Even meningen met betrekking inslapen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rubs

Re: Even meningen met betrekking inslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 12:46

Ik zou het niet erg vinden als je ze beiden tegelijk laat inslapen op deze leeftijd. Het kan goed gaan als je de achterblijver gaat verkassen, maar het kan ook uitlopen op drama en verdriet.
Van de mensen die hier tegen zijn vraag ik me af hoeveel er vlees eten.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 12:52

sasja0705 schreef:
Ik hoop van harte dat het nog lang niet aan de orde is maar die verwachting dat ze de leeftijd van 41 zoals mijn Joe halen is niet realistisch bij Friezen.
Ze nu al naar een rusthuis te brengen ,nee. .
Zij hebben hun lekkere routine , kunnen doen en laten wat ze willen en ik ben (en blijf het hopelijk) fit om hun nog jaren de verzorging en zorg te geven dienhun nu krijgen.

Ieder geval wordt het een gesprek met mijn DA een dezer dagen en van daar uit even verder kijken

Nee, dat is waarschijnlijk niet realistisch.

Ik doel ook niet per se op een rusthuis, maar een plek waar ze nu al een kudde in komen en contact hebben met andere paarden.

Pareltjes schreef:
Ik denk dat het “ gevaarlijk” is te denken als mens voor een paard.
De dieren zijn zeer aan elkaar gehecht, als er een wegvalt geeft dat natuurlijk een grote verandering. Maar paarden leven in het nu. Geef ze een nieuw maatje en het nu is dan wel anders dan het vroeger. Die verschillen ga je als eigenaar wel zien, maar is dat wel zo erg? Het zijn tenslotte de emoties van de eigenaar. Mag je die projecteren op je paard?

Natuurlijk is het wennen, voor eigenaar en paard. Maar wie zegt dat een nieuwe situatie slecht is? Als even wennen moet worden afgezet tegen de dood?

Hier ook paarden die ruim 20 jaar bij elkaar staan. Als de laatste die overblijft alleen achter blijft zal ik iemand gratis pension aanbieden tot die laatste omvalt. Misschien ook een tip?

Het zijn geen emoties van de mens. Ik laat het paard liggen wat ingeslapen is en laat de rest hun gang gaan. Dan zie je hun pure emoties.

Er zijn dus 3 oudjes heel kort na elkaar gegaan die al lange tijd 24/7 samen waren. Bij de laatste draaide mn ruin echt door.
Omdat die zijn 2 ruinen vrienden en moeder kwijt was, dacht ik echt dat hij toen op zijn 23e de volgende zou zijn. Hij is gek op zijn zus, maar die had net een veulen.

Toen hij met dat veulen mocht spelen en er nog een veulen bij kwam, bloeide hij weer op, maar dat heeft echt een tijd geduurd. Ik heb die tijd genomen omdat zijn zus er nog was, anders had ik echt een goed gesprek met de veearts gehad op dat moment.

Verhuizen op hogere leeftijd hebben we met de merrie wel gedaan toen we zelf verhuisden, maar de hele kudde verhuisde, dus ze kwam op een andere plek, maar met haar eigen vrienden.

Ik heb ooit 4 paarden in een grote kudde gezet, want mooi stuk natuur en konden ze hele zomer scharrelen en doen. Die 4 stonden altijd samen. Er was een kleine andere kudde die zich bij hun wilde aansluiten, maar ze waren altijd met z'n 4en. Als ik aan kwam lopen, kwamen ze ook samen naar voren.

Het is ook allang bewezen dat paarden vriendschappen opbouwen. Zoals wij ze houden is het ook belangrijk dat ze op elkaar kunnen bouwen en elkaar vertrouwen.

Ik denk ook dat je wel moet kijken hoe paarden staan. Gaan ze elke dag een paar uurtjes samen naar buiten of leven ze echt 24/7 samen.

Mijn shet merrie kwam met 22 met haar kind hier en die had altijd in haar kudde gestaan. Die heeft het enorm zwaar gehad met wennen en nog denk ik weleens, had ze maar niet hoeven te verhuizen. Ze was al eens verhuisd en teruggekomen, maar ze wilden toch echt van haar af, dus voor ons was terugbrengen ook geen optie.

