Nieuwe 2 paards of toch een vrachtwagentje?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Aatrox

Re: Nieuwe 2 paards of toch een vrachtwagentje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-24 12:12

Ja allemaal hebben ze wel is op een wagentje gestaan, dat is het probleem niet.

Ik heb nog gebeld met een andere Ifor dealer en ook die geeft aan ja is gewoon pech. Dusja.

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 13:52

Wij hebben recentelijk zitten puzzelen met een vergelijkbare afweging.

Laten we vooropstellen dat wat er nu met jouw trailer aan de hand is, een incident betreft en geen representatief voorbeeld van de levensduur van een trailer. Wij hebben Blömert Singapore uit 2011 en het ding is werkelijk hufterproof zonder noemenswaardig onderhoud. We zijn nu op het punt dat we het zeiltje graags eens willen vervangen... 8)7

Nu is het zo dat het jonge paard over niet al te lange tijd uit de opfok komt en ik wil gewoon in staat zijn het hele zooitje in één keer mee te nemen. Dus ook wij willen in het komende jaar een overstap maken naar zwaarder vervoer.

Nu wil het feit dat het grote nadeel van een (betaalbaar) vrachtwagentje wat betreft de aanschaf, gauw kan gaan vertekenen in de voordelen t.o.v. een tweepaardstraier, mits jij jouw huiswerk doet. Zoals gezegd heeft een wagentje sowieso de bekende kosten voor wegenbelasting en verzekering en met of zonder de wijzigingen in de regeling in de wegenbelastingen, breng je toch gauw weer een €150-200 weg per maand aan verzekeringen en belastingen en daar komt afschrijving bij. Die afschrijving gaat wat sneller dan bij een trailer. En een trailer vreet in principe geen brood. Een verzekering kost je de kop niet en afgezien van een beetje onderhoud en jouw afschrijving, maakt dit het financieel nu al interessanter om een trailer te rijden dan een vrachtwagentje. Afhankelijk van wat voor auto je voor die trailer hebt staan, is het namelijk zelfs nog goedkoper om er een klein boodschappenwagentje ernaast te rijden, t.o.v. een paardenwagentje. Zeker als je zonder trailer voldoende km's maakt.

Als we kijken naar praktisch nut, kan een trailer nagnoeg volledig opwegen tegen een paardenwagentje. Want afhankelijk van het type trailer dat je koopt en of je een goede trailerboer hebt, kunnen ze die van precies dezlefde gemakken voorzien als een wagentje. En als ik kijk naar het budget waar jij over spreekt, kun je het nog behoorlijk bont maken. Sterker nog: het laadgedeelte van een wagentje is ook in een traileruitvoering te koop. Zowel van de grote merken als STX als van Sirius. En dan heb je mooi spul staan hoor! Incl. een zadelkamertje waar je zo in kan lopen of zelfs een kleine living. Overigens kun je het dan alsnog op drie manieren aanpakken: helemaal nieuw en naar wens bestellen (1), een goede occasion opsnorren die evengoed aan jouw wensen voldoet (2) en de derde is een voordelige occasion kopen en die nog aan laten passen door de trailerboer (3).

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 14:33

Hier tijdje geleden hetzelfde dilemma gehad. Was niet de trailer die vervangen moest worden maar de trekauto. Ik was heel blij dat we even een wagentje noodgedwongen hebben uitgeprobeerd (want trekauto was kapot en wedstrijd dus zo'n wagentje gehuurd), want manmanman wat was het paard daar ongelukkig mee haha. Laden was al een dingetje maar eenmaal onderweg stond ie een partij te stampen en te draaien, terwijl je hem normaal nooit hoort op de wagen. Hij vond het helemaal niks. Dus die droom konden we gelijk laten varen! Wel bizar inderdaad dat je trailer nu al zulk enorm onderhoud nodig heeft, dat lijkt me toch niet de bedoeling. Ik heb een oude Heja trailer waar ooit een plank van vervangen is, maar verder nog helemaal spijkerhard (afgelopen jaar nog nagekeken).

Wendy89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 15:00

Aatrox schreef:
Ik vind de sirius lijn ook enorm mooi, maar hebben ze in de breedte daar ook meer ruimte? We zullen sowieso in het weekend gewoon is langs moeten gaan bij wat trailerboeren (als ik ze zo mag noemen) om is te bekijken hoe of wat.

