Nieuw hier, info aanschaf ezel/muildier

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kies_naam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-24 14:36

Dat is ook een super leuk dier! Voor mijzelf zou ik wel een iets kleinere willen (ik ben 164 en weeg ongeveer 55kg) dus dat hier geen mammoth donkeys zijn is dan ook niet zo erg. Mijn vriend kan niet rijden maar heeft al wel aangegeven het te willen proberen, hij verwacht er geen nieuwe passie mee te ontdekken. Maar ja, zoiets weet je ook nooit precies vooraf. Misschien ook geen gek idee om voor de zekerheid twee leuk formaat muildieren of een grote ezel erbij te zoeken, dan zou er inderdaad één mee kunnen als hand'paard'. Mocht hij het dan leuk vinden dan is die optie er ook nog dat mijn vriend mee kan rijden.

Ik vind het ook leuk om gewoon op de grond bezig te zijn. Toch kan ik me voorstellen dat het na een tijdje wel gaat knagen als ik twee kleine ezeltjes koop, dat ik graag weer zou willen rijden. Lastig hoor al die keuzes haha.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 14:47

Er is ook verschil tussen muildieren en muilezels. En het ligt eraan met wat voor paard er gekruisd is. Een kruising met een shetje is heel wat anders dan met een trekpaard. Met 1300 m2 moet je je ook afvragen wat realistisch is.

Een goed muildier is volgens mij ook een stuk prijziger en niet iets wat je "redt" als je een goed exemplaar zoekt waarmee je ook wilt kunnen rijden. Dan kun je bijna net zo goed voor een paard kiezen of eerst bepalen met welk doel je nu dieren wilt :-)

Is geen commentaar hoor, maar ik lees tussen de regels door dat je heel enthousiast bent en alle opties open houdt. Maar met de beschikbare ruimte ben je wel beperkt. Zeker omdat je nog geen ervaring hebt met zowel ezels als muildieren is dit misschien het moment om gewoon eens ergens langs te gaan waar de die dieren houden en ze in praktijk mee te maken :-)

kies_naam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-24 15:37

Ik ben me bewust van het verschil tussen een muildier en een muilezel. Muildieren komen veel meer voor en hebben vaak gunstigere eigenschappen.

Ik ben inderdaad nog aan het twijfelen en nadenken wat het beste past bij mij en bij mijn verwachtingen. Vandaar ook mijn twijfels of ik een muildier voldoende te bieden heb. Een muildier zal inderdaad prijziger zijn dan een ezel maar gezien de functionaliteit zijn ezels ook niet heel goedkoop hier. Ik zal dus sowieso moeten betalen, ook wanneer ik er eentje uit slechte omstandigheden 'red'.

De opmerking die je maakt over dat ik dan net zo goed voor een paard kan kiezen klopt wat betreft de prijzen. Voor zover ik nu gezien heb zijn die enigszins gelijk. Het is alleen zo dat ik geen paard wil :+ . Ik vind dat muildieren veel mooie eigenschappen hebben waardoor ik ze veel interessanter vind dan paarden. Zodoende was ik ook gaan nadenken over ezels en niet over bijvoorbeeld shetlanders.

De grond die ik nu bijgekocht heb is inderdaad beperkt. Ons huis staat op ruim 2000m2 en als het nodig zou zijn zou ik ook nog kunnen kijken voor een extra stuk grond. Er is genoeg aanbod van land maar mijn bankrekening is daarin helaas niet oneindig. De samenleving kampt hier in tegenstelling tot Nederland met onder bevolking, er is veel leegstand. De mensen die hier dieren houden hebben ze vrij rondlopen of vast aan lange lijnen in de velden. Ze hebben vaak een klein stukje tuin voor opslag van stro en een stalletje. Dat verschilt natuurlijk ook heel erg met de manier waarop dieren in Nederland gehouden worden. Een weide is hier niet echt een ding, de weide is immers overal. Ik heb ze zelf denk ik liever op eigen grond staan (iets met Nederlandse mentaliteit) maar als ik dat later toch zou willen kunnen ze ook vrij grazen.

