Motorrijder wijkt uit voor pony en komt ten val, wie is aansprakelijk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-24 01:02

Little_Gift schreef:
Motorrijder is aansprakelijk.
Het staat in de wegcode dat je ENKEL mag inhalen als daar ruimte voor is EN als de omstandigheden goed zijn en in geval van een dier (paard) stapvoets en uiterst voorzichtig.

Als pony volgens motorrijder aan het stuiteren was, was er géén toelating om in te halen wegens omstandigheden niet goed én deze deed dit al helemaal niet stapvoets en uiterst voorzichtig aangezien er schade is aan de motor en het dus aan een bepaalde snelheid moet gegaan zijn.

Bovendien mag je in geval van een paard niet met 4 tegelijkertijd of achter elkaar aan inhalen.
Je mag pas inhalen als de voorganger al terug ingevoegd is én het dier nog steeds rustig is of niet reageert.

Velen weten dit niet maar een paard is goed beschermd door de wegcode en aangezien het paard geen contact maakte met de motor is het aan de motorrijder om zijn voertuig onder controle te kunnen houden.
Net zoals jouw ruiter dus jouw paard onder controle hield.

Andersom, als het paard in een schrikreactie wel een andere gewonde had gemaakt, was het de motorrijder die de zwarte pap zou mogen eten.

Motorrijder mag nog opletten dat die zelf niet :) aansprakelijk gesteld kan worden voor de schade die dit mentaal bij jouw ruiter zou veroorzaakt kunnen hebben (als jullie gemeen willen terug doen).

Sterker nog, het terug keren naar de pony na het veilig weer verder rijden nadat hij al gevallen was (door die pony volgens hem) en dus reeds zogezegd gemerkt te hebben hoe gevaarlijk het paard is, kan zelfs zijn verhaal volledig onderuit halen want als je net gevallen bent door een onberekenbare pony terwijl je passeerde, ga je niet daarna met 4 motors die pony opnieuw gaan insluiten.
Dat kan zelfs onder intimidatie of uitlokking geschaard worden (als het écht heel gemeen moet).

Thanks voor de uitgebreide reactie :)
Ik geloof overigens wel dat ze stapvoets of hooguit met een zeer lage snelheid hebben ingehaald, de schade op de motor is op meerdere plekken, maar weinig ‘schuifsporen’ (krassen in meerdere richtingen, wel veel plekken maar niet diep), en de sporen van de val die in de berm/modder aan de zijkant van de weg te zien zijn zijn ook niet langer dan een cm of 20/30 hooguit. Ik denk dat hij gewoon de bocht om de pony heen uit angst te wijd genomen heeft en met hele lage snelheid de berm in is gegaan en is omgekiept. Het leek meer op omval schade dan een flinke schuiver. Motorrijder had ook zelf geen verwondingen terwijl hij in een spijkerbroek reed. Maar toen ik vroeg of het zo gegaan was toen was de motorrijder wel ietwat gepikeerd. Hij reed al meer dan 30 jaar motor en was nog nooit gevallen, dus aan hem kon het niet liggen. De pony had wild gesteigerd en daarom moest hij uitwijken naar de berm, en mijn stalgenootje zou hem niet meer onder controle gehad hebben.
Tegenwoordig wordt deze pony overigens vooral gereden door kinderen, maar daarvoor heeft hij een (internationale) men carrière gehad. Hij is het echt wel gewend om op de weg te komen.

Wbt het stoppen, dat heb ik ook zeker gezegd, maar dat werd weggewuifd en ‘zou niet nodig moeten zijn’ aangezien de pony volledig onder controle zou moeten zijn.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-24 01:09

ikkeniet schreef:
Je zou nog kunnen aangeven op de achterzijde van het schadeformulier dat de pony wat zenuwachtig raegeerde vanwege het geluid van de motor.
Een behoorlijk aantal motorrijders hebben niet de orginele dempers in hun uitlast meer zitten. En dus meer herrie maken dan wettelijk mag. De verzekering mag dat allemaal uitzoeken.

Hier zaten zeker geen originele uitlaten onder. Of ze binnen het wettelijk toegestane geluid zaten geen idee, maar een gesprek was in ieder geval niet te voeren op het moment dat de allemaal draaiden :+ en zo’n naar schel geluid met een hoop knallen.
Als ze heel lastig gaan doen mag de verzekering dat inderdaad ook uit gaan zoeken.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 01:11

Supertje schreef:
Little_Gift schreef:
Het staat in de wegcode dat je ENKEL mag inhalen als daar ruimte voor is EN als de omstandigheden goed zijn en in geval van een dier (paard) stapvoets en uiterst voorzichtig.

