hoe ziet een goed bespierd paard er uit?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 06:45

Elisa2 schreef:
Little_Gift schreef:
Vind jij.. maar een Draver vergelijken met een dressuur paard slaat de plank al direct mis en dat zegt al genoeg.

De plank wordt mis geslaan daar waar jij spreekt over een draver en een dressuurpaard vergelijken.
TS heeft nergens gezegd naar een goed gespierd dressuurpaard te zoeken.
TS vroeg naar goed bespierde PAARDEN.
Een draver en een dressuurpaard zijn toch echt beide paarden.

Bovendien vergelijk ik geen dressuurpaard met draver want ruitje is draver en de andere is een endurance paard.
Beetje bij de les blijven hé _/-\o_

En deze twee zijn goed gespierd.
Dat ze verschillend bespierd zijn, dat is vanzelfsprekend en ziet TS ook.

Het zijn de enige twee paarden in dit topic tot nu toe die bespierd zijn en niet gewoon moddervet.

Dus helemaal geen misse plank.

Edit: ook de Quarter van gimme_joy later toegevoegd, is zo'n voorbeeld. Prachtig bespierd op de 3de foto en niks te dik.
Uiteraard een hele andere bouw want hé, nu vergelijk ik volgens jullie waarschijnlijk een dressuurpaard met een draver met een Quarter maar neen dus, wat ik werkelijk doe, is voorbeelden geven van goed bespierde paarden elk in hun eigen bouw en type.

Weet je wat wel algemeen doorgetrokken kan worden echter?
Een te vet paard... Die zijn zowel als dressuurpaard, endurance paard, Quarter, draver etc allemaal gewoon te vergelijken dan want vet is vet
Laatst bijgewerkt door Little_Gift op 07-09-24 06:53, in het totaal 3 keer bewerkt

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 06:46

996981 schreef:
Nogal discutabel. Daar dat een draver en een endurance paard betreft. Die hebben andere bespiering (nodig) dan een spring- of dressuurpaard.

Wat betreft het paard van TS zie ik op de foto’s voor belasting wel degelijk vetophoping bij de schouder. Ik vind het paard daar te vet.

Zelfde comment als voor Elisa.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 06:59

Little_Gift schreef:
996981 schreef:
Nogal discutabel. Daar dat een draver en een endurance paard betreft. Die hebben andere bespiering (nodig) dan een spring- of dressuurpaard.

Wat betreft het paard van TS zie ik op de foto’s voor belasting wel degelijk vetophoping bij de schouder. Ik vind het paard daar te vet.

Zelfde comment als voor Elisa.

Knap wel dat onze moddervette paarden toch 1,45 kunnen lopen :D dat doet een mens met (morbide) obesitas ze in ieder geval niet na.

Heerlijk ook hoe jij ontzettend overtuigd bent van je eigen gelijk, terwijl er in dit topic echt meer paarden gedeeld zijn dan enkel die van ruitje en het endurance paard die een goede body score hebben. De bonte die gedeeld werd bijvoorbeeld. Maargoed, dat je daar niet veel mee op hebt laat je zien doordat je het paard van TS goed vindt op een foto waar overduidelijk vet ophoopt op de schouder (waar je dan niet op ingaat). Gezien je zelf ook niks te delen hebt zal het wel meevallen met je daadwerkelijke kennis :)

Ik hoop dat TS in ieder geval verder kan met een paar voorbeelden. De spierstrofie rond het paard van TS is in ieder geval niet hoe het hoort te zijn. Goed om daar bewust een puzzel te gaan leggen waardoor het komt. Succes TS!

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 07:15

996981 schreef:
Knap wel dat onze moddervette paarden toch 1,45 kunnen lopen :D dat doet een mens met (morbide) obesitas ze in ieder geval niet na.

Heerlijk ook hoe jij ontzettend overtuigd bent van je eigen gelijk, terwijl er in dit topic echt meer paarden gedeeld zijn dan enkel die van ruitje en het endurance paard die een goede body score hebben. De bonte die gedeeld werd bijvoorbeeld. Maargoed, dat je daar niet veel mee op hebt laat je zien doordat je het paard van TS goed vindt op een foto waar overduidelijk vet ophoopt op de schouder (waar je dan niet op ingaat). Gezien je zelf ook niks te delen hebt zal het wel meevallen met je daadwerkelijke kennis :)

Ik hoop dat TS in ieder geval verder kan met een paar voorbeelden. De spierstrofie rond het paard van TS is in ieder geval niet hoe het hoort te zijn. Goed om daar bewust een puzzel te gaan leggen waardoor het komt. Succes TS!

