"Teveel betaald" pensiongeld spontaan terugstorten bij vertrek klant?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 22:47

Ik begrijp beide kanten wel. Als ze opzeggen en wel de hele maand overmaken kan het er op lijken dat ze die week nog gunnen als dank?
Maar een opzegtermijn van twee weken is wel heel kort. Voor een volgende keer zou ik een maand aanhouden. Dan heb je meer zicht op je inkomsten en heb je iets meer tijd om eventueel de plek weer te vullen.

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 04:06

imaudy schreef:
Het geld was gestort op een moment waarop er nog niet opgezegd was. Normaal is het een maand opzegtermijn. Dan is het ook de rest van de maand en de maand erop. Ik zou allang blij zijn met alleen deze maand.
Echter gezien de reacties hier wordt die week toch automatisch terugverwacht door de meesten. Misschien het beste om dat dan te doen.

Helemaal eens dat normaal een maand opzegtermijn geldt.
Maar TS heeft zelf een contract opgesteld met een opzegtermijn van 2 weken, imo betekend dit dus gewoon netjes geld terugstorten en voor een volgende klant je contract aanpassen.

ik blijf het echt bizar vinden dat hier uberhaupt discussie over is.
Als een pensionklant met 2 weken opzegtermijn aangeeft (een week voor een nieuwe maand start) dat ze de week van de nieuwe maand niet wil betalen dan is heel bokt te klein.
Wat is er nu anders dan, behalve dat het super asociaal is van de TS dat ze zich niet aan haar eigen opgestelde contract houd?

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 06:52

NoGo schreef:
imaudy schreef:
Het geld was gestort op een moment waarop er nog niet opgezegd was. Normaal is het een maand opzegtermijn. Dan is het ook de rest van de maand en de maand erop. Ik zou allang blij zijn met alleen deze maand.
Echter gezien de reacties hier wordt die week toch automatisch terugverwacht door de meesten. Misschien het beste om dat dan te doen.

Helemaal eens dat normaal een maand opzegtermijn geldt.
Maar TS heeft zelf een contract opgesteld met een opzegtermijn van 2 weken, imo betekend dit dus gewoon netjes geld terugstorten en voor een volgende klant je contract aanpassen.

ik blijf het echt bizar vinden dat hier uberhaupt discussie over is.
Als een pensionklant met 2 weken opzegtermijn aangeeft (een week voor een nieuwe maand start) dat ze de week van de nieuwe maand niet wil betalen dan is heel bokt te klein.
Wat is er nu anders dan, behalve dat het super asociaal is van de TS dat ze zich niet aan haar eigen opgestelde contract houd?

En die maand kan dus best 8 weken worden. Er staat ook niet dat TS het niet wil terugbetalen, ze twijfelt hoe ze erachter moet komen of die mensen het geld terug willen. Er is voor het paard extra ingekocht kan mij voorstellen dat je dan die week als opzegger laat zitten. Dat is dan een NoGo volgens NoGo :') De weegschaal slaat hier in dit topic duidelijk door naar terugbetalen zonder overleg. Daar is wat voor te zeggen, je houdt het simpel, je houdt je aan je eigen contract.

Blue_flower

Re: "Teveel betaald" pensiongeld spontaan terugstorten bij vertrek klant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 07:43

Het maakt in deze discussie toch helemaal niet uit of ze het terug willen of niet?

Jij hebt een contract met 2 weken opzegtermijn. Jij betaald dus gewoon die week terug.

Mochten ze toch bedoeld hebben dat je het mag houden zullen ze daar bij zien van jouw terugbetaling vast op terug komen.
Als ze het aan jou wilden schenken hadden ze het hoogstwaarschijnlijk benoemd.

Ik zou dan ook niet vragen "Wil je het terug?" Maar "Kan ik de week stalgeld die jullie tegoed hebben, op hetzelfde rekeningnummer terugstorten?"

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 07:57

Ik vind trouwens de hele kop en de vraag stelling compleet belachelijk. Vanuit ethisch handelen, doe je dat gewoon, punt uit. Tenzij er redenen zijn die wij niet weten vanachter de pc.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 08:34

imaudy schreef:

Omdat TS dat zelf in haar contract gezet heeft, die twee weken. Dan is het heel logisch dat ze zich daar zelf ook aan houdt, niet alleen als het haar uitkomt omdat ze snel van iemand af wil.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 08:37

Gewoon terug betalen, even vragen of ze het contant of gestort willen hebben.
Heb je een vreselijk lieve pension klant die zegt; "oh dat hoef ik niet terug". Heb je heel veel geluk, maar anders gewoon terug betalen. Je eigen regels, dus ook je verantwoordelijkheid om te nemen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 08:47

Als je hoopt die week te mogen houden zou je het contant in huis kunnen hebben.
Als ze het paard komen halen geef je ze dat resterende bedrag met de mededeling dat ze daar nog recht op hebben.
Heb je geluk zeggen ze oh laat maar zitten.
Maar misschien zijn ze ook erg blij het te krijgen.

