Paarden achterburen op ons land

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 15:27

Westhof schreef:
Als ik het zo lees gaat het om een behoorlijk aantal paarden. Dan is het waarschijnlijk niet te doen om alle mest te vinden en weg te halen, zeker als het gras al wat langer is. Denk dat daar het probleem zit?

Niet alleen de mest, maar platgetrapt gras maait lastig. En als ik lees hoeveel het er zijn geweest dan gaat het snel.

DuoPenotti schreef:
En wat doe je met je huidige gras? Laten begrazen? (kans op wormen)
Ook geen 2e snede?
Ook dat telt mee in de schade

Dat komt er ook nog bij. Want hoe weet je dat de paarden correct/tijdig ontwormd zijn?

robert45 schreef:
Wanneer was het plan om dit land te hooien? Als dat pas over enkele weken is dan zie je dat beetje mest echt niet meer terug. Als het plan was om het weekend te maaien word het een ander verhaal.

Ik zou gewoon even het gesprek aangaan. Als je gelijk begint te strooien met verzekering dan vrees ik dat je relatie met de achterburen voorbij is.

Het feit dat de fokker geen zin heeft om verantwoordelijkheid voor zijn eigen dieren te nemen zegt m.i. al iets over de onderlinge relatie.

Suzanne F. schreef:
Maar de regen komt met bakken uit de hemel. Je kan deze week echt niet hooien. Die mest is over een week wel weggespoeld hoor met al die regen. Dan moet het land nog drogen en dan pas kan je een keer hooien als het 4-5 dagen droog is. Dan heb je geen problemen meer.
Ik snap dat het vervelend is wat er is gebeurd maar het is niet dat je morgen wilde hooien en nu alles verpest is.

De hoeveelheid regen verschilt per regio. Zo had het zuiden last van overstromingen op het moment dat hier in het noordoosten de zon nog scheen.
En als het een paar dagen droog is kan er wel gemaaid worden.

Duhelo schreef:
Gewoon niet te moeilijk over doen, staleigenaresse kan contact opnemen met haar verzekering met de bewijzen, en die zullen de verzekering van de buur aansprakelijk stellen, laat die het maar uitvechten.
zorg wel voor een compleet dossier (verlies van de eerste snede + de kosten om het land weer klaar te krijgen voor de tweede snede, want die moet nu wel nog gemaaid en afgevoerd worden vooraleer de tweede snede er dan vanaf kan ...)

En ook wat er aan vervangend hooi moet worden aangeschaft om de misgelopen snede te vervangen.

Wel makkelijk van de fokker om deze schade zo af te wimpelen. Hoe had hij/zij gereageerd als de paarden op de openbare weg terecht waren gekomen en aangereden waren?

Het is te hopen dat de beide partijen een aansprakelijkheidsverzekering hebben, anders wordt het inderdaad een hele lastige situatie. En gezien de houding van de buurman zou het mij inderdaad niet verbazen als hij er geen heeft afgesloten. Maar we moeten geen aannames doen.
Als de pensionstaleigenaar van de ts verzekerd is dan is het verstandig om die aan het werk te zetten. Daar is een verzekering ook voor afgesloten. Niet alleen om uit te keren al jij tijdens jouw bedrijfsvoering schade hebt veroozaakt.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 15:30

Petpa schreef:
Persoonlijk verhalen? Wellicht is het een BV.

:')
Met 0 advies en zulke opmerkingen zou ik bijna denken dat je achter de stal van TS een bedrijf hebt...

Maar dit valt dan onder onbehoorlijk bestuur lijkt me, dan kun je gewoon hoofdelijk aansprakelijk worden gesteld wat ongeveer gelijk is aan persoonlijk verhalen ja. En nog steeds is stap 2 naar je verzekering, maakt allemaal helemaal niets uit hè...
Linksom of rechtsom, stap 1 is bespreken met de achterbuurman, dat heeft niet het gewenste resultaat behaald, stap 2 is dan je verzekering benaderen. Verder maakt het absoluut niet uit hoe of wat de exacte situatie van beide bedrijven is.
Laatst bijgewerkt door Bielsje op 22-05-24 15:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 15:31

BrankaZ schreef:
Westhof schreef:
Als ik het zo lees gaat het om een behoorlijk aantal paarden. Dan is het waarschijnlijk niet te doen om alle mest te vinden en weg te halen, zeker als het gras al wat langer is. Denk dat daar het probleem zit?