Stille meelezer, maar ik zie ineens deze opmerking voorbij komen. Sirius is inderdaad prachtig en ik ben destijds ook voor de ruimte die je hebt gevallen. Een zadelkamer en voorin toch nog genoeg ruimte zodat je zelf makkelijk weg kan komen bij bijvoorbeeld het laden van jonge, onervaren paarden. Dus in 2015 een spiksplinternieuwe Sirius S45 aluminium gekocht bij een trailerboer bij ons in de buurt.

Wij zijn er helaas achter gekomen dat de service bij Sirius zelf bedroevend slecht is. Afgelopen september was ik met deze trailer (met daarin een paard) onderweg naar concours en scheurde plotseling beide liggers door. Gelukkig ving het wieltje de klap op en bleef de dissel op de trekhaak zitten. Paard eruit en trailer is afgesleept. De trailerboer waar wij deze trailer destijds gekocht hebben zei dat hij dit nog nooit gezien had en dat dit ook nooit mag gebeuren. Hij dacht zelf aan een constructiefout en dan met name de kwaliteit van het gebruikte metaal, maar Sirius gaf niet thuis. Ik snap dat de garantietermijn verlopen was op dat moment en het was ons ook helemaal niet om de vergoeding van de kosten te doen, maar dit soort zaken zou ik als fabrikant toch wel heel serieus nemen en willen voorkomen. Dat was helaas niet het geval. De trailerboer heeft er na wekenlang gesteggel met Sirius uiteindelijk uit eigen zak nieuwe liggers onder gezet. Maar vanuit Sirius hebben ze blijkbaar lak aan de veiligheid van hun trailers en dus onze paarden.. Trailers uit deze serie zou ik goed controleren op eventuele scheuren bij de dissel/liggers, want zelf komen ze niet met zo'n oproep.

Ik gebruik de trailer nog wel, maar veel vertrouwen heb ik niet meer in de trailer. Voor mij nooit een Sirius meer..

Edit: Beetje offtopic misschien, maar ik wilde je toch even waarschuwen :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 17:01

Aatrox schreef:
Ja allemaal hebben ze wel is op een wagentje gestaan, dat is het probleem niet.

Ik heb nog gebeld met een andere Ifor dealer en ook die geeft aan ja is gewoon pech. Dusja.

Iets met een hogedrukspuit wellicht?

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-24 22:40

We wassen de trailer altijd met de hand. Alleen de rubberen mat op de bodem niet :-)

Ik neig nu enorm naar de portax serie, ga deze dus even is goed in het echt bekijken. That guys!

MayoNeighs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 07:53

Wat jammer van je Ifor, maar ik denk inderdaad dat dit een uitzondering is op de regel.
Ik ken meerdere mensen met Ifors ouder dan de jouwe, en is allemaal niks aan.
Staan steeds buiten geparkeerd in weer en wind, worden met momenten zwaar mishandeld. :+ En scheelt echt helemaal niks aan...

Ik heb zelf een aantal jaar de nieuwe HBX511 gehad met ingebouwde zadelkamer, deze is volledig uit aluminium gemaakt.
Dus geen gezeik met rottend spul. SUPER degelijk ding.
Grote zadelkamer, een pak stiller dan de oude versies, makkelijk tussenschot (kleine tussenschotjes wat handiger is om alleen te laden ipv die grote schotten die je in een pinnetje moet priegelen als je ze opzij zou zetten). En enorm veel ruimte zoals je zelf aangaf over je HB511.
Ik heb 'm enkel maar verkocht wegens stopzetting paardensport. Een oud stalgenoot is er nu heel gelukkig mee.
Mijn paard was een lastigaard qua vervoer en stond hier gewoon in te slapen onderweg.

Moest je toch nog eens Ifor willen overwegen, raad ik je zeker aan om eens te gaan kijken naar de HBX.
Maar ik snap met je huidige ervaring als dat geen optie is. :)

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 08:18

Wij stonden begin dit jaar voor het zelfde dilemma. Onze trailer moest eruit en we twijfelde over een wagentje of nieuwe trailer. Wij hebben al meerdere geschikte trekauto's dus zijn zijn we toch voor een nieuwe trailer gegaan. Als we met meer dan 2 op pad hadden gemoeten dan hadden we gekozen voor het wagentje want daar kan je als het moet nog een trailer achter hangen. Maar verder hadden wij geen verdere voordelen boven het gebruik van de trailer.