Als pony volgens motorrijder aan het stuiteren was, was er géén toelating om in te halen wegens omstandigheden niet goed én deze deed dit al helemaal niet stapvoets en uiterst voorzichtig aangezien er schade is aan de motor en het dus aan een bepaalde snelheid moet gegaan zijn.

Bovendien mag je in geval van een paard niet met 4 tegelijkertijd of achter elkaar aan inhalen.
Je mag pas inhalen als de voorganger al terug ingevoegd is én het dier nog steeds rustig is of niet reageert.

Velen weten dit niet maar een paard is goed beschermd door de wegcode en aangezien het paard geen contact maakte met de motor is het aan de motorrijder om zijn voertuig onder controle te kunnen houden.
Net zoals jouw ruiter dus jouw paard onder controle hield.

Andersom, als het paard in een schrikreactie wel een andere gewonde had gemaakt, was het de motorrijder die de zwarte pap zou mogen eten.

Motorrijder mag nog opletten dat die zelf niet :) aansprakelijk gesteld kan worden voor de schade die dit mentaal bij jouw ruiter zou veroorzaakt kunnen hebben (als jullie gemeen willen terug doen).

Sterker nog, het terug keren naar de pony na het veilig weer verder rijden nadat hij al gevallen was (door die pony volgens hem) en dus reeds zogezegd gemerkt te hebben hoe gevaarlijk het paard is, kan zelfs zijn verhaal volledig onderuit halen want als je net gevallen bent door een onberekenbare pony terwijl je passeerde, ga je niet daarna met 4 motors die pony opnieuw gaan insluiten.
Dat kan zelfs onder intimidatie of uitlokking geschaard worden (als het écht heel gemeen moet).

Thanks voor de uitgebreide reactie :)
Ik geloof overigens wel dat ze stapvoets of hooguit met een zeer lage snelheid hebben ingehaald, de schade op de motor is op meerdere plekken, maar weinig ‘schuifsporen’ (krassen in meerdere richtingen, wel veel plekken maar niet diep), en de sporen van de val die in de berm/modder aan de zijkant van de weg te zien zijn zijn ook niet langer dan een cm of 20/30 hooguit. Ik denk dat hij gewoon de bocht om de pony heen uit angst te wijd genomen heeft en met hele lage snelheid de berm in is gegaan en is omgekiept. Het leek meer op omval schade dan een flinke schuiver. Motorrijder had ook zelf geen verwondingen terwijl hij in een spijkerbroek reed. Maar toen ik vroeg of het zo gegaan was toen was de motorrijder wel ietwat gepikeerd. Hij reed al meer dan 30 jaar motor en was nog nooit gevallen, dus aan hem kon het niet liggen. De pony had wild gesteigerd en daarom moest hij uitwijken naar de berm, en mijn stalgenootje zou hem niet meer onder controle gehad hebben.
Tegenwoordig wordt deze pony overigens vooral gereden door kinderen, maar daarvoor heeft hij een (internationale) men carrière gehad. Hij is het echt wel gewend om op de weg te komen.

Wbt het stoppen, dat heb ik ook zeker gezegd, maar dat werd weggewuifd en ‘zou niet nodig moeten zijn’ aangezien de pony volledig onder controle zou moeten zijn.

Die schaamt zich gewoon kapot omdat ie zo knullig onderuit is gegaan :+ :Y)

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 04:02

Ibbel schreef:
Jij als eigenaar bent aansprakelijk. Schakel je AVP in, en laat het aan hun over. De rest doet er niet toe, ook de meningen van bokkers niet, je verzekering moet dit oppakken. En doet dat hopelijk ook.

Het enige goede advies... :j

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 06:22

Supertje schreef:
ikkeniet schreef:
Je zou nog kunnen aangeven op de achterzijde van het schadeformulier dat de pony wat zenuwachtig raegeerde vanwege het geluid van de motor.
Een behoorlijk aantal motorrijders hebben niet de orginele dempers in hun uitlast meer zitten. En dus meer herrie maken dan wettelijk mag. De verzekering mag dat allemaal uitzoeken.

Hier zaten zeker geen originele uitlaten onder. Of ze binnen het wettelijk toegestane geluid zaten geen idee, maar een gesprek was in ieder geval niet te voeren op het moment dat de allemaal draaiden :+ en zo’n naar schel geluid met een hoop knallen.
Als ze heel lastig gaan doen mag de verzekering dat inderdaad ook uit gaan zoeken.

