Nieuw paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 13:36

nikita390 schreef:
Storm schreef:
Ik ben precies zo begonnen als jij. Alleen reden wij met 4 personen op ons familiepaard.
Mijn broer, ouders, en ik.

Binnen een half jaar was er voor mijn broer geen lol meer aan. Mijn vader was gevallen en wilde niet meer, en mijn moeder haakte ook af.

Probleem opgelost :D

Geen het de tijd, jullie hebben het paard pas 1,5 maand.

Ohh dat zijn wel veel mensen die afhaken. Ik ben benieuwd of dat bij ons ook zo gaat zijn

Ik denk dat het heel vaak zo gaat zodra de nieuwigheid er vanaf is. Ik heb het in mijn leven al heel vaak gehoord in ieder geval.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 13:47

Poekkie schreef:
CrazyCat schreef:
Als het een familiepaard is vind ik de bijdrage toch best hoog. Dan zou ik het eerlijker vinden als de dagen tussen jou en je moeder gedeeld worden 3 om 3 en 1 dag vrij. Je broertje kan dan mooi op de dagen van je moeder, want ik neem aan dat hij niks betaald.

Ja dit.
Wow seg een 16-jarige een zadel laten kopen en zulke hoge bijdrage (is zelfs meer dan wat een betalende bijrijder zou geven) en dan maar 2 dagen geven en 3/4 zelf opeisen is echt een rotstreek van de moeder. Dat is echt geen faire situatie.
Kan je niet vragen aan een nonkel of vriend oid om dat eens te bespreken met je moeder ts?

We weten niet hoeveel de moeder van ts aan stalgeld betaald...
Als de stal kosten 600,- in de maand zijn en ts betaald 150 mee, dan is het toch niet zo gek dat moeders ook wat dagen wil om iets met het paard te doen.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 13:55

Daphne__ schreef:
We weten niet hoeveel de moeder van ts aan stalgeld betaald...
Als de stal kosten 600,- in de maand zijn en ts betaald 150 mee, dan is het toch niet zo gek dat moeders ook wat dagen wil om iets met het paard te doen.

Ik ben zelf moeder (geen dochter en ik had al een paard), maar ik zou never ever als het mijn dochters passie is meer dagen eisen dan zij zelf, al zou ik als moeder alles betalen.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 14:02

CrazyCat schreef:
Als het een familiepaard is vind ik de bijdrage toch best hoog. Dan zou ik het eerlijker vinden als de dagen tussen jou en je moeder gedeeld worden 3 om 3 en 1 dag vrij. Je broertje kan dan mooi op de dagen van je moeder, want ik neem aan dat hij niks betaald.

Dat hangt er toch vanaf wat de kosten zijn? Hier is 150 euro minder dan een kwart van de stallingskosten, en dan reken ik het mestonderzoek, de hoefsmid, vaccinaties en de zadelpasser niet mee. Dat is veel geld voor een 16-jarige, maar natuurlijk niet genoeg om te roepen dat het haar paard is.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 14:04

@Daphne: nee niet als daar op voorhand helemaal geen sprake van was vind ik. Overigens weten we ook niet of TS iets over de stal en de prijs daarvan te zeggen had, lijkt me dat dat vooral de beslissing van moeders is in de meeste gevallen. Maakt het helemaal krom als je dat dan gaat meerekenen. Uiteindelijk is het op die manier het paard van moeders (die dus 2/3 dagen + 1 dag voor de zoon eist) en heeft ze een hele handige en dure betalende bijrijder gevonden zo.

nikita390

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-24 14:05

Lieser schreef:
CrazyCat schreef:

Dat hangt er toch vanaf wat de kosten zijn? Hier is 150 euro minder dan een kwart van de stallingskosten, en dan reken ik het mestonderzoek, de hoefsmid, vaccinaties en de zadelpasser niet mee. Dat is veel geld voor een 16-jarige, maar natuurlijk niet genoeg om te roepen dat het haar paard is.