Wat veeartsen betreft; het gaat niet om hele jonge paarden en dan gaan ze er echt al anders tegenaan kijken. Zeker als ze de situatie kennen, kan het oom ethisch verantwoord zijn om ze wel samen in te laten slapen en dat is wat een veearts op 1 heeft staan als het goed is.
Het mentale welzijn wordt echt te vaak vergeten. Jammer.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 13:27

Lusitana schreef:
Wintu schreef:
Meerdere en ze kwamen er allemaal overheen.

En die waren ook twintig jaar al samen?
Ik vind dat namelijk het grote verschil met andere situaties.

15 jaar, is dat ook goed? De andere 40 jaar. Tja, er is geen blauwdruk he.
Ik zou nooit een paard inslapen, puur omdat het maatje vertrekt. Ik zou het andere paard nog even de tijd geven om zijn weg weer te vinden. Mist een paard na enkele maanden nog steeds levensvreugde dan is het inslapen er vroeg genoeg toch? Waarom bij voorbaat al dingen gaan invullen, voor hetzelfde geld heeft het paard er helemaal geen last van en leeft ie prima door.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 13:30

Little_Gift schreef:
En hoe oud waren beide toen en hoe gezond?

Hier 40 en 42 en de andere waren 33 en 30 en de gewone ouderdomskwaaltjes.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 13:31

Rubs schreef:
Ik zou het niet erg vinden als je ze beiden tegelijk laat inslapen op deze leeftijd. Het kan goed gaan als je de achterblijver gaat verkassen, maar het kan ook uitlopen op drama en verdriet.

Wat heeft vlees eten er nu weer mee te maken. Zeg je dat ook als het onderwerp van gesprek een kat of hond is? Dus als men vlees eet moet men niet zo moeilijk doen over het onnodig inslapen van een huisdier?

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-24 13:36

Even wat "vriendschappen" en de daarmee behorende "gevoelens" betreft.
De merrie was altijd erg dik met mijn oudje.
De laatste stal waar alle 3 samen stonden werd van een op de andere dag gesloten. Letterlijk hadden wij 3 dagen om voor 2 paarden en een pony van 1,40 een nieuw onderkomen te zoeken...
Toen heb ik mijn pony als weidemaatje bij een kennis zetten kunnen. Opluchting
Dan nog het grote geluk om in dorp even een stal met 2 boxen en wei op loopafstand te vinden dus meteen verhuisd... iedereen blij.
2 maanden later werd de wei van mijn kennis opgezegd en oude Joe moest dringend weg...
Wat nu ?
Verhuurbaas gebeld en gevraagd of wij nog een box mochten plaatsen.
Beste man ever... hij zei meteen ja.
Dus bix gebouwd en 3 dagen later Pony opgehaald.
Wij stonden nog voor het hek en Joe hinnikte in de trailer - en onze merrie sprong zowat over haar boxendeur. Draaien, bokken in de box, echt knettergek.

Hij in de trailer hetzelfe.
Toen de boxen open en alle drie in de wei...

Dat was dus een en al blijdschap bij merrie en pony, hinniken ,knabbelen, rennen , enz.

Voor die tijd had ik er nooit over nagedacht hoe eng een binding tussen 2 paarden kan zijn...

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 13:42

Waarom moet een paard eerst maanden levensvreugde missen voor we kunnen beslissen? Dat een paard kostte wat kost moet blijven leven is net zoveel over te zeggen.

Heel veel mensen kijken veel te weinig naar het mentale welzijn. Paarden worden inderdaad vaak klakkeloos verhuisd en sommigen raken daar aan gewend of leggen zich erbij neer.

Maar er zijn ook veel paarden met vage klachten waar mensen hun paard zo anders vinden na het verhuizen.

En echt 24/7 samen is ook anders dan overdag x aantal uren in de wei of samen in een kudde.

Je hebt het ook niet over jonge paarden die nog vele jaren mee zouden gaan. Oudere paarden zitten al dichterbij de dood.

Mensen moeten er ook geen wedstrijd van maken hoe oud een paard wel niet kan worden.

Daarbij kan een ouder paard het echt heel moeilijk hebben als ze dan moeten wennen in een nieuwe kudde en zich daar staande moeten houden.

