Ongeschoren ouder paard, wanneer doen jullie welke deken op?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 11:19

Niet allemaal. Anders zouden paarden geen te dikke of juist te dunne vacht houden voor jaren. Denk aan paarden dke zo'n dikke vacht hebben dat ze continu staan te zweten of paarden doe juist afvallen, omdat ze het te koud hebben en het niet bijgegeten krijgen. Ken zat paarden die naar warmere landen gaan en daar elk jaar geschoren moeten worden, omdat ze veel te veel vacht aan blijven maken. Of dus juist bij koudere landen niet genoeg aan gaan maken.

Als het zou makkelijk zou zijn, zou elk paard zonder deken een dik genoege vacht krijgen en elk paard met deken nooit geschoren hoeven te worden.

Zoals al vaker aangegeven, het hangt van het paard af en is niet zo zwart wit en simpel.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 12:12

Hier een shet met ppid, en een lekkende vacht. Ik bekijk het per dag eigenlijk; ze heeft 4 dekens voor diverse weersomstandigheden. Ik voel dagelijks onder de deken hoe ze aanvoelt, hoe koud het 's nachts wordt en binnen een marge van een x-aantal graden krijgt ze een ongevoerde, gevoerde, 100 of 200 grams deken aan.
Nu loopt ze nog lekker rond, maar zodra het natter wordt en het regent langdurig waardoor ze niet meer opdroogt, dan gaat de regendeken aan.

xLiez

Re: Ongeschoren ouder paard, wanneer doen jullie welke deken op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 12:32

Ik heb mijn senior ook een 0 grams op gedaan vandaag. Ze voorspellen hier veel regen en het waait hard. Ze hebben wel een schuil mogelijkheid maar de verandering in het weer is zo plotseling :') . Merk dat mijn senior dat wel lastig vind. Vanaf vrijdag voorspellen ze niet meer hele dagen regen dus dan gaat hij weer af. Met kleine buitjes kan hij prima zonder maar die langdurige regen is echt funest.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 12:37

Ik zit met dit weer echt in dubio. Het zit net op de grens dat mijn oudje nog comfortabel is of toch net niet afhankelijk hoeveel wind er net op hem staat.

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 13:11

Celebi, herkenbaar hoor! De twijfel. Ik twijfelde vanmorgen ook echt even wat ik moest doen bij mijn 10 jarige Shetlander ruin (Chronisch HB, chronisch stress en beginnend astma).
Uiteindelijk toch de regen deken maar om gedaan. Ben benieuwd hoe die er vanavond bij staat.
Afgelopen nacht heb ik mijn beide pony's op stal gehad vanwege de vele regen. Komende nacht wil ik ze denk ik wel buiten laten. Lijkt er op dat het dan droog blijft hier, maar gezien de verwachte temperatuur komende nacht houd ik de regen deken denk ik maar even op bij mijn ruin. Komende nacht een 100grams op doen vind ik ook weer net iets te...
Mijn ruin is wat dat betreft wel echt een mooi weer pony hoor. 25+ graden heeft die het liefst. Herfst en winter weer is niks voor hem :') . Mijn jaarling is gelukkig makkelijk en vind alle seizoenen en weertypes prima. Die krijgt overigens uiteraard geen deken op.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 13:14

Die van mij is nu 24 en leeft voor warm zonnig weer. Een echte Fransman. Hij staat sinds het voorjaar weer 24/7 buiten met goede schuilmogelijkheden en niet vol in de wind dus het is echt een lastige keuze. Volgens mij redde hij het gisteren net, maar die eikel gaat ook gewoon vol in de regen staan. Als hij echt een gevoelige rug heeft gaat er einde middag een dekentje op voor komende nacht. Maar wil vooral ook niet te snel zijn want hij krijgt het ook snel warm onder dekens. 0 grams is nu al aan de warme kant maar mn herfst deken is denk ik binnen 4,5 minuut stuk nu in de nieuwe kudde en dat zet ook geen zoden aan de dijk. :')

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 14:04

Met ppid is de vacht idd vaak wel dik en snel warm, maar slecht winddicht en al helemaal slecht waterdicht, dus dan is een regendeken al snel wel lekker.

