Paard verkopen of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 00:32

Elisa2 schreef:
Bij artrose betekent rust= roest en door stilstaan zal hij verder achteruit gaan.

Heel eerlijk, ik zou dit paard houden tot het einde en gewoon andere dingen zoeken waar jullie beide lol uit halen en wat goed voor hem is.Mij klinkt het ook als afdanken en een ongezond paard wegdoen is een recept voor ellende. Tot zover de 'liefde' dus.

Helemaal eens met jou.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 07:33

L_Ruiter schreef:
Amber_anne schreef:
Ik zie niet waarom dit topic zou moeten sluiten ? Juist voor iemand die met dezelfde vraag zit kan het belangrijk zijn om gewaarschuwd te worden nooit je zieke oude paard te verkopen.

Ts het is jammer dat je zo negatief reageert op mensen die het inslapen voorstellen. Ik snap dat het voor jou heel erg klinkt maar voor een paard (en elk ander dier) is de dood een betere toekomst dan een onzekere toekomst.

Ik hoop dat het plekje in Frankrijk iets wordt, dat klinkt echt als de beste optie

Ik denk dat ik het hier gewoon niet over eens ga worden met veel mensen en dat is oké. Ik kan gewoon niet begrijpen dat iemand liever een paard zou doden, dan alles te proberen om het nog een paar fijne jaren te geven. Er is zó ontzettend veel wantrouwen in de wereld. En begrijp me niet verkeerd, ik ben niet naïef. Ik snap ook wel dat wantrouwen ergens vandaan komt. Maar ik geloof gewoon ook nog steeds in de goedheid van mensen.

Ik vind het bijna omgekeerde wereld dat ik zoek naar een fijne oplossing voor mijn paard en dat mensen vinden dat ik hem maar in moet slapen omdat alle andere opties te onzeker zijn en ik dan geen goede baas zou zijn.

Lees dit nou zelf eens terug..

Vind je dan niet dat jij zelf jou paard nog een paar fijne jaren moet geven?
Hij heeft jou immers ook plezier gedaan.

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 07:51

Gizeppie schreef:
Ik snap dat je hier over nadenkt. En ik snap dat je baalt dat je een paard niet kan inzetten, zoals je dat zou willen. Echter heeft dit paard zich waarschijnlijk jaren voor jou als baas ingezet..

Ik heb hetzelfde, paard met artrose/niet inzetbaar meer voor mijn doelen (alleen nog stap/draf ritjes rechtuit). Ik sta op een super de luxe stal en geef bakken met geld uit in de maand aan een paard die ik niet meer inzet zoals ik dat zou willen, maar te koop zetten no way. Zo n paard komt nooit goed terecht. Mijn paard heeft zich jaren ingezet voor mij, dan neem ik ook mijn verantwoordelijkheid om ook die laatste jaren goed voor hem te zorgen. Dat heeft hij verdiend.

Je zou eventueel zelf naar een bijrijdpaard kunnen kijken. Dit heb ik ook gedaan. Ik rijd nu 2 paarden, waarbii ik wel mijn doelen kan nastreven. Ondertussen geniet mijn lieve pensionado van een seniorenritje.

Wat een super beslissing en oplossing zo zeg! +:)+

Speirs

Re: Paard verkopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 08:11

Wat mooi dat je het zo geregeld hebt, Gizeppie! Dat lijkt me in dit geval een heel goed voorbeeld/advies voor ts. Af en toe een paard huren om een buitenrit te maken zou ook nog kunnen.

Of een pensioen plek inderdaad. Ik ben benieuwd of dat wat wordt, ts. Het zou leuk zijn als je dat zou willen laten weten.

Daarnaast wil ik nog even zeggen dat m'n mond open valt van de hoeveelheid reacties over inslapen of slachten. Alsof je dat zo maar even doet :oo

welmoedz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 08:53

Toetsenbord helden hoor, TS ik vind het super knap dat je dit topic opent en weet zeker dat je niet de enige bent die dit ervaart. Inslapen of afdanken is het laatste waar je aan denkt wat ook maar laat zien hoeveel je om hem geeft. Paarden zijn harstikke duur en als je geen plezier ervaart is dat erg wrang.

