Paard wel of niet kopen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fayyah19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 13:22

Wat een leukerd! Bij mij op stal staat er ook een ruin van Zangersheide. Liever en nuchterder ga je niet vinden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 13:22

Zou me ook afvragen waarom zo jong twee keer verscheept, niets te vinden over hem in het buitenland? En mocht je hem kopen, een uitgebreide bloed keuring op middelen en tekorten. Rontgen zeker.

shaniasofia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-24 13:26

Fayyah19 schreef:
Wat een leukerd! Bij mij op stal staat er ook een ruin van Zangersheide. Liever en nuchterder ga je niet vinden.

Wat leuk om te horen !

shaniasofia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-24 13:27

BigOne schreef:
Zou me ook afvragen waarom zo jong twee keer verscheept, niets te vinden over hem in het buitenland? En mocht je hem kopen, een uitgebreide bloed keuring op middelen en tekorten. Rontgen zeker.

Ik heb de fokker gevonden, incl zijn facebook.
Maar al een jaar niks mee gedaan, nummer gevonden via telefoonboek belgie.. gaat over maar word niet opgenomen..... k wil ook zsm alles weten

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 14:05

Leuk dier en een fijn oog!
Ik (her)ken de locatie van de stal die hem nu aanbiedt. Advies: laat het dier klinisch en röntgen keuren. Ze hebben vaak leuke import staan, maar kennen zelf de achtergrond ook niet altijd en keuren zelf niet voordat ze aankopen. Kortom, ze weten de gezondheid van een paard niet voordat ze verkopen. Het is aan jou als potentiële koper dus om dit echt uit te laten voeren zodat je in de toekomst niet ineens voor verrassingen komt te staan. Je kunt ook afspreken om het paard op de kliniek te laten keuren ipv daar op stal, zodat bij twijfel goede foto's genomen kunnen worden.

Ik vind op de verkoopfoto overigens niet dat hij dun/ondervoed zou zijn. Hij mist bespiering, maar is wel buikig, dus ik zo niet zo snel bang zijn voor verandering van gedrag. Ieder paard wordt vrolijker als ze goed in hun vel zitten, maar als ze vanuit de basis een goed karakter hebben en hij voelt safe, dan wordt hij echt niet ineens staatgevaarlijk :o

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 14:21

Eens met Padoertje.

En om je gerust te stellen, ik heb vorig jaar ook een hele nuchtere gekocht. Behoorlijk groen nog, was ook wat schraal. Deze is nog steeds heerlijk nuchter, kreeg wel iets meer praatjes van de winter maar dat was over het algemeen in combinatie met het nuchtere karakter niet zo,n probleem. Paard is verder niet veel anders geworden.

shaniasofia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-24 14:29

Padoertje schreef:
Leuk dier en een fijn oog!
Ik (her)ken de locatie van de stal die hem nu aanbiedt. Advies: laat het dier klinisch en röntgen keuren. Ze hebben vaak leuke import staan, maar kennen zelf de achtergrond ook niet altijd en keuren zelf niet voordat ze aankopen. Kortom, ze weten de gezondheid van een paard niet voordat ze verkopen. Het is aan jou als potentiële koper dus om dit echt uit te laten voeren zodat je in de toekomst niet ineens voor verrassingen komt te staan. Je kunt ook afspreken om het paard op de kliniek te laten keuren ipv daar op stal, zodat bij twijfel goede foto's genomen kunnen worden.

Ik vind op de verkoopfoto overigens niet dat hij dun/ondervoed zou zijn. Hij mist bespiering, maar is wel buikig, dus ik zo niet zo snel bang zijn voor verandering van gedrag. Ieder paard wordt vrolijker als ze goed in hun vel zitten, maar als ze vanuit de basis een goed karakter hebben en hij voelt safe, dan wordt hij echt niet ineens staatgevaarlijk :o

Klopt, ja ze was heel eerlijk over alles en dat ze niet veel geschiedenis heeft, dat was erg fijn.
Paard is verder mooi gefokt, niet van belang voor mij maar wellicht zegt zijn papier jullie iets ? : Chamani de la pomme x Vigo d'arsouilles .

Laat maar weten , keuren gaat sowieso gebeuren

shaniasofia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-24 14:30

Elisa2 schreef:
Eens met Padoertje.

En om je gerust te stellen, ik heb vorig jaar ook een hele nuchtere gekocht. Behoorlijk groen nog, was ook wat schraal. Deze is nog steeds heerlijk nuchter, kreeg wel iets meer praatjes van de winter maar dat was over het algemeen in combinatie met het nuchtere karakter niet zo,n probleem. Paard is verder niet veel anders geworden.

Fijn te lezen, bedankt voor je bericht

shaniasofia

Re: Paard wel of niet kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-24 14:31

Afbeelding

Hier zien jullie zijn staat, zoals ik het bedoel, schraal en weinig bespiering, tot geen haha...

