Help mijn 2 jarige trapt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ramona_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-24 13:39

anjali schreef:
DuoPenotti schreef:
Ja vraag me af hoeveel nut het gaat hebben.
Ze weten precies wie wel of niet durft.

Ik zette vroeger ook de paarden mee binnen op pension. Maar er waren ook ruiters bij die dat niet durfde.
Want daar zaten ook wat disrespectvolle bij. Nee niet naar mij of de eigenaar of staleigenaar. Nee naar de mensen waar ze wisten dat ze dat konden flikken.
Die kon je honderd vlagjes en zweepjes geven, paarden zouden hoogstens over de grond rollen van het lachen, daar prikken ze zo doorheen

Dat klopt. Paarden schatten je in. Bij mij hebben ze binnen een paar minuten door dat ze bij mij de baas kunnen spelen en doen wat ze willen. Als eigen paard kies ik dan ook altijd voor een heel braaf ouder beestje die geen misbruik maakt van mijn zwakheid. Ik heb dit uit -de -wei-halen probleem ook enigszins, de volgende keer zal ik eens proberen om een zweep mee te nemen om opdringerige andere paarden uit de buurt te houden. Maar als een paard zou proberen me echt te trappen dan zou ik dat aankaarten bij de pensionhouder en om een ander weidemaatje voor de mijne vragen.

Klopt, ze weten precies bij wie ze iets kunnen flikken en bij wie niet.
Dat is het hele probleem.
Ik kan er helaas niet altijd bij zijn.

Popstra

Re: Help mijn 2 jarige trapt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 13:41

Wellicht had het voor dit paard wel beter geweest om op een opfok te staan waar ze tenminste weten hoe met dit gedrag om te gaan ipv met zn 3 zomaar ergens!

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 15:33

Ik vind de reacties in dit topic buitengewoon interessant als je deze zet naast de reacties in het topic van de schorsing van Charlotte Dujardin.

En hoe er gereageerd wordt op een mogelijke oplossing zonder zweep die Eline_S_S aandraagt.

En ik weet wat er nu komt: onnodig/braaf paard (CD) <> stout/gevaarlijk paard (hier)
Ja, eens. Maar als er iemand bij de wei van TS met een camera gaat staan, hoe gaan we dat aan een buitenstaander uitleggen die komt met "paard wilde alleen maar spelen/is onzeker/zoekt steun bij paard dat weggehaald wordt/[vul in]"?

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 15:51

Pure dominantie

Hij doet het niet bij ts omdat ts voor hem komt. Stalgenoten komen aan zijn kudde.

Erboven staan en een longeerzweep maar ik zeg je heel eerlijk ik heb dat ook mis zien gaan. Paard werd alleen maar linker en gevaarlijker en ging door de zweep heen. Eerlijk, wat doe je dan? Mensen gingen steeds gekker doen zoals zakjes aan de zweep en geloof me ook daar was hij niet heel erg vn onder de indruk. Voor je het weet heb je een partytent nodig om mee te zeaaien en het paard weg te jagen.

Ikzelf zou dit als eigenaar willen zien en hem hoogstwaarschijnlijk uit de weide halen voor er ongelukken gebeuren.

Een jong paard met zo'n karakter zet ik in een gemengde kudde waar hij niet meer de hoogste zal worden

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 16:13

Roodvos schreef:
Ik vind de reacties in dit topic buitengewoon interessant als je deze zet naast de reacties in het topic van de schorsing van Charlotte Dujardin.

En hoe er gereageerd wordt op een mogelijke oplossing zonder zweep die Eline_S_S aandraagt.

En ik weet wat er nu komt: onnodig/braaf paard (CD) <> stout/gevaarlijk paard (hier)
Ja, eens. Maar als er iemand bij de wei van TS met een camera gaat staan, hoe gaan we dat aan een buitenstaander uitleggen die komt met "paard wilde alleen maar spelen/is onzeker/zoekt steun bij paard dat weggehaald wordt/[vul in]"?

