Boom of boomloos

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 09:28

Sentir schreef:
Gisteren de Barefoot gaan halen. Er zat een M pommel In die ik er meteen heb uitgehaald. Het zadel er even zo opgelegd en rondgestapt. Het zit best lekker. Alleen mn benen jeetje toch een groot verschil tussen fenders en beugelriemen en engels of western.

Ze heeft goed liggen rennen en bokken aan de longe, het is dan ook al bijna 3 weken geleden sinds ik erop zat... en zadel bleef toch netjes liggen zonder boom. Maar ik denk wel dat ik best rijd met een borstriem. Het zadel schuift een beetje naar achteren. Maar niet extreem. Hopelijk volgende week de L pommel.

Ik hoop echt dat de freemax of silverado gaat passen :') ik zit toch liever in een westernzadel

Ja het zal allemaal wel wat "karig" aanvoelen, zonder fenders en knop.... stond er nergens een western Barefoot te koop....? In de categorie Tip van Flip: Vaak (maar niet altijd natuurlijk) als een Barefoot iets naar achteren schuift, betekent dat dat hij met opzadelen iets te ver naar voren werd gelegd :)

superpony

Re: Boom of boomloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 12:54

Mohair is het materiaal. Anatomisch is het model.

Ik heb van de mohair de roper, dus die zijn breder in het midden. Ze zijn er ook recht.

Een anatomische singel kan van elk soort materiaal en kwaliteit zijn. Maar bij dat soort modellen moet de maat ook echt goed zijn en de singel mooi gelijk aan beide kanten.

Als je zadel schuift zou ik eerst kijken hoeveel hij schuift. Blijft het schuiven en verder naar achter gaan, of schuift het een stukje? Je kan ook na opzadelen wat aan de hand werken en wat oefeningen doen om te zien hoe het zadel ligt.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 18:21

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-24 05:14

Duhelo schreef:
Duhelo schreef:
https://www.facebook.com/share/p/ac2Gpr ... tid=WC7FNe
Een mooie barefoot virginia rose voor maar 400 euro!

Deze is een western te koop

Deze was net beetje boven budget. Lang verhaal :')

De Barefoot die ik nu heb is echt een tussenzadel tot een zadelmaker komt

Ligt ie zo goed ?
Hij zit wel lekker, dat wel. Er was geen enkele piste veij dus maar even eons het erf gewandeld in de regen. Bleef toch netjes liggen. Maar ik ben gewoon enorm bang. Heb echt shrik gepakt sinds mijn laatste val.

En hij kraakt nogal mag je die met gewone olie bewerken? Invetten? Ik denk dat de drytex kunstleer was ?

Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 06:21

Lijkt wel okee te liggen zo ja. DryTex is kunstleder ja, dus ik zou daar geen olie e.d. op smeren :=

Kraken: is even de vraag wàt er precies tegen wat kraakt. Bij "gewone" westernzadels doen ze al sinds jaar en dag talkpoeder tussen over elkaar heen bewegende / krakende delen zodat het geheel meer glijdt zeg maar. Maar dat lijkt me wel een rommeltje.

Meestal als er iets kraakt zijn het de beugelriemen / laarzen van ruiter / zitting van het zadel die aan het wringen is. Het zadel buigt natuurlijk mee met de kromming van de rug van het paard waar het op ligt, het kan zijn dat deze nu anders is dan het paard waar het voorheen op lag en dan kan het fijn zijn om bij het opgezadelde paard even de zitting opnieuw er op te doen zodat deze niet onder spanning staat.

Wel oppassen dat het paard zich niet rot schrikt van het geluid van het klittenband waarmee de zitting vast zit. Best zitting al losmaken voordat je zadel op paard legt want het klittenband is super degelijk...had van mij wel iets minder gemogen :=

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 08:38

Ohja, been there, done that :+

Je kan ook opteren voor een setje fenders eraan te doen, volgens mij heb je die zelfs ook met knieblokken erin voor wat extra steun?