Ik heb mijn verder gezonde paard met dit soort weer onder de vliegendeken met dichte rug en dan wel de 100 grams voering op de rug.
Daarmee blijft hij comfortabel.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 14:06

Die zou voor mijn PPIDer nu ook top zijn, maar ik denk dat die stuk getrokken wordt. Durf die niet als eerste te proberen in de kudde :')

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 21:54

Hier van regendeken gisteren naar 50 gram gegaan vandaag. Merrie moest vasten ivm maagscopie morgen en kreeg zich niet meer warm. Zo nodig gaat de komende dagen 100 gram op, na het weekend dan weer terugbouwen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 21:56

Vandaag bij mijn 17 jarige wel opgedaan. Bij de jongere niet.

Hij is niet oud, maar wel wat eerder stram op de achterhand heb ik het idee.

Even een paar dagen op buiten.
In de nacht staat hij binnen en af.
Vooral de wind maakte het vandaag guur en ineens zo'n omslag

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 22:54

Ik heb onze paarden vandaag en regendeken (0 gram) op gedaan toen ze in de wei gingen . Het hoosde hier dus heb ze binnen gehaald. Wij hebben hier de luxe (en een beetje verwend al hebben we helaas geen schuilstal) van grote overdekte paddocks. Hier staan ze graag en kan de deken af. Vooral voor onze zomer eczeem Fries is dit ideaal met warm weer. Hierdoor begin ik altijd wat later met dekens op laten zodat ze ook wennen aan de lagere temperatuur. Onbeperkt hooi voor de energievoorziening. De oudjes krijgen wat eerder overdag dekens op. De jongere ook op den duur maar wat lichter in gram. Net als mensen wisselt het per paard wat ze nodig hebben en gewend zijn

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 01:42

Tja, het blijft een lastig onderwerp. We houden ze semi natuurlijk zeg ik altijd maar. Heel veel dingen echt wel geprobeerd, dus ook 24/7 buiten zonder dekens. Ik weet hoe een vacht werkt en dat het ook moet kunnen. Meeste zullen ook niet omvallen, maar het is voor de baas niet fijn om te zien dat ze dan koud zijn, stijf of afvallen. Waar dat afvallen in de winter een beetje bij het natuurlijk houden kan horen.

Ik had een ruin die altijd geschoren werd, maar toen ik was overgestapt naar zonder dekens zich prima redde.
Mijn oude merrie maakte ook een dikke vacht aan en de shet deed het toen ook prima. Maar werden dus ook alle 3 niet meer actief gereden. De merrie en shet hebben hun laatste winter nog een deken op gehad.

Mn andere ruin lukte gewoon niet en die heeft toen wel weer dekens op gekregen. Hij gaat van dun vachtje naar weer een dun vachtje. Je ziet wel verschil, maar zijn wintervacht is wat voor een koudbloed een zomervachtje is.

Mn merrie heb ik ook eens geprobeerd en ging aardig, maar zij gaat snel staan schuilen en als ze dat te lang doet, wordt ze ook echt een draak naar de anderen. Ik heb haar dus ook puur dekens op zodat ze in beweging blijft.

Ze stonden nog 's nachts buiten en de ruin had al paar keer voor de nacht een 0gr op gehad. Ook omdat ze toch ook veel liggen in de nacht en hij is nu 25.
Mn merrie stond vd week weer te schuilen, dus nu hebben ze al 3 nachten een 0gr op. Vandaag zijn ze ook overdag op gebleven. Gister overdag kort af tussen 11 en 17 zo ongeveer.