Omdat het paard van TS "kiest" voor de aanval. Als die gecorrigeerd wordt, kan het dier kiezen om weg te rennen. Hij staat niet vast, er zit niemand op zijn rug. Er wordt gecorrigerd, opgevoed.
Paard in de training van CD wordt met S&T op de ho-houder getrokken EN naar voren getimmerd. Paard weet duidelijk niet wat hij moet doen en kan niet weg, kan zich hier op geen enkele manier aan onttrekken.
Wat een waardeloze vergelijking zeg.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 16:15

Roodvos schreef:

Omdat je niet weet of dat is waar hij naar vraagt, kan ook totale jalouzie zijn.

heb ooit eens een paard bij mijn paard in de wei gehad die ook aanviel als je een ander pakte.
Zweep of touw in je hand was voldoende.
Maar wat ook werkte was naar hem toelopen, minuutje aaien en dan je eigenste pas pakken.

Maar ook niet voor iedereen een oplossing

Ramona_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-24 16:30

Popstra schreef:
Wellicht had het voor dit paard wel beter geweest om op een opfok te staan waar ze tenminste weten hoe met dit gedrag om te gaan ipv met zn 3 zomaar ergens!

Het is altijd perfect gegaan.
En opfok ben ik niet zo blij mee hier in de omstreek, en daarbij dit paardje was erg zwak toen ik hem kocht.
Hij doet het verder ook heel goed.

Het is nu enkel 2 x zo gegaan en dit gebeurd bij de ene wel en bij de ander niet, dus het blijft vreemd.

Ramona_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-24 16:33

GabberGill schreef:
Pure dominantie

Hij doet het niet bij ts omdat ts voor hem komt. Stalgenoten komen aan zijn kudde.

Erboven staan en een longeerzweep maar ik zeg je heel eerlijk ik heb dat ook mis zien gaan. Paard werd alleen maar linker en gevaarlijker en ging door de zweep heen. Eerlijk, wat doe je dan? Mensen gingen steeds gekker doen zoals zakjes aan de zweep en geloof me ook daar was hij niet heel erg vn onder de indruk. Voor je het weet heb je een partytent nodig om mee te zeaaien en het paard weg te jagen.

Ikzelf zou dit als eigenaar willen zien en hem hoogstwaarschijnlijk uit de weide halen voor er ongelukken gebeuren.

Een jong paard met zo'n karakter zet ik in een gemengde kudde waar hij niet meer de hoogste zal worden

Hij is hier niet de hoogste in rang, dat is de oude tinker waar hij ook voor weg loopt.
En dit probleem gebeurd niet bij iedereen maar juist enkel bij 1 ander.
De verzorger kan hem zo pakken, dus dit is heel vreemd.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 16:59

Ramona_90 schreef:
Popstra schreef:
Als er een paard van mij in die kudde zou staan en ik dagelijks met gevaar voor eigen leven moet proberen mn paard weg te leiden die er overigens ook angstig door zal worden zou ik eisen dat het paard van de TS spoedig uit de kudde verdwijnt!

Helaas dit is een stuk wei waar ik sta en hun zijn erbij gekomen.
Dit gaat niet zomaar, de kudden gaat super hoed samen.
En dit is net 2 x voor gekomen.
Denk dat dit gewoon even opgepakt moet worden samen.

Tsjonge, het gaat weer op z'n bokt... :P

Het is dus nog maar net 2 x voorgekomen. Dan afspreken met de andere eigenaren, hun paard uit de wei laten halen, en je paard duidelijk maken dat zijn gedrag ongewenst is. Het is gewoon uitproberen van een 2-jarige; grenzen verkennen. Paar keer trainen en hij snapt dat het niet mag.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 17:14

Stomme vraag misschien, maar is het bij de eigenaar van de oude Tinker of bij de eigenaar van de 3,5-jarige?
Het kan zijn dat de eigenaar van de oude Tinker een "Anjali" is als die het probleem heeft, het zou kunnen dat hij niet wil dat zijn leider weggaat ( onzekerheid dat zich in een aanval uit) en dat de verzorger voldoende overwicht heeft om er geen moeite mee te hebben.
Als het juist bij de eigenaar/verzorger van de 3,5-jarige is kan dat trouwens ook zo zijn, maar dan meer omdat zijn speelmaatje aandacht krijgt/vertrekt.
Verder zou ik het als ik jou was ook willen zien wat er gebeurt, ik denk dat je dan het beste kan bedenken wat er mis gaat en hoe je dat ( met die persoon) kan oplossen.
Je hoeft hier niet op te antwoorden als je dat liever niet doet hoor, maar denk er maar even over na voor jezelf.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 17:53

rien10 schreef:
Roodvos schreef:

Omdat het paard van TS "kiest" voor de aanval. Als die gecorrigeerd wordt, kan het dier kiezen om weg te rennen. Hij staat niet vast, er zit niemand op zijn rug. Er wordt gecorrigerd, opgevoed.
Paard in de training van CD wordt met S&T op de ho-houder getrokken EN naar voren getimmerd. Paard weet duidelijk niet wat hij moet doen en kan niet weg, kan zich hier op geen enkele manier aan onttrekken.
Wat een waardeloze vergelijking zeg.

