Ongeschoren ouder paard, wanneer doen jullie welke deken op?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 10:19

Niet allemaal. Anders zouden paarden geen te dikke of juist te dunne vacht houden voor jaren. Denk aan paarden dke zo'n dikke vacht hebben dat ze continu staan te zweten of paarden doe juist afvallen, omdat ze het te koud hebben en het niet bijgegeten krijgen. Ken zat paarden die naar warmere landen gaan en daar elk jaar geschoren moeten worden, omdat ze veel te veel vacht aan blijven maken. Of dus juist bij koudere landen niet genoeg aan gaan maken.

Als het zou makkelijk zou zijn, zou elk paard zonder deken een dik genoege vacht krijgen en elk paard met deken nooit geschoren hoeven te worden.

Zoals al vaker aangegeven, het hangt van het paard af en is niet zo zwart wit en simpel.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 11:12

Hier een shet met ppid, en een lekkende vacht. Ik bekijk het per dag eigenlijk; ze heeft 4 dekens voor diverse weersomstandigheden. Ik voel dagelijks onder de deken hoe ze aanvoelt, hoe koud het 's nachts wordt en binnen een marge van een x-aantal graden krijgt ze een ongevoerde, gevoerde, 100 of 200 grams deken aan.
Nu loopt ze nog lekker rond, maar zodra het natter wordt en het regent langdurig waardoor ze niet meer opdroogt, dan gaat de regendeken aan.

xLiez

Re: Ongeschoren ouder paard, wanneer doen jullie welke deken op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 11:32

Ik heb mijn senior ook een 0 grams op gedaan vandaag. Ze voorspellen hier veel regen en het waait hard. Ze hebben wel een schuil mogelijkheid maar de verandering in het weer is zo plotseling :') . Merk dat mijn senior dat wel lastig vind. Vanaf vrijdag voorspellen ze niet meer hele dagen regen dus dan gaat hij weer af. Met kleine buitjes kan hij prima zonder maar die langdurige regen is echt funest.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 11:37

Ik zit met dit weer echt in dubio. Het zit net op de grens dat mijn oudje nog comfortabel is of toch net niet afhankelijk hoeveel wind er net op hem staat.

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 12:11

Celebi, herkenbaar hoor! De twijfel. Ik twijfelde vanmorgen ook echt even wat ik moest doen bij mijn 10 jarige Shetlander ruin (Chronisch HB, chronisch stress en beginnend astma).
Uiteindelijk toch de regen deken maar om gedaan. Ben benieuwd hoe die er vanavond bij staat.
Afgelopen nacht heb ik mijn beide pony's op stal gehad vanwege de vele regen. Komende nacht wil ik ze denk ik wel buiten laten. Lijkt er op dat het dan droog blijft hier, maar gezien de verwachte temperatuur komende nacht houd ik de regen deken denk ik maar even op bij mijn ruin. Komende nacht een 100grams op doen vind ik ook weer net iets te...
Mijn ruin is wat dat betreft wel echt een mooi weer pony hoor. 25+ graden heeft die het liefst. Herfst en winter weer is niks voor hem :') . Mijn jaarling is gelukkig makkelijk en vind alle seizoenen en weertypes prima. Die krijgt overigens uiteraard geen deken op.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 12:14

Die van mij is nu 24 en leeft voor warm zonnig weer. Een echte Fransman. Hij staat sinds het voorjaar weer 24/7 buiten met goede schuilmogelijkheden en niet vol in de wind dus het is echt een lastige keuze. Volgens mij redde hij het gisteren net, maar die eikel gaat ook gewoon vol in de regen staan. Als hij echt een gevoelige rug heeft gaat er einde middag een dekentje op voor komende nacht. Maar wil vooral ook niet te snel zijn want hij krijgt het ook snel warm onder dekens. 0 grams is nu al aan de warme kant maar mn herfst deken is denk ik binnen 4,5 minuut stuk nu in de nieuwe kudde en dat zet ook geen zoden aan de dijk. :')

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 13:04

Met ppid is de vacht idd vaak wel dik en snel warm, maar slecht winddicht en al helemaal slecht waterdicht, dus dan is een regendeken al snel wel lekker.