De stalkosten bij ons zijn 375. Er zijn geen mestonderzoeken en de hoefsmid is 70 euro per 12 weken. De zadelpasser heb ik zelf betaald.ik wil zeker niet roepen dat het mijn paard is maar ik vind 1/2x erop mogen rijden wel weinig.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 14:11

nikita390 schreef:
De stalkosten bij ons zijn 375. Er zijn geen mestonderzoeken en de hoefsmid is 70 euro per 12 weken. De zadelpasser heb ik zelf betaald.ik wil zeker niet roepen dat het mijn paard is maar ik vind 1/2x erop mogen rijden wel weinig.

Ik vind je bijdrage dusdanig hoog dat ook ik 1 a 2 keer weinig vind. En als moeder weet je dat je altijd meer betaald. Kinderen zijn ook een hele dure hobby.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 14:33

Vergeet ook niet de kosten voor entingen, gebitscontrole, ontwormingskuren. Misschien een keer een osteopaat. De hoefsmid kan al snel oplopen als de voeten wat meer specifieke zorg nodig hebben of ijzers. Wat denk je van een dierenarts afspraak of een keer iets laten scannen en een simpel bloedonderzoek. Of ander voer als je paard wat tekort komt. Vergis je niet in hoeveel kosten er nog bovenop die 375 komen.

En is dit volpension? Of moeten jullie veel zelf doen? Wie van jullie doet dan die klussen? Het zijn allemaal factoren die meewegend kunnen zijn.

Misschien kon jouw moeder alleen je het paard geven wanneer je zelf deze bijdrage levert. Maar dat ze het al voor je heeft kunnen doen is toch iets om voor in je handen te knijpen.

Ik zou vooral samen om tafel gaan en elkaars verwachtingen naast elkaar leggen. Overleggen wat handig is en hoe jullie de dingen zien.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 14:54

nikita390 schreef:
Elco schreef:
Voordat je springwedstrijden mag gaan rijden moet jezelf ooit eens een keer een winstpunt hebben gereden in de B klasse dressuur.

Klopt klopt. Maar daar ben ik nog lang niet! Ik probeer nu ondanks de situatie hard met haar te trainen en hoop dat ik volgend jaar rond de zomer mijn eerste wedstrijd kan gaan rijden.

Dat is niet meer zo. Je mag t/m de 70cm (paarden) starten zonder winstpunt in de dressuur. Als je een winstpunt in de 70cm gehaald hebt mag je doorstromen tot 100cm. Winstpunt in de dressuur is dus niet meer verplicht tegenwoordig.

nikita390

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-24 15:07

Celebi schreef:
Vergeet ook niet de kosten voor entingen, gebitscontrole, ontwormingskuren. Misschien een keer een osteopaat. De hoefsmid kan al snel oplopen als de voeten wat meer specifieke zorg nodig hebben of ijzers. Wat denk je van een dierenarts afspraak of een keer iets laten scannen en een simpel bloedonderzoek. Of ander voer als je paard wat tekort komt. Vergis je niet in hoeveel kosten er nog bovenop die 375 komen.

En is dit volpension? Of moeten jullie veel zelf doen? Wie van jullie doet dan die klussen? Het zijn allemaal factoren die meewegend kunnen zijn.

Misschien kon jouw moeder alleen je het paard geven wanneer je zelf deze bijdrage levert. Maar dat ze het al voor je heeft kunnen doen is toch iets om voor in je handen te knijpen.

Ik zou vooral samen om tafel gaan en elkaars verwachtingen naast elkaar leggen. Overleggen wat handig is en hoe jullie de dingen zien.

Hallo,
Het is geen volpension. Onze paarden worden door een lieve vrouw voor ons op de wei gezet, maar mesten moeten we zelf doen. Tot nu toe heb ik het iedere dag gedaan

Lindsey_99

Re: Nieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 15:14

Kijk het maar eens een half jaartje aan, en het kan zomaar zijn dat er dan het e.e.a. is verandert. Er is 1 goede oplossing aangezien dit paard geen springpaard is, maar als een familiepaard is gekocht. Hij kan op zich prima springen, maar tot zekere hoogte die naar jouw toekomstplan wellicht niet passen bij je ambities.
Zoek een bijbaantje en ga werken, spaar zoveel mogelijk geld bij elkaar, geef geen geld uit aan niet noodzakelijke dingen, en koop over een paar jaar een eigen (echt) springpaard.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 15:21

Waarom zou het geen springpaard zijn?