Dan is een paard niet alleen zijn vaste maatje en vertrouwen kwijt, maar moet ook nog afzien in een nieuwe groep.

Soest wordt vaak als voorbeeld genoemd, maar dat kan je niet altijd vergelijken. Hoe waren de omstandigheden voor ze daar kwamen? En er zijn ook paarden die daar samen naartoe komen. Soms komen ze al met 20 en dat is nog niet super oud.
Maar de oudere paarden komen in kuddes met oudere paarden. Er wordt nog wel gerend en gekroeld, maar er lopen geen jonge paarden de boel op te hitsen.

En wat is te vroeg inslapen. De ene keer is het niet goed dat mensen eeuwig door dokteren en de andere keer moet je eeuwig en daarna nog door blijven gaan om alles en iedereen in leven te houden.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 13:46

Waarom ga je er bij voorbaat al vanuit dat het paard levensvreugde gaat missen, misschien doet ie dat wel helemaal niet. Dus er gelijk een spuit in zetten omdat je 'denkt' dat ie levensvreugde gaat missen, is imo erg voorbarig.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 13:49

imaudy schreef:
Ik zou nooit een gezond paard laten inslapen. Dat is wat mij betreft tegen de natuur in.

Integendeel, natuur is juíst dat ouder, kreupel of verzwakt dier wordt 'ingeslapen'. Niet human door een dierenarts maar door roofdieren, ontberingen of verhongering.

Maak je geen illusies, die prachtige natuur is kei- en keihard.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 13:54

Wintu schreef:
Waarom ga je er bij voorbaat al vanuit dat het paard levensvreugde gaat missen, misschien doet ie dat wel helemaal niet. Dus er gelijk een spuit in zetten omdat je 'denkt' dat ie levensvreugde gaat missen, is imo erg voorbarig.

Wij hebben het meer dan 1x meegemaakt nu en houden er rekening mee als paarden lang samen lopen.

Mijn merrie van 17 zou ik nu niet bij voorbaat laten gaan. Zij is vrij sterk en ook nog "jong". Maar haar broer is 25 en die heeft er wel ernstig last van gehad als een ander paard werd ingeslapen.

Dat ik mijn merrie moest laten gaan was ondanks 29jr al heel erg, maar wat hij deed ging dwars door merg en been. En we keken vanuit huis, dus niks geen invloed, puur zijn reactie.

TS zit in een bepaalde situatie. Het zijn 2 oudere paarden. Het paard dat overblijft heeft het sws moeilijk, want die staat dan plotseling alleen. Dan moet je dus of een nieuw paard erbij, wennen etc. Of dat paard tegen die tijd verhuizen.
Als ze al in een kudde zouden staan is dat weer anders dan als je met 1 achterblijft die ook al van hogere leeftijd is.

Dat dat paard dan per se moet blijven leven is ook een menselijke gedachte. Dat doen we ook voor onszelf dan en niet per se voor het paard. Voor het paard maakt het echt geen donder uit wanneer ze een spuitje krijgen.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 14:08

Wintu schreef:
Rubs schreef:

Wat heeft vlees eten er nu weer mee te maken. Zeg je dat ook als het onderwerp van gesprek een kat of hond is? Dus als men vlees eet moet men niet zo moeilijk doen over het onnodig inslapen van een huisdier?

Ik denk dat je er overheen hebt gelezen, maar ik vroeg mij hetzelfde af:

Kidde schreef:
Pareltjes schreef:
Ik denk dat het “ gevaarlijk” is te denken als mens voor een paard.
De dieren zijn zeer aan elkaar gehecht, als er een wegvalt geeft dat natuurlijk een grote verandering. Maar paarden leven in het nu. Geef ze een nieuw maatje en het nu is dan wel anders dan het vroeger. Die verschillen ga je als eigenaar wel zien, maar is dat wel zo erg? Het zijn tenslotte de emoties van de eigenaar. Mag je die projecteren op je paard?

Natuurlijk is het wennen, voor eigenaar en paard. Maar wie zegt dat een nieuwe situatie slecht is? Als even wennen moet worden afgezet tegen de dood?

Hier ook paarden die ruim 20 jaar bij elkaar staan. Als de laatste die overblijft alleen achter blijft zal ik iemand gratis pension aanbieden tot die laatste omvalt. Misschien ook een tip?