Ik heb mijn verder gezonde paard met dit soort weer onder de vliegendeken met dichte rug en dan wel de 100 grams voering op de rug.
Daarmee blijft hij comfortabel.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 13:06

Die zou voor mijn PPIDer nu ook top zijn, maar ik denk dat die stuk getrokken wordt. Durf die niet als eerste te proberen in de kudde :')

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 20:54

Hier van regendeken gisteren naar 50 gram gegaan vandaag. Merrie moest vasten ivm maagscopie morgen en kreeg zich niet meer warm. Zo nodig gaat de komende dagen 100 gram op, na het weekend dan weer terugbouwen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 20:56

Vandaag bij mijn 17 jarige wel opgedaan. Bij de jongere niet.

Hij is niet oud, maar wel wat eerder stram op de achterhand heb ik het idee.

Even een paar dagen op buiten.
In de nacht staat hij binnen en af.
Vooral de wind maakte het vandaag guur en ineens zo'n omslag

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 21:54

Ik heb onze paarden vandaag en regendeken (0 gram) op gedaan toen ze in de wei gingen . Het hoosde hier dus heb ze binnen gehaald. Wij hebben hier de luxe (en een beetje verwend al hebben we helaas geen schuilstal) van grote overdekte paddocks. Hier staan ze graag en kan de deken af. Vooral voor onze zomer eczeem Fries is dit ideaal met warm weer. Hierdoor begin ik altijd wat later met dekens op laten zodat ze ook wennen aan de lagere temperatuur. Onbeperkt hooi voor de energievoorziening. De oudjes krijgen wat eerder overdag dekens op. De jongere ook op den duur maar wat lichter in gram. Net als mensen wisselt het per paard wat ze nodig hebben en gewend zijn

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 00:42

Tja, het blijft een lastig onderwerp. We houden ze semi natuurlijk zeg ik altijd maar. Heel veel dingen echt wel geprobeerd, dus ook 24/7 buiten zonder dekens. Ik weet hoe een vacht werkt en dat het ook moet kunnen. Meeste zullen ook niet omvallen, maar het is voor de baas niet fijn om te zien dat ze dan koud zijn, stijf of afvallen. Waar dat afvallen in de winter een beetje bij het natuurlijk houden kan horen.

Ik had een ruin die altijd geschoren werd, maar toen ik was overgestapt naar zonder dekens zich prima redde.
Mijn oude merrie maakte ook een dikke vacht aan en de shet deed het toen ook prima. Maar werden dus ook alle 3 niet meer actief gereden. De merrie en shet hebben hun laatste winter nog een deken op gehad.

Mn andere ruin lukte gewoon niet en die heeft toen wel weer dekens op gekregen. Hij gaat van dun vachtje naar weer een dun vachtje. Je ziet wel verschil, maar zijn wintervacht is wat voor een koudbloed een zomervachtje is.

Mn merrie heb ik ook eens geprobeerd en ging aardig, maar zij gaat snel staan schuilen en als ze dat te lang doet, wordt ze ook echt een draak naar de anderen. Ik heb haar dus ook puur dekens op zodat ze in beweging blijft.

Ze stonden nog 's nachts buiten en de ruin had al paar keer voor de nacht een 0gr op gehad. Ook omdat ze toch ook veel liggen in de nacht en hij is nu 25.
Mn merrie stond vd week weer te schuilen, dus nu hebben ze al 3 nachten een 0gr op. Vandaag zijn ze ook overdag op gebleven. Gister overdag kort af tussen 11 en 17 zo ongeveer.

Ze staan nu ook were 2 nachten op stal en vond het eigenlijk op stal te warm, maar heb ze toch op gelaten. Stonden niet te zweten.

Mijn 2jr krijgt ook amper een vachtje en ik vind het sneu, maar wil een jonkie eigenlijk geen deken op leggen. Afgelopen 2 winters zijn prima gegaan, maar hij had vorig jaar een keer dat hij even stond te rillen tijdens de overgang. Toen op stal even met dun fleece dekentje gehad.

Mn oude shet merrie is 24 en heeft nooit dekens op gehad. Was niet in topconditie toen ze bij ons kwam en doet het nu super. Die heeft vorig jaar ook een dag gehad dat ze ongemakkelijk was en toen een dekentje op gelegd, maar verder niet. Nu heeft ze nog amper vacht aangemaakt, dus even zien.

