Rot ervaring met groomen, is dit wat vaker gebeurt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 16:49

Ik heb er eentje gehad, een halve tuiger, die je net zo makkelijk op je hoofd sloeg. Eerst omhoog en dan uithalen met de voorbenen. Daar is verder nog nooit iets mee gebeurd, omdat ik er rekening mee hield.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 16:51

Qimm schreef:
fohadie schreef:
Daarnaast stond je achter hem of naast hem? Ik heb altijd geleerd NOOIT achter een paard te gaan staan, ze kunnen altijd trappen, zelfs de braafste. Maar dat weet je nu inmiddels zelf ook.

Funfact, paarden kunnen ook zijwaarts schoppen of maaien met een voorbeen. Je bent nergens echt veilig.

Echt?! Joh?! Tuurlijk weet ik dat, ik vraag alleen aan TS of ze achter hem stond, dat zou een beetje dom zijn, maar idd, ze kunnen ook een andere kant op trappen/uitslaan tijdens een bok.

Qimm

Re: Rot ervaring met groomen, is dit wat vaker gebeurt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 17:12

Ik wilde alleen maar zeggen dat je achter een paard net zo 'veilig' bent als ernaast of ervoor. JIj was zo stellig om te zeggen dat je er nooit achter moet gaan staan dat ik dacht dat enige aanvulling op zijn plaats was. Anders denken mensen die jouw statement lezen misschien dat ze alleen naar achter kunnen trappen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 17:19

anjali schreef:
pol013 schreef:
Diddykong: ik heb het inderdaad niet over boos worden. Wel over het aangeven van mijn grens als geheugensteuntje voor de volgende keer. Ook schrikreacties en hun uitingsvorm kun je prima beetje bij beetje fijnslijpen.

Ik heb die regels van niet achterlangs lopen al eeuwig geleden los gelaten. Ik wil mijn dieren gewoon genoeg kunnen vertrouwen om er achterlangs en onderdoor te kunnen. Of tussen een groep van 4 paarden kunnen zitten op mijn hurken. Ook mijn hoofd bungelt regelmatig op 'onveilige plekken' als je een voet fatsoenlijk wil bekappen of een wondje wil verzorgen.
Anders heb ik geen leven met een mini kudde in de achtertuin.

Wat bedoel je met een mini kudde? een kudde mini's? Uiteraard kunnen die ook trappen en bijten maar het gevaar zal wel veel en veel kleiner zijn dan bij grote paarden.

Ik ken iemand die geen tanden meer heeft door zijn schattige shetlandertjes...

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 17:44

Paard schrok ergens van zijn reactie is dan uithalen/schoppen.
Paard legt niet de link dat er iemand staat, dat doet geen enkel dier. Gewoon er op bedacht zijn dat zelfs de meest brave en betrouwbare paarden dit kunnen doen.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 18:24

Ja het gebeurt wel vaker. Paarden denken anders als wij dat doen. Het is hier moeilijk te zeggen of je paard signalen gaf die je misschien niet opmerkte of dat het een schrikreactie is. Mijn merrie kan heel goed richten als ze slaat. Ze haat longeren en dan durft ze wel is uithalen. Ik vind het vaak niet toevallig dat een paard een mens raakt bij het uitslaan. Alleen zijn hun signalen niet altijd te lezen en denken ze ook niet aan de gevolgen van hun acties. Bij stress of angst denk een paard niet logisch na, duikt zo de beek in of slaat zomaar de huishond dood... Stress signalen herkennen kan al veel ongelukken voorkomen en altijd op je hoede blijven. Ik hou van al mijn dieren, maar hun respecteren is ook aanvaarden dat het dieren zijn en ze niet gaan vermenselijken.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 20:07

dat het dieren zijn en ze niet gaan vermenselijken, daar ben ik het helemaal mee eens.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 13:47

nikkel schreef:
dat het dieren zijn en ze niet gaan vermenselijken, daar ben ik het helemaal mee eens.