Ik zag net nog een hele leuke grote ezel in het veld staan. Ik grapte al tegen mijn vriend dat ik er een briefje op wilde plakken met de vraag of die te koop was.

Dus het klopt inderdaad dat ik enthousiast word van alle opties. Vandaar ook dat ik mezelf dwing om nog even te wachten zodat ik er nog verder over na kan denken. Al denk ik dat ik alle opties ook wel bevredigend ga vinden, dus ik heb niet het idee dat ik het heel erg fout kan doen.

kies_naam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-24 15:48

Zo ziet de omgeving er hier uit
Afbeelding

Zo staan de paarden er dan bij

Afbeelding

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 20:28

Wauw, nou in zo’n uitgestrekte omgeving zou ik zelf gaan voor grote muildieren. 1 voor jou 1 voor je vriend. Kan je mooi op rond trekken.

Ik denk dat kleine grijze ezels al gauw als hobbydieren staan zonder te werken. Met grotere muildieren heb je volgens mij een groter bereik.

Lijkt me zo bijzonder daar! Wat is daar dan ongeveer het aanbod aan pony’s paarden ezels en muildieren? Zijn het vooral afstammelingen van boeren paardjes, of rij pony en paarden rassen zoals in NL? Zijn er markten, handelaren, een soort marktplaats?

kies_naam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-24 21:59

Ik vind het hier inderdaad ook heel mooi en dat nodigt wel echt uit om over het rijden na te denken.

Zoals je ziet aan de foto's (beide vanuit onze tuin genomen) wonen wij echt op het platteland. Hier zijn inderdaad vooral 'boeren' paarden/pony's. Dit zijn vaak sobere kleine paardjes die karretjes trekken en wat ploegen in tuinen. Een echt Bulgaars ras is de karakachan en het donaupaard. De echte trekpaarden zijn ook populair en daar worden geloof ik ook wedstrijden mee gedaan.
Er wonen in Bulgarije veel zigeuners en zij hebben ook vaak paarden, vooral de drafsport leeft daar volgens mij erg, ook Tinker(achtige) zijn populair. Er zijn wel enkele fokkers voor zover ik daar zicht op heb van bijvoorbeeld Arabieren (er zijn geloof ik ook weleens endurance wedstrijden) en ik zag laatst dat iemand een paar akhal teke paarden aanbood, Friezen zie ik ook nog wel langskomen (of iets wat daarvoor door moet gaan). Zo zullen er nog wel een paar fokkers van specifieke rassen zijn. Dichter bij de grotere steden is het allemaal wat moderner en zijn er ook wel manages, ik heb het idee dat daarin de springsport wat meer leeft op basis van wat ik online langs zie komen. Ik zit helemaal niet in de paardenwereld hier dus het kan maar zo zijn dat ik veel mis hoor.

Tijdens het communisme was het hier heel moeilijk om aan een auto te komen, het communisme heeft hier tot 1990 geduurd waardoor vooral veel oude mensen nog steeds traditiegetrouw een paardje met een karretje hebben. Vaak hebben ze inmiddels ook gewoon een auto. Door alle snelle ontwikkelingen gaan oude gewoontes hand in hand met nieuwe. Het is hier geen vreemd beeld om te zien dat een oud mannetje op een oud paarden karretje ingehaald wordt door een puber op een elektrische step met een smartphone in de hand.

Ik heb hier nog geen paardenmarkt gevonden en dat is vanuit het dierenwelzijn misschien ook maar goed ook. Veel dieren worden via via verkocht en online is er ook wat aanbod. Er zijn een paar marktplaats achtige sites en Facebook is ook populair. Ik heb zelf geen Facebook dus daar kan ik helaas niet alles zien. De eigenaar van de paarden op de foto in mijn vorige bericht wil me helpen met het zoeken als ik daar klaar voor ben.