Dat paarden in het nu leven kan je ook van de andere kant bekijken. Het paard weet niet dat het ingeslapen wordt. Tegelijkertijd komt het ook voor dat ze het plezier in het leven verliezen als hun maatje wordt ingeslapen.

Ik bedoel er niets slechts mee, maar ik vraag me wel af hoeveel van de mensen die tegen inslapen zijn ook vegetarisch zijn? Ik zie persoonlijk het verschil niet tussen een 'gezond' paard inslapen of een gezonde kip of koe eten. Er gaan jaarlijks ook genoeg paarden naar de slacht voor het vlees

Ik vind het persoonlijk juist wat hypocriet om het niet te vergelijken

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 15:26

Dus als je vleeseter bent heb je er niets van te vinden, want je eet vlees en als je dan moeite hebt met iets in laten slapen, dan ben je een hypocriet? Zo dan.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 15:27

superpony schreef:
Wintu schreef:

Wij hebben het meer dan 1x meegemaakt nu en houden er rekening mee als paarden lang samen lopen.

Mijn merrie van 17 zou ik nu niet bij voorbaat laten gaan. Zij is vrij sterk en ook nog "jong". Maar haar broer is 25 en die heeft er wel ernstig last van gehad als een ander paard werd ingeslapen.

Dat ik mijn merrie moest laten gaan was ondanks 29jr al heel erg, maar wat hij deed ging dwars door merg en been. En we keken vanuit huis, dus niks geen invloed, puur zijn reactie.

TS zit in een bepaalde situatie. Het zijn 2 oudere paarden. Het paard dat overblijft heeft het sws moeilijk, want die staat dan plotseling alleen. Dan moet je dus of een nieuw paard erbij, wennen etc. Of dat paard tegen die tijd verhuizen.
Als ze al in een kudde zouden staan is dat weer anders dan als je met 1 achterblijft die ook al van hogere leeftijd is.

Dat dat paard dan per se moet blijven leven is ook een menselijke gedachte. Dat doen we ook voor onszelf dan en niet per se voor het paard. Voor het paard maakt het echt geen donder uit wanneer ze een spuitje krijgen.

Net als mensen, is geen paard hetzelfde.. dus dat het jou eenmaal gebeurd is, zegt niet over andere paarden en dat geldt andersom ook. Daarom zeg ik altijd, kijk het even aan.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 15:41

Rex_Rolfo schreef:
imaudy schreef:
Ik zou nooit een gezond paard laten inslapen. Dat is wat mij betreft tegen de natuur in.

Integendeel, natuur is juíst dat ouder, kreupel of verzwakt dier wordt 'ingeslapen'. Niet human door een dierenarts maar door roofdieren, ontberingen of verhongering.

Maak je geen illusies, die prachtige natuur is kei- en keihard.

Dan is het geen gezond dier toch?

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 15:52

TS meldt dat haar dieren echt wel ouder worden. Misschien nu nog niet echt oud maar dat kan over twee jaar al heel anders zijn. Dan redden ze de survival of the fittest echt niet meer.

Dus nee, zo gezond zijn die niet meer.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 16:43

Rex_Rolfo schreef:
TS meldt dat haar dieren echt wel ouder worden. Misschien nu nog niet echt oud maar dat kan over twee jaar al heel anders zijn. Dan redden ze de survival of the fittest echt niet meer.

Dus nee, zo gezond zijn die niet meer.

Ik bedoel de natuur ook niet zo letterlijk. Ik vind dat er wel een duidelijke reden moet zijn om een paard in te laten slapen. Deze Fries wordt nu nog wat gereden. Eigenlijk zijn ze gewend om even zonder elkaar te zijn. Dat is al anders dan shetjes die altijd samen staan.
Daarbij, je kunt nu niet bepalen hoe makkelijk een paard veranderingen accepteert.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-24 17:02

@Imaudy: nee, ook al wordt de ruin gereden, is de merrie erbij. Ook niet oogesloten.
Sinds de dood van mijn oudje gaan gaat er geen alleen van het erf af.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 17:25

Kennissen stonden voor hetzelfde dilemma.
De ene 22 en de andere 27 en altijd samen gestaan.
Voor hun was paarden ook klaar hierna. Maar goed zo lang samen, en wat als er eentje overlijdt.

