Hoe zou jij dit aanpakken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 19:43

Bij mijn bijrijpaard was het de regel dat als je iets kapot maakte dan kocht je het nieuw. Nou weet ik niet of dat ook voor echt dure dingen geleden zoals een zadel of een duur hoofdstel ofzo maar dan zou ik zeker een gedeelte hebben betaald.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 19:47

Omdat je vraagt om antwoorden specifiek op de vragen die je stelt, hierbij mijn gedachten, ik ben al ruim 10 jaar verzorger/bijrijder.

Wat zijn een beetje ok grenzen om hier te stellen?
Ik wil sowieso in gesprek gaan maar wel persoonlijk wanneer we elkaar zien, hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Het is je goed recht als eigenaar om je niet comfortabel te voelen als iemand anders je paard mee naar het strand brengt. Dat brengt best wat verantwoordelijkheid met zich mee. Ik denk dat een goede eigenaar-verzorger verhouding gebaseerd is op vertrouwen en weten dat iemand zich net zo verantwoordelijk voelt als jij voor paard + spullen. Het kan goed zijn dat het in de toekomst wel goed voelt, maar nu is dat vertrouwen er blijkbaar nog niet en misschien komt dat ook wel niet bij deze verzorger. Dat hoeft niet per se iets over de verzorger te zeggen, kan ook zijn dat je het lastig vindt om je paard uit handen te geven, wat ook helemaal prima is, maar dan moet je duidelijk grenzen stellen wat wel en niet mag.

Ik kan me oprecht niet voorstellen hoe je het voor elkaar krijgt een singel kwijt te raken. Maar mocht dat mij overkomen, had ik absoluut zelf aangeboden het te vervangen, dat lijkt me niet meer dan terecht. Wat betreft het hoofdstel, zou ik benieuwd zien wat er gebeurd is en hoeverre de schuld bij de verzorger ligt. Wederom had ik hier zelf aangeboden het te laten repareren of een nieuw hoofdstel te kopen, zelfs al was het niet mijn eigen schuld geweest, het is gebeurd in de tijd dat ik met paard bezig ben.

Wat ik zou doen is in het gesprek jullie verwachtingen uitspreken naar elkaar en achterhalen of jullie normen en waarden gelijk liggen als het aankomt op verzorging van een paard en de verantwoordelijkheid die daarbij komt kijken. Ik zou zelf als eigenaar aangeven dat je baalt van de singel en graag wilt dat ze bijbetaald bij de aanschaf van een nieuwe. Wat betreft het hoofdstel zou ik achterhalen hoe het gebeurd is en voorstellen om te kijken of de schoenmaker het kan repareren, dat is een stuk goedkoper dan een nieuw hoofdstel. De kosten kunnen dan naar haar of gedeeld worden, afhankelijk van hoe het kapot is gegaan. Als ze het hier niet mee eens is en zelf niet met een goede oplossing komt voor beide akkefietjes, zou ik dat zelf opvatten als dat ze zich blijkbaar niet verantwoordelijk genoeg voelt. Misschien betaalt ze een bijdrage, dan vind ik het een wat lastiger verhaal, omdat je dan ergens betaald voor het gebruik van paard + spullen. Ik heb zelf altijd verzorgd op basis van wederkerigheid, ik help de eigenaar door te ontlasten in zorg en trainen en zij helpt mij aan mijn hobby. Maar dit is wel gebaseerd op het ervaren van een grote dosis verantwoordelijkheid naar paard (en spullen) toe.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 19:52

Maralyn, in mijn toon staat deze keer nou toch echt niets maar dan ook niets slechts.

Ik belicht het van een andere kant omdat ook daaraan ts iets kan hebben.

Soms zit je namelijk vast in één denkwijze en is het goed om het verhaal ook van de andere mogelijke kant belicht te zien.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 19:52

Mando schreef:
Mijn eerste vraag zou zijn.. verklaar.. hoe is dit gebeurt.

Als het echt ongelukje is dan vervang ik dat zelf. Mijn paard mijn risico maar wel als resultaat niet meer naar buiten met mijn paard.
Nu is het het hoofdstel straks is het mijn paard die ik uit de kreukels kan halen.