Dat ze het overgemaakt hebben terwijl ze wisten dat ze gingen kun je denk ik niet zo stellig zeggen.
Misschien is er in de ochtend over gemaakt en in de avond een belletje, er is een stal vrij bij stal X.

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 09:36

Jeetje dat het überhaupt in je op komt om te vragen of ze het geld terug willen… als ik jouw klant was zou ik zo ontdaan zijn van je vraag dat ik waarschijnlijk zeg dat je het mag houden, puur omdat je mij voor het blok zet. Maar ik zou met een rot gevoel weggaan.

1 week stalling is een hoop geld voor iedereen. Je kan toch niet zomaar verwachten dat je dat gewoon even zo gratis krijgt.
Laatst bijgewerkt door vevina op 12-08-24 09:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 09:48

1 week...

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 10:08

Little_Gift schreef:
1 week...

Een week is bij mij rond de 140 euro, dus dat vind ik best een leuk bedrag om terug te krijgen als ik er recht op heb. :P

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 10:33

vevina schreef:
Jeetje dat het überhaupt in je op komt om te vragen of ze het geld terug willen… als ik jouw klant was zou ik zo ontdaan zijn van je vraag dat ik waarschijnlijk zeg dat je het mag houden, puur omdat je mij voor het blok zet. Maar ik zou met een rot gevoel weggaan.

1 week stalling is een hoop geld voor iedereen. Je kan toch niet zomaar verwachten dat je dat gewoon even zo gratis krijgt.

Nou, inderdaad. Belachelijk dat je hierover nadenkt. Gewoon terugstorten dat geld.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 11:11

c_alsemgeest schreef:
Little_Gift schreef:
1 week...

Een week is bij mij rond de 140 euro, dus dat vind ik best een leuk bedrag om terug te krijgen als ik er recht op heb. :P

Absoluut hoor, ik was dan ook één van de eerste die hier postte dat ik überhaupt niet begreep dat hierover getwijfeld werd

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 11:50

Nou, idd. Ik vind het echt te bizar voor woorden dat je het zelfs gaat vragen. Gewoon terugstorten, het is je eigen contract.
Ik denk dat ik ook overdonderd zou zijn als de pensionhouder mij zou vragen of ik het teveel betaalde terug zou willen. Natuurlijk wil ik dat terug! Het is teveel betaald.
Of zeg jij bij de supermarkt ook, laat dat wisselgeld maar zitten, ik betaal graag teveel ???

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 11:56

Ik heb dit een keer niet terug gevraagd. Stal eigenaar had 3 maanden een stal vrijgehouden voor mij (want ja, covid dus was moeilijk de grens over te komen). Dus die 5 dagen dat ik eerder weg ging bij ze had ik mogen terug vragen, toch niet gedaan.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 11:59

Dat je dat zou moeten terug vragen is al hoogst discutabel.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-24 21:40

Ik schrik toch wel van de reacties hier. Ik hoor al heel mijn leven dat ik veel te braaf, meegaand en goedkoop ben in geldzaken, en nu lijk ik hier door één bericht in één klap een heel ander imago te krijgen. Weet niet of dit een verschil is tussen Nederland en België, of waarom dit zo gek lijkt. Ik bedoel: ze hebben betaald tot eind de maand, dan hadden ze toch ook kunnen blijven tot eind van de maand?

Ik heb hen trouwens net gesproken, ik vroeg nog eens naar de exacte datum van vertrek: de 24ste zeiden ze. Ik zei: "Dan stort ik jullie nog een weekje stalgeld terug". Moeder en dochter direct unaniem: "Nee hoor, we betalen tot eind van de maand, je hebt er altijd goed voor gezorgd". Zelfs dat ik de hoefsmid zou betalen vrijdag, wilden ze niet van horen.

Dus moraal van het verhaal: volgende keer gewoon rechtstreeks vragen ipv op Bokt :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 21:46

hwn schreef:
Ik schrik toch wel van de reacties hier. Ik hoor al heel mijn leven dat ik veel te braaf, meegaand en goedkoop ben in geldzaken, en nu lijk ik hier door één bericht in één klap een heel ander imago te krijgen. Weet niet of dit een verschil is tussen Nederland en België, of waarom dit zo gek lijkt. Ik bedoel: ze hebben betaald tot eind de maand, dan hadden ze toch ook kunnen blijven tot eind van de maand?

