Little_Gift schreef:Motorrijder is aansprakelijk.
Het staat in de wegcode dat je ENKEL mag inhalen als daar ruimte voor is EN als de omstandigheden goed zijn en in geval van een dier (paard) stapvoets en uiterst voorzichtig.
Als pony volgens motorrijder aan het stuiteren was, was er géén toelating om in te halen wegens omstandigheden niet goed én deze deed dit al helemaal niet stapvoets en uiterst voorzichtig aangezien er schade is aan de motor en het dus aan een bepaalde snelheid moet gegaan zijn.
Bovendien mag je in geval van een paard niet met 4 tegelijkertijd of achter elkaar aan inhalen.
Je mag pas inhalen als de voorganger al terug ingevoegd is én het dier nog steeds rustig is of niet reageert.
Velen weten dit niet maar een paard is goed beschermd door de wegcode en aangezien het paard geen contact maakte met de motor is het aan de motorrijder om zijn voertuig onder controle te kunnen houden.
Net zoals jouw ruiter dus jouw paard onder controle hield.
Andersom, als het paard in een schrikreactie wel een andere gewonde had gemaakt, was het de motorrijder die de zwarte pap zou mogen eten.
Motorrijder mag nog opletten dat die zelf nietaansprakelijk gesteld kan worden voor de schade die dit mentaal bij jouw ruiter zou veroorzaakt kunnen hebben (als jullie gemeen willen terug doen).
Sterker nog, het terug keren naar de pony na het veilig weer verder rijden nadat hij al gevallen was (door die pony volgens hem) en dus reeds zogezegd gemerkt te hebben hoe gevaarlijk het paard is, kan zelfs zijn verhaal volledig onderuit halen want als je net gevallen bent door een onberekenbare pony terwijl je passeerde, ga je niet daarna met 4 motors die pony opnieuw gaan insluiten.
Dat kan zelfs onder intimidatie of uitlokking geschaard worden (als het écht heel gemeen moet).
Thanks voor de uitgebreide reactie

Ik geloof overigens wel dat ze stapvoets of hooguit met een zeer lage snelheid hebben ingehaald, de schade op de motor is op meerdere plekken, maar weinig ‘schuifsporen’ (krassen in meerdere richtingen, wel veel plekken maar niet diep), en de sporen van de val die in de berm/modder aan de zijkant van de weg te zien zijn zijn ook niet langer dan een cm of 20/30 hooguit. Ik denk dat hij gewoon de bocht om de pony heen uit angst te wijd genomen heeft en met hele lage snelheid de berm in is gegaan en is omgekiept. Het leek meer op omval schade dan een flinke schuiver. Motorrijder had ook zelf geen verwondingen terwijl hij in een spijkerbroek reed. Maar toen ik vroeg of het zo gegaan was toen was de motorrijder wel ietwat gepikeerd. Hij reed al meer dan 30 jaar motor en was nog nooit gevallen, dus aan hem kon het niet liggen. De pony had wild gesteigerd en daarom moest hij uitwijken naar de berm, en mijn stalgenootje zou hem niet meer onder controle gehad hebben.
Tegenwoordig wordt deze pony overigens vooral gereden door kinderen, maar daarvoor heeft hij een (internationale) men carrière gehad. Hij is het echt wel gewend om op de weg te komen.
Wbt het stoppen, dat heb ik ook zeker gezegd, maar dat werd weggewuifd en ‘zou niet nodig moeten zijn’ aangezien de pony volledig onder controle zou moeten zijn.