Ze staan nu ook were 2 nachten op stal en vond het eigenlijk op stal te warm, maar heb ze toch op gelaten. Stonden niet te zweten.

Mijn 2jr krijgt ook amper een vachtje en ik vind het sneu, maar wil een jonkie eigenlijk geen deken op leggen. Afgelopen 2 winters zijn prima gegaan, maar hij had vorig jaar een keer dat hij even stond te rillen tijdens de overgang. Toen op stal even met dun fleece dekentje gehad.

Mn oude shet merrie is 24 en heeft nooit dekens op gehad. Was niet in topconditie toen ze bij ons kwam en doet het nu super. Die heeft vorig jaar ook een dag gehad dat ze ongemakkelijk was en toen een dekentje op gelegd, maar verder niet. Nu heeft ze nog amper vacht aangemaakt, dus even zien.

We hebben meerdere schuilplekken of beschutting en ze krijgen altijd onbeperkt hooi. We voeren 2x daags bij en vanaf de kortere dagen ook een extra maaltje met wiesencobs en lijnzaad. '

Je mag ze nooit met mensen vergelijken, maar ik vind de overgang best flink even en ik kijk puur naar mn eigen paarden. 2 wkn terug liepen ze te zweten van de warmte....Als ik zie dat een deken helpt, doe ik ze gewoon weer op. Ga vrij snel naar een 150gr en pas bij erge kou dan naar 300gr. Kan evt nog een liner onder.

Ik wissel wel, omdat het soms overdag koud is, maar ze wel bewegen. Op stal is het warmer, maar staan ze stil.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 02:36

Ik ben niet tegen dekens, maar wel tegen onjuist dekengebruik, vanuit onkunde of gemakzucht.
Dekens die te strak zitten of niet in balans liggen. Paarden die hele dagen een te dikke/dunne deken op krijgen omdat wisselen extra werk is of meerdere dekens te duur zijn.
Dan zijn paarden vaak beter af met hun eigen natuurlijke beschermingsmechanismen tegen weersinvloeden.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 01:49

Wisselen is als je in pension staat en gewoon moet werken haast geen doen.

En pasvorm is nog erger. Men doet wel alsof er veel keus is, maar onder de streep lijken veel dekens toch op elkaar en zijn er echt meer type paarden dan dekens.

Het is ook niet of of, zo zwart-wit kan je dat niet zeggen. Dat is nou net het hele onderwerp. Als je een deken voor eigen gemak op legt of je vindt het leuk of mooi, dan kan je misschien hun eigen vacht laten werken.
Maar het gaat ook om paarden waar er wel een reden is om een deken op te leggen.

En ja, ook die kan je zonder laten staan, want meeste vallen zonder niet dood neer. Maar dan moet je dus ook accepteren dat een paard er misschien minder uit ziet, afvalt, een periode niet te rijden is etc. Dat is vaak geen optie. Heel egoistisch, maar mensen gaan niet elke winter naar hun paard staan kijken en willen wel door kunnen gaan met het werken.

Ik heb ze overdag wel even af gehad en was prima. Toen het ging regenen stonden ze weer te schuilen en heb ik ze dus bij 2 op gelegd zodat ze weer wat in beweging kwamen uiteindelijk.

Laat besloten ze toch nog een nachtje op stal te zetten en mn shetten merrie van 24 stond onder het afdakje, maar rilde wel. Ja, ik weet wat rillen betekent, maar heb haar tijdens het eten toch even een fleece dekentje op gelegd.
Ben dus even op gebleven om hem te wisselen voor een 0gr dekentje. Ze heeft geen best leventje gehad en zit op zich nu echt wel goed in haar vel, maar leeftijd gaat ook spelen.
Ze is nu wel vliegendekentje gewend, maar geen echte dekentjes. Ze liet zich helemaal inpakken en wilde nog even aangehaald, dus voor mijn gevoel voelde ze heel goed dat ze zich hier voor nu even beter bij voelde.