Koukleumen te paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Muiz
Moderator Algemeen

Re: Koukleumen te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 13:49

Hier ook geen problemen met de rijrok ervaren. Opstappen is de eerste keer net lastig maar daar wen je snel aan. Vooral de shared-heat met je paard is ideaal! Met instappen leg ik hem wat verder naar achter en dan is het net een inrij deken, bij het draven kruipt hij dan automatisch wat verder naar het zadel toe door het lichtrijden. Het weerstaat echt super veel want zelfs buitenritten op flink tempo zijn geen probleem.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 14:47

Die tiktok legging zijn idd echt niet fijn pm mee te rijden. Zowel door pasvorm als door de naden.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 19:52

Ik vind m'n verwarmde bodywarmer echt een gamechanger _/-\o_ zó blij mee. Heb m gewoon als een van de laagjes maar het houdt echt de kou uit je lijf zeg maar.

ziezoziezo22

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 21:50

Hebben de kipwarm rijbroeken veel grip door die coating laag of is het glad. Ik heb een suède zitvlak op mijn zadel

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 23:03

Ik heb de mountain horse winter rijlaarzen en verwarmde sokken.
Dan als rijbroek de Stierna winterbroek, soortgelijk aan decathlon (heb ik ook lange tijd gehad) maar dan degelijker en warmer.
Jas ook van Stierna, heel fijn ding!
Dan een capmuts, geen idee welk merk.
Heb ook verwarmde handschoenen maar daar ben ik nog niet 100% overtuigd over. Heb ook echt dikke waterdichte rijhandschoenen (kramer), fijn voor op buitenrit maar niet als je iets kleinere hulpen wil geven. Ook van uvex fijne winter rij handschoenen die wel geschikt zijn voor fijnere handbewegingen.
En dan gebruik ik ook wel eens van die verwarmbare inlegzooltjes, maar alleen voor langere ritten. Vind ik zonde om voor n uur te gebruiken omdat het wegwerp materiaal is.

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 23:22

ziezoziezo22 schreef:
Hebben de kipwarm rijbroeken veel grip door die coating laag of is het glad. Ik heb een suède zitvlak op mijn zadel
Ik vind hem stugger kwa grip dan mijn normale rijbroeken met (nep)leren zitvlak (wat vaak meer suede-achtig is). Dit door hoe strech nepleer reageert. Wil niet echt glijden, is juist stug. Vooral bij de knie is dat merkbaar. Maar streched wel weer mee, dat is fijn met bewegen maar wanneer je grip zoekt kan de broek dus ook iets meerekken. Vind het minder fijn dan een normale broek met (nep)leren zitvlak of van puur stof, maar véél beter dan siliconen. Zeker de minpunten waard bij koud nat weer gezien de enorme water-proofheid, winddichtheid en warmte. Bij beter weer pak ik een normale rijbroek, eventueel met fleecelegging er onder.

Was nog vergeten, maar heb ook zo'n ski nekwarmer/sjaal die je ook over je gezicht kan trekken. Dan is niet alleen je gezicht warmer, maar de lucht die je daar doorheen inademt is ook meteen een stuk warmer. Dat maakt voor mij echt een enorm verschil, mijn longen houden niet van koude lucht.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 13:52

pinkie87 schreef:
ik heb bij Kramer net die hele lange jas binnen van 129euro! nou moet zeggen had het al spaansbenauwd met aan doen :')

ga opzoek naar wollensokken dunne voor als het moet onder mijn normale sokken.

handschoenen is de tip om opzoek te gaan naar dunne wollen handschoenen die je onder je eigen handschoenen kan dragen,

is dat deze jas toevallig? Is die zo warm dan? https://www.kramer.nl/Ruiter/Dames-bovenkleding/Oilskin-mantel-Wasco?prod_number=183146-L-BR&adword=NL/Gamma_Generisch&gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMI94K-x8LiiAMVnpaDBx1T5B-OEAQYBiABEgJBHPD_BwE want die staat op mijn misschienlijstje. Weliswaar niet voor bij de paarden maar voor de wandelingen met de hond.

vwb handschoenen: ik doe altijd van die dunne wegwerphandschoenen onder mijn gewone, dat scheelt ook al heel veel en bovendien blijven je handen droog als je bevroren drinkbakken schoon moet bikken.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 14:03

Ineke2 schreef:
Een rijrok merk je niet met rijden. Echt niet. Maar je hebt wel lekker warme bovenbenen en knieën.