Ik heb hen trouwens net gesproken, ik vroeg nog eens naar de exacte datum van vertrek: de 24ste zeiden ze. Ik zei: "Dan stort ik jullie nog een weekje stalgeld terug". Moeder en dochter direct unaniem: "Nee hoor, we betalen tot eind van de maand, je hebt er altijd goed voor gezorgd". Zelfs dat ik de hoefsmid zou betalen vrijdag, wilden ze niet van horen.

Dus moraal van het verhaal: volgende keer gewoon rechtstreeks vragen ipv op Bokt :)

Dat eerste is natuurlijk onzin. Jij hebt een opzegtermijn van twee weken. Die hebben zij netjes aangehouden. Teveel betaalde stalling hoor je dan gewoon terug te geven.

Dat ze het jou gunnen is mooi, maar dat hoeven ze niet. Terugbetalen heeft niks met mentaliteit te maken, maar met afspraken nakomen en fatsoen :).

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 21:50

hwn schreef:

Maar waarom zouden ze blijven tot het einde van de maand als ze eerder op hun nieuwe plek terecht kunnen?

De mededeling dat ze geld terug krijgen heet gewoon fatsoen. Prima dat je in het verleden te braaf, meegaand en goedkoop bent geweest. Maar je hebt in dit geval een contract opgesteld waar zowel de huurder als de verhuurder zich aan moeten houden. En als mensen jou wat extra’s gunnen dan moeten hun ermee komen. Dat is niet iets dat je jezelf gewoon maar moet geven.

Gelukkig heb je het niet gevraagd en gewoon medegedeeld dat ze hun geld terug zouden krijgen. En een hele lieve, gulle daad dat ze aan gegeven hebben dat je het mag houden. Precies zoals een lieve en gulle daad hoort. Vanuit jezelf en niet vanuit de ontvanger.

Edit: typfout

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 21:54

Het is geen verschil tussen België en Nederland.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 21:56

hwn schreef:

Vergeet niet dat mensen op bokt (of social media for that matter) het moeten doen met maar één klein beetje informatie waarvan jij ze voorziet. Als dit de enige informatie was die jij had gekregen, verbaasd het antwoord dan nog steeds?

Het antwoord zit hem al in de reactie van moeder en dochter : "je hebt er altijd goed voor gezorgd"
Die informatie hebben bokkers niet bij de afweging van hun antwoord opgenomen. Want ze kennen de specifieke situatie niet.

Wees zelf dus ook niet te hard in je oordeel. Je vraagt een reactie op een zakelijk vraagstuk. Het zakelijke antwoord heb je gekregen. Het sociale aspect echter kan niemand voorspellen.

Je hebt sowieso het juiste gedaan door bij de mensen zelf te peilen. Dat is altijd het juiste antwoord ipv gissen en denken. Vraag het gewoon. En daar heb je nu een mooi voorbeeld van meegekregen voor de toekomst.

Probeer ook niet te denken dat iedereen je nu een boeman vind. Immers had je nog helemaal niets gedaan en vroeg je gewoon een mening van anderen op dat vraagstuk met gelimiteerde informatie.

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 22:19

vevina schreef:
Precies zoals een lieve en gulle daad hoort. Vanuit jezelf en niet vanuit de ontvanger.

_/-\o_

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 22:31

Wat een rare reacties hier, volgens mij snappen de meesten de motivatie van TS niet. Ze vraagt zich af of ze deze mensen in verlegenheid zal brengen door het terug te storten..

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 22:47

Hoezo zou je iemand in verlegenheid brengen het terug te storten?

Ik zou er eigenlijk door mijn contractvoorwaarden vanuit gaan dat ik daar niet om hoef te vragen en dit netjes door de staleigenaar gedaan wordt.

Ik denk dat het ook is omdat TS aanhaalt dat als ze een maand had aangekaart dat ze dan september niet had verwacht van hun, maar ze heeft 2 weken gesteld. Dit is waarschijnlijk ook waarom het paard de 23e weggaat. Dit is namelijk 2 weken na het opzeggen en de stalklanten zijn zich hier dus (ga ik vanuit) bewust van.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 22:54

Ik vind de reacties hier ook wel heel erg extreem negatief en onaardig. TS stelt alleen maar een VRAAG. De woordkeuzes die een aantal hier gebruiken zijn echt onnodig en continu in herhaling vallen is dat ook.

Je hebt het netjes afgerond zo TS lijkt me! :j