Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Qimm schreef:fohadie schreef:Daarnaast stond je achter hem of naast hem? Ik heb altijd geleerd NOOIT achter een paard te gaan staan, ze kunnen altijd trappen, zelfs de braafste. Maar dat weet je nu inmiddels zelf ook.
Funfact, paarden kunnen ook zijwaarts schoppen of maaien met een voorbeen. Je bent nergens echt veilig.
anjali schreef:pol013 schreef:Diddykong: ik heb het inderdaad niet over boos worden. Wel over het aangeven van mijn grens als geheugensteuntje voor de volgende keer. Ook schrikreacties en hun uitingsvorm kun je prima beetje bij beetje fijnslijpen.
Ik heb die regels van niet achterlangs lopen al eeuwig geleden los gelaten. Ik wil mijn dieren gewoon genoeg kunnen vertrouwen om er achterlangs en onderdoor te kunnen. Of tussen een groep van 4 paarden kunnen zitten op mijn hurken. Ook mijn hoofd bungelt regelmatig op 'onveilige plekken' als je een voet fatsoenlijk wil bekappen of een wondje wil verzorgen.
Anders heb ik geen leven met een mini kudde in de achtertuin.
Wat bedoel je met een mini kudde? een kudde mini's? Uiteraard kunnen die ook trappen en bijten maar het gevaar zal wel veel en veel kleiner zijn dan bij grote paarden.
nikkel schreef:dat het dieren zijn en ze niet gaan vermenselijken, daar ben ik het helemaal mee eens.
anjali schreef:nikkel schreef:dat het dieren zijn en ze niet gaan vermenselijken, daar ben ik het helemaal mee eens.
Ik vertrouw mijn dieren eerder dan mensen. Niet omdat ze "braver" zijn want dat zijn ze niet, maar omdat ze eerlijker zijn. Als een dier vriendelijk tegen me doet dan meent hij dat. Bij een mens kan het gespeeld zijn met een verborgen intentie.
pol013 schreef:Diddykong schreef:
Ik ga heel eerlijk zijn, en met de beste bedoelingen trouwens. Maar ik vind dit gewoon dom. Het gaat in mijn optiek niet over vertrouwen. Maar om het overschatten van je eigen kunnen en het vermogen van paarden om hun reacties aan te passen op kwetsbaarheden van de mens. Ooit gezien hoe een ervaren hoefsmid onder een paard getrokken werd en zwaar gewond in het ziekenhuis kwam. Dat gebeurt is 1,5 seconde en je bent 6 maanden aan het revalideren. Een zeker respect en voorzichtigheid in de omgang met paarden, daar is iedereen bij gebaat. Want het gaat 10.000x goed, maar gaat het 1x fout dan kan dat echt heel naar aflopen. Zeker als je hoeven bekapt zou je beter moeten weten.
Dat ligt dan misschien aan de interpretatie van wat ik precies doen. Maar dom is het niet hoor![]()
Uiteraard beweeg ik mij altijd heel bewust tussen mijn paarden door waarbij ik de sfeer altijd proef. Natuurlijk ben ik zelf ook goed afgericht in de basis dingen van waar mijn hoofd wel en niet tussen of voor hangt.
Maar ze leven hier in een groep dus ik ontkom er nooit aan om me tussen een setje paarden te bevinden. Dus moesten ze leren dat ze met mij én met elkaar niet kunnen omgaan zoals ze dat doen als ik er niet bij ben.
Niet tussen paard in komen of niet achter een paard doorlopen is misschien nog te sorteren als ze in individuele boxen staan. Maar anders is het schier onmogelijk.
Een mini kudde= 4 paarden