Ik heb deze https://www.kramer.nl/Themas/Therapie-e ... amic-Rehab

Is deze waterdicht, tegen die hoosbuien van tegenwoordig?
En met wind, flappert dat niet enorm?

Kou is 1 ding, maar dat doornat worden door regen...

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 14:12

Met regen heb een lange regenjas erover. Maar momenteel heb ik de beschikking over een binnenbaan en rij ik niet buiten in erge regen :o

Het flappert niet, want je maakt het vast met bandjes om je benen.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 19:50

Ineke2 schreef:
Met regen heb een lange regenjas erover. Maar momenteel heb ik de beschikking over een binnenbaan en rij ik niet buiten in erge regen :o

Dus de rijrok an sich is niet waterdicht? Ik heb met rijden liefst een korte jas en dan evt de rijrok om de benen droog te houden.
Opwaaien is dus niet aan de orde, da's prettig.

Heerlijk hoor nu een binnenbak!

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 20:00

Die van Cavalliero zijn van een soort waterdicht materiaal gemaakt!

Iejoorr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 20:49

Ik ben ook een enorme koukleum :=
In de winter heb ik van die afgrijslijke oorwarmers op mn cap zitten, zonder vriezen mn oren er echt af.
Ook draag ik vaak thermokleding onder mn gewone kleding en daarnaast heb ik verwarmbare handschoenen + sokken en een rij-overall. Sexy? Nope. Maar wel lekker warm :+

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 20:56

Na 4 winters in Lapland heb ik mn slag wel aardig gevonden met de kou. Maar dat is misschien wat overdreven voor in Nederland :P
Afbeelding

Onlylienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 21:29

Ik lees even mee, ik heb het ook altijd vrij snel koud, en kan het ook echt koud hebben tot aan het bot.. ;(
Waar ik voornamelijk dan ook last van heb zijn koude voeten… als iemand hier nog een tip over heeft.. dikke sokken is niet voldoende helaas :')

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 21:36

Onlylienn schreef:
Ik lees even mee, ik heb het ook altijd vrij snel koud, en kan het ook echt koud hebben tot aan het bot.. ;(
Waar ik voornamelijk dan ook last van heb zijn koude voeten… als iemand hier nog een tip over heeft.. dikke sokken is niet voldoende helaas :')

Er zijn twee oplossingen beide werken goed de een beter dan de andere.

Eerste is koop je schoenen twee maten groter, de grootste fout die gasten die naar ons toe komen maken is hun schoenen in precies hun maat kopen. Twee maten groter is ons advies dan kun je lekker warme sokken aan in je schoenen én blijft er plaats voor een isolerend laagje lucht rond de voeten. Dit maakt vaak al een enorm verschil.

Zijn je voeten net zo hopeloos als die van mij is optie twee een duurdere maar fantastische optie. Schoenen twee maten groter, electrisch verwarmde sokken op een laag standje en daar overheen nog wollen sokken. Echt perfect ik kan nu ook gewoon nog met -30 op het paard :D.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 22:13

Kasmir schreef:
Onlylienn schreef:

Er zijn twee oplossingen beide werken goed de een beter dan de andere.

Eerste is koop je schoenen twee maten groter, de grootste fout die gasten die naar ons toe komen maken is hun schoenen in precies hun maat kopen. Twee maten groter is ons advies dan kun je lekker warme sokken aan in je schoenen én blijft er plaats voor een isolerend laagje lucht rond de voeten. Dit maakt vaak al een enorm verschil.

Zijn je voeten net zo hopeloos als die van mij is optie twee een duurdere maar fantastische optie. Schoenen twee maten groter, electrisch verwarmde sokken op een laag standje en daar overheen nog wollen sokken. Echt perfect ik kan nu ook gewoon nog met -30 op het paard :D.