Ach ach ach kom eens terug als je je argumenten kan onderbouwen ipv persoonlijk te moeten worden.
De frustratie over jouw foto's niet als maatstaf nemen, druipt eraf :knuffel:

Ik doe helaas niet (meer) mee aan relgedrag.

Je ziet duidelijk niet het verschil tussen te vet, in conditie én bespierd, conditie maar onbespierd en gewoon te mager en onbespierd.

De foto's van ruitje (draver), het endurance paard en de Quarter, tonen paarden zoals het moet zijn.
In conditie én correct bespierd.

De foto's van ts heb ik niet gezegd dat die te vet of te mager was of in conditie. Ik heb wél gezegd dat de bespiering of de aanleg daartoe, er zijn en te zien zijn.
Dat het qua vet meevalt IN DE NEK en qua bespiering EIGENLIJK BEST OK was thv flanken, billen, schouders etc op de foto's uit het land.
Ik heb mij NIET uitgesproken over géén vet op die foto's gezien het paard net uit het land kwam en liep te niksen.
ik heb me wél uitgesproken over de natuurlijke aanleg tot bespiering die dit paard op die foto's liet zien.

Het is heus zo moeilijk niet hoor :knuffel:

Ik heb ook nergens geschreven dat de moddervette paarden degene zijn die 1,45 lopen. Ik heb geschreven dat er hier vele foto's posten van moddervette paarden en te dikke paarden.
Als je me wil tegenspreken, doe het dan correct.

Lightninggg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 07:32

Paarden die ik goed bespierd vond. Benieuwd wat jullie hiervan vinden.

Toen 6 jarig springpaard, sprong 1m20
Afbeelding

Deze was 5 jaar op de foto. Liep toen 1* eventing, ondertussen opgewerkt naar 3* eventing
Afbeelding

Een kleine transformatie. Op de onderste foto was hij 8 jaar oud en liep 3* eventing
Afbeelding

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 07:34

996981 schreef:
Je paard is inderdaad iets te schraal op de bovenlijn ts. Veel van de anderen die hier gedeeld worden echter (veel) te vet.

Heb even gezocht en een paar voorbeeldjes van paarden die voor mij in goede conditie zijn. Allemaal sportpaarden die in de (hogere) basissport lopen.

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Mooi +:)+. De vos heeft een lastigere bovenlijn zo te zien, wel mooi te zien dat ook deze toch goede spierontwikkeling heeft.

Wat is die tweede schimmel een leukerd, zeg <3.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 07:38

Little_Gift schreef:
996981 schreef:

Ach ach ach kom eens terug als je je argumenten kan onderbouwen ipv persoonlijk te moeten worden.
De frustratie over jouw foto's niet als maatstaf nemen, druipt eraf :knuffel:

Ik doe helaas niet (meer) mee aan relgedrag.

Je ziet duidelijk niet het verschil tussen te vet, in conditie én bespierd, conditie maar onbespierd en gewoon te mager en onbespierd.

De foto's van ruitje (draver), het endurance paard en de Quarter, tonen paarden zoals het moet zijn.
In conditie én correct bespierd.

De foto's van ts heb ik niet gezegd dat die te vet of te mager was of in conditie. Ik heb wél gezegd dat de bespiering of de aanleg daartoe, er zijn en te zien zijn.
Dat het qua vet meevalt IN DE NEK en qua bespiering EIGENLIJK BEST OK was thv flanken, billen, schouders etc op de foto's uit het land.
Ik heb mij NIET uitgesproken over géén vet op die foto's gezien het paard net uit het land kwam en liep te niksen.
ik heb me wél uitgesproken over de natuurlijke aanleg tot bespiering die dit paard op die foto's liet zien.

Het is heus zo moeilijk niet hoor :knuffel:

Ik heb ook nergens geschreven dat de moddervette paarden degene zijn die 1,45 lopen. Ik heb geschreven dat er hier vele foto's posten van moddervette paarden en te dikke paarden.
Als je me wil tegenspreken, doe het dan correct.

