Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
sasja0705 schreef:Ik hoop van harte dat het nog lang niet aan de orde is maar die verwachting dat ze de leeftijd van 41 zoals mijn Joe halen is niet realistisch bij Friezen.
Ze nu al naar een rusthuis te brengen ,nee. .
Zij hebben hun lekkere routine , kunnen doen en laten wat ze willen en ik ben (en blijf het hopelijk) fit om hun nog jaren de verzorging en zorg te geven dienhun nu krijgen.
Ieder geval wordt het een gesprek met mijn DA een dezer dagen en van daar uit even verder kijken
Pareltjes schreef:Ik denk dat het “ gevaarlijk” is te denken als mens voor een paard.
De dieren zijn zeer aan elkaar gehecht, als er een wegvalt geeft dat natuurlijk een grote verandering. Maar paarden leven in het nu. Geef ze een nieuw maatje en het nu is dan wel anders dan het vroeger. Die verschillen ga je als eigenaar wel zien, maar is dat wel zo erg? Het zijn tenslotte de emoties van de eigenaar. Mag je die projecteren op je paard?
Natuurlijk is het wennen, voor eigenaar en paard. Maar wie zegt dat een nieuwe situatie slecht is? Als even wennen moet worden afgezet tegen de dood?
Hier ook paarden die ruim 20 jaar bij elkaar staan. Als de laatste die overblijft alleen achter blijft zal ik iemand gratis pension aanbieden tot die laatste omvalt. Misschien ook een tip?
Lusitana schreef:Wintu schreef:Meerdere en ze kwamen er allemaal overheen.
En die waren ook twintig jaar al samen?
Ik vind dat namelijk het grote verschil met andere situaties.
Rubs schreef:Ik zou het niet erg vinden als je ze beiden tegelijk laat inslapen op deze leeftijd. Het kan goed gaan als je de achterblijver gaat verkassen, maar het kan ook uitlopen op drama en verdriet.
Van de mensen die hier tegen zijn vraag ik me af hoeveel er vlees eten.
imaudy schreef:Ik zou nooit een gezond paard laten inslapen. Dat is wat mij betreft tegen de natuur in.
Wintu schreef:Waarom ga je er bij voorbaat al vanuit dat het paard levensvreugde gaat missen, misschien doet ie dat wel helemaal niet. Dus er gelijk een spuit in zetten omdat je 'denkt' dat ie levensvreugde gaat missen, is imo erg voorbarig.
Wintu schreef:Rubs schreef:Ik zou het niet erg vinden als je ze beiden tegelijk laat inslapen op deze leeftijd. Het kan goed gaan als je de achterblijver gaat verkassen, maar het kan ook uitlopen op drama en verdriet.
Wat heeft vlees eten er nu weer mee te maken. Zeg je dat ook als het onderwerp van gesprek een kat of hond is? Dus als men vlees eet moet men niet zo moeilijk doen over het onnodig inslapen van een huisdier?
Kidde schreef:Pareltjes schreef:Ik denk dat het “ gevaarlijk” is te denken als mens voor een paard.
De dieren zijn zeer aan elkaar gehecht, als er een wegvalt geeft dat natuurlijk een grote verandering. Maar paarden leven in het nu. Geef ze een nieuw maatje en het nu is dan wel anders dan het vroeger. Die verschillen ga je als eigenaar wel zien, maar is dat wel zo erg? Het zijn tenslotte de emoties van de eigenaar. Mag je die projecteren op je paard?
Natuurlijk is het wennen, voor eigenaar en paard. Maar wie zegt dat een nieuwe situatie slecht is? Als even wennen moet worden afgezet tegen de dood?
Hier ook paarden die ruim 20 jaar bij elkaar staan. Als de laatste die overblijft alleen achter blijft zal ik iemand gratis pension aanbieden tot die laatste omvalt. Misschien ook een tip?
Dat paarden in het nu leven kan je ook van de andere kant bekijken. Het paard weet niet dat het ingeslapen wordt. Tegelijkertijd komt het ook voor dat ze het plezier in het leven verliezen als hun maatje wordt ingeslapen.
Ik bedoel er niets slechts mee, maar ik vraag me wel af hoeveel van de mensen die tegen inslapen zijn ook vegetarisch zijn? Ik zie persoonlijk het verschil niet tussen een 'gezond' paard inslapen of een gezonde kip of koe eten. Er gaan jaarlijks ook genoeg paarden naar de slacht voor het vlees
superpony schreef:Wintu schreef:Waarom ga je er bij voorbaat al vanuit dat het paard levensvreugde gaat missen, misschien doet ie dat wel helemaal niet. Dus er gelijk een spuit in zetten omdat je 'denkt' dat ie levensvreugde gaat missen, is imo erg voorbarig.
Wij hebben het meer dan 1x meegemaakt nu en houden er rekening mee als paarden lang samen lopen.
Mijn merrie van 17 zou ik nu niet bij voorbaat laten gaan. Zij is vrij sterk en ook nog "jong". Maar haar broer is 25 en die heeft er wel ernstig last van gehad als een ander paard werd ingeslapen.
Dat ik mijn merrie moest laten gaan was ondanks 29jr al heel erg, maar wat hij deed ging dwars door merg en been. En we keken vanuit huis, dus niks geen invloed, puur zijn reactie.
TS zit in een bepaalde situatie. Het zijn 2 oudere paarden. Het paard dat overblijft heeft het sws moeilijk, want die staat dan plotseling alleen. Dan moet je dus of een nieuw paard erbij, wennen etc. Of dat paard tegen die tijd verhuizen.
Als ze al in een kudde zouden staan is dat weer anders dan als je met 1 achterblijft die ook al van hogere leeftijd is.
Dat dat paard dan per se moet blijven leven is ook een menselijke gedachte. Dat doen we ook voor onszelf dan en niet per se voor het paard. Voor het paard maakt het echt geen donder uit wanneer ze een spuitje krijgen.
Rex_Rolfo schreef:imaudy schreef:Ik zou nooit een gezond paard laten inslapen. Dat is wat mij betreft tegen de natuur in.
Integendeel, natuur is juíst dat ouder, kreupel of verzwakt dier wordt 'ingeslapen'. Niet human door een dierenarts maar door roofdieren, ontberingen of verhongering.
Maak je geen illusies, die prachtige natuur is kei- en keihard.
Rex_Rolfo schreef:TS meldt dat haar dieren echt wel ouder worden. Misschien nu nog niet echt oud maar dat kan over twee jaar al heel anders zijn. Dan redden ze de survival of the fittest echt niet meer.
Dus nee, zo gezond zijn die niet meer.
Wintu schreef:Rubs schreef:Ik zou het niet erg vinden als je ze beiden tegelijk laat inslapen op deze leeftijd. Het kan goed gaan als je de achterblijver gaat verkassen, maar het kan ook uitlopen op drama en verdriet.
Wat heeft vlees eten er nu weer mee te maken. Zeg je dat ook als het onderwerp van gesprek een kat of hond is? Dus als men vlees eet moet men niet zo moeilijk doen over het onnodig inslapen van een huisdier?