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-24 12:17

En mog even terug over de singel
Ik wist niet dat er anatomische mohair singels bestonden. Ik dacht alleen die rechte ik heb naar mijn mening er eentje nodig omdat a, ze er goed onder loopt, b, omdat ik merk met nu deze barefoot of rechte singel dat er " gaten" zijn. De singel sluit niet mooi aan met haar vorm. Dat had ik ook fel met mn oude rechte mohair singel.

Fenders is een optie
En dat het zadel zich moet zetten kan wel. Ga ik straks even proberen. En die zitting er ook eens terug op doen.

Hopelijk durf ik straks een mini galop te doen na het longeren ;(

Ik vindt het ook extra handing dat je het pad kan vastmaken!

Ik ga er wel eens overgaan met zadelzeep dan ipv olie. Want hij is wel een beetje vies/stoffing.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 13:58

Gewoon vochtig doekje zou ik doen.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 07:21

pmarena schreef:
+:)+ Altijd fijn als iemand zich spontaan meldt met bevestiging dat ik niet uit mijn nek zit te kletsen :))

De ellende blijft dat het niet echt te voorspellen valt op welk paard zadel X of Y wel of niet goed zal werken. Theoretisch kun je vanalles bedenken maar de praktijk blijkt soms (vaak...) anders. En zelfs als het beste zadel volgens de beste zadelmaker perfect past, kan je hebben dat paard er niet lekker onder loopt en aangeeft het niet comfortabel te vinden. Het blijft een kwestie van domweg uitproberen.

Dan zal ik mij ook spontaan melden: jij was de redenen dat ik ooit boomloos ging proberen. :)

Barefoot is hier overigens nooit gaan glijden.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 07:55

PMarena volgens mij heb ik bij jou mijn Barefoot Cheyenne toentertijd gekocht. Als ik je zeg dat het er een nog zonder serienummer is weet je wel hoe oud dat zadel inmiddels is :')
Overigens is hij inmiddels niet meer in gebruik want paard staat van zijn pensioen te genieten in Soest, maar ik heb er nooit problemen mee gehad en ziet er nog steeds super uit. Laat ik zeggen dat hij zijn geld heeft opgeleverd :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 08:47

:+:

Het is ook echt leuk om te zien hoeveel klanten terugkerende klanten zijn +:)+
En dat je dan nog eens van die stokoude Barefootjes langs ziet komen die heel wat meegemaakt hebben, poos op zolder zijn beland, uiteindelijk komt er toch weer een nieuw paard in the picture en dan mag het zadel nog een rondje gaan doen +:)+

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 13:24

Waar zit jij eigenlijk ergens pmarena? Ik zoek nog een nieuwe zadelpasser (voor in de toekomst) omdat ik over een tijdje een Barefoot (of iets anders wat degelijk is) western model erbij wil. :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 15:19

Het zadelpassen / testzadels is uitbesteed aan de wederverkopers. Ik heb hier alleen nog nieuw spul liggen :o

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-24 20:06

Momenteel grote fan van de Barefoot.

Alleen glij ik weg naar recht vaneege de oneffenheid van het paardje. Maar voor de rest blijft ie goed liggen! Rn dat zonder pommel :D

Dpd is dr pommel kwijt ... dus zal nog een maandje wachten zijn tot ik die krijg. (Geleverd maar geen pakje:/ )

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 07:04

Oh echt, rij je met het zadel nu terwijl het pommelvakje leeg is...??

Dan zou ik het wel een prestatie vinden als hij okee blijft liggen :=

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 07:21

Dan kan je die beter opvullen met zacht materiaal (kussenvulling? goed volproppen). Of de pommel die er bij zat. De pommel is vooral fine tuning, als je niet de hele smalle variant erin hebt is dat normaal geen probleem. Helemaal leeg lijkt me ook niet goed te komen.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 08:56

Ik ben nu stiekem wel heel benieuwd naar foto's! :D

Ik ben zelf ook aan het uitkijken naar een Barefoot zadel, ik weet alleen nog niet precies wat ik wil hebben. :)

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-24 10:01

pmarena schreef:
Oh echt, rij je met het zadel nu terwijl het pommelvakje leeg is...??