Ja, is dat zo?
Ik vind het buitengewoon interessant hoe in het ene topic bokkers over elkaar heen vallen om het gebruik van een lange zweep te veroordelen (terecht). En in dit topic juist het gebruik van zo'n zelfde lange zweep wordt aangeraden.
Jij en ik, als paardenmensen, weten het verschil. Maar stap nu eens uit die rol en probeer te kijken met de ogen van een leek. Die ziet een paard wat door de weide naar een ander paard galoppeert en die krijgt ineens een flinke pets, of meerdere, met een lange zweep. Begrijpt die buitenstaander het waarom? Of komt er dan tzt ook een rottig filmpje op internet waarbij we over elkaar heen vallen met goede intenties dat het toch echt anders moet.

Ja, ik zou zelf ookeen longeeerzweep meenemen de weide in met deze in dit topic. Maar dat is ook omdat ik dat zo van de "oude garde" heb geleerd. En inmiddels zelf ook "oude garde" ben. Maar als "we" in de toekomst nog paarden willen houden, is dit dan de manier?
En als "we" dat in dit geval de juiste manier vinden (uit oogpunt van veiligheid) zijn "we" dan ook in staat dit naar de buitenwereld uit te leggen?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 17:58

Ik stap zeker niet in de rol van onwetende buitenstaander want dat ben ik niet.
Er is een verschil. Punt.
Ik hoef niet iets te doen of te laten voor de buitenwereld. Ik doe of laat iets in het belang van het paard.

Opvoeden? Ja.
Raggen? Nee.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 18:04

Aangevallen worden en zelf verwond raken
Of een dier aanvallen dat braaf zijn best aan het doen is.

Best een verschil lijkt mij

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 18:27

Een hond een trap verkopen omdat hij bijt, of omdat hij iets niet snapt zit een groot verschil in. Net als het voorbeeld dat hier aangehaald wordt.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 18:28

DuoPenotti schreef:
Aangevallen worden en zelf verwond raken
Of een dier aanvallen dat braaf zijn best aan het doen is.

Best een verschil lijkt mij

Helemaal mee eens

Ramona_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-24 19:57

UPDATE
Het verhaal klopte niet helemaal wat ik gekregen had, de paarden waren door het dolle heen omdat het ene paard dat ze moesten pakken begon te rennen, hierdoor rende ze allemaal dus ook mijn 2 jarige.
En daardoor bokte hij en sprong hij in het rond langs hun af.
Gelukkig viel hij dus helemaal niet aan
Ik vond het al zo vreemd dat dit 2x toe gebeurd is en verder nooit.
Het ene paard is nu gewoon al tot 2keer toe moeilijker met pakken van de wei.

Heel erg bedankt voor alle reacties

Ramona_90 schreef:
Mijn 2 jarige staat met nog 2 andere overdag op de wei, nu als ze een paard weg halen om hier iets mee te doen komt mijn 2 jaige volle gas aangerend en haalt vies gericht uit naar de persoon die een paard wilt pakken.
Weet iemand waar dit gedrag vandaan kan komen ?
Als ze van het land allemaal gehaald worden wordt mijn 2 jarige als eerste gepakt dan gaat dit perfect.
Maar zodra je een ander eerst pakt wordt het gevaarlijk ondertussen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 19:59

Top. Fijn dat je nu zeker weet wat er gebeurt is.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 20:01

Je moet ook niet doorslaan, veiligheid moet voorop blijven staan.

Longeerzweep is misschien niet eens nodig als de persoon over voldoende leiderschap beschikt. Maar zolang er enige twijfel is , niet moeilijk doen. Gewoon een keer op het juiste moment een tik geven, consequent blijven wegsturen en probleem is opgelost.
Buitenstaanders snappen ook niet hoe paarden onderling communiceren.