Wat je eventueel zou kunnen doen is kijken of je hem kan verleasen of ergens gratis in bruikleen geeft. Ik weet niet of hij verder erg braaf is en van aandacht houd maar misschien is er een stal in de buurt die een paard als die van jou goed kan gebruiken? Als juist beweging belangrijk is lijkt me dat juist goed? Plaats eens een advertentie voor leasen of neem contact op met een plek waar je denkt dat hij van betekenis kan zijn en het goed heeft. Succes!!

MysterionX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 10:18

Marije_jiplover schreef:
Ik vind op zich dat als je niet met je paard kan doen waar jij het meeste ontspanning/plezier/voldoening uithaalt, het best een goede optie om het dier te verkopen aan iemand die wél voldoening/plezier/ontspanning haalt uit hetgeen het paard wel kan. Het is een dure hobby en een paard merkt echt wel of het een lust of een last is dat hij of zij er is.

Echter...

Dat geldt voor een gezond paard.
Voor een gezond paard geldt dat een paard vermoedelijk beter af is bij een baasje dat met veel plezier met hem aan het werk gaat en blij wordt van bezig zijn en blijven met dit paard. Daar wordt dit paard dan ook blij en gelukkig van.

Maar een paard van 18/19 met artrose, daar weer je op voorhand al van, dat die niet gezond is. Artrose is altijd progressief.
Je weet niet of het dier nog 6 jaar zonder pijn blijft rondlopen, of nog slechts 6 maanden.
En dan vind ik het persoonlijk wel discutabel om zo'n paard te willen verkopen.
Ik ben zelf óók naïef en ga graag uit van het goede in de mens, maar tenzij jij je paard aan een goede bekende kwijt kunt, zoals je bijrijder, is de kans gewoon heel groot dat wanneer het dier gaat kwakkelen, er minder goed voor gezorgd gaat worden, of dat het alsnog de handel in gaat, al dan niet met vervalste papieren en dan toch nog de humane consumptie in gaat.
En dat is nu juist wat je zelf wil voorkomen.
Er zijn op bokt en op facebook onwijs veel verhalen te vinden waar mensen ook te goeder trouw hun paard voor een habbekrats verkocht hebben en waarbij het toch geen weidemaatje, knuffel pony of leerpaard bleek te worden, maar gewoon ordinaire handel.

Wil je dus dat het paard dat niet gaat overkomen, moet je je eigen naïviteit hier even opzij schuiven en óf zelf eigenaar blijven in een of andere lease of bruikleen constructie, óf het dier zelf op een pensioen plek neerzetten waar je zelf als eigenaar verantwoordelijk blijft, óf het paard niet wegdoen en wachten tot het dier dusdanig oud is, met opspelende artrose, dat je inslapen wel een geschikte optie vindt.

Nog even offtopic:

Overigens, @iedereen die slachten voor niet humane consumptie nog een optie vindt: dit is in Nederland praktisch niet (meer) mogelijk.
Een slachthuis is een voedsel producerend bedrijf, geen verkapte euthanasie instelling.
Er zijn mogelijk nog wel slachthuizen die slachten voor het vervoederen van karkassen aan dierentuindieren, maar slachten met op voorhand het doel Rendac is officieel geen optie. Eigenlijk ook nooit geweest, maar is een tijdlang niet echt op gehandhaafd.
Een slachthuis mag in principe alleen dieren op het bedrijf aanvoeren, die geschikt zijn voor slacht voor consumptie.

Mwah, verkapte euthanasie optie. Nee. Het paard wordt gewoon gebruikt. Honden/kattenvoer, beendermeel, lijm, biodiesel etc. Alles wat er anders ook met een kadaver wordt gedaan, behalve door mensen laten opeten.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 10:44

Maar wat is daar mis mee?

Als je dat niet wil moet je laten inslapen en cremeren.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 11:09

Gizeppie schreef:
Elisa2 schreef:
Bij artrose betekent rust= roest en door stilstaan zal hij verder achteruit gaan.

Heel eerlijk, ik zou dit paard houden tot het einde en gewoon andere dingen zoeken waar jullie beide lol uit halen en wat goed voor hem is.Mij klinkt het ook als afdanken en een ongezond paard wegdoen is een recept voor ellende. Tot zover de 'liefde' dus.