Een AVP zal zich niet bezig gaan houden met het geluid van de wederpartij...

Schuur_

Re: Motorrijder wijkt uit voor pony en komt ten val, wie is aansprakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 07:12

Ik denk dat de grootste schade de deuk in het ego van de motorrijder is :Y) Ik zou zelf niet meer communiceren met de motorrijders maar gewoon jouw verzekering opbellen en het verhaal uitleggen. Hij wil claimen dus dan is het gewoon wachten tot zijn verzekering contact opneemt maar het kan geen kwaad om die van jouw al even op de hoogte te brengen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 07:21

Citaat:
Motorrijder had ook zelf geen verwondingen terwijl hij in een spijkerbroek reed.

Tegenwoordig heb je motorbroeken van speciaal stof. Inclusief Protectors. Lijkt een spijkerbroek maar is het niet.

Dus daar kun je niets van zeggen :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 07:54

Little_Gift schreef:

Gaat om Nederland. Hier hebben we de wegenverkeerswet en daar staat niets expliciets over inhalen van paarden in.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 08:39

Ik zou dit ook aan de verzekering overlaten. En wel de jouwe als eigenaar van het paard. Laat die het maar uitzoeken. En verwijs de motorrijder daar maar heen als hij iets wilt claimen.

Overigens zijn veel weggebruikers onbekend met paarden en een beetje hupsend paard ziet er voor niet-paardenmensen dan al snel bedreigend uit en kan best eng zijn. Ik kan me voorstellen dat hij dan verder uitwijkt. Maar het lijkt daar wat modderig en glad, dus niet heel handig. Ze hadden beter even kunnen wachten en jouw bijrijdster voorbij kunnen laten lopen.
Aan de andere kant, als je deelneemt aan het verkeer mag je verwachten dat je paard braaf is. En nee, wij als paardenmensen weten dat dat niet altijd zo werkt. Maar in ogen van niet-paardenmensen is dat wel zo.

Oh en ik rij ook motor in een spijkerbroek. Met protectie op knie en heupen en deels van kevlar. Dat bestaat gewoon en zegt helemaal niks.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 11:34

Ibbel schreef:
Jij als eigenaar bent aansprakelijk. Schakel je AVP in, en laat het aan hun over. De rest doet er niet toe, ook de meningen van bokkers niet, je verzekering moet dit oppakken. En doet dat hopelijk ook.

Is dit zo? in België is de eigenaar aansprakelijk als het paard uitbreekt, of los loopt. Maar zodra er iemand opzit wordt die bekeken als bestuurder van het voertuig (paard wordt beoordeeld als een voertuig nl) en is die met zijn verzekering aansprakelijk.

Bij iemand die het paard geleid is het volgens mij ook zo, maar dat ben ik niet 100 % zeker. Is dit in Nederland anders geregeld dan?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 11:38

Eigenaar in is NL echt (vrijwel) altijd aansprakelijk.

Een uitzondering is bv als je je paard ergens in training zet, dan kun je die aansprakelijkheid officieel overhevelen. De trainer heeft dan de dagelijkse zorg en verantwoordelijkheid - zonder dagelijkse ruggespraak met de eigenaar - en daarmee ook de aansprakelijkheid. Daarom hebben goede trainers ook altijd een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering.

Overigens, in NL is een paard ook een voertuig, maar dat maakt niet uit. Als iemand anders in mijn auto rijdt, is die ook nog steeds verzekerd, en een vaste 2e bestuurder staat meestal ook op de polis.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 22-08-24 11:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 11:41

Ibbel schreef:

Dit!

Een stalgenoot van mij vroeger, heeft meegemaakt dat een wielrenner uit moest wijken voor haar paard en daarbij over de kop sloeg. Ook geen contact tussen paard en fietser. Ze was echter wel aansprakelijk. Je wordt geacht het paard onder controle te hebben nml.

Gewoon aan de verzekering over laten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 11:43

Citaat:
Je wordt geacht het paard onder controle te hebben nml.

Waarom geldt dat voor een paard wel en voor een fietser of gemotoriseerd verkeer niet ?? (zoals de motor in dit verhaal).

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 11:53

DubbelFun schreef:
Citaat:
Je wordt geacht het paard onder controle te hebben nml.

Waarom geldt dat voor een paard wel en voor een fietser of gemotoriseerd verkeer niet ?? (zoals de motor in dit verhaal).