Twee maten te groot en sokken volg ik nog maar ik stop bij dat laagje lucht. Hoe bedoel je dat?
Als in: als ik ruimte in mijn schoenen heb, loop ik ze uit; blijven ze niet aan mijn voet hangen.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 23:11

Ik loop altijd rond op te grote schoenen, blijven prima om mijn enkels hangen ;). Zeker de modellen die wat hoger sluiten kun je prima vastknopen ook al zitten ze wat losser rond de voet. Als schoenen strak voelen ga je daar sowieso warmte door verliezen.
Laatst bijgewerkt door Kasmir op 27-09-24 23:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Onlylienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 23:12

Heb idd nog nooit schoenen 2 maten groter gedaan, zal het eens proberen, kunnen wel makkelijker dikke sokken in ja,
Alles proberen hè, anders blijf ik het gevoel houden dat me tenen in duizend stukjes breken n een rit :')

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 23:38

Lijkt me toch niet heel comfortabel eigenlijk om 2 maten te grote schoenen aan te trekken.. Schoenen met veters op de juiste maat kan ik aansnoeren voor dunne sokken en wat ruimer vastmaken met dikke sokken.

Sinds ik gewoon fijne wollen sokken draag ik mijn gevoerde Ariat Tellurides heb ik geen koude tenen meer gehad. Ja en ik blijf het zeggen, die rijrokken helpen daar ook bij, want als mijn benen goed warm blijven, blijven mijn voeten dat ook en er kan weinig op tegen de warmte van je paard die de lucht onder de rok verwarmd. <3

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 23:57

Bevroren tenen zitten nog minder comfortabel :P. Maar zonder gekheid alles went, ik draag nu zelfs in de zomer mijn schoenen een maatje te groot en vind het heerlijk. Stap er zo in en uit, mn tenen hebben lekker de ruimte om te doen waar ze zin in hebben ik vind het helemaal fijn. Ik veter mijn bergschoenen een keer in het voorjaar en daarna stap ik er de rest van de zomer gewoon zo in en uit O:). In het noorden draagt iedereen hier die 's winters buiten werkt zn schoenen twee maten groter, anders is het hier met de temperaturen niet te doen. De meeste gasten moeten er even aan wennen maar kunnen het daarna wel goed waarderen. Als je in NL dus blijft tobben met koude voeten is het zeker de moeite van het proberen waard.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 08:11

Ik ben ook fan rijrok! En ik heb voor vakantie naar ijsland een nieuwe dikke winterjas gekocht bij kramer. 2 maten te groot zodat er veel laagjes onder kunnen. Dikke gevoerde schoenen met verwarmde zooltjes er in. Handen heb ik minder last van dus gewone handschoenen voldoen genoeg. Daarnaast een goede lange regenjas tegen wind en regen.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 08:27

Ik heb zelf een rijrok gemaakt uit mantelwol (65% wol uit mijn hoofd) en die is erg fijn voor wanneer het kouder begint te worden, maar tegen dat het echt koud wordt, ga ik er ook nog eentje maken uit 100% wol. Ik ben er ook al eentje aan het maken voor mijn instructrice, Wij gaan allemaal aan de rijrok!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 09:13

lletam schreef:
Ineke2 schreef:

Dus de rijrok an sich is niet waterdicht? Ik heb met rijden liefst een korte jas en dan evt de rijrok om de benen droog te houden.
Opwaaien is dus niet aan de orde, da's prettig.

Heerlijk hoor nu een binnenbak!

Hij is waterafstotend, een flinke bui kan die hebben. Dat maakt dat hij wel ademt en je minder snel gaat zweten. Echt waterdichte kleding ademt niet en dan wordt je alsnog nat van je eigen zweet.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 09:21

Ik heb er om die reden een dunne maar hele lange regenjas bij gekocht (horze hazel). Als het echt regent kan die er overheen.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 09:23

TS, zou het paard niet heel bang worden van die wapperende lakens en zo? Of is het paard dat wel gewend?