We hebben meerdere schuilplekken of beschutting en ze krijgen altijd onbeperkt hooi. We voeren 2x daags bij en vanaf de kortere dagen ook een extra maaltje met wiesencobs en lijnzaad. '

Je mag ze nooit met mensen vergelijken, maar ik vind de overgang best flink even en ik kijk puur naar mn eigen paarden. 2 wkn terug liepen ze te zweten van de warmte....Als ik zie dat een deken helpt, doe ik ze gewoon weer op. Ga vrij snel naar een 150gr en pas bij erge kou dan naar 300gr. Kan evt nog een liner onder.

Ik wissel wel, omdat het soms overdag koud is, maar ze wel bewegen. Op stal is het warmer, maar staan ze stil.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 01:36

Ik ben niet tegen dekens, maar wel tegen onjuist dekengebruik, vanuit onkunde of gemakzucht.
Dekens die te strak zitten of niet in balans liggen. Paarden die hele dagen een te dikke/dunne deken op krijgen omdat wisselen extra werk is of meerdere dekens te duur zijn.
Dan zijn paarden vaak beter af met hun eigen natuurlijke beschermingsmechanismen tegen weersinvloeden.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 00:49

Wisselen is als je in pension staat en gewoon moet werken haast geen doen.

En pasvorm is nog erger. Men doet wel alsof er veel keus is, maar onder de streep lijken veel dekens toch op elkaar en zijn er echt meer type paarden dan dekens.

Het is ook niet of of, zo zwart-wit kan je dat niet zeggen. Dat is nou net het hele onderwerp. Als je een deken voor eigen gemak op legt of je vindt het leuk of mooi, dan kan je misschien hun eigen vacht laten werken.
Maar het gaat ook om paarden waar er wel een reden is om een deken op te leggen.

En ja, ook die kan je zonder laten staan, want meeste vallen zonder niet dood neer. Maar dan moet je dus ook accepteren dat een paard er misschien minder uit ziet, afvalt, een periode niet te rijden is etc. Dat is vaak geen optie. Heel egoistisch, maar mensen gaan niet elke winter naar hun paard staan kijken en willen wel door kunnen gaan met het werken.

Ik heb ze overdag wel even af gehad en was prima. Toen het ging regenen stonden ze weer te schuilen en heb ik ze dus bij 2 op gelegd zodat ze weer wat in beweging kwamen uiteindelijk.

Laat besloten ze toch nog een nachtje op stal te zetten en mn shetten merrie van 24 stond onder het afdakje, maar rilde wel. Ja, ik weet wat rillen betekent, maar heb haar tijdens het eten toch even een fleece dekentje op gelegd.
Ben dus even op gebleven om hem te wisselen voor een 0gr dekentje. Ze heeft geen best leventje gehad en zit op zich nu echt wel goed in haar vel, maar leeftijd gaat ook spelen.
Ze is nu wel vliegendekentje gewend, maar geen echte dekentjes. Ze liet zich helemaal inpakken en wilde nog even aangehaald, dus voor mijn gevoel voelde ze heel goed dat ze zich hier voor nu even beter bij voelde.

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-25 13:01

Ruim een jaar nadat ik dit topic geopend heb, maar ik heb afgelopen week dan toch eindelijk een deken voor onze merrie gekocht; de Rambo Supreme Turnout Lite 50 grams. En er is nog een liner van 100 grams onderweg. Ik denk dat ik daar een heel eind mee kom. :j

Ik twijfel alleen enorm bij welk weer ik de regendeken (zonder liner) bij haar om moet doen. Het is geen koukleum en ze zweet snel (is ongeschoren, heeft behoorlijk wat spekjes := en staat 24/7 buiten), maar ze heeft wel PPID en artrose.. Doe ik de deken alleen om bij langdurige regen én als het maximaal ongeveer 7 graden is? Of ook als het droog is, maar wel rond het vriespunt zit qua temperatuur? Of dan juist helemaal bloot?

Ik heb nooit eerder dekens gebruikt, dus vind het best wel wat gepuzzel..