Dan zou ik het wel een prestatie vinden als hij okee blijft liggen :=

Echt hij blijft liggen! Snap het zelf niet :D maar we doen niets zot ook. Gewoon rustig in de bak rondrijden op de volte. Maar dat is al genoeg voor me. Hopelijk overleef ik de grote buitenrit van volgende week als de pommel er nog niet is haha.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-24 10:02

Duhelo schreef:
Dan kan je die beter opvullen met zacht materiaal (kussenvulling? goed volproppen). Of de pommel die er bij zat. De pommel is vooral fine tuning, als je niet de hele smalle variant erin hebt is dat normaal geen probleem. Helemaal leeg lijkt me ook niet goed te komen.

Er zat een M in en die knelde best wat op mn paardje. Vandaar dat ik zonder rijdt momenteel. Aan een kussenvulling heb ik wel gedacht. Maar de L pommel was al besteld en zou deze week zijn aangekomen maar helaas :')

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 10:05

Trekt hij niet helemaal strak over de schoft...? Ik heb wel eens het pommelvak opgevuld met kussenvulling, beetje zelfde effect als de zachte pommel. Maar vond het echt 3x waardeloos hoe een vormeloze zaak het dan wordt :=

Toch zijn er best wat mensen super tevreden over de zachte pommelvulling. Ik snap hem niet helemaal :P
Maar zoveel mensen - zoveel wensen en op elk paard zal het effect natuurlijk toch ook weer anders zijn :)_

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-24 11:59

pmarena schreef:
Trekt hij niet helemaal strak over de schoft...? Ik heb wel eens het pommelvak opgevuld met kussenvulling, beetje zelfde effect als de zachte pommel. Maar vond het echt 3x waardeloos hoe een vormeloze zaak het dan wordt :=

Toch zijn er best wat mensen super tevreden over de zachte pommelvulling. Ik snap hem niet helemaal :P
Maar zoveel mensen - zoveel wensen en op elk paard zal het effect natuurlijk toch ook weer anders zijn :)_

Op het einde van de rit trekt hij wel een beetje strak. Maar tegen dan zijn we meestal wel klaar en zijn we aan het uitstappen. Daarom toch liever die pommel. Maar toch een goed teken denk ik dan dat ie blijft liggen zonder :o natuurlijk niet de bedoeling, er moet wel iets in.
Maar tot nu toe ben ik best tevreden. Zeker voor een zadel dat 2dehands is. (Of 3dehands) ik had er nog een ander pad met inlages bij maar die durf ik niet te proberen, ik ben vang dat die mss harder gaat schuiven dan de barefoot pad die er nu onder zit.

Maar ja, voor elk paard is iets anders de oplossing. Als mij die freemax of silverado niet bevalt ga ik eens een arizona proberen.

Het zijn momenteel geen ideale omstandigheden, maar ik moet roeien met de riemen die ik heb.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-24 22:19

Afbeelding
Afbeelding

Hier even wat fotos. Dit is na een uurtje rijden

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 07:06

Het lijkt alsof de achterkant iets omhoog komt, maar ik vind het opzich niet heel verkeerd.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-24 08:00

Ik denk dat dat lijkt met de schaduw, want hij zat best naar beneden daar. En ze staat momenteel ook best dik.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-24 21:46

Weer even een dilemma

Ik vindt dit zadel zo fijn
Dpd heeft de boom dus helemaal ergens anders geleverd dus rijdt ik nog even zonder boom _/-\o_

Maar hij blijft nog altijd netjes op zn plek. Zelfs met een 4u buitenrit met diepe plassen waar ze over sprong en mn beugels los kwamen uit de velcro (geheel mn eigen schuld ik was teveel aan het rondschuiven in het zadel omdat ik scheef zat/opstijg vanaf de grond we zijn niet gevallen! De velcro kleefde daarna gewoon netjes weer vast in de volgende rengalop O:) )

Ik ben dus grote barefoot fan nu!

Nu ben ik gewoon aan het twijfelen om een barefoot westernzadel aan te schaffen. Maar de angst is er dat deze niet zo lekker gaat blijven liggen als dit zadel ? Wat denken jullie ?

Aangezien deze best binnen budget te doen zijn.

Ik hoor het graag :D