Helemaal eens met jou.

Zo is het maar net :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 11:40

MysterionX schreef:
Mwah, verkapte euthanasie optie. Nee. Het paard wordt gewoon gebruikt. Honden/kattenvoer, beendermeel, lijm, biodiesel etc. Alles wat er anders ook met een kadaver wordt gedaan, behalve door mensen laten opeten.

Marije werkt bij de NVWA. Het is haar werk om te weten wat de 'opdracht' van slachthuizen is.
Slachthuizen slachten voor menselijke consumptie, en heel soms ook voor dierlijke consumptie.

Beendermeel, lijm, biodiesel etc komt bij de Rendac vandaan. Slachthuizen zijn er niet om kadavers aan Rendac aan te leveren.

TS: je paard naar een goede pensioenplek is een prima optie. Die zijn er trouwens ook in Nederland, daar zijn meer dan genoeg topics over. Om in beweging te blijven met artrose is een 24/7 buiten pensioenplek ook prima.

MysterionX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 11:46

Ibbel schreef:
Marije werkt bij de NVWA. Het is haar werk om te weten wat de 'opdracht' van slachthuizen is.
Slachthuizen slachten voor menselijke consumptie, en heel soms ook voor dierlijke consumptie.

Beendermeel, lijm, biodiesel etc komt bij de Rendac vandaan. Slachthuizen zijn er niet om kadavers aan Rendac aan te leveren.

TS: je paard naar een goede pensioenplek is een prima optie. Die zijn er trouwens ook in Nederland, daar zijn meer dan genoeg topics over. Om in beweging te blijven met artrose is een 24/7 buiten pensioenplek ook prima.

Wat ik schreef, maak ik ook op uit de site van de NVWA. Neemt niet weg dat ik niet iets verkeerd geinterpreteerd kan hebben. T zijn (gelukkig) niet mijn dagelijkse werkzaamheden

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 12:07

Lastig verhaal, hier lopen veel mensen tegenaan als hun paard iets gaat mankeren en ze er niet meer mee kunnen doen wat ze willen. Vaak gaan ze weg als weidemaatje of stapritpaard en meestal staan ze binnen de kortste keren weer op marktplaats als rijpaard voor een flink bedrag en gaan ze van hand tot hand tot ze uiteindelijk een keer bij de slager terecht komen. Er zit (bijna) niemand op een paard te wachten die geld kost en waar je niet mee kan doen wat je wil, dat probleem heb je nu zelf ook en is bij andere mensen net zo.

Hij is nu wel goed volgens jou, maar je kunt er niet alleen mee buiten rijden. Lukt dat wel als er een ander paard mee is of iemand op de fiets? Misschien moet je dat proberen en kijken of je op die manier toch dingen met hem kunt doen die je leuk vindt. Ik zou hem zelf niet durven te verkopen en weggeven al helemaal niet. Pensioenplek is ook een idee, maar dan blijf je wel zelf de kosten dragen ook als hij ziek wordt. Veel sterkte met je beslissing!

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 12:30

Popstra schreef:
L_Ruiter schreef:
Ik denk dat ik het hier gewoon niet over eens ga worden met veel mensen en dat is oké. Ik kan gewoon niet begrijpen dat iemand liever een paard zou doden, dan alles te proberen om het nog een paar fijne jaren te geven. Er is zó ontzettend veel wantrouwen in de wereld. En begrijp me niet verkeerd, ik ben niet naïef. Ik snap ook wel dat wantrouwen ergens vandaan komt. Maar ik geloof gewoon ook nog steeds in de goedheid van mensen.

Ik vind het bijna omgekeerde wereld dat ik zoek naar een fijne oplossing voor mijn paard en dat mensen vinden dat ik hem maar in moet slapen omdat alle andere opties te onzeker zijn en ik dan geen goede baas zou zijn.

Lees dit nou zelf eens terug..

Vind je dan niet dat jij zelf jou paard nog een paar fijne jaren moet geven?
Hij heeft jou immers ook plezier gedaan.