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 13:18

De belangrijkste factoren zijn wind en regen en die combinatie. Als het droog is, waarom zou je dan een deken op doen? Zorg er dan voor dat ze goed te eten heeft om de kachel aan te houden.
En als je denkt dat dat niet werkt, dan wil het zeggen dat iets aan je paard jou doet denken dat je wat meer moet doen.
Mijn oudere arabier staat 24/7 ongeschoren buiten, maar als ik hetzelfde zou doen als z'n weidemaatje, hou ik geen paard over. Dus bij mij gaat er soms een 50 gram regendeken op, en dat is vooral bij regen en wind.
Ik ken de deken zelf niet, maar het klinkt alsof je een fijne deken hebt gekocht, ik vind ze mooi aansluiten die rambo's.

edit: Ik zat vorige week een artikel te lezen, waarin wordt beschreven dat dekens een sig. positief effect hebben op oppervlaktetemperatuur van 'geriatric' (>20 jaar) paarden tussen -7 en -4°C en dat: "it is recommended that they [dekens] should be used at all times for geriatric horses prone to hypothermia and horses with painful muscles in the hind legs".

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 13:42

Ik heb nu ook een senior van bijna 24 en ik heb hem 4 weken geleden verhuisd naar een pensioenstal.
Hij had zijn eigen jas nog aan maar hij zweet zo verschrikkelijk en hij was zo vreselijk boos dat ik hem de volgende dag na de verhuizing gelijk geschoren heb. Zijn bekende racestreep.
Nu staat hij weer lekker onder zijn 200 grams en heeft hij weer een buitenluik waar hij gelukkig van wordt.

Ik zal altijd wel dekens op blijven houden want ongeschoren werkt bij hem echt niet.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 13:42

Steentje, het wisselt per paard.
Maar zonder liner en alleen de regendeken zo tussen de 10 en de 18 graden als het regent.
Word het kouder of meer wind dan de liner er onder.
Ik ben zeker voorstander van droge paarden, zou als het toch behoorlijk regent er een deken op doen.

Eigenlijk zie je best snel hoe jouw paard het er onder doet :j
Kwestie van wat uitproberen.

Bronsveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 13:55

Mijn bijna 24 jarige haflinger krijgt sinds 2 jaar een regendeken op in de winter
Bij waterkou en (natte) sneeuw
Ze is sinds dit jaar met pensioen , lopen overdag op de wei en in de nacht paddock met schuilstal
Kou deert haar niks heeft ook een prima wintervacht ,maar die nattigheid kan ze gewoon slecht tegen , vandaar een deken ,ook voor haar artrose is het fijner

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 00:02

Mijn paard van 26 staat ongeschoren 24/7 buiten. De ervaring hier is dat het prima gaat als een paard dag en nacht zelf kan kiezen of hij binnen of buiten staat en de gehele dag en nacht hooi heeft. Hier ging het alleen mis toen ze tijdelijk snachts op stal moesten onder LED verlichting. De vacht werd toen bij lange na niet wat ze nu worden.

hiphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 07:19

Hier een groep van 6 en verschillende leeftijden. Allemaal ongeschoren en 24/7 buiten. 2 hebben een gevoerde deken op, 1 is 28 jaar en heeft weinig reservers dus wil niet dat ze haar energie verspild. De ander is 7 en heeft gewoon niet genoeg vacht aangemaakt. Denk dat beide ongeveer een 150 gram op hebben.
Mijn vorige rij pony moest onder de 5 graden gewoon al een 300 grams op anders had hij het koud. Rest van de winter had die een 200 grams. Die was ook ongeschoren.

Mijn huidige rijpony heeft het juist gauw warm en eigenlijk nooit een deken nodig.

Het verschil kan enorm groot zijn bij verschillende paarden. Zelf voel ik dagelijks onder de deken of het comfortabel voelt eronder en als het veel regent of ze er nog goed droog onder zijn, en anders wissel ik voor een droge deken.

Dekens is gewoon proberen en controleren, er is geen standaard per paard. Net als mensen dat de ene swinters in een tshirt kan zitten en de ander al zoveel lagen aanheeft dat er geen kleding over is in de kleding kast.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 07:37

Marije_jiplover schreef:
Mijn inmiddels overleden senior met dikke wollige berenvacht kreeg een deken op bij langdurige regen en ook als het droog was maar wel heel hard en guur waaide.
Ik kon met zijn vacht het grootste deel vd winter toe met ongevoerd. Ik had wel dikker, maar daaronder werd hij klam, onder ongevoerd niet.
Zonder deken werd hij bij genoemd weer stijf, omdat hij dan te weinig bewoog, dan stond hij in de schuilstal te niksen.
Met deken op bleef hij lekker buiten rond scharrelen en bleef hij veel soepeler in zijn gewrichten en spieren.

