regio is dat beegee?

Hartje Randstad

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 23:07

henshem schreef:
Voor het voeren (de dienst) zou idd 21% al zijn verschuldigd, voor het voer zelf 9%.

Nb mijn reactie was vooral op de opmerking dat het niet eerlijk is omdat de stalhouder de btw kan verrekenen.
Vetgedrukte klopt niet. Het 9% deel dat de stalhouder moet afdragen heeft niks met voer te maken. Dat is voor gelegenheid geven tot sportbeoefening. Dat is het deel dat mogelijk per 2026 omhoog gaat naar 21%, maar voor nu verandert daar niks aan.

Koekie73 schreef:
Ik ga van ca. 305 naar ca. 350 doordat alles straks met 21% wordt
Afgelopen jaar ook al 2 verhogingen gehad.
Alleen als een stalhouder onder de KOR valt (in jouw geval bij max. 4 pensionpaarden en geen enkele andere omzet) is er uiteraard wel sprake van een verhoging van BTW. Die kan nl. niks terugvorderen.

Voor alleen de BTW zou dan een verhoging van zo'n 11% (121/109) op het voerdeel logisch zijn. Staleigenaar mag best de prijs meer verhogen, maar deze reden klopt dus niet.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 23:35

snoopydogy schreef:
Wow wat een bedragen ik heb ze aan huis staan en hebben hooi van eigen land waar we een deel van verkopen ivm te veel voor eigen pony’s denk dat ik totaal 100 euro in de maand kwijt ben

Sorry voor een zuur bericht maar ik vind het zulke vreemde posts altijd, maandelijkse hypotheeklasten van een huis met genoeg land om paarden te houden zijn nog stuk hoger dan 500, 700 etc wat als schokkend wordt ervaren.

Wat is het punt dan, rekent men die kosten niet door of is eeen cruciaal onderdeel van het plan dat je maar ouders met eigen boerderij had moeten hebben :?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 23:40

Fly_high schreef:
snoopydogy schreef:
Wow wat een bedragen ik heb ze aan huis staan en hebben hooi van eigen land waar we een deel van verkopen ivm te veel voor eigen pony’s denk dat ik totaal 100 euro in de maand kwijt ben

Sorry voor een zuur bericht maar ik vind het zulke vreemde posts altijd, maandelijkse hypotheeklasten van een huis met genoeg land om paarden te houden zijn nog stuk hoger dan 500, 700 etc wat als schokkend wordt ervaren.

Wat is het punt dan, rekent men die kosten niet door of is eeen cruciaal onderdeel van het plan dat je maar ouders met eigen boerderij had moeten hebben :?

Of het plan was (zonder ouders) al in het buitengebied te willen wonen.

En dan zijn die paarden aan huis niet meer de grootste kostenpost.

Als ik hier de bedragen van sommige zie had ik er geen.
Nu zijn die bedragen in deze regio ook niet aan de orde dat scheelt weer.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 23:42

Ik ben ook benieuwd wat de prijzen gaan doen.
Ik heb 6 paarden aan huis en ben nu rond de €550 kwijt aan hooi, stro en Metazoa/Lucerne.

Ik probeer altijd hooi direct van het land te kopen bij boeren, dan heb je de beste prijzen.
Ik ben vooral benieuwd naar de brokken en bodembedekking. Vooral de laatste wat dat per pallet gaat doen.
Ook ben ik erg benieuwd naar de veearts prijsverhogingen :=

Hopelijk gaan pensionhouders er niet aan onderdoor. Het zijn toch flinke verhogingen aan meerdere kanten als je ook kijkt naar je hypotheek, gwl en misschien ook nog personeel…

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 23:46

DP denk dat weinig mensen zomaar boerderijen en hectaren grond aanschaffen puur in het kader van wonen in een buitengebied?

Ik blijf het gek vinden, idem al die gratis paarden in "wat kost een paard". Hooi van eigen land kost ook geld (machines, werk etc), idem onderhoud van je terrein, vaste lasten en noem maar op.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 23:53

Fly_high schreef:
DP denk dat weinig mensen zomaar boerderijen en hectaren grond aanschaffen puur in het kader van wonen in een buitengebied?