Hun hebben ervoor gekozen om de samen tegelijk naar een paarden rusthuis te brengen. In de hoop dat ze zich zouden aansluiten bij een ander maatje voordat er eentje zou overlijden.
Binnen de kortste keren hadden ze beide een ander maatje gevonden, ondanks ze samen in de kudde stonden.
Na een jaar is helaas de oudste toen 28 ingeslapen ivm zware koliek.
De jongste ( nou ja jong) doet het super met zijn nieuwe maatje.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 18:36

sasja0705 schreef:
@Imaudy: nee, ook al wordt de ruin gereden, is de merrie erbij. Ook niet oogesloten.
Sinds de dood van mijn oudje gaan gaat er geen alleen van het erf af.

Dat maakt het wel lastiger idd. Ik zou het afwachten. Kan zijn dat de ruin zelfs als eerste gaat.

Thomas5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 20:10

Bekend dilemma. Zeer recent nog meegemaakt.

2 oude merries van beide 28 jaar en al 5 jaar 24/7 samen. Eentje ging steeds meer achteruit terwijl de andere nog vrolijk rond huppelt als een 15 jarige.

Tot over enkele weken de 'gezonde' merrie plots zware ademhalingsmoeilijkheden kreeg (al jaren gevoelig voor stof etc.)
DA er bij gehad, medicatie en behandelingen toegediend. Het is wel iets beter en lijkt stabiel maar je kan haar nog steeds horen ademen. Het trekt niet meer weg.

Dan kijk je naar de andere die echt mager wordt en denk je wel na over het naderende moment...

Ik had zelf al aangehaald dat het misschien beter zou zijn om ze samen te laten gaan, maar onverwacht moest ik afgelopen zaterdag de magere merrie laten inslapen. Ze lag neer en kon niet meer opstaan. Haar hartslag was zwak. Dan heb je geen andere keuze en staat er een fysiek fit paard toe te kijken hoe haar weidegenoot (vriendjes waren het niet echt) heen gaat.

Het kwam onverwacht en op dat moment vond ik de andere nog te goed om te laten gaan. We hebben haar opgehaald en laten kennis maken met ons 3e paard. Ze hebben een dag naast elkaar op stal gestaan en lopen nu rustig samen op de weide. Geen directe vriendjes maar ze zijn wel blij met het gezelschap.

Indien haar ademhaling nog slechter wordt zal ook zij worden ingeslapen om een lijdensweg te voorkomen, maar voor nu vond ik haar nog te goed om op te geven. Ze lijkt er niet echt om te rouwen en leeft haar leventje zoals voordien.

Dus als antwoord op de vraag die je jezelf stelt: probeer een oplossing te vinden die haalbaar is, kijk hoe het paard zelf er op reageert en lukt het niet dan kan je nog altijd inslapen. Ik heb er geen spijt van dat ze is blijven leven. Het was dezelfde avond alweer rustig...

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 20:25

Had al eerder gereageerd in wat algemener zin maar ik zou ze persoonlijk ook beide in jouw geval laten gaan. Toen mijn oudere merrie overleed stond haar zoon op een pensionstal en was niet alleen. Al was ze zijn paddock- en weidemaatje. Hij was echt nog te jong en nooit over gepiekerd hem ook in te laten slapen.
Maar in jouw geval…zou ik ze dus beide laten gaan.

Hoe je dat praktisch zou moeten aanvliegen lijkt me nog een uitdaging. Want ga je dan de een inslapen terwijl de ander dat moet aanzien…of beide sederen en dan om en om…of 2 DA’s en dan tegelijk…daar moet je met je DA(’s) idd goed over nadenken. Want ik heb dat nu 2 x meegemaakt dat een paard werd ingeslapen en de achterblijvers hebben dat echt bewust gezien en waren er ook van onder de indruk. Dat wil je nr2 niet aandoen lijkt me.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 20:41

Voor mij persoonlijk is het niet ok om een dier in te slapen puur omdat het maatje wegvalt. Indien het wegvallen niet acuut gebeurt zou ik wel als het even kan alvast opvang voor de achterblijver regelen, dus in het geval van een leenpaard vast het leenpaard ernaast voor het inslapen van de ander. Als het gepaard gaat met een verhuizing is dat natuurlijk lastiger.

