Hulp gezocht! Probleem in kudde!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Djngoow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-24 16:45

superpony schreef:
Een 15 jarige kan heel wijs zijn en ook heel handig met paarden. Dat ze gek is op haar jaarling staat los van haar leeftijd. Ik ben 50 en de grootste penny als het om de dieren gaat.

Wij hadden een track rondom en ze gingen ook niet graag naar achter ook al was daar een ruime overdekte hooibar. Ik heb meerdere routes gemaakt zodat ze altijd overal heen kunnen.

Vooraan bij de stal en bij ons huis is duidelijk wel hun fijne plek, maar nu ze meer mogelijkheden hebben om te kiezen bewegen ze veel meer. Ook hebben we nu steeds meerdere hooiplekken bij elkaar. Ervaring leert ons dat zelfs als paarden apart staan, ze toch graag in elkaars buurt willen zijn. Of je moet echt meerdere hechte koppels hebben, maar dat is vaker in de grotere kuddes.

Er zijn te weinig hooiplekken voor het aantal paarden. Kijk of er meer plekken mogelijk zijn. Dat stimuleert ook echt het bewegen wat vaak het doel is van een track.
Zorg dat er ruimte genoeg is bij de hooiplekken om te passeren.

Zorg dat er nooit doodlopers zijn. Zeker met paarden van klanten/vreemden wil je geen risico's nemen.

Hopelijk kan je dit bespreken en is de stal ook vooruitstrevend. Maar zoals bij de meeste plekken is een leuke pp niet in 1keer klaar en hebben ze misschien nog wel plannen.

Ruinen blijven vaak speels. Mijn ruin is nu 25 en toen de jongens kwamen was hij echt de leukste oom. Maar het spelen wordt vaak wat harder en dan moet er ruimte zijn om ook weer rust te krijgen, samen te eten, te slapen etc.

Zijn er camera's? Weten jullie hoe vaak je ruin zich zo gedraagt? Als er regelmatig mensen tussen lopen die misschien ingrijpen of een paard uit de kudde halen, voertjes bij zich hebben etc, kan dat ook een reactie veroorzaken die er misschien niet is als ze hun ding samen doen.

Doe jij zelf veel met je ruin?
Mijn merrie en daarvoor ook haar moeder kunnen best een beetje chagrijnig worden als ze weinig doen. Dat kan ook vrije beweging zijn die bijv minder is bij echt slecht weer of als ik alles had afgesloten bij teveel opvriezen.
Dan doe ik eerst een werkje en dat scheelt enorm.
Mijn oude merrie stond met 2 ruinen en was er echt heel goed mee. De shet kwam terug van paar dagen Utrecht en had blijkbaar een lucht bij zich. Ze viel hem vreselijk aan. Dus eruit gehaald, haar aan het werk gezet en op een vreemde plek weer gekoppeld.
Toen hij geopereerd moest, de dag dat hij terug kwam haar al ergens anders gezet en weer aan het werk en toen daar weer bij elkaar en samen naar hun eigen plek.

Een hersenwerkje kan je ook proberen. Geef hem wat te doen zodat hij misschien al wat meer verzadigd is.

Mn omschrijving kwam misschien een beetje rot over maar was wel een feitelijke omschrijving. Is niet gewoon een sneer. Maar was oprecht niet bedoeld om rot over te komen.

Doodlopers zijn er gelukkig niet.

Mijn haflinger doet te weinig ja. Paar keer per week longeren en/of wandelen (dan wel >1uur wandelen). Maar op dit moment ben ik afhankelijk van mijn verzorgster ivm bekkeninstabiliteit. Kan zelf zga niks.
Heb het al met een mede-stalgenoot erover gehad, waar ik al lange tijd mee samen heb gestaan op de vorige stal. Die wil wel ondersteunen in extra beweging geven. Had me ook al bedacht dat dit misschien zou helpen.

Bedankt voor je adviezen in ieder geval! Het is nu even afwachten of we er nog iets mee kunnen. Ik hoop het!

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 16:48

Ga in overleg of er nog geprobeerd kan worden zorg voor hooi in de achterste bakken en extra plukjes
onderweg de eerste dagen en ga samen ji en paard zij en jaarling ( als ze wil natuurlijk) samen wandelen in de bak langs " troep" en misschien zelfs een rondje bos en aansluitend de groep in en neem je klapstoel en een thee mee en ga kijken wat er gebeurt de hele middag " maak er samen een gezellige middag van en kijk naar wat er gebeurt en trek van uit daar samen jullie besluit

Djngoow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-24 17:05

snorkel1986 schreef:
Ga in overleg of er nog geprobeerd kan worden zorg voor hooi in de achterste bakken en extra plukjes
onderweg de eerste dagen en ga samen ji en paard zij en jaarling ( als ze wil natuurlijk) samen wandelen in de bak langs " troep" en misschien zelfs een rondje bos en aansluitend de groep in en neem je klapstoel en een thee mee en ga kijken wat er gebeurt de hele middag " maak er samen een gezellige middag van en kijk naar wat er gebeurt en trek van uit daar samen jullie besluit

Ja mijn hoop is om een week lang indien mogelijk dagelijks af te spreken om samen wat met ze te doen. Wandelen; naast elkaar poetsen, in de bak etc.
En als dat goed lijkt te gaan met zn 2tjes buiten de kudde om samen op de track, met de weides open. En als het dán goed lijkt te gaan; samen de kudde in.