Ik vertrouw mijn dieren eerder dan mensen. Niet omdat ze "braver" zijn want dat zijn ze niet, maar omdat ze eerlijker zijn. Als een dier vriendelijk tegen me doet dan meent hij dat. Bij een mens kan het gespeeld zijn met een verborgen intentie.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 14:14

Ik had een paar weken terug nog een rake mep mijn mijn paard te pakken. We kennen elkaar intussen 4 jaar en hij heeft nog nooit wat gedaan.
Ik stond schuin achter hem, maakte wat foto’s in wat voor onmogelijke houding hij de heg aan t snoeien was en schraap m’n keel. Kreeg een behoorlijk klap als dank af. Puur uit schrik. Even vergeten dat het idd vlucht dieren zijn die raak kunnen slaan. Hierna paard gekalmeerd en niks verder aan de hand. Buiten een mega blauw been.

Soms zie je wel eens van die scare prank videos. Dan halen mensen ook onbewust uit naar het object wat hun laat schrikken. Paarden idem. Slaan en vluchten

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 14:47

anjali schreef:
nikkel schreef:

Ik vertrouw mijn dieren eerder dan mensen. Niet omdat ze "braver" zijn want dat zijn ze niet, maar omdat ze eerlijker zijn. Als een dier vriendelijk tegen me doet dan meent hij dat. Bij een mens kan het gespeeld zijn met een verborgen intentie.

Logisch, mensen kunnen ook flink uithalen maar nog veel gemener dan een rake klap.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 14:55

Paarden zijn vluhchtdieren en als ze schrikken kickt hun reflex er gewoon in. Hij zal er echt niet over na denken of jij daar staat of niet want zo werkt het brein van een paard niet. En aangezien de grote hoeveelheid bakkabouters die er bestaan hoef je ook niet na te denken over wat het geweest is omdat alleen jij er was. De wind, een blaadje dat rond waait. Het paard wat half in staat te dutten en ineens een vlieg voelt. Een paard schrikt en hij is 10 keer jouw gewicht en heeft gewoonweg veel kracht om een mep uit te delen.

Er zijn mensen die gewoonweg op stal altijd een cap dragen. Geloof dat het in Britse stallen vaak een gewoonte is om gewoonweg een cap op te hebben als je bezig bent met de paarden. En dus niet alleen tijdens 't rijden. De reden daarvoor heb je nu mee gemaakt. Je wint 't namelijk gewoonweg niet bij een paard. Of dat nou per ongeluk is door een schrik reactie of een on opgevoed kreng.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 15:10

Toch ondanks alles vind ik het een behoorlijke reactie van je paard.

Onze shet trapte gericht toen ze pas bij ons was om je uit de buurt te houden en later wilde ze nergens aangeraakt worden. Dat doet ze echt niet meer. Ik zit als ik haar voetjes verzorg en als ze het nu toch niet leuk vindt, laat ze dat merken en trapt niet meer uit het niks. Juist die stap daarvoor is wel zo belangrijk in de omgang.

Mijn 2jr is hier geboren en moest zijn been verzorgen. Hij vond het echt vervelend en blijft dan trekken, wil wat uithalen van ga weg, maar je ziet duidelijk dat hij er niet op uit is mij of mijn man te trappen. Maar je moet dan zeker wel even opletten.

Zijn moeder ( en zijn oma ook ) loste altijd alles op door naar achter en of omhoog te komen. Maar hoe vaak zijn moeder ook pal voor me omhoog kwam, zou ze me niet raken.

De enige keren dat ik wel echt goed oplet is als ze staan te stampen en doen naar vliegende beestjes. 1x gehad dat de aller braafste ruin van de wereld een hertenluisvlieg had en dat was wel even een dingetje. Maar zag ook dat hij zich probeerde in te houden om "geholpen" te worden.

We hebben altijd de paarden bij elkaar lopen en loop er de hele dag tussen en doe eigenlijk ook alles los met ze; dekens op en af, maskers, poetsen, hoefjes etc. Dan laat ik wel goed weten dat ik er ben. Het is me weleens gebeurt dat ze stonden te suffen en je dan aan komt lopen en ik mn hand op een kont legde en ze erg schrokken, maar gelijk trappen of bokken is dan nooit de 1e reactie.