Het maakt me echt niet uit dat onze paarden niet (door jou) als maatstaf worden genomen :n wat me wel uitmaakt is dat je zegt dat ze moddervet zijn, want ja dat klopt gewoon niet.

Je zegt letterlijk:

“ Het zijn de enige twee paarden in dit topic tot nu toe die bespierd zijn en niet gewoon moddervet.”

Dus ja. Daar reageer ik op.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 07:40

_San87_ schreef:
996981 schreef:
Je paard is inderdaad iets te schraal op de bovenlijn ts. Veel van de anderen die hier gedeeld worden echter (veel) te vet.

Heb even gezocht en een paar voorbeeldjes van paarden die voor mij in goede conditie zijn. Allemaal sportpaarden die in de (hogere) basissport lopen.

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Mooi +:)+. De vos heeft een lastigere bovenlijn zo te zien, wel mooi te zien dat ook deze toch goede spierontwikkeling heeft.

Klopt! Vos wil ook iets moeilijker aanspanning maken maar heeft een hart van goud. Heeft nu zijn derde ruiter naar 1,30m + geholpen. De tweede schimmel heeft uiteindelijk niet genoeg kwaliteit, maar is een enorm fijn en betrouwbaar children paard gebleken. Loopt nu ook weer 1,35m onder een jonge ruiter

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 07:40

Ik weet het niet hoor, maar het voorbeeld wat ik gaf is geen moddervet paard. Is een mooi gespierde goedgekeurde hengst. Nou zijn hengsten door het hoge testosteronlevel altijd wel wat mooier gespierd dan ruinen of merries, maar het geeft wel een voorbeeld van een mooi gespierd paard.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 07:44

Suzanne F. schreef:
Ik weet het niet hoor, maar het voorbeeld wat ik gaf is geen moddervet paard. Is een mooi gespierde goedgekeurde hengst. Nou zijn hengsten door het hoge testosteronlevel altijd wel wat mooier gespierd dan ruinen of merries, maar het geeft wel een voorbeeld van een mooi gespierd paard.

Nou dat. Volgens Little-Gift zijn alle paarden moddervet behalve het endurancepaard en de draver. Dat is gewoon echt niet waar :n

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 07:52

Joltsje schreef:
les heb ik.
ze geeft makkelijk gas en dan krult ze op. mijn instructeur zei wel, ooh de bespiering achter het zadel worst al meer zichtbaar (dat was later als de eerste foto). ik zal ff nieuwe maken als ik op stal ben.

eiwitpoeder ga ik opzoeken.
ik voer haar nu een schepje vitalbix, 2/3 kg pianissimo en 2 schepjes magnesium(citraat of zo). en nu over dag op t lang en nog 2x kuil per dag (afwisselend droog en stengelig en de andere portie wat natter.

Een grote warmbloed zou ik onbeperkt toegang geven tot een mooie kwaliteit hooi.
Kuil liever niet. Is dat een bewuste keuze, of zou je daar nog wat in kunnen/ mogen veranderen?

Heb je dat filmpje van Karin Leibbrand nog kunnen kijken?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 07:53

996981 schreef:
_San87_ schreef:

Klopt! Vos wil ook iets moeilijker aanspanning maken maar heeft een hart van goud. Heeft nu zijn derde ruiter naar 1,30m + geholpen. De tweede schimmel heeft uiteindelijk niet genoeg kwaliteit, maar is een enorm fijn en betrouwbaar children paard gebleken. Loopt nu ook weer 1,35m onder een jonge ruiter

Ah gaaf hoor. Zien er iig als fijne paarden uit en zeker niet te dik, gewoon goed op gewicht, vind ik.

Een beetje vet is ook niet erg, imo. Het moet niet te gek worden (Valegro vond ik op gegeven moment bijv. wel echt te dik), maar ik zie liever wat vet over de spier dan enkel droge spieren. Mja, voorkeur.

Elisa2

Re: hoe ziet een goed bespierd paard er uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 08:24

Ach Little Gift kan ik al niet meer serieus nemen, wel een berg commentaar leveren maar zelf niks kunnen laten zien. Zulke personen daar zijn er al teveel van.

Wil nog wel even zeggen dat het filmpje van Karin Leibbrand me ook een goede lijkt om te bekijken voor de TS wbt het topline syndroom.