Leek me de veiligste optie.
Maar ik hoop dat we dit nog kunnen gaan proberen!

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 17:35

Djngoow schreef:
snorkel1986 schreef:

Ja mijn hoop is om een week lang indien mogelijk dagelijks af te spreken om samen wat met ze te doen. Wandelen; naast elkaar poetsen, in de bak etc.
En als dat goed lijkt te gaan met zn 2tjes buiten de kudde om samen op de track, met de weides open. En als het dán goed lijkt te gaan; samen de kudde in.

Leek me de veiligste optie.
Maar ik hoop dat we dit nog kunnen gaan proberen!

Er is herfst vakantie nu/ volgende week

Djngoow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-24 17:56

Dat weet ik, maar wat bedoel je er mee?

Djngoow

Re: Hulp gezocht! Probleem in kudde!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-24 18:18

Helaas. Het is mijn probleem en niet die van haar.
Oftewel, we gaan maar zsm op zoek naar een andere plek.

Toch bedankt allemaal voor de adviezen! Werd gewaardeerd.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 18:54

Djngoow schreef:

Dat je nu dat samen kan ondernemen

Djngoow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-24 19:06

snorkel1986 schreef:
Djngoow schreef:

Dat je nu dat samen kan ondernemen

Zou ideaal geweest zijn, maar helaas is ze niet bereid hier in mee te werken en moet ik een andere plek zoeken.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 19:11

Djngoow schreef:
Zou ideaal geweest zijn, maar helaas is ze niet bereid hier in mee te werken en moet ik een andere plek zoeken.

Maar beslist de staleigenaar daar niet over dan?

5 dagen is toch veel te kort om te concluderen dat iets niet werkt? Met zulke korte termijnen went een paard nergens natuurlijk.....

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 19:13

Spijtig... Veel succes met de zoektocht en hopelijk kom je straks op de perfecte plek terecht.
Vaak als één deur sluit, komt er iets beters voor terug!

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 19:25

Ninx schreef:
Djngoow schreef:

5 dagen is toch veel te kort om te concluderen dat iets niet werkt? Met zulke korte termijnen went een paard nergens natuurlijk.....

Sommigen willen niet afwachten tot er wat ernstigers gebeurd. Hun goed recht :)
Denk dat de staleigenaar mooi werkt in dit geval, het is alleen jammer voor ts

Djngoow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-24 19:36

Ninx schreef:
Djngoow schreef:

Nee hij heeft helaas geen eerlijke kans gekregen.

Maar staleigenaresse wil ook niet de ander over de zeik hebben natuurlijk dus als ze niet vrijwillig wil meewerken wil ze het natuurlijk niet er door duwen. Dat snap ik ook wel.

Djngoow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-24 19:36

Little_Gift schreef:
Spijtig... Veel succes met de zoektocht en hopelijk kom je straks op de perfecte plek terecht.
Vaak als één deur sluit, komt er iets beters voor terug!

Dankje!
Ik hoop het.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 19:39

Ach wat vervelend zeg, hoop,dat je een plekje vind waar je pony wel meer op zijn gemak is :j

Djngoow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-24 19:59

ellepel schreef:
Ach wat vervelend zeg, hoop,dat je een plekje vind waar je pony wel meer op zijn gemak is :j

Dankjewel. Ik ga hard op zoek naar een plekje waar hij met 1 a 2 anderen kan staan en niet in een volledige kudde.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 23:49

Cioccolato schreef:
Sommigen willen niet afwachten tot er wat ernstigers gebeurd. Hun goed recht :)
Denk dat de staleigenaar mooi werkt in dit geval, het is alleen jammer voor ts

Dit dus. Ik zou willen dat mijn staleigenaar dat had gedaan. Dan was mijn paard nu misschien niet stuk geweest.

Ik snap jou ook TS. Daarom staan ze hier ook eerst een tijd apart. Net zolang tot de nare blikken over zijn en ze nieuwsgierig naar elkaar zijn. Soms duurt dat een week. Soms een maand. Dan is dat maar zo. Ik wil geen gedonder in de groep.
Daar heb je alleen nu helaas niets meer aan. Hopelijk vind je snel iets passends.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 02:18

Zonde, je stond open voor oplossingen en wie weet had het kunnen werken, maar dan wordt het gewoon niks en kan je ook beter een fijn plekje voor jullie beiden zoeken.