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 14:33

Ik verplaats dit topic naar vraag maar raak.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 14:34

Ik denk niet dat hij daarom zou gaan veranderen als ik hem zo zie.
Niet dat je denkt, poeh poeh, wat heb jij het slecht gehad

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 14:40

Nogmaals: ik zou wel echt goed de bovenlijn op de foto laten zetten.....Die vind ik zo op de foto wel erg slecht bespierd.
Hoeft niks te zijn, kan ook gewoon gebrek aan (goede) training zijn....maar je wil het wel echt uitsluiten dat het iets anders is.

shaniasofia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-24 14:46

DuoPenotti schreef:
Ik denk niet dat hij daarom zou gaan veranderen als ik hem zo zie.
Niet dat je denkt, poeh poeh, wat heb jij het slecht gehad

Bedankt

shaniasofia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-24 14:46

Sky_As schreef:
Nogmaals: ik zou wel echt goed de bovenlijn op de foto laten zetten.....Die vind ik zo op de foto wel erg slecht bespierd.
Hoeft niks te zijn, kan ook gewoon gebrek aan (goede) training zijn....maar je wil het wel echt uitsluiten dat het iets anders is.

Bedankt !

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 16:54

Inderdaad mist hij vooral spier, mn op de bovenlijn.
Zou een volledige keuring incl hals en rug doen, maar ik zou hem in deze conditie zeker niet laten staan.

shaniasofia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-24 16:57

c_alsemgeest schreef:
Inderdaad mist hij vooral spier, mn op de bovenlijn.
Zou een volledige keuring incl hals en rug doen, maar ik zou hem in deze conditie zeker niet laten staan.

bedankt voor je reactie, is er toevallig een iers platform, zou graag in contact willen komen met de oude eigenaren, maarja hoe doe je zoiets in het buitenland hahahaha

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 17:04

Misschien eens googelen op naam incl afstamming

shaniasofia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-24 17:06

BigOne schreef:
Misschien eens googelen op naam incl afstamming

Ja al gedaan, zelfs bij een ''ierse bokt'' aangemeld, kijken of ik daar wijzer van word hahahah

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 17:06

Die bovenlijn krijg je er ook met genoeg goed krachtvoer wel weer op. Dan heb ik het wel over een aantal kilo per dag.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 17:11

Popstra schreef:
Die bovenlijn krijg je er ook met genoeg goed krachtvoer wel weer op. Dan heb ik het wel over een aantal kilo per dag.

Zonder die hoeveelheden krachtvoer ook hoor, met goede training, zo veel hebben ze echt niet nodig. Wij hebben dan wel sportbrok, maar deze en de vorige stonden maar op 1,5kg verdeeld over de hele dag en wel zwaar in het werk. En beide buffels.
Zou bij deze sowieso langzaam opbouwen qua voer.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 17:13

Dan zou ik eerder aan wat sojaschroot denken dan aan krachtvoer, zeker bij iemand die geen vliegend paard wil

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 17:24

TS
zit er een iers paspoort bij?? het is een paard wat gefokt is in belgie, tenminste als de afstamming die u eerder noemt klopt.

Chamani de la pomme x Vigo d'arsouilles zijn hengsten die te vinden zijn op https://www.horsetelex.nl
met een belgisch/duits/frans papier
Laatst bijgewerkt door mce op 26-08-24 17:29, in het totaal 1 keer bewerkt

shaniasofia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-24 17:29

mce schreef:
TS
zit er een iers paspoort bij?? het is een paard wat gefokt is in belgie, tenminste als de afstamming die u eerder noemt klopt.

Chamani de la pomme x Vigo d'arsouilles zijn hengsten die te vinden zijn op https://www.horsetelex.nl
met en belgisch/duits/frans papier

Klopt. Hij is in belgie gefokt. Daarna verkocht naar ierland. Heb de zus van de fokker net aan de lijn gehad… die zei ; maar hij staat toch in het buitenland

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 17:32

shaniasofia schreef:
mce schreef:
TS

met en belgisch/duits/frans papier

Klopt. Hij is in belgie gefokt. Daarna verkocht naar ierland. Heb de zus van de fokker net aan de lijn gehad… die zei ; maar hij staat toch in het buitenland

van deze combinatie staat er maar een nakomeling geregistreert en dat is een vos, nu kan dat wel vosgeboren zijn maar de maat klopt niet, alle veulens worden ook niet altijd aangemeld natuurlijk

Wat staat er als moeder naam aangegeven, dat is de Vigo d'arsouilles merrie.

Bent u veel wijzer geworden van deze zus?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 18:22

Ik vind het een mooi en aansprekend paard.
Alleen verwacht ik wel dat er al een verhaal achter zit. Hij is namelijk mogelijk/waarschijnlijk met een reden van Ierland naar hier meegegaan de handel in. Doorgaans zijn niet de paarden die ze in Ierland wilden aanhouden. Met redenen neem ik aan..
ergens toch vreemd dat de historie van een paard niet goed tm helemaal niet te herleiden is.

Ik hoop voor het paard dat het verder niks beperkends is. Was je al van plan hem te laten keuren binnenkort? Wel spannend lijkt me want het is verder wel een mooi en lief dier, hij oogt alsof ie al veel heeft gedaan en gewend is.

*volg