Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
anjali schreef:Er is toch een tijdje geleden een eigenaar van kleinvee (ik meen geiten) aangeklaagd omdat hij een wolf had aangevallen of beschoten die zich binnen de omheining van zijn vee bevond en al een of meerdere dieren had gewond of gedood? Die man kreeg toch een rechtszaak aan zijn broek van de pro-wolf beweging? Ik weet niet precies meer hoe het zat maar het was verbazingwekkend.
Karina schreef:...Is een soort eitje om te zien, kost paar euro. Daar trek je een pinnentje uit en dan maakt ie fors kabaal. Maar dat ga ik op de menwagen niet doen, sowieso lastig want twee handen nodig.
Em_ schreef:anjali schreef:Er is toch een tijdje geleden een eigenaar van kleinvee (ik meen geiten) aangeklaagd omdat hij een wolf had aangevallen of beschoten die zich binnen de omheining van zijn vee bevond en al een of meerdere dieren had gewond of gedood? Die man kreeg toch een rechtszaak aan zijn broek van de pro-wolf beweging? Ik weet niet precies meer hoe het zat maar het was verbazingwekkend.
Eigenaar van schapen die zijn schapen en later ook zichzelf wilde beschermen, door de wolf te verstoren toen deze zijn schapen aanviel en daarna ook hemzelf. Rechtszaak is inmiddels geseponeerd. https://www.om.nl/actueel/nieuws/2024/0 ... f-in-wapse
DubbelFun schreef:Karina schreef:...Is een soort eitje om te zien, kost paar euro. Daar trek je een pinnentje uit en dan maakt ie fors kabaal. Maar dat ga ik op de menwagen niet doen, sowieso lastig want twee handen nodig.
Kun je dat ding niet onder handbereik aan je menwagen vastmaken, zodat je nog maar één hand nodig hebt om die pin er uit te trekken. Even het Achenbach systeem toepassen dus
Mando schreef:Ik durf het bos niet in hoor.
Maar ik zie hier allemaal ideeen langs komen maar ik denk op het moment supreme je alleen denk... wegwezen.
Het enige wat ik me zou kunnen bedenken is dat je je zweep erop kapot sla.
Eer jij je spuitbusje, aansteker, deo in handen heb dan hangt de wolf al in je benen hoor.
Daarbij moet je dan zo'n doodbraaf paard hebben die niet in de paniek modus schiet anders heb je 2 problemen.
Denk dat pepperspray, mits je niet in de windrichting gaat staan de beste optie zou zijn op het moment dat ze aanvallen.
Karina schreef:DubbelFun schreef:Kun je dat ding niet onder handbereik aan je menwagen vastmaken, zodat je nog maar één hand nodig hebt om die pin er uit te trekken. Even het Achenbach systeem toepassen dus
Dat zou kunnen maar dan moet ik toch eerst wel even heel erg gaan oefenen met paard denk ik, anders is het effect waarschijnlijk dat die wolf ons niet meer bij kan houden
boeflover schreef:Zou een “gewoon” noodfluitje of idd een draagbaar noodalarm niet helpen om de wolf te laten schrikken en om te laten draaien? Deze kun je wel makkelijk meenemen.
Het zal ook helpen om mensen in de omgeving te alarmeren om je te komen helpen, samen sta je sowieso sterker lijkt mij?
anjali schreef:boeflover schreef:Zou een “gewoon” noodfluitje of idd een draagbaar noodalarm niet helpen om de wolf te laten schrikken en om te laten draaien? Deze kun je wel makkelijk meenemen.
Het zal ook helpen om mensen in de omgeving te alarmeren om je te komen helpen, samen sta je sowieso sterker lijkt mij?
Maar als je een paard bij je hebt zal die eerder van zulke herrie schrikken dan een wolf vermoed ik. Of je moet je paard vooraf een politiepaard-training geven.....
Ibbel schreef:Ik ga nog steeds onbekommerd in m'n eentje het bos in. Ja, er schijnen hier ook wolven te zitten, maar de kans dat paard van een zwijn of hert schrikt is groter (laatste keer dat ik gezandhapt heb was vanwege een ree).
Als mijn paard een beetje onder controle te houden is en er zóu een enkele wolf achter me aankomen, zou mijn eerste reactie net als bij een hond zijn: omdraaien en er naar toe. Roofdieren snappen prooien niet die niet weglopen.
Bij een heel roedel heb ik niet de illusie dat m'n paard dan onder controle te houden is, dus wat er dan gebeurt is anyone's guess. Ik ga er voorlopig van uit dat het nog niet zover is dat complete roedels overdag op mensen en/of ruiters gaan jagen. Dan moeten de bossen en de weilanden wel volledig leeggevreten zijn.
DubbelFun schreef:Imo is het geen geval van óf maar van wanneer!
Op de Veluwe leven momenteel 6 roedels met elk zo'n 7-9 wolven.
In dorpen gelegen naast de Veluwe zijn al tientallen schapen het slachtoffer geworden, maar ook 2 grote paarden (aangevallen) en 5 Shetlanders vermoord.
Of je dus nog veilig door een bos kunt lopen is afhankelijk van welk bos, maar in het DFW, de Veluwe en de Utrechtse Heuvelrug zeker niet meer (en dan ben ik er vast nog een paar vergeten).
verootjoo schreef:Ik loop wekelijks over de Utrechtse Heuvelrug. En met mij honderden andere mensen.
Om nou te stellen dat je daar overdag niet meer veilig kan lopen vind ik echt overdreven. ‘s nachts zou ik sowieso het bos niet ingaan. Maar overdag lukt tot nu toe nog prima, op de Veluwe ook overigens.
Als je bang bent dat je paard in paniek raakt, ben je dan op de Veluwe nog nooit zwijnen of edelherten tegen gekomen?
Het is niet dat die wolf uit het niks op je komt afrennen hè. Die staan meestal gewoon, of zoals in het voorbeeld liep hij achter iemand aan.