Zodra je op een paard zit of naast een paard loopt, ben je bestuurder. Je wordt geacht je voertuig onder controle te hebben. In het geval van het paard dus ook.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 12:26

Dat geldt evenzeer voor de motorrijder. Ook die wordt geacht zijn voertuig onder controle te hebben en een manoeuvre deftig te kunnen uitvoeren.

Wie eist bewijst dus het zal aan de motorrijder zijn te bewijzen dat het paard hem effectief zodanig in gevaar bracht dat hij niet anders kon dan uitwijken en dan nog is het de vraag of dat zal pakken want je moet in de eerste plaats gewoon stoppen bij onoverzichtelijke of gevaarlijke situaties ipv uitwijken

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 13:23

Lekker aan de verzekering overlaten.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 13:35

als ik het zo lees hebben zowel je bijrijder als de motorrijder zich netjes gedragen zoals het hoort.
ja het paard was zenuwachting, maar nog wel onder controle. de motorrijder heeft netjes snelheid geminderd en de situatie in zich opgenomen.

of hij al dan niet moest inhalen is de vraag. of hij het voertuig voldoende onder controle heeft is de vraag.

voor iedereen dus, volgens mij is het niet nodig om met de vinger te wijzen. TS pakt het ook netjes op.

TS, ik zou contact opnemen met je eigen verzekering en het verhaal voorleggen en aangeven dat jij de aanname hebt dat het jou paard is en dus jouw verzekering. als ze dat aannamen, dan is er niets aan de hand m.b.t. bijrijder. de verzekeringen kunnen dan onderling prima kijken wie waar verantwoordelijk voor wordt gehouden. succes

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 14:48

Ik sluit mij grotendeels bij Ibbel aan.

De bezitter van een dier is in principe aansprakelijk voor schade veroorzaakt door zijn dier. De bezitter en de eigenaar zijn doorgaans dezelfde. Jouw bijrijder hoeft zich dus echt geen zorgen te maken.

Jij moet dit gewoon bij jouw AVP (aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren) melden.
In deze situatie hangt de aansprakelijkheid erg af van de feitelijke omstandigheden van het geval en wie bewijstechnisch nou precies wat kan aantonen. Zonder de juiste informatie is de aansprakelijkheid zo niet te beoordelen.
Dan kan daarnaast nog 'eigen schuld' van de motorrijder een rol spelen als er sprake is van aansprakelijkheid. Dit kan de schadevergoedingsverplichting verminderen.

Jammer overigens dat bokt het artikel dat bij FAQ jaren heeft gestaan hierover kennelijk heeft verwijderd :( .

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 10:48

Terecht punt, ik heb de FAQ net bovenaan Vraag maar raak geplaatst zodat gebruikers het kunnen lezen.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 22:55

TS hoe is het uiteindelijk afgelopen?

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-24 23:37

Toevallig vandaag pas een brief gekregen, overigens niet van de gewone verzekering van de motorrijder, maar van een letselschadeadvocaat via zijn rechtsbijstandsverzekering. Bijrijdster heeft niets gehoord van zijn verzekering, dus zijn ‘gewone’ verzekering zal wel direct gezegd hebben dat zij er niet zoveel mee kunnen.
Er wordt beweerd dat de motorrijder moest uitwijken en omdat ‘het paard’ richting hem steigerde (niet waar) en hij daardoor ten val kwam.
Ik heb het doorgestuurd naar mijn verzekering (AVP).

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 00:03

Wat een stumpert 8)7 .

Die gaat geen cent krijgen hoor. Niemand die dat gelooft.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 09:13

Kun je niet uit de verzekering gegooid worden voor het doen van een valse claim zoals dus liegen over het 'richting hem' steigeren? Dat zou ik hem wel gunnen.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 09:50

Best heftig, een brief krijgen van een letselschadeadvocaat...
Gelukkig dat jij dan die avp hebt, ben benieuwd wat zij hiermee gaan doen.

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 10:10

Wat een vervelende gebeurtenis, ik hoop dat er zowel voor jou als je bijrijder geen vervelende gevolgen aan vast zitten.
Ik ben ooit onderuit gegaan met mijn scooter omdat een auto mij over het hoofd zag. Ik moest vol in de ankers op een natte weg en ging zo onderuit. Ik had rond de 500E schade, maar gezien er geen daadwerkelijke botsing (contact) had plaats gevonden mocht ik dat mooi allemaal zelf ophoesten, er werd dus niks vergoed :=
Geen idee of dit ook voor een dergelijk ongeval met een dier geldt, maar wie weet heb je er wat aan.