MarjanB

Re: hoe ziet een goed bespierd paard er uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 08:33

Nou die ik hierboven heb geplaatst was echt niet te vet maar daar reageert niemand op :+

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 09:32

Elisa2 schreef:
Ach Little Gift kan ik al niet meer serieus nemen, wel een berg commentaar leveren maar zelf niks kunnen laten zien. Zulke personen daar zijn er al teveel van.

Wil nog wel even zeggen dat het filmpje van Karin Leibbrand me ook een goede lijkt om te bekijken voor de TS wbt het topline syndroom.

Commentaar?
Neen, info, advies, mijn mening, feedback op wat ts vroeg.
Geen commentaar.

En neen, ik kan nu niks meer laten zien. Heb geen paard meer lopen die getraind is maar dat heeft niks te maken met spieren en vet kunnen zien en onderscheiden.
Dus het blijft een belachelijke redenering.
Ik kan ook geen voorbeeldoto's nemen van internet want helaas, zoals hier in het topic al duidelijk wordt, zijn bijna alle paarden in de huidige hobbysport in Nederland en België, te dik
Laatst bijgewerkt door Little_Gift op 07-09-24 09:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 09:33

996981 schreef:
Suzanne F. schreef:

Nou dat. Volgens Little-Gift zijn alle paarden moddervet behalve het endurancepaard en de draver. Dat is gewoon echt niet waar :n

Je vergeet de Quarter van gimme_joy.
Ook die is prachtig.

De bonte die je zelf noemde, is dan weer absoluut niet te dik maar heeft verder ook absoluut geen bespiering, vandaar ik die niet noemde want past niet in de vraagstelling van ts

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 09:46

Ik vind jouw paard vers van het land ook niet verkeerd in de bespiering ts :) idd een klein beetje te dik maar toch.

Overigens is het ook wel goed om naar een paard in beweging te kijken, zoals de laatste foto van Gimme Joy.
Ik wil je topic niet volspammen met fotos daarom even in spoiler de mijne in beweging.
Spoiler:
Afbeelding

Ze leeft 24/7 buiten in Denemarken en is niet echt in training, zoals ik al zei. Dus dat geeft wel een ander beeld dan een paard in goede (top) sport conditie.
Maar er zit echt niet teveel vet op :')

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 09:48

Sintara schreef:
Ik vind jouw paard vers van het land ook niet verkeerd in de bespiering ts :) idd een klein beetje te dik maar toch.

Overigens is het ook wel goed om naar een paard in beweging te kijken, zoals de laatste foto van Gimme Joy.
Ik wil je topic niet volspammen met fotos daarom even in spoiler de mijne in beweging.
Spoiler:
[ Afbeelding ]

Ze leeft 24/7 buiten in Denemarken en is niet echt in training, zoals ik al zei. Dus dat geeft wel een ander beeld dan een paard in goede (top) sport conditie.
Maar er zit echt niet teveel vet op :')

Klopt, dit paard is niet te dik.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 09:58

Little_Gift schreef:
Elisa2 schreef:

Commentaar?
Geen commentaar.

En neen, ik kan nu niks meer laten zien. Heb geen paard meer lopen die getraind is maar dat heeft niks te maken met spieren en vet kunnen zien en onderscheiden.
Ik kan ook geen voorbeeldoto's nemen van internet want helaas, zoals hier in het topic al duidelijk wordt, zijn bijna alle paarden in de huidige hobbysport in Nederland en België, te dik

Nou imo ben je niet zo goed in het onderscheiden van vet en spieren. :o

Voor de informatie, vet is zacht en spieren zijn hard. Bij vet zijn er vaak bobbels en putjes te zien.

Als je alle paarden in NL te dik vindt is het maar goed dat je zelf geen paard hebt. Beestje zou waarschijnlijk niet een al te best leven bij je hebben.

Ook getuigt het niet van veel kennis om een Draver, Quarter en endurance paard te vergelijken met de gemiddelde warmbloed. Hele andere types en daarnaast geven verschillende soorten training een hele andere spieropbouw. Zo is een krachtsport al niet te vergelijken met een duursport.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 10:04

Elisa2 schreef:
Little_Gift schreef:

Commentaar?
Geen commentaar.

Nou imo ben je niet zo goed in het onderscheiden van vet en spieren. :o

Voor de informatie, vet is zacht en spieren zijn hard. Bij vet zijn er vaak bobbels en putjes te zien.

Als je alle paarden in NL te dik vindt is het maar goed dat je zelf geen paard hebt. Beestje zou waarschijnlijk niet een al te best leven bij je hebben.

