Aanschaf pony 21 jaar

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Manadeluca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 10:53

Als het mogelijk is toch meerdere bezoekjes inplannen en met de pony bezig zijn. We hebben een 20 jarige aangekocht die meeliep op kampjes voor kinderen, bitloos gereden werd.
Op zijn adres konden we hem moeilijk uitproberen, dus had ik met de vorige eigares afgesproken dat ik hem de hele winter zou verzorgen en dat ik hem die maanden op proef kreeg mits een voorschot.

Het paard doet zijn werk, maar wanneer het etenstijd is verandert hij met tijden in een draak. Hij weet het wel dat hij zich moet gedragen, maar doet dit niet te harte. Steeds een zuur gezicht. Anderzijds is hij er graag bij en werkt hij redelijk goed mee. Zijn rug wordt elke 6-8 weken gecheckt.

Een jonger paard heeft meer te leren, maar een ouder paard kan een flinke rugzak meedragen met minder goede ervaring of net andersom. We hebben heel fijne momenten gehad met dit paardje dat moet ik toegeven, maar de persoonlijk band met dit paard is toch hard verschillend met mijn huidig en vorige paarden.

Oh ja, zijn entingen en paspoort heb ik inmiddels in orde gebracht. Ik denk dat ik alles samen rond de 1300 voor hem kwijt was. (lipizzanerruin - 158 cm)

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 11:16

Kidde schreef:
pluisje88 schreef:
Geld hoeft niet de reden te zijn hè. Ik ben ook gestopt omdat ik het influenza enten niet nodig vind. Ze komen het terrein niet af en komen niet met andere paarden in contact die wel rondkomen. Die 30,- euro of wat kost een enting boeit me echt niet. Maar ik zie de noodzaak niet om hun systeem te belasten met iets waarvan ik het nut niet in zie. Is een hele bewuste keuze die niets met geld te maken hebben.

Wat betreft influenza zou ik daar nog in kunnen komen, maar om ook nooit tegen tetanus te enten vind ik wel een risico. Daarvoor maakt het natuurlijk ook niet uit of je wel of niet van het erf komt. Laat je dit dan wel controleren?

Heb je mijn eerste post gelezen?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 17:11

_Mir schreef:
Geen entingen is alleen maar beter!

Inderdaad! Hooguit tetanus eens in de 2 a 3 jaar of nog beter, laten titeren en kijken of dat überhaupt nodig is.

germie

Re: Aanschaf pony 21 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 11:06

SusanH heeft een aantal jaren terug ook een 21 jarige gekocht en die is kortgeleden ingeslapen. Ze hebben er nog enige jaren veel plezier van gehad.

Mijn paard is ook 21, nu wederom een leermeester voor een ruiter. Heeft wel hoger in de sport gelopen overigens. Nog steeds fit en je merkt niets aan de leeftijd. Als ik er een beste buitenrit mee wil maken kan dat, ik kan zo een parcours er mee springen, enz. Geen dikke artrose benen, ziet de tandarts weinig want eet goed, veearts komt jaarlijks voor de inenting, en het zadel past ook al jaren. Dus ik hoop dat ze nog jaren meegaat natuurlijk.

Een paard op stal heeft tot de 26 nooit problemen gehad met rijden en springen, daarna kwam de artrose ineens heel snel. Is nu 31, mager, loopt niet fijn meer, maar is er nog steeds en nog steeds af en toe een bitch die je omver kan drukken. Dus het leven nog niet zat.

Prins2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-24 19:54

Even een update van onze kant! We zijn nog een keer langs geweest met een dierenarts en er is een PPID test afgenomen. Helaas bleek ze positief te testen en waren ook wat andere zaken uit gekomem. super jammer maar voor ons de reden om toch verder te kijken..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 20:30

Wat jammer, maar was er al bang voor, gezien je algehele omschrijving van dit paard en de leeftijd.
Even verwerken en rustig verder zoeken..... Komt vast goed, succes met jullie zoektocht.

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 20:32

Wat jammer. Wel heel verstandig hoor. Ppid is ook niet niks, de medicatie is duur en ze worden nooit meer beter. Mijn dierenarts zei altijd, ppid is een sluipmoordenaar. En dat is bij een van onze pony’s ook gebleken.
Er komt vast een andere, gezonde pony op je pad :j

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 09:32

Verstandig, PPID is inderdaad een sluipmoordenaar..zo'n pony kunnen ze beter zelf houden of in laten slapen.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 09:59

Prins2014 schreef:
Mooblie schreef:
Hoe oud en hoe groot is je dochter? En wat is haar ambitie op langer termijn?

Het zou mooi (of in ieder geval minder vervelend) zijn dat tegen de tijd de pony niet meer te rijden is, je dochter er ook is uitgegroeid.

Eigenlijk überhaupt, hoe zou het voor je dochter zijn als ze er maar 2 jaar op kan rijden?

Het gaat nu vooral om tutten,knuffelen, spelen in de bak en af en toe wat rondjes lopen/bosrit.

Onze dochter is nu 7 jaar en nog heel onzeker maar echt een paardenliefhebber of eigenlijk alle dieren.

De pony zelf is denk ik rond de 130/135 cm.

Zelf altijd paarden gehad en wedstrijden ook gereden maar die ambitie heb ik voor haar zeker de eerste jaren nog niet.

Misschien zijn we ook nog wel een beetje te vroeg.. ze rijdt net 6 maanden maar vindt het helemaal geweldig! De pony zou dan ook aan huis komen te staan samen met mijn eigen paard die inmiddels met pension is.

Klinkt alsof jij het leuker vind dan jouw dochter. Wat als ze het over 6 maanden niet meer leuk vindt?

Edit: wat betreft enten, nee kwaad kan het niet, maar als de pony op een stalling komt te staan, zal hij waarschijnlijk vanuit het stalbeleid verplicht geënt moeten worden.
Bij ons: rhino/ influenza / tetanus. Ontwormennis op sommige stallennook verplicht of ze bieden de mogelijkheid om eitjes te laten tellen. Is de pony vrij hoef je niks te doen, anders verplicht ontwormen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 10:15

Even verder lezen. De pony komt aan huis te staan en deze pony wordt het niet.

Prins2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-24 10:18

Terechte vraag ik twijfel aan het rijden omdat ze het nog heel spannend vindt.

Ik twijfel absoluut niet aan haar liefde voor het dier. De pony komt bij mijn eigen paard te staan en daar gaat ze al 7 jaar dagelijks mee naar toe en vindt ze van alles uit. Dus knuffelen, spelen en poetsen van de pony zal alle dagen gebeuren. Daar zit geen enkele twijfel, de pony zal, net als al onze andere aangeschafte dieren, tot haar overlijden bij ons blijven!

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 10:22

Prins2014 schreef:
Terechte vraag ik twijfel aan het rijden omdat ze het nog heel spannend vindt.

Ik twijfel absoluut niet aan haar liefde voor het dier. De pony komt bij mijn eigen paard te staan en daar gaat ze al 7 jaar dagelijks mee naar toe en vindt ze van alles uit. Dus knuffelen, spelen en poetsen van de pony zal alle dagen gebeuren. Daar zit geen enkele twijfel, de pony zal, net als al onze andere aangeschafte dieren, tot haar overlijden bij ons blijven!

Helder TS. Dan loop je wat dat aangaat geen risico bij de aankoop. Dat je jouw paard aan huis hebt staan had ik even overheen gelezen.