Je kan in zo een wasruimte niet goed zien wat er verder gebeurt en als je erachter staat of schuin ernaast, zie je ook niet de voorkant of andere zijde.

Was je misschien teveel in gedachte? Of aan het kletsen met anderen? Ik zie veel mensen druk bezig met stalgenoten. Paarden zijn wat onrustig en krijgen 10x een waarschuwing, maar het loopt wel op na ene tijdje.

En ja, er kan altijd van alles gebeuren. Maar uit het niks gericht met 2 benen bokken en uithalen vind ik echt wel heftig. Dan denk ik echt; wat ging eraan vooraf, heeft het paard pijn of deed iets het paard pijn? Of zijn er heeeeeeeel veel signalen gemist. Voor mij is het nooit een normale reactie, niet als ze schrikken of een beestje hebben iig.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 15:23

Waar ze ook helemaal van door het lint kunnen gaan, dat is van dazen. Die kunnen ook lelijk steken, dat heb ikzelf vaak gevoeld. En dan is je paard verminderd toerekeningsvatbaar!

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 15:51

pol013 schreef:
Diddykong schreef:

Ik ga heel eerlijk zijn, en met de beste bedoelingen trouwens. Maar ik vind dit gewoon dom :+. Het gaat in mijn optiek niet over vertrouwen. Maar om het overschatten van je eigen kunnen en het vermogen van paarden om hun reacties aan te passen op kwetsbaarheden van de mens. Ooit gezien hoe een ervaren hoefsmid onder een paard getrokken werd en zwaar gewond in het ziekenhuis kwam. Dat gebeurt is 1,5 seconde en je bent 6 maanden aan het revalideren. Een zeker respect en voorzichtigheid in de omgang met paarden, daar is iedereen bij gebaat. Want het gaat 10.000x goed, maar gaat het 1x fout dan kan dat echt heel naar aflopen. Zeker als je hoeven bekapt zou je beter moeten weten.

Dat ligt dan misschien aan de interpretatie van wat ik precies doen. Maar dom is het niet hoor :+
Uiteraard beweeg ik mij altijd heel bewust tussen mijn paarden door waarbij ik de sfeer altijd proef. Natuurlijk ben ik zelf ook goed afgericht in de basis dingen van waar mijn hoofd wel en niet tussen of voor hangt.

Maar ze leven hier in een groep dus ik ontkom er nooit aan om me tussen een setje paarden te bevinden. Dus moesten ze leren dat ze met mij én met elkaar niet kunnen omgaan zoals ze dat doen als ik er niet bij ben.

Niet tussen paard in komen of niet achter een paard doorlopen is misschien nog te sorteren als ze in individuele boxen staan. Maar anders is het schier onmogelijk.

Een mini kudde= 4 paarden

Iedereen wil zijn dieren graag kunnen vertrouwen, maar zeker in een groep zal je aandacht altijd verdeelt moeten zijn om ze allemaal in het oog te kunnen houden, dat lijkt me ook niet echt ontspannend...
En een ongelukje zit inderdaad in een klein hoekje, zeker als je tussen dieren instaat, en hoeveel respect ze ook voor hun eigenaar hebben. Zelf ook wel eens 'per ongeluk' gebeten of een trap gekregen. Puur omdat een van de jonkies een ouder dier hapte en het oudje hem even terecht wilde wijzen, Tja dat is dan voor alle partijen even schrikken als je dan per ongeluk de verkeerde te pakken hebt..!! @%& :D

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 16:32

In een groep is er wel een groot verschil of ze allemaal van jou zijn en je met allemaal werkt of dat er paarden van anderen bij staan die jou minder goed kennen. Ook je eigen paarden kunnen dan anders reageren. Mijn ruin jaagt echt alles heftig weg wat dan in de buurt komt bijv.