Wat betreft werkjes; er is heel veel te doen zonder dat jij je fysiek moet belasten. Daarom dacht ik dat hersenwerkjes misschien wat zijn. Mensen hebben de neiging om beweging te geven en nog meer beweging. Paarden hebben ook wel veel beweging nodig, maar bij bewegen en nog meer bewegen bouw je ook vooral conditie op.

Je ziet het trouwens wel op veel plekken dat het introduceren niet altijd even goed gebeurt of men niet voldoende tijd ervoor neemt. Zonde, want het is in ieders belang.

Succes met zoeken en verhuizen.

Djngoow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-24 06:51

superpony schreef:
Zonde, je stond open voor oplossingen en wie weet had het kunnen werken, maar dan wordt het gewoon niks en kan je ook beter een fijn plekje voor jullie beiden zoeken.

Wat betreft werkjes; er is heel veel te doen zonder dat jij je fysiek moet belasten. Daarom dacht ik dat hersenwerkjes misschien wat zijn. Mensen hebben de neiging om beweging te geven en nog meer beweging. Paarden hebben ook wel veel beweging nodig, maar bij bewegen en nog meer bewegen bouw je ook vooral conditie op.

Je ziet het trouwens wel op veel plekken dat het introduceren niet altijd even goed gebeurt of men niet voldoende tijd ervoor neemt. Zonde, want het is in ieders belang.

Succes met zoeken en verhuizen.

Ja heel jammer. Baal enorm dat hij de kans niet gekregen heeft, maargoed kan er niks meer aan veranderen helaas.

Hersenwerkjes is zeker leuk, dat vindt hij ook leuk.
En samen spelen in de bak. Los volgen in afwisselende tempo’s en opeens draaien of stoppen. Vindt ie heerlijk.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 06:52

Succes met het zoeken naar een andere stal!

Aangezien dat de oplossing is, zullen adviezen niet echt helpend meer zijn. Maar ik heb al meerdere haflingers gezien die hetzelfde gedrag vertonen. Andere paarden aanvallen of buiten de kudde drijven, merries opeisen of richting mensen ook gevaarlijk gedrag vertonen.

Een haflinger bij mij op stal heeft een behoorlijke obsessie met een van mijn merries. Als ik mijn merrie op wil halen komt de haflinger altijd een soort van checken wat ik ga doen. Gisteren kwam hij ook op een best vervelende manier aanlopen met zijn oren niet vriendelijk gericht. Eigenlijk wil hij nog net niet zeggen blijf van mijn merrie af. Hij moet van mij uit de buurt blijven maar hij sneakt er altijd net even tussendoor. Als hij te dichtbij komt krijgt de pony wel even een heel duidelijk signaal van mij dat hij afstand moet houden. Maar dan moet je wel oppassen dat hij niet uithaalt.

Ook nog een haflinger mee gemaakt die wat later gecastreerd was en merries ook echt aan het verzamelen was op het moment dat er nog een ruin bijstond. Was ook een zeer opdringerig en niet fijn dier.

Ik heb daardoor ook wel een beetje een afkeer tegen haflingers gekregen.... en het gedrag is nergens voor nodig. Genoeg ruimte , eten en vriendjes.

Djngoow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-24 07:22

Zebrastreep schreef:
Succes met het zoeken naar een andere stal!

Aangezien dat de oplossing is, zullen adviezen niet echt helpend meer zijn. Maar ik heb al meerdere haflingers gezien die hetzelfde gedrag vertonen. Andere paarden aanvallen of buiten de kudde drijven, merries opeisen of richting mensen ook gevaarlijk gedrag vertonen.

Een haflinger bij mij op stal heeft een behoorlijke obsessie met een van mijn merries. Als ik mijn merrie op wil halen komt de haflinger altijd een soort van checken wat ik ga doen. Gisteren kwam hij ook op een best vervelende manier aanlopen met zijn oren niet vriendelijk gericht. Eigenlijk wil hij nog net niet zeggen blijf van mijn merrie af. Hij moet van mij uit de buurt blijven maar hij sneakt er altijd net even tussendoor. Als hij te dichtbij komt krijgt de pony wel even een heel duidelijk signaal van mij dat hij afstand moet houden. Maar dan moet je wel oppassen dat hij niet uithaalt.

Ook nog een haflinger mee gemaakt die wat later gecastreerd was en merries ook echt aan het verzamelen was op het moment dat er nog een ruin bijstond. Was ook een zeer opdringerig en niet fijn dier.

Ik heb daardoor ook wel een beetje een afkeer tegen haflingers gekregen.... en het gedrag is nergens voor nodig. Genoeg ruimte , eten en vriendjes.