Hier is het een vol aluminium ifor Williams geworden de HBX511 met voorlader. Ik moet zeggen we zijn er super blij mee. Elk paard loopt er zo op, we hebben de voorlader al mooi kunnen gebruiken met merrie en veulen en onze merrie die op de andere trailer minder graag wou loopt hier met gerust hart op. Hij ligt geweldig achter de auto en word hier elke week met plezier gebruikt :j

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-24 09:04

Ik wil eigenlijk niet meer aan een Ifor beginnen door deze ervaring..

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 09:41

Begrijpelijk maar hout en vol aluminium kun je niet vergelijken. Maar ik snap dat je ervaring met ifor zelf nu een stuk minder is :j wij hebben dat met humbaur 3 x een humbaur trailer en bij alle drie liet de bodem naar korte tijd al los door slechte kwaliteit die willen wij dus niet weer.

Plonspony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 10:21

Wij hebben een aantal jaren geleden onze trailer ingeruild voor een zo'n 2-paardsvrachtwagentje. Het was altijd al een droom om mijn eigen wagentje te hebben, zo stoer leek me dat :D
En zijn daarbij ook van de spreekwoordelijke koude kermis thuisgekomen :( -O-
Voor het budget dat wij toen hadden (gelijk aan wat jij nu ongeveer te besteden hebt) krijg je gewoon weinig waar voor je geld. Op dat moment had ik nog maar 1 paard, dus het laadgewicht speelde geen rol en we hadden er een kleine goedkope auto naast. Maar vergis je niet in de kosten! APK, verzekering, wegenbelasting, stalling (liefst overdekt), onderhoud etc. etc.

Uiteindelijk toen er een 2e paard bij kwam de keuze gemaakt om weer terug te gaan naar een degelijke trekauto + 2 paardstrailer. Omdat we toch ook een comfortabelere grotere auto wilden hebben, niet overbeladen willen rondrijden met 2 paarden op zo'n wagentje én het comfort van het vrachtwagentje niet opwoog tegen alle kosten.

Met het budget dat jij te besteden hebt zou ik zeker eens een kijkje nemen bij Berend Brouwer in Steenwijk. Bijvoorbeeld hun nieuwe Bonilla B7, dat is qua inrichting een vrachtwagenbox maar dan als trailer. Ik heb daar een nieuwe Bonilla B4 gekocht en ben supertevreden met zowel de trailer als hun service!

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 10:31

De enige manier of een gedegen financiële afweging te maken is de rekensom maken.
*Wat kost een vrachtwagentje
*Wat kost een klein autootje ernaast
*Wat kost een nieuwe trailer.
*Wat krijg je ongeveer aan inruil voor je huidige trekauto + trailer
Denk aan kosten als aanschaf, afschrijving, onderhoud, verzekering, brandstof.

Ik heb jaaaaaaren geleden toen ik een nieuwe trailer moest al eens de rekensom gemaakt paardenwagentje + klein autootje vs. zware auto + trailer.
In het eerste geval heb je alles dubbel. De lagere gebruikskosten van een klein autootje die je merendeel van de tijd gebruikt t.o.v. al die km's met een zware trekauto maken konden destijds dat verschil niet compenseren.

Er is inmiddels wel e.e.a. veranderd. Als het in je dagelijkse gebruik past kan je kijken hoe de berekening uitvalt met een klein elektrisch autootje (die waren er toen nog niet). Zeker als je zonnepanelen hebt kan dit wel interessant zijn.

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 10:35

Heb beide gehad en vind een goede trailer vele malen zorgelozer en makkelijker. Lekker flexibel en weinig omkijken naar. Vrachtwagen was duur en soms best een gedoe met onderhoud.

esc

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 10:56

Als je toch wil overwegen om de wanden en klep te vervangen zou je eens kunnen informeren bij Zuidzijde trailers die doen dit voor hele redelijke prijzen.

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-24 11:27

Ik heb toevallig contact gehad met van der Horst, en die zeiden ook dat de klep vervangen bij hun een stuk goedkoper kan, dus mocht ik nu ineens alsnog een hele hoge offerte uitkomen dan ga ik daar alsnog maar is langs.