En, dit is een aanname, ik neem aan dat ts al een bijbaantje heeft want hoe kan ze anders 150 euro per maand meebetalen?

Ik vind het knap van ts dat ze er zoveel voor over heeft.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 15:21

nikita390 schreef:
Storm schreef:
Ik ben precies zo begonnen als jij. Alleen reden wij met 4 personen op ons familiepaard.
Mijn broer, ouders, en ik.

Binnen een half jaar was er voor mijn broer geen lol meer aan. Mijn vader was gevallen en wilde niet meer, en mijn moeder haakte ook af.

Probleem opgelost :D

Geen het de tijd, jullie hebben het paard pas 1,5 maand.

Ohh dat zijn wel veel mensen die afhaken. Ik ben benieuwd of dat bij ons ook zo gaat zijn

Zoals storm het beschrijft was het bij mij ook ongeveer. Ma had haar verzorgpaard gekocht en mijn broertje, mama en ik reden alle 3, na een jaar stopte mijn broertje en reed mijn moeder nog maar 1x per week
Maar ik zou zeker met jou moeder samen een schema maken waarin zowel jij als je moeder 2 tot 3x per week rijden en je broertje misschien 1x per week.
Ikzelf vind 1 vrije dag genoeg, ook op aanraden van chiropractor/dierenarts maar dit is ook helemaal paard afhankelijk.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 15:23

Er zijn ook veel dingen die van te voren beter op elkaar hadden moeten worden afgestemd.

En ergens vind ik het ook een beetje raar verhaal
Zeker met de kosten die jij zou moeten betalen.

nikita390

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-24 15:25

Lindsey_99 schreef:
Kijk het maar eens een half jaartje aan, en het kan zomaar zijn dat er dan het e.e.a. is verandert. Er is 1 goede oplossing aangezien dit paard geen springpaard is, maar als een familiepaard is gekocht. Hij kan op zich prima springen, maar tot zekere hoogte die naar jouw toekomstplan wellicht niet passen bij je ambities.
Zoek een bijbaantje en ga werken, spaar zoveel mogelijk geld bij elkaar, geef geen geld uit aan niet noodzakelijke dingen, en koop over een paar jaar een eigen (echt) springpaard.

Hallo,
Het is toch echt een springpaard en hij is niet als familiepaard gekocht. Hij heeft bij de vorige eigenaar 110 wedstrijden gelopen. Het was eerst ook niet de bedoeling dat mijn broertje en moeder erop zouden gaan dit is er nu ineens bij gekomen

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 15:33

Ik zou hier ook niet gelukkig van worden maar in zo'n situaties ben ik er wel sneller klaar mee.

Persoonlijk zou ik geen betalingen meer doen en in gesprek gaan met moeder en broer over de overname van het betaalde gedeelte van de spullen, of hoe dit kan worden opgelost financieel.

Dan zou ik met dat geld van de 'maandelijkse lasten' een passend paard leasen waar wel duidelijke afspraken gemaakt kunnen worden en wat aansluit op mijn wensen en waar geen verschillende ruiters zijn maar wel de mogelijkheden om door te groeien.

Bij een familiepaard is het altijd lastig, zeker als moeder egoïstisch is en beduidend meer wilt rijden dan haar kinderen. Wat overigens haar goed recht is als ze het paard betaald heeft, maar dan zal ze ook niet raar opkijken als jij liever verder zoekt om je droom te verwezenlijken en bereid bent mee te betalen voor 1 à 2 keer per week naar je eigen paard te kunnen. Dan ben je met een tienrittenkaart op de manege goedkoper uit waarschijnlijk...

nikita390

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-24 15:35

KimD schreef:
Ik zou hier ook niet gelukkig van worden maar in zo'n situaties ben ik er wel sneller klaar mee.

Persoonlijk zou ik geen betalingen meer doen en in gesprek gaan met moeder en broer over de overname van het betaalde gedeelte van de spullen, of hoe dit kan worden opgelost financieel.