Fijn TS, dat het uiteindelijk anders in elkaar blijkt te zitten dan je dacht.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 20:22

Gelukkig dat het anders is TS

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 20:36

Of je het nu op lost met duidelijkheid erbij van longeer zweep 'tot hier, niet verder want dan krijg je klappen' of met vlaggetje met stok 'vlaggetje omhoog, je moet weg blijven. Blijf je niet weg? Dan klap met de stok ervan' ...het principe is toch hetzelfde? Vlag klinkt anders dan zweep maar bij beiden wordt er bij goed gedrag niets afgestraft en bij fout gedrag een bestraffing.

Ramona_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-24 20:58

UPDATE
Vandaag gesprek gehad met de dest betreffende eigenaar die hier dus tot 2x toe bij was.
Haar paarden begonnen tot 2x toe te rennen als ze deze willen vangen en dan rennen ze natuurlijk met zn 3e als een dolle door de wei.
Mijn 2 jarige bokt en springt dan alle kanten op als de groep zo door het dolle rond rennen.
Hij heeft dus vlak bij hun als een gek gebokt etc hij lette op dat moment helemaal niet op.
Hij is dus NIET komen aanvallen.
Gelukkig maar vond het al raar dat dit nu 2keer was voor gekomen.
Maar het andere paard wilt zich dus sins 2x niet laten pakken

Ramona_90 schreef:
Mijn 2 jarige staat met nog 2 andere overdag op de wei, nu als ze een paard weg halen om hier iets mee te doen komt mijn 2 jaige volle gas aangerend en haalt vies gericht uit naar de persoon die een paard wilt pakken.
Weet iemand waar dit gedrag vandaan kan komen ?
Als ze van het land allemaal gehaald worden wordt mijn 2 jarige als eerste gepakt dan gaat dit perfect.
Maar zodra je een ander eerst pakt wordt het gevaarlijk ondertussen.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 21:49

Dat is een heel ander verhaal inderdaad. Fijn dat jou paard niet aanvalt dat scheelt toch weer een hoop gedo

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 22:19

Zo, dat klinkt inderdaad heel anders! Dan heeft die eigenaar/verzorger een probleem met het eigen paard en niet met die van jou. Ik snap wel dat hij lekker uit zijn plaat gaat als jong dier als de andere twee ook aan de ren gaan.
Nu heeft die ander dus eigenlijk begeleiding nodig bij het pakken van zijn eigen paard en dat kán, maar hoeft niet, van jou komen.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 10:44

Poekkie schreef:
Eline_S_S schreef:
Mijn paard vloog ook mijn stalgenoten aan in de wei. Dan niet met trappen, maar met bijten. Er staat tegenwoordig een vlaggetje bij de wei. Deze hoeft men maar omhoog te houden en hij houdt afstand. Ik begeleid hem zelf ook met het vlaggetje, waar hij van mij heeft geleerd dat vlaggetje omhoog “stop” of “uit mijn ruimte” betekend. Door je paard zelf aan de hand al grenzen aan te leren, door dus bijvoorbeeld te leren wat “uit mijn ruimte” betekend, zal hij dit bij anderen ook oppikken. Hoeft dan helemaal geen geweld aan te pas te komen :)

Jij verwacht toch niet dat iedereen met een vlaggetje gaat rondlopen om zijn/haar paard te halen? Dat is gewoon opvoeding welk je paard prima dient te kennen zonder vlaggetje en andere spullen.

Ja, dat verwacht ik wel en dat wordt ook zeker gedaan :D
Er wordt hier veel gesproken over opvoeding en dominantie. In mijn verhaal is er sprake van onzekerheid. Lang verhaal kort, na 6 jaar lang lessen te hebben gehad in o.a. parelli, featherlight methode, ncsah blijkt duidelijke leiderschap hem te helpen. Geen mep van een longeer zweep :j
En dan blijkt maar weer hoeveel geluk ik heb met mijn fijne stalgenoten. Mensen die met mij mee leven en denken en graag willen bijdragen. Het deed mij erg veel, dat mijn paard stalgenoten aanvloog. Ik lag er wakker van.
Dus ja, het vlaggetje is de oplossing. Hierdoor weet mijn paard precies wat er van hem wordt gevraagd en lopen er geen mensen meer in onzekerheid bij hem langs of springen voor hem aan de kant.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 11:38

Wow 6 jaar lessen om op te lossen dat een paard geen anderen mag aanvallen.