Buiten dat is het vertrouwen in Ifor wel weg, heel erg jammer want ik heb deze juist aangeschaft omdat ik dacht zoveel vertrouwen erin te kunnen steken..

Misschien dat een nieuwe HBX versie me nog wel aanspreekt maar pfoe.. We zullen het zien, wagentje heb ik nu wle door jullie reacties van de baan getrokken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 12:19

Roodvos schreef:
De enige manier of een gedegen financiële afweging te maken is de rekensom maken.
*Wat kost een vrachtwagentje
*Wat kost een klein autootje ernaast
*Wat kost een nieuwe trailer.
*Wat krijg je ongeveer aan inruil voor je huidige trekauto + trailer
Denk aan kosten als aanschaf, afschrijving, onderhoud, verzekering, brandstof.

Ik heb jaaaaaaren geleden toen ik een nieuwe trailer moest al eens de rekensom gemaakt paardenwagentje + klein autootje vs. zware auto + trailer.
In het eerste geval heb je alles dubbel. De lagere gebruikskosten van een klein autootje die je merendeel van de tijd gebruikt t.o.v. al die km's met een zware trekauto maken konden destijds dat verschil niet compenseren.

Er is inmiddels wel e.e.a. veranderd. Als het in je dagelijkse gebruik past kan je kijken hoe de berekening uitvalt met een klein elektrisch autootje (die waren er toen nog niet). Zeker als je zonnepanelen hebt kan dit wel interessant zijn.

Maar TS kan beschikken over C-rijbewijs.

Nog los van alle kosten, het rijden met zo'n grote bak geeft een stuk rust, ook voor de paarden.
Waar jij toch links of rechts moet kijken hoe je wat mee neemt, pleur ik alles in de bak, paarden erop en rijden. Met 4 ton netto laadvermogen kan ik er virtueel ongelimiteerd zooi in pleuren zonder mij ergens druk om te maken. Zelfs al zou ik een van de aanwezige tanks (ca 800ltr) vullen met water, heb ik nog steeds geen uitdaging.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 12:35

Ach wij hadden dezelfde vraag en hebben maar beide gekocht. :+

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-24 12:38

Balou_k schreef:
Ach wij hadden dezelfde vraag en hebben maar beide gekocht. :+

Is natuurlijk ook een optie :')

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 23:23

Aatrox schreef:
We wassen de trailer altijd met de hand. Alleen de rubberen mat op de bodem niet :-)

Ik neig nu enorm naar de portax serie, ga deze dus even is goed in het echt bekijken. That guys!

Het was een gebruikte trailer toen je hem kocht, je kunt dus niet weten wat de eigenaars voor jou ermee uitgespookt hebben.
Kan heel goed daar wel met hoge druk gedaan zijn meerdere keren.
Hout rot niet onmiddellijk hé

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-24 09:22

Hij is toen hooguit 10x gebruikt toen wij hem kochten, lijkt me niet dat je dan zovaak met de hogedruk eroverheen gaat..

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 16:11

Tja lijkt mij ook niet dat een trailer van die leeftijd reeds rot is en toch is ook dat zo...

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-24 12:08

De HB511 heb ik gisteren weggebracht/verkocht, zou minimaal 1200-1600 euro kosten en zou hem zeker een maand niet kunnen gebruiken vanwege de wachttijden (wat logisch is vanwege de drukte)

Wij gaan nu kijken naar een ruime vergelijkbare 2 paards of misschien kopen we toch de HBX511.. We gaan het even in persoon bekijken en in de tussentijd heb ik mijn oude trailertje terugekocht :-) dus kunnen we alsnog lekker op pad.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 12:15

Ben benieuwd waar je uiteindelijk op uitkomt.
Wij zijn tot nu toe super tevreden met de hbx enige nadeel de antislip klep houd ook alle poep vast dus die moeten we vaak schoon spuiten :=

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-24 12:34

Dat had mijn HB ook dus daar waren we inmiddels wel aan gewend, was bij ons harde borstel met een emmertje water altijd, hihi. :-)

Hij is in oktober leverbaar al dus dat is best gunstig voor ifor termen hoewel ik wel het idee heb dat ze steeds meer op voorraad staan overal

Hoewel wij dan natuurlijk wel weer de uitvoering zonder vooruitloop maar met zadelkamer willen. We zullen zien, geen haast zo in ieder geval.