Hij is (net geen) 33 geworden en helaas al een paar jaar niet meer bij ons, maar zo deed ik het de jaren dat ik hem niet meer hoefde te scheren omdat we niet meer echt actief reden.

Zo deed ik het ook met mijn pony met dikke vacht (shet). Wanneer het in de herfst guur werd ging er een wat dikkere regendeken op (Rhino, die met de ruitjes. Ongeveer 20 grams vulling heeft die). Daar deed ze het meestal prima onder, alleen als het echt koud was kreeg ze er een liner onder. Een keer met -20 zelfs een 200 grams liner, vond het enorm overdreven toen ik die kocht maar ze heeft 'm toch een keer nodig gehad en toen was ik blij dat ik 'm had. Haar deken was van een stevige stof die goed de wind tegenhield. Met een dunnere regendeken had ze het toch koud. De dikte/weefdichtheid van de stof deed het 'm blijkbaar voor haar.
Op wat koudere regendagen in het voorjaar had ze ook deze deken of eventueel een wat dunnere, afhankelijk van de temperatuur. Voor in de zomer had ze een vliegendeken met waterdichte rug. Daarmee werden haar flanken wel nat, het was een nogal ronde pony. Maar haar rug bleef droog en haar spieren lekker warm en los. Ze is op een paar dagen na 29 geworden.

Eens met ellepel dat het even aankijken is hoe en wat wanneer je voor het eerst begint met dekens. Niemand weet wanneer jouw paard welke deken nodig hebt. Dat is een kwestie van uitproberen. En is ook afhankelijk van de situatie: staat je paard aan huis, of in pension, of ergens op een dhz-weitje waar je 1 of 2 keer per dag bent. De komende weken zul je daar gaandeweg achter moeten komen met je paard. Om te bekijken of ze het warm genoeg heeft stop je je hand tussen de vacht, op de huid. Als het daar warm is, is het goed. Als het daar koud is heeft ze het koud. Als je paard bezweet is heeft ze het te warm. Let ook op gezichtsuitdrukking en houding (ineengedoken, verkrampte bovenlijn). Je zult fouten maken in het begin. Dat is vervelend, maar onontkoombaar. Fouten zijn om van te leren. En het zal vaker goed gaan dan fout, en dat is fijn voor je paard.

Je hebt een kwalitatief goede deken te pakken en die liners zijn ideaal. Houd er rekening mee dat wanneer je paard buiten staat in langdurige (meerdere dagen achter elkaar) regen elke deken gaat lekken. Het is handig om een stalletje en/of tweede deken achter de hand te hebben, zodat paard en deken weer kunnen drogen. Voor als je je paard verregend aantreft is het heel fijn om ook een wollen deken te hebben. Geen fleece, maar eentje van echte wol. Ik heb er zelf eentje gemaakt van een tweedehands wollen deken van een tientje en dat voldeed prima. Een doorweekt paard heeft het koud en het is dan erg fijn als ze met een wollen deken naar binnen kunnen. Door de deken krijgen ze het weer warm en door het materiaal drogen ze ook: wol ademt en het voert vocht af.
Ooit heb ik eens na een stortbui in augustus de pony van een stalgenoot rillend aangetroffen. Het was een gezonde welshpony van toen een jaar of 12 en hij had het zó koud. Stalgenoot was een dagje weg dus ik heb pony naar binnen gehaald en de kast van mijn stalgenoot opengetrokken op zoek naar een deken. Die pony heeft nog een tijdje staan bibberen maar doordat hij een goede deken had om mee op te drogen ging het na een tijdje weer beter met 'm.
Je hebt net een flinke investering gedaan in een dure deken met liner, en dat is top. Houd er rekening mee dat een wisseldeken en een wollen deken heel fijn zijn om ook nog te hebben, mocht je die ruimte hebben.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 08:36

Marije_jiplover schreef:
Mijn inmiddels overleden senior met dikke wollige berenvacht kreeg een deken op bij langdurige regen en ook als het droog was maar wel heel hard en guur waaide.
Ik kon met zijn vacht het grootste deel vd winter toe met ongevoerd. Ik had wel dikker, maar daaronder werd hij klam, onder ongevoerd niet.
Zonder deken werd hij bij genoemd weer stijf, omdat hij dan te weinig bewoog, dan stond hij in de schuilstal te niksen.
Met deken op bleef hij lekker buiten rond scharrelen en bleef hij veel soepeler in zijn gewrichten en spieren.

