Pony vervelend tijdens het rijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Xkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-24 18:50

DuoPenotti schreef:
En wat doe je dan als hij daarheen loopt?
Trekken?
En dat bedoel ik niet naar, want dat is een reactie die bijna iedereen doet.

Op het moment dat hij dat doet, steek je handen eens naar voren, helemaal, zodat er grote bogen in hangen.
Waarschijnlijk loopt hij de eerste keer gewoon naar de hindernis.
Maar de 2e keer heeft hij waarschijnlijk al zoiets van...raar....
En de 3e keer is de lol er meestal wel af, en kun je halverwege vaak al weer sturen :P

En als hij daar dan staat bij die hindernis, wat doe jij dan?
Ik denk hem er zo snel mogelijk weg krijgen.
Maar vind hij het grappig als hij daar juist 5 minuten stil moet staan?
Dus jij gaat er als een joker opzitten en doet niks, behalve als hij aan wil lopen, dan hou je halt bij de hindernis. Ga ondertussen een liedje zingen, dat word je ademhaling vanzelf beter. Ja jingle bells was altijd mijn nummer :P
Maar echt juist zoiets doen, daar hebben ze zo'n hekel aan.

Spelletjes doorbreken, niet door sterk te zijn, maar door iets heel anders te doen dan wat ze verwachten werkt vaak heel goed.

Zodra hij richting de hindernis gaat probeer ik hem eerst weg te sturen met teugel en been maar zodra ik te dichtbij kom ga ik inderdaad trekken om hem af te remmen. Zodra ik hem weg wil sturen loopt hij zijwaarts de hindernis in en daar blijft hij staan. Maar wat je zegt zit zeker wat in!! Ik zal het eens proberen misschien is die het dan wel moe

Xkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-24 18:52

BigOne schreef:
Wanneer je les krijgt, zijn er dan meer ruiters?

Nee ik heb prive les.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 18:52

Als hij hoest is het sowieso wel slim om de dierenarts ernaar te laten kijken. Als de hoest chronisch wordt kunnen de longen beschadigd raken. En als hij het al 3 maanden doet is er meer aan de hand

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 19:03

Aniekxvw schreef:
BigOne schreef:
Wanneer je les krijgt, zijn er dan meer ruiters?

Nee ik heb prive les.

Je kunt trouwens ook de balken van de hindernissen gewoon op de grond leggen. Hoe heet je pony ?

Xkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-24 19:11

Je kunt trouwens ook de balken van de hindernissen gewoon op de grond leggen. Hoe heet je pony ?[/quote]

Mijn pony heet jax. De balkjes mogen eraf maar die zijn het probleem niet. Hij gaat richting de ijzeren palen. Ben er al vaker hard met mn knieen tegenaan gekomen. Hij heeft ook zn eigen hoofd er al vaak aan gestoten maar dat houd hem helaas niet tegen. De palen mogen ook niet weggehaald worden dus kan ook weinig qua figuurtjes rijden omdat er 1 weinig plek is en 2 hij zodra ik been afwend naar de hindernissen gaat

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 19:25

Als het hoestje van je pony al langere tijd is, beter wel na laten kijken door de dierenarts.
Ook al hoor je het alleen bij inspanning.
Als het toch iets is wat behandeld moet worden, en het gebeurt niet of te laat kan hij nog dampig worden. Dat wil zeggen dat het dan in feite chronisch is geworden.

hwn

Re: Pony vervelend tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 19:33

Heb je al eens geprobeerd te rijden zonder les, maar terwijl er iemand gewoon in de piste staat? Ik heb hier ook nog eentje gefokt dat nauwelijks zadelmak was, maar een vriendin kon die direct inschakelen in haar rijlessen. Maar toen het paardje verkocht werd, had ze het heel moeilijk om geen steun meer te vinden op de grond.

Maar dat verklaart natuurlijk nog altijd niet waarom die het bij jou anders doet dan bij anderen, dan moet er toch inderdaad bij jou iets fout gaan/gedaan worden zou ik denken.

Xkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-24 19:44

hwn schreef:
Heb je al eens geprobeerd te rijden zonder les, maar terwijl er iemand gewoon in de piste staat? Ik heb hier ook nog eentje gefokt dat nauwelijks zadelmak was, maar een vriendin kon die direct inschakelen in haar rijlessen. Maar toen het paardje verkocht werd, had ze het heel moeilijk om geen steun meer te vinden op de grond.

Maar dat verklaart natuurlijk nog altijd niet waarom die het bij jou anders doet dan bij anderen, dan moet er toch inderdaad bij jou iets fout gaan/gedaan worden zou ik denken.

Zodra er iemand bij staat blijft hij afwenden naar de persoon die in t midden staat ipv de hindernissen. Het is niet dat die bij andere helemaal niet kliert maar daar geeft die gewoon sneller op. Deze mensen hebben ook wat meer ervaring dus logisch dat het daar ook wat beter
Bij Gaat

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 19:55

Wat mij trof: 'hij loopt erg nagefelijk'.
Kun je zijn neus met je kuiten naar voren duwen...?
Kun je naar een gestrekte hals aan een contactteugel en weer terug...?
(De 'instinker' is hier dat sommige paarden "achter de teugel" lopen, wat net niet hetzelfde is als achter de loodlijn - maar je hebt dan te weinig contact.
Ik voel voornamelijk aan de mond van mijn paard "ik luister vooral ipv telkens te praten", en dan voel ik het als Knollie iets niet leuk vindt.)

Een andere mogelijke instinker die hopelijk niet voor jou geldt: sturen 'zonder op je eigen zwaartepunt te letten'.
Stel, je bent op de hoefslag op de linkerhand.
Pony gaat ongevraagd van de hoefslag.
"Wat gebeurt op de minder ideale maneges": ruiter pakt de rechterteugel, en draait het eigen lichaam naar links.
Effect: het hoofd van het dier gaat naar rechts, maar 'het paard loopt over de linkerschouder weg' en gaat rustig door met ongevraagd linksaf gaan.
Oplossing: ten eerste je zit. Zit stevig in het zadel, en doe iets meer gewicht op rechts. Op je rechterbil, rechterteugel en 'zet voor je gevoel je rechtervoet op de grond'.
Qua teugels mag het dier een BEETJE naar rechts kijken, en de voornaamste hulp is: duw je linkerdijbeen en knie tegen je pony aan.
Met je stokje kun je een beetje zwaaien langs de schouder (denk 'hier staat een muur') en zou je pony meer dan het kleine beetje naar rechts kijken, gebruik dan gewoon je linkerteugel. (Want" hoofd flink naar rechts" betekent vaak: paard naar links. Houd het dus op een béétje hoofd opzij, hals recht!!)

En vwb teugels uit je hand trekken: of je dier heeft last van je handen,
of je zit niet echt stabiel: let er op dat je "swingt" met je heupen,
dwz: laat het gebeuren dat je heupbotjes bij elke pas
links hoog rechts laag
of juist rechts hoog links laag gaan,
terwijl je actief bent om je navel iets naar binnen te hebben, goed rechtop te zitten en in je middel niet te veel meebewegen.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 20:11

Wat de reden ook is. Je pony heeft in ieder geval geen zin en vind het dus ook niet leuk.
Zijn er dingen die je pony wel leuk vindt om te doen onder het zadel?

Je kan starten met dingen die je pony leuk vindt en vanaf daar af en toe iets in bouwen wat jij eigenlijk wil doen /oefenen.

Dwingen en slaan is vaak niet de oplossing. Ook doet je pony bij een ander wel het gevraagde. Het gaat erom dat jullie het samen leuk hebben.

De andere reacties, dat je hem misschien in de weg zit... Dat is zeker mogelijk, maar door buiten de lessen om vooral te doen wat hij leuk vind geef je elkaar de ruimte om samen plezierte maken in plaats van frustratie op te bouwen.

In de lessen kom je dan wel aan het setoeiseee werk toe.