Dan zou ik met dat geld van de 'maandelijkse lasten' een passend paard leasen waar wel duidelijke afspraken gemaakt kunnen worden en wat aansluit op mijn wensen en waar geen verschillende ruiters zijn maar wel de mogelijkheden om door te groeien.

Bij een familiepaard is het altijd lastig, zeker als moeder egoïstisch is en beduidend meer wilt rijden dan haar kinderen. Wat overigens haar goed recht is als ze het paard betaald heeft, maar dan zal ze ook niet raar opkijken als jij liever verder zoekt om je droom te verwezenlijken en bereid bent mee te betalen voor 1 à 2 keer per week naar je eigen paard te kunnen. Dan ben je met een tienrittenkaart op de manege goedkoper uit waarschijnlijk...

Ja ik snap waar je vandaan komt alleen is het heel erg lastig omdat ik heel erg verliefd ben geworden op ons paardje.. en als ik nu alle spullen die ik gekocht heb ga terug eisen dan gaat dit thuis ook alleen maar ruzie opwekken

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 15:43

Het komt wel goed, 10 jarige jongetjes verliezen vaak hun belangstelling. En je moeder zal vast afspraken met je willen maken maar ga niet als een boze puber het gesprek in maar ga echt eens rond de tafel zitten en maak duidelijke afspraken.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 15:48

nikita390 schreef:
KimD schreef:

Ja ik snap waar je vandaan komt alleen is het heel erg lastig omdat ik heel erg verliefd ben geworden op ons paardje.. en als ik nu alle spullen die ik gekocht heb ga terug eisen dan gaat dit thuis ook alleen maar ruzie opwekken

Dan zal je voor jezelf vrede met de situatie moeten vinden of om tafel gaan met je moeder en het eerlijk bespreken.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 15:57

Het is een springpaard.
110 wedstrijden gelopen.
Zou ik behoorlijk trots op zijn.
“ het is een springpaard “ vind ik wat karig.
En een foto zou leuk zijn.

Snap dat dat niks doet voor jou verhaal en jou vragen, maar het geeft wel een beter beeld van een meisje dat heel blij is met haar eerste “ eigen/ familiepaard”

nikita390

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-24 16:11

7ofhearts schreef:
Het is een springpaard.
110 wedstrijden gelopen.
Zou ik behoorlijk trots op zijn.
“ het is een springpaard “ vind ik wat karig.
En een foto zou leuk zijn.

Snap dat dat niks doet voor jou verhaal en jou vragen, maar het geeft wel een beter beeld van een meisje dat heel blij is met haar eerste “ eigen/ familiepaard”

Hallo ja tuurlijk! Ik zal wat foto’s erbij zetten!

nikita390

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-24 16:12

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 16:22

Maar ben je al eens serieus het gesprek aan gegaan? En dan niet vanuit een andere kamer roepen dat je het niet leuk vind dat je broertje weer mag rijden (bij wijze van) maar echt even met je moeder aan tafel gaan zitten wanneer zij daar ook de tijd voor heeft.
Je bent 16, ga op een volwassen manier het gesprek aan en vraag dat ook aan je moeder. Jullie delen het paard samen dus dat kunnen jullie vast :)

nikita390

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-24 16:23

Nyaleti schreef:
Maar ben je al eens serieus het gesprek aan gegaan? En dan niet vanuit een andere kamer roepen dat je het niet leuk vind dat je broertje weer mag rijden (bij wijze van) maar echt even met je moeder aan tafel gaan zitten wanneer zij daar ook de tijd voor heeft.
Je bent 16, ga op een volwassen manier het gesprek aan en vraag dat ook aan je moeder. Jullie delen het paard samen dus dat kunnen jullie vast :)

Ik ben zeker niet het typen om te gaan schreeuwen en heb een hele goed band met mijn moeder. Alleen is mijn moeder echt een heel erg eigenwijs type die niet makkelijk op andere gedachtens komt. Ik ga wachten op het juiste moment en dan praat ik er met haar over.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 16:24

Ik kan het gemist hebben, maar hoe lang hebben jullie nu dit paard?