Ik geloof dat ik even wat mis... Wat zegt de topicstarter nou weer verkeerd dan?

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 12:38

Een oud paard met artrose verkopen telt niet exact als "alles te proberen om het nog een paar fijne jaren te geven" :') dat zou het zijn.

Hij is oud, met artrose, niet makkelijk te rijden, ongeschikt voor buitenritten en volgens ts haar socials met nog wat andere kwaaltjes. Iedereen hier die exact zulk paard zou willen kopen mag zijn of haar hand opsteken.... en eerst op marktplaats kijken want daar staan er altijd minstens 50 vergelijkbare dieren te koop ook allemaal op zoek naar "nog paar fijne jaren"

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 12:48

Dorine92,

TS wil het paard nog een goede tijd geven. Dan zit er niks anders op je paard zelf te houden en deze op een fijne plek te zetten waar je elke maand netjes voor betaald.
Wil je dat niet dan laat je het in slapen. Je wil niet het risico lopen het dier verkeerd terecht komt.

Jammer dat mensen zich dat niet bedenken voor ze uberhoupt aan iets kostbaars als een paard hebben beginnen! (Geld overigens voor elk dier!)
Je moet er zorg voor ( blijven) dragen.

L_Ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-24 13:10

Dit gaat mijn laatste reactie zijn in dit topic. Ik voel me verdrietig en aangevallen door de (meeste) reacties. Meteen na het plaatsen bedacht ik me dat de titel misschien niet handig was en wilde deze aanpassen, maar dat kan blijkbaar niet meer. Ik wil het beste voor mijn paard en zocht naar ervaringen van andere. Helaas heb ik het idee dat meerendeel vindt dat ik geen goed baasje ben en niet om mijn dier geef. Iedereen die mij persoonlijk kent, weet dat ik écht enorm van mijn dieren houd.

Ik schrik ontzettend van alle oordelende reacties. Makkelijk oordelen zo online zonder de persoon, situatie en het hele verhaal te kennen. Ik heb er spijt van dat ik dit topic gestart ben.

De mensen die daadwerkelijk fijn hebben meegedacht, dank daarvoor. Dit heeft me verder geholpen.

Nogmaals: ik houd van mijn paard en wil het beste voor hem. Het doet me pijn dat blijkbaar veel mensen daar anders over denken.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 13:13

Popstra schreef:
Dorine92,

TS wil het paard nog een goede tijd geven. Dan zit er niks anders op je paard zelf te houden en deze op een fijne plek te zetten waar je elke maand netjes voor betaald.

Als je het topic had gelezen, had je gezien dat de topicstarter dit gaat doen, dus hoezo moet je zo op haar inhakken terwijl je zelf moeite hebt met begrijpend lezen?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 13:18

Wat ever...

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 13:20

Alja schreef:
Maar als jij al geen zin hebt om kosten te dragen voor je paard die je al 8 jaar hebt hoe kun je dan van andere mensen het wel verwachten??

Precies dat, en nog een oud paard met artrose ook.

Ze wil gewoon niet zelf de verantwoordelijkheid dragen maar het in andermans schoenen gaan schuiven en gaat dan vrolijk n ander paard kopen. Want daar heeft ze dan meer plezier van. Dat is hoe dan ook niet fair. Dus zelf de verantwoordelijkheid nemen is eerlijker naar je paard toe. Bespaard ook veel dierenleed.

Speirs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 13:58

Ik kan me voorstellen hoe verdrietig je je zal voelen na zo veel nare en harde reacties. Het lijkt wel of sommigen de liefde die je voor je paard voelt niet wíllen zien, terwijl dat duidelijk uit je berichten blijkt.

Het is een lastige situatie waar je in zit, met een niet te makkelijk paard die veel geld kost en nog maar 18 is. In principe kan hij nog jaren mee.

Om er zeker van te zijn dat hij krijgt wat hij nodig heeft en niet in verkeerde handen valt, zou ik ook geen afstand van hem doen. Er zijn gelukkig wel wat opties genoemd waar je hopelijk wat mee kunt. En ook al gedaan hebt, door contact op te nemen over een pensioenplek!

Ik wens je veel wijsheid en sterkte toe.