Precies dit, ik weet niet of ik daar nog vertrouwen in zou hebben.

StonedRomy

Re: Hoe zou jij dit aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 19:58

Ik heb ooit een bijrijdster gehad die het paard had vast gezet aan het bit, weg was gelopen en heel rustig even wat was gaan drinken. Paard is gaan hangen en gloednieuw hoofdstel is zo gesloopt. Ja die heeft een nieuwe mogen bestellen.

1x bijrijdster gehad die constant riempjes kwijt was en toen een gloednieuwe hoefschoen kwijt raakte en amper moeite deed hem te zoeken. Die hoefde niet meer te komen van mij.

Ja mij gaat ook wel eens wat kapot of raak eens iets kwijt maar zo’n domme dingen horen niet te gebeuren

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 19:58

maralyn schreef:
Little_Gift schreef:
Dat kan maar het gaat niet om mij.

Ik heb geen idee waar het jou wel om gaat, maar je toon is alles behalve fijn.

Zoals ik de op lees, wil ts juist gewoon overleggen. Kijken wat grenzen zijn. Wanneer wordt iets vergoed door haar en wanneer door bijrijder, of mee betaald door bijrijder.

Dat jij een heel ander scenario maakt, is totaal overbodig.
Zo ook hoe je op ts reageert. Daarom ga ik ook temmen.

+:)+

De toon en vraag van ts is helemaal helder.
Er word van alles bijgesleept wat niet aan de orde is in een groot fantasie verhaal.

TS gewoon vragen wat er is gebeurt. Hoe kan het hoofdstel kapot.
Ook betreft de singel.
Hij verdwijnt niet zomaar.
Waar heeft ze hem het laatste nog gezien. Waar ze opzadelt of bij de kast of... Misschien dat je hem dan toch terug vind?

Renee

Re: Hoe zou jij dit aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 20:22

Aangezien dit jouw perfect passende hoofdstel is zou ik voor een oplossing gaan die ik hier bijzonder weinig lees: het vervangen van het gedeelte dat stuk is. Bij de gemiddelde ruitersportzaak is dat mogelijk. Heb je nog steeds je fijne hoofdstel. Waar je die kosten neerlegt dat hangt een beetje van de situatie af wat mij betreft. Valt dit niet ook met de verzekering te regelen?

Ik vind het te kort door de bocht om te zeggen dat de verzorgster verantwoordelijk is. Mocht je haar wel graag verantwoordelijk zien dan is het misschien ook eerlijk om haar de optie te geven om haar eigen spullen te gebruiken.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 20:23

Wat heeft een volkomen fantasie verhaal nu voor toegevoegde waarde?
In mijn mening 0,0. Invullen wat de bijrijder al dan niet zou denken. Hoe suggestief en vol aannames wil je zijn?

Ik zou ook het gesprek aangaan, dit gaat niet om een kwijt geraakte borstel maar om toch wel dure spullen.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 20:24

Het is allemaal suggestief en vol aannames want niemand weet wat de bijrijder denkt of voelt bij deze kwestie.
Zij kan zich even goed rot voelen om dit alles toch?

In bijna alle berichten valt een ondertoon te lezen dat de bijrijder wel schuld zal hebben maar dat hoeft niet hé...
Het kan ook gewoon domme pech zijn en bijrijder die zich er even slecht bij voelt.

Vandaar, práát met élkaar en niet met bokt.
De enige 2 die de zaak duidelijk kunnen krijgen zijn de personen zelf en face to face.
Maar als bijrijder eerst dit topic leest alvorens eigenares een gesprek gehad heeft, is het leed al geschied

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 20:26

Ik heb al jaren bijrijders.
Mijn idee: singel kwijt. Goed gesprek, en als de bijrijder een rol heeft in het kwijtraken dan mag ze een andere kopen.

Hoofdstel stuk, mijn probleem als paardenneigenaar. Materiaal pech kan gebeuren. Heb vorige week nog zelf een bakstuk kapot gehad tijdens een buitenrit.

Maar mss het allerbelangrijkste. Bespreek het met haar.