Zo is mijn haflinger verder helemaal niet. Hij is altijd heel vriendelijk! Heel makkelijk in de omgang en gewoon een lief, lomp scheetje. <3

Komt het liefst met iedereen even knuffelen die in de buurt komt om bv te mesten of ander paard te pakken, maar dringt zich niet op. Heeft respect voor andermans ruimte.

Vertoont verder ook echt 0 gedrag van een onopgevoede of dominante ruin.

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 07:40

Balen ts. In vijf dagen kun je echt nog geen conclusie trekken dat een paard niet in een kudde past... Ik zou ook zeggen, teveel paarden op een te klein stuk met te weinig hooiplaats..

Sterkte en succes met het zoeken van een ander plekje, het is je gegund.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 07:50

Waar ik verbaasd over ben dat je paard na 5 dagen apart al in de groep gaat. Wij hebben een nieuw paard een half jaar apart gehad naast de bestaande groep. En dan eerst met dubbele draad, na een week of 2 met enkele draad, samen rijden/wandelen/eten enz. Dus spiegelen met hooi eten, drinken enzo. Daarna met 1 paard samen gezet voor uurtje en dit opgebouwd. En zo hebben we het afgelopen zomer ook gedaan met een nieuw paard. Met dat laatste paard ging het een stuk sneller omdat ze in het land stonden. En tuurlijk wordt er wel 1 weggestuurd bij een hooibak maar voor 4 paarden hebben wij 7 hooipunten om te eten.

Djngoow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-24 08:08

swartbeessie schreef:
Balen ts. In vijf dagen kun je echt nog geen conclusie trekken dat een paard niet in een kudde past... Ik zou ook zeggen, teveel paarden op een te klein stuk met te weinig hooiplaats..

Sterkte en succes met het zoeken van een ander plekje, het is je gegund.

Nee dat klopt… daar baal ik ook het meest van. Er zijn nog dingen om te proberen en dan wordt je gewoon tegengewerkt en is het klaar.
Is erg frustrerend moet ik zeggen.

Maar dankjewel!

Djngoow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-24 08:13

Steppe schreef:
Waar ik verbaasd over ben dat je paard na 5 dagen apart al in de groep gaat. Wij hebben een nieuw paard een half jaar apart gehad naast de bestaande groep. En dan eerst met dubbele draad, na een week of 2 met enkele draad, samen rijden/wandelen/eten enz. Dus spiegelen met hooi eten, drinken enzo. Daarna met 1 paard samen gezet voor uurtje en dit opgebouwd. En zo hebben we het afgelopen zomer ook gedaan met een nieuw paard. Met dat laatste paard ging het een stuk sneller omdat ze in het land stonden. En tuurlijk wordt er wel 1 weggestuurd bij een hooibak maar voor 4 paarden hebben wij 7 hooipunten om te eten.

Nou het leek ook echt goed te gaan. Die 2 van ons stonden de hele dag bij het hek, lief te kijken naar de rest. De paardjes van de bestaande kudde kwamen met regelmaat erbij. In begin wat met ‘gesqueek’ en een boze blik hier en daar, maar dat ging al snel voorbij.

Toen ook de leidster van de kudde oke met ze was, leek het er klaar voor.

En het stomme is, dat de intro ook echt niet boeiend was. Ging heel soepel en rustig er aan toe. Geen gekke dingen.

Tot dat die van mij daarna blijkbaar bedacht dat hij kon voorkomen om laagste in rang te worden? Ik weet het ook niet.

Is op en af gegaan. Soms rende hij een paar keer op een dag op hem af en andere dag was het gewoon rustig.
Maar omdat ze 1 x uitgleden werd het meteen afgedaan als ‘heftig’ en stonden ze weer apart helaas.

Weet niet of het geholpen had om ze langer apart te houden. Denk persoonlijk dat 1 op 1 tijd met de jaarling het enige verschil zou maken.

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 08:37

Wat ontzettend jammer dat je paard niet de kans heeft gekregen om te landen. 5 dagen is echt heel kort.

Wij trekken met introduceren de hele kudde de paddock af, behalve kudde leider en zetten het nieuwe paard bij kudde leider neer. Zodra zij oké met elkaar zijn komt de laagste in rangorde erbij en zo verder tot alles er weer bij staat.
Dit heeft altijd goed gewerkt en op dezelfde dag van aankomst stond het nieuwe paard al rustig in de kudde. De nieuwe eten vaak nog wel apart bij een andere hooiruif omdat ze weggestuurd worden, maar we hebben voor 7 paarden 6 voerpunten dus de keuze is groot.
Altijd binnen een week staat ie al tussen de rest van de kudde te eten, of het nou een dominant paard is of niet.

De manier van bij elkaar zetten maakt een groot verschil, evenals ze even de tijd geven om te wennen.
Succes met het zoeken naar een nieuw plekje!