Ook getuigt het niet van veel kennis om een Draver, Quarter en endurance paard te vergelijken met de gemiddelde warmbloed. Hele andere types en daarnaast geven verschillende soorten training een hele andere spieropbouw. Zo is een krachtsport al niet te vergelijken met een duursport.

OH mijn god Elisa, je kunt rellen om te rellen ook hé.
Lees wat ik schrijf => zijn BIJNA alle...

Ik heb niet gesproken van ALLE en ik heb geen draver met endurance met Quarter vergeleken.

Nuance is key _/-\o_
En trouwens... Te dik is veel ongezonder dan netjes op gewicht :')

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 10:07

Dat schrijf ik ook niet ;-), goed lezen.

Je schrijft dat alle paarden op de draver en het endurance paard na te vet zijn. Moddervet zelfs..
Over nuances gesproken..en willen rellen. :roll:

Ribben mag je niet zien maar moeten wel te voelen zijn. Dat is de juiste body score maar betekent niet dat de bovenlijn en halsspieren dan ook arm zijn.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 10:11

Little_Gift schreef:
Ook die is prachtig.

De bonte die je zelf noemde, is dan weer absoluut niet te dik maar heeft verder ook absoluut geen bespiering, vandaar ik die niet noemde want past niet in de vraagstelling van ts

Nogal wiedes, paard is 2. Bespiering past perfect bij wat het paard doet; jong zijn en groeien. Juist dat perspectief moet je kunnen zien. De juiste bespiering voor een endurance paard is anders dan die van een springpaard. Duurloper vs krachttrainer. Ga maar eens bij mensen kijken en je ziet het verschil ook.

Het gaat erom dat jij aangeeft dat alle paarden, met uitzondering van 3, moddervet vindt. Dat klopt gewoon echt niet :n

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 10:11

Elisa2 schreef:
Dat schrijf ik ook niet ;-), goed lezen.

Je schrijft dat alle paarden op de draver en het endurance paard na te vet zijn. Moddervet zelfs..
Over nuances gesproken..

Ribben mag je niet zien maar moeten wel te voelen zijn. Dat is de juiste body score maar betekent niet dat de bovenlijn en halsspieren dan ook arm zijn.

Dan moet je die quoten en niet die andere post want die post ging niet over alle paarden in België en Nederland maar over bijna alle paarden hier in dit topic.
Je nuance klopt dus weer niet.

Ribben mag je juist wel zien, bij ademhalen en bij beweging moet je ze zelfs kunnen zien.

En er mag al zeker geen buik hangen of bobbels op de billenpartij en flanken en schouders.
En net dat zie je hier bij hopen in dit topic.
Laatst bijgewerkt door Little_Gift op 07-09-24 10:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 10:14

996981 schreef:
Little_Gift schreef:
Ook die is prachtig.

Nogal wiedes, paard is 2. Bespiering past perfect bij wat het paard doet; jong zijn en groeien. Juist dat perspectief moet je kunnen zien. De juiste bespiering voor een endurance paard is anders dan die van een springpaard. Duurloper vs krachttrainer. Ga maar eens bij mensen kijken en je ziet het verschil ook.

Het gaat erom dat jij aangeeft dat alle paarden, met uitzondering van 3, moddervet vindt. Dat klopt gewoon echt niet :n

De bonte is dan ook geen goed voorbeeld van een goede bespiering.
Want hij heeft geen bespiering.
Net daarmee dat ik die niet noemde.
Je maakt dus heel mijn punt nu.

De juiste bespiering voor een endurance paard, Quarter, springpaard, draver is uiteraard anders.
Dat was ook niet wat ik schreef. Ik schreef dat dat 3 voorbeelden waren van goed bespierde paarden, niet van gelijk bespierde paarden immers.

Als er dan ene vet zou over kunnen komen, zouden het de quarters moeten zijn als ze bespierd zijn en net die is één van de weinigen in dit topic die wel prachtig bespierd is maar niet vet is!

Het zijn juist de niet quarters die hier bijna allemaal te dik zijn en geen spieren maar vet tonen op de foto's.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 10:21

Little_Gift schreef:
Het zijn de enige twee paarden in dit topic tot nu toe die bespierd zijn en niet gewoon moddervet.

Ik denk dat vooral hier mensen over vallen