Ik blijf het gek vinden, idem al die gratis paarden in "wat kost een paard". Hooi van eigen land kost ook geld (machines, werk etc), idem onderhoud van je terrein, vaste lasten en noem maar op.

Valt enorm mee. Just met meer grond dan een postzegel. Want die hectare grasland zijn de kosten niet. Dat is het bouwvak.
Boeren willen graag mest kwijt. Daar betalen ze voor of ruilen in ons geval.

En dan heb je die machines enz helemaal niet nodig.
Staat er zo'n grote ronde baal voordroog voor 18 euro op zijn plek.
Na 2 belletjes.
1 ik wil morgen maaien.
2 ik wil het morgen in de pak :D

Vaste lasten waren in ons huis in de bebouwde kom maar andere regio niet goedkoper...

Dus ja...

Maar blijf het juist bijzonder vinden hoe mensen dit bestrijden...
Zonder de boekhouding te kennen :D

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 00:02

18 euro is best wel goedkoop... hier 26, wel dubbel gewikkeld en vanaf t land gebracht en gestapeld.

Daarnaast onderhoud, aflossing, rente, arbeid, mechanisatiekosten, keer in- of doorzaaien, bemesten etc. Tsja, ook aan huis, met alle kosten meegerekend blijft het enorm veel geld.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 09:41

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 11:38

DuoPenotti schreef:
Fly_high schreef:

Valt enorm mee. Just met meer grond dan een postzegel. Want die hectare grasland zijn de kosten niet. Dat is het bouwvak.

Na 2 belletjes.
1 ik wil morgen maaien.

Vaste lasten waren in ons huis in de bebouwde kom maar andere regio niet goedkoper...

Dus ja...

Ik denk dat je een uitzondering bent. Je roept t overal dat je ze zo goedkoop aan huis hebt, maar het merendeel heeft het niet zo. En dat moet jij gaan in zien

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 11:44

Wat een afgunst naar DP... het is toch super fijn dat zij weinig kosten heeft?

Wij hebben ze ook thuis staan en helaas niet heel veel land, waardoor we een jaarrond hooi moeten bijvoeren, s nachts staan ze op stal op vlas en daarbij ben ik terug over gestapt van Subli voer naar Vitalbix en omdat ze thuis staan en de kosten lager zijn hebben we er nu 5 ipv 3, maar daarmee ook 5x hoefsmid, 5x dierenarts en 5x tandarts.

Daarbij heb ik thuis niet de voorzieningen (nog) die ik op een pensionstal had en wil ik in de toekomst een rijbak laten aanleggen en wellicht een longeercirkel.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 11:53

Moet ik dat gaan inzien hahaha, moet niet gekker worden. :')
Misschien kunnen andere inzien dat ze nog wat te leren hebben, haha geitje hoor.

En vlas is hier helaas ook niet goedkoop.
Dat is onze duurste kostenpost.

Maar stellen je woont met paarden aan huis is duur. Vind ik te kort door de bocht.
En dat zie je ook aan andere mensen hun reacties, van blij dat ze aan huis staan.

En of je je hypotheek moet tellen, die tel je toch ook niet bij je pensionstal kosten?
En onze hypotheek is hier amper duurder dan waar we eerder woonden, iets met keuzes maken heet dat.

Daarnaast ken ik veel mensen die in het buitengebied wonen met gewoon wat beestjes rondom omdat ze gewoon buitenaf willen wonen, rijden geen paard.
Diverse buren hier bijvoorbeeld.

Maar goed, dat mag je dus niet zeggen... worden mensen jaloers blijkbaar.
Dus :evaw:

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 12:56

DuoPenotti schreef:
Fly_high schreef:

Bestrijden :') nee mensen zeggen dat het geen realistische oplossing is.

Zonder boekhouding te kennen, je moet die huizen en grond ergens vandaan halen en ergens mee betalen. En dat is niet heel vanzelfsprekend gezien verhouding tussen aantal paardeneigenaren en hoeveelheid beschikbare grond en huizen in Nederland (en bijbehorende prijzen).