Mijn merrie was er echt even helemaal kapot van dat haar maatje van >10 jaar overleden was. Die heeft letterlijk staan krijsen, tegen het lichaam geschopt, etc. Maar na een kwartier stond ze weer met haar dochter te grazen, bij het ophalen werden ze weer even onrustig maar samen pakten ze het leven wel weer heel snel op.
Dus zolang ze niet alleen zijn gaan ze naar mijn ervaring snel weer door met hun leven, maar dan moet er dus wel relatief vlot een nieuw (of liever reeds bekend) maatje zijn. Ik kan niet in het hoofd van een paard kijken, maar ik heb het idee dat paarden die lang 'in de rouw' blijven eerder last hebben van eenzaamheid dan van de dood van het maatje.

Ik vind die kortstondige stress dus persoonlijk dus niet zo erg dat ik een dier het zou willen besparen door het dan maar dood te maken.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 20:56

Ja, ik denk er hetzelfde over. Vind het wel heel 'makkelijk' om ze dan maar beide in te laten slapen.
Ze komen er wel overheen en over het algemeen duurt dat helemaal niet zo lang. Natuurlijk zijn er uitzonderingen en als dat zo blijkt te zijn, kan je altijd nog in laten slapen. Het dier zal je niet nadragen dat je het geprobeerd hebt hoor.

(en ik eet geen vlees en red zielige muizen en ander ongewenst spul, maar heb wel mijn hanen moeten laten hemelen. Het leven is ingewikkeld..)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 12:34

TS, Ik snap heel goed dat je op Bokt ervaringen vraagt, maar je gaat hier nooit alle koppen dezelfde kant op krijgen en dan zou je mogelijk zelf gaan twijfelen of jouw keus straks de goede keus is.

Er zijn mensen die het helemaal geweldig vinden dat elk paard "gered" wordt en je ziet de meest vreselijk dingen voorbij komen voor eigen ego's.
Anderen die horen dat hun paard iets mankeert, zeggen gelijk dat ze niet gaan dokteren en laten het paard gaan.

Ik heb meer dan eens om me heen gezien dat een veearts een paard opgaf en de eigenaren toch nog van alles wilden. Dan kwamen er andere artsen en werd er nog van alles uit de kast getrokken. Paarden werden doorgaans niet beter en liepen nog een paar maanden of jaar heel sneu rond.

En dat is ook het verschil met veeartsen. Het moet ethisch verantwoord zijn, maar zij voelen ook echt aan wat de situatie is en hoe de eigenaren erin staan. Als je goed contact hebt met je veearts, moet je dit gewoon echt van tevoren eens bespreken.

Bij ons ging de oudste niet als eerste en kwam de dood van mijn ruin toen onverwacht. We hadden hem en zijn vriendje anders echt samen laten gaan ooit. Maar op dat moment had het niet goed gevoeld en was het ook echt heel acuut.
Maar het is altijd achteraf praten. Nu heeft ie nog maanden met zijn ziel onder zijn arm gelopen en heb ik echt alles uit de kast getrokken. Voelt dat beter? Niet echt.

Ik weet van meerdere mensen die 2 paarden maatjes samen hebben laten gaan dat het heel intens is, maar ze er ook veel vrede mee hebben als de achterliggende reden goed is. Het is een enorme leegte, maar mensen konden ook (even) afstand nemen en hadden niet de dagelijkse confrontatie met het paard dat achterbleef.
En ja, dat is de menselijke emotie en misschien egoïstisch, maar dat is het allemaal. We houden paarden voor onszelf en ze zijn nou eenmaal afhankelijk van ons.

Wat je ook ooit besluit zou ik me vooral niet teveel aantrekken van anderen die daar iets van vinden. Je kan het niet voor iedereen goed doen en mensen kunnen heel goed op je gevoel spelen. Als je daar rekening mee moet gaan houden, kan je echt niks meer.

Het is aan jou en de veearts.

Rubs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 12:46

Wintu schreef:
Rubs schreef:

Wat ik daarmee bedoel is dat er voor dat doel, vlees eten, jonge en gezonde dieren worden afgemaakt.