Speirs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 14:05

Ragdollcat schreef:
Ze wil gewoon niet zelf de verantwoordelijkheid dragen maar het in andermans schoenen gaan schuiven en gaat dan vrolijk n ander paard kopen.

Is dat echt wat je uit ts haar berichten op maakt? Ze neemt toch juist haar verantwoordelijkheid door eerst maar eens ervaringen te vragen op een forum voor paardenliefhebbers. Hier zou je toch je gedachten en vragen moeten kunnen bespreken? Juist om te peilen hoe anderen het zouden doen, en welke mogelijkheden wij zien..

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 14:23

L_Ruiter schreef:
Nogmaals: ik houd van mijn paard en wil het beste voor hem. Het doet me pijn dat blijkbaar veel mensen daar anders over denken.

Ik heb je een pb gestuurd, met een heel toffe optie. Succes!!

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 14:25

Jaren terug dacht ik er goed aan te doen om mijn 19-jarige met peesblessure op pensioen verder weg te zetten. De zorg werd uit handen genomen en hij werd (aanvankelijk) goed verzorgd. 2x Per maand ging ik bij hem langs, mijn bezoek werd met luid gehinnik ontvangen.

Had ik achteraf beter naar de situatie en mijn paard gekeken, had ik hem een hoop verhuis ellende kunnen besparen. Achteraf is dat gemakkelijk praten...
Lang verhaal kort: een ouder paard met mankementen zou ik nooit (meer) uit handen geven. Ik heb voor hem gekozen en moet die verantwoordelijkheid dragen.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 14:57

L_Ruiter schreef:
Dit gaat mijn laatste reactie zijn in dit topic. Ik voel me verdrietig en aangevallen door de (meeste) reacties. Meteen na het plaatsen bedacht ik me dat de titel misschien niet handig was en wilde deze aanpassen, maar dat kan blijkbaar niet meer. Ik wil het beste voor mijn paard en zocht naar ervaringen van andere. Helaas heb ik het idee dat meerendeel vindt dat ik geen goed baasje ben en niet om mijn dier geef. Iedereen die mij persoonlijk kent, weet dat ik écht enorm van mijn dieren houd.

Ik schrik ontzettend van alle oordelende reacties. Makkelijk oordelen zo online zonder de persoon, situatie en het hele verhaal te kennen. Ik heb er spijt van dat ik dit topic gestart ben.

De mensen die daadwerkelijk fijn hebben meegedacht, dank daarvoor. Dit heeft me verder geholpen.

TS je krijgt deze reacties omdat een paard met deze problemen verkopen niet het beste voor dat paard is. De kans dat dit paard het heel slecht gaat krijgen is vele malen groter dan dat hij het goed krijgt.
Als je jouw paard niet wilt laten inslapen dan is houden de enige echte manier om voor hem het beste te doen.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 15:17

Ragdollcat schreef:
Alja schreef:
Maar als jij al geen zin hebt om kosten te dragen voor je paard die je al 8 jaar hebt hoe kun je dan van andere mensen het wel verwachten??

Precies dat, en nog een oud paard met artrose ook.

Ze wil gewoon niet zelf de verantwoordelijkheid dragen maar het in andermans schoenen gaan schuiven en gaat dan vrolijk n ander paard kopen. Want daar heeft ze dan meer plezier van. Dat is hoe dan ook niet fair. Dus zelf de verantwoordelijkheid nemen is eerlijker naar je paard toe. Bespaard ook veel dierenleed.

Nog iemand die niet kan lezen. Ik vind het echt niet normaal hoe mensen totaal niet lezen en dan TS gaan lopen uitmaken voor van alles en nog wat

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 15:19

SjonnieZ schreef:
L_Ruiter schreef:

TS je krijgt deze reacties omdat een paard met deze problemen verkopen niet het beste voor dat paard is.

TS krijgt deze reacties omdat mensen na 1 woordje gelezen te hebben, meteen een waas voor hun ogen krijgen, zelf allerlei conclusies trekken die helemaal niet aan de orde zijn, en dan gaan lopen inhakken op de TS met allerlei theorieën en preken die helemaal niet relevant zijn omdat TS hele andere plannen heeft