Als je veel stalgeld in de Randstad betaalt kun je nog steeds niet voor hetzelfde geld een huis kopen, al helemaal niet in dezelfde regio.

Ik vind het zo grappig dat paarden op eigen terrein hebben altijd duur is als men rekensommetje maakt als pensionhouder - met uitleg waarom die stalling nou écht geen €150 kan kosten - maar spontaan gratis als die stalen niet worden verhuurd :?

Als het bijna gratis is kunnen mensen met paarden aan huis stalling voor €100 aanbieden en is iedereen blij toch? :+

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 13:39

En waarom zouden mensen met paarden aan huis dat doen?

Ik ben geen liefdadigheidsinstelling en ben niet van plan om voor een ander meer te moeten verrichten, ik red het niet met 100,- per maand per paard, anderen wellicht wel.

Een pensionhouder heeft veel meer kosten dan een particulier aan huis en zal zijn werk ook moeten berekenen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 13:58

Charaz schreef:

Nee geen afgunst. Hartstikke mooi dat zij het kan, maar dat ze het overal verkondigd als de manier van paarden aan huis houden is geen afspiegeling van de realiteit. En dat ziet ze niet.
En helemaal niet van een pensionstal.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 13:58

DuoPenotti schreef:
Fly_high schreef:

Na 2 belletjes.
1 ik wil morgen maaien.

Dus ja...

Paarden aan huis is hier ook niet goedkoop.
1 hectare grasland ben je toch ook snel meer dan 80k kwijt, dat vindt ik veel geld.
Mestrecht ruilen tegen werkzaamheden lukt hier in de omgeving ook niet. Misschien als je veel hectares hebt die makkelijk vierkant zijn wel, daar heb ik geen ervaring mee.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 14:05

Cioccolato schreef:
Charaz schreef:

Nee geen afgunst. Hartstikke mooi dat zij het kan, maar dat ze het overal verkondigd als de manier van paarden aan huis houden is geen afspiegeling van de realiteit. En dat ziet ze niet.
En helemaal niet van een pensionstal.

Ik heb dat nooit zo begrepen hoor, dat is natuurlijk bij iedereen anders.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 14:07

Ik zie het in elk topic voorbij komen dat over t financiële plaatje gaat. Vandaar.
Nogmaals; super als t goedkoop, goedkoper, goedkoopst kan. Maar het is gewoon geen weerspiegeling van de realiteit.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 14:12

Euh ja als ik in een topic reageer beschrijf ik toch ook mijn situatie?

Hoe meer mensen er reageren hoe beter dat de realiteit weer geeft, wat wil je dan? Dat DP er bijschrijft dat zij een grote uitzondering is en mazzel heeft dat zij goedkoop uit is.

Toevallig dat ik deze maand ook geluk had, er kwam iemand langs die graag een aanhanger mest mee wilde nemen voor de moestuin en gisteren kwam hij vragen of het goed was als ze nog meer kwamen halen.
Super fijn natuurlijk want dan hoef ik niet te betalen voor het afvoeren ervan (of er tijd in te steken om het op een aanhanger te scheppen en te gaan wegbrengen).

Dat is het natuurlijk vaak, niet alles kost geld, maar soms wel een hoop werk.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 14:20

Seni schreef:
Ik vermoed dat het overgrote deel van de pensionstallen teveel verdiend om in de KOR te mogen. :D

Dat zou nog wel eens vies kunnen tegen vallen.
Ik heb ze aan huis en ik vraag me af hoe pensionstallen aan 300 euro iets over houden.

Lizenlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 14:26

Ik betaal mijn stalhouder graag die 225 per maand omdat ik daardoor alleen maar hoef te komen knuffelen en poetsen/rijden wanneer het mij uitkomt en me niet naar stal hoef te slepen als ik ziek ben/ me geen zorgen over mijn paard hoef te maken als ik eens een weekend of weekje weg wil of mijn kind ziek is. Dat is mij heel veel waard. Een paard aan huis zou niet eens in mijn leven passen door lichamelijke problemen bij mij en daarnaast een gehandicapt Kind.