Niet alleen de mest, maar platgetrapt gras maait lastig. En als ik lees hoeveel het er zijn geweest dan gaat het snel.

DuoPenotti schreef:
En wat doe je met je huidige gras? Laten begrazen? (kans op wormen)
Ook geen 2e snede?
Ook dat telt mee in de schade

Dat komt er ook nog bij. Want hoe weet je dat de paarden correct/tijdig ontwormd zijn?

robert45 schreef:
Wanneer was het plan om dit land te hooien? Als dat pas over enkele weken is dan zie je dat beetje mest echt niet meer terug. Als het plan was om het weekend te maaien word het een ander verhaal.

Ik zou gewoon even het gesprek aangaan. Als je gelijk begint te strooien met verzekering dan vrees ik dat je relatie met de achterburen voorbij is.

Het feit dat de fokker geen zin heeft om verantwoordelijkheid voor zijn eigen dieren te nemen zegt m.i. al iets over de onderlinge relatie.

Suzanne F. schreef:
Maar de regen komt met bakken uit de hemel. Je kan deze week echt niet hooien. Die mest is over een week wel weggespoeld hoor met al die regen. Dan moet het land nog drogen en dan pas kan je een keer hooien als het 4-5 dagen droog is. Dan heb je geen problemen meer.
Ik snap dat het vervelend is wat er is gebeurd maar het is niet dat je morgen wilde hooien en nu alles verpest is.

De hoeveelheid regen verschilt per regio. Zo had het zuiden last van overstromingen op het moment dat hier in het noordoosten de zon nog scheen.
En als het een paar dagen droog is kan er wel gemaaid worden.

Duhelo schreef:
Gewoon niet te moeilijk over doen, staleigenaresse kan contact opnemen met haar verzekering met de bewijzen, en die zullen de verzekering van de buur aansprakelijk stellen, laat die het maar uitvechten.
zorg wel voor een compleet dossier (verlies van de eerste snede + de kosten om het land weer klaar te krijgen voor de tweede snede, want die moet nu wel nog gemaaid en afgevoerd worden vooraleer de tweede snede er dan vanaf kan ...)

En ook wat er aan vervangend hooi moet worden aangeschaft om de misgelopen snede te vervangen.

Wel makkelijk van de fokker om deze schade zo af te wimpelen. Hoe had hij/zij gereageerd als de paarden op de openbare weg terecht waren gekomen en aangereden waren?

Het is te hopen dat de beide partijen een aansprakelijkheidsverzekering hebben, anders wordt het inderdaad een hele lastige situatie. En gezien de houding van de buurman zou het mij inderdaad niet verbazen als hij er geen heeft afgesloten. Maar we moeten geen aannames doen.
Als de pensionstaleigenaar van de ts verzekerd is dan is het verstandig om die aan het werk te zetten. Daar is een verzekering ook voor afgesloten. Niet alleen om uit te keren al jij tijdens jouw bedrijfsvoering schade hebt veroozaakt.

Stalhouder heeft in deze niets aan een aansprakelijkheidsverzekering...
Een rechtsbijstandsverzekering neemt de kwestie over indien de stalhouder deze verzekering heeft.

BrankaZ

Re: Paarden achterburen op ons land

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 15:32

Je hebt gelijk. Die worden inderdaad meestal ook tegelijk aangeboden.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 15:38

Stalhouder heeft in deze meer aan een rechtsbijstandsverzekering (vaak zit die ook samen met haar verzekering voor bedrijfsvoering ). Dat hangt van je polis af. Gewoon stalhouder met verzekering laten bellen. Je moet niet bang zijn van je verzekering hoor. Advies is ook altijd gratis.

Laat verzekeraar maar lekker afrekenen met buuf. Leuk die types die menen overal onderuit te komen door wat ondoordacht luid te blaten en te hopen dat mensen dan wel afdruipen...

Wel een tip: als je schade lijdt, kan je ook uren claimen die je gespendeerd hebt aan minimaliseren schade omdat je toen geen gewone betaalde arbeid kon verrichten (zowel voor eigen rekening als voor derden). Het zal de jackpot niet zijn maar bv 10 x 15 euro/ u is ook niet niks.