Hij is (net geen) 33 geworden en helaas al een paar jaar niet meer bij ons, maar zo deed ik het de jaren dat ik hem niet meer hoefde te scheren omdat we niet meer echt actief reden.

Precies dezelfde ervaring hier. Mijn oude heer is bijna 30.

Tot afgelopen jaar kon hij nog zonder deken op 90% van de tijd. Alleen bij veel verwachte regen en regendeken. Nu is hij wat minder op gewicht (net aan de onderkant van netjes) en heeft hij bijna permanent een ongevoerde regendeken op. Een wug. Hij heeft zo'n dikke vacht en de deken is zo licht dat deze de vacht niet plet en dus alleen een extra isolatie laag toevoegt die water en wind wat van hem af houden. Hij lijkt er heerlijk comfortabel onder.
Die wug zit daarnaast ook fijner om de schoft van zo'n iets uitzakkend oudje.

Bij rustig, droog en zonnig weer kan de deken dan weer lekker af. Óók als het dan rond het vriespunt is. Zijn vacht werkt nog steeds super goed.

Overigens niet helemaal eens met hoe koper de temperatuur meet. Als een paard echt een dikke vacht heeft zegt de temperatuur onder de deken niet alles. Die vacht isoleert ook richting de laag naar de deken toe. Dus je moet daar niet dezelfde warmte verwachten als van een paard met een korte vacht.

Aanvulling: bij mij staan ze 24/7 buiten waarbij ze altijd schuilgelegenheid hebben en in de nahct zo nodig een een dik pak stro kunnen slapen (wat ze zelden doen)
Laatst bijgewerkt door pol013 op 28-11-25 08:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 08:46

Ik heb mijn mammoet van 25 deels geschoren: buik eruit, borst eruit en klein streepje onder de hals. Hij was anders zo extreem bezweet met rijden in oktober. Was hij trouwens nog af en toe op hele warme dagen, maar wilde er ook niet meer afhalen met de kou die eraan kwam. Hij staat nu eigenlijk bijna standaard onder de dekens, waar ik hem 2/3 jaar terug zo snel mogelijk zonder liet staan als het droog was maar wel koud. Maar de omstandigheden zijn nu heel anders, toen stond hij 's nachts op stal waar het heel warm werd en leek er nog niks aan de hand. Inmiddels is hij een PPIDer met artrose in de heup. Dus de voor en onderkant is kaal voor ventilatie, maar de rug en heup is lekker warm ingepakt. Juist doordat hij voor en van onder kaler is (inmiddels wel iets aangegroeid trouwens) kan ik dikkere dekens opleggen zonder dat hij wegkookt. Dubbele win om die artrose plek goed warm te houden.

Ik wissel nu continu de liners tussen 50g en 100g. 200 is nog niet nodig geweest die gaat erop als het echt flink onder 0 gaat en het guur wordt. Maar dat is hier in Nederland misschien kort 1 of 2 keer per jaar? Zwaardere dekens heb ik dus ook niet. Maar in nood zou ik altijd kunnen stapelen. Dit jaar gebruik ik ook voor het eerst een 0 grams hals om hem ook daar wat droger en warmer te houden op hele erge regendagen. Denk toch dat hij het zo fijner heeft met zijn artrose lijf. Hij staat trouwens 24/7 buiten met onbeperkt overdekt ruwvoer en meerdere schuilplekken en een dik vlas bed.

Moraal van het verhaal: het is super paard afhankelijk, maar het kan dus ook echt per jaar en per huisvesting verschillen wat die oudjes nodig hebben.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 08:58

Pol, ik heb het niet over onder de deken. Dat maak jij ervan. Ik heb het over op de huid. Als je paard koud voelt op de huid heeft 'ie het koud, ongeacht de lengte van de vacht.