Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Elisa2 schreef:Volgens mij is de basis van de dressuur en western eigenlijk juist hetzelfde (paard van achter naar voren naar de hand toe rijden). Alleen is het enige verschil dat de ene dat met een contactteugel doet en de ander dat met een losse teugel en een andere halshouding.
En uiteindelijk moet een paard bij de dressuur meer opwaarts gaan verzamelen dus die energie moet opgevangen worden aan de voorkant.
miereneter schreef:Uitnodiging op dezelfde manier als een contactteugel als je erop zit. Als ik het achterbeen activeer, maar niet enigszins begrens van voren, dan gaat hij niet actiever, maar sneller lopen. Nee, ik krijg geen aanleuning door puur van voren in te werken, ook niet als ik erop zit. Dat heb ik al eerder uitgelegd, het gaat van achteren naar voren, het gaat om activiteit en correct ruggebruik.
Ben je ook tegen een contactteugel bij het rijden? Altijd met losse teugel? Ik dacht vroeger ook dat dat vriendelijker was hoor, maar als ik dan ruiters op paarden zie met kop omhoog en holle rug - zo kan een paard ons niet dragen. Door mijn paard te leren zijn achterbeen te gebruiken, buikspieren aan te spannen, rug te bollen: zo kan hij mijn ruitergewicht dragen. Dat niet doen, dat is pas paardonvriendelijk.
Dahlia85 schreef:@miereneter Dit is inderdaad het argument waarom ik ook voor bijzet ben.
Ik vind het wel leuk om de argumenten te lezen van mensen die er anders over denken en daarom ben ik ook benieuwd naar het genoemde boek
Let wel, ik ben absoluut geen kenner van westernrijden maar ik heb het idee dat hier ook een vergelijkbaar verschil is. De basis van western en dressuur is volgens mij totaal anders